Fiat Ducato (02):n Lämmityslaitteen sulake palaa, olisko vinkkiä

RYTINKI JARMO 13.08.2014 22:42

Hei, Autoni on Fiat Burstner (Ducato) 2.8l vm 02, ajettu noin 70000. Oltiin euroopan turneella heinäkuussa ja paluumatkalla paloi lämmityslaitteen etuvastus. Tämän jälkeen käytin suomeen asti ainoastaan nopeutta 4, jolla ohitetaan ko vastus. Suomessa vaihdoin uuden etuvastuksen ja tämän jälkeen puhallin toimi normaalisti siihen saakka kunnes uuden reissun aikana noin 250 km jälkeen puhallin ei toiminut missään asennossa, Viaksi paljastui 30A sulake, joka oli palanut. Vaihdoin uuden sulakkeen ja puhallin toimi jälleen kaikissa asennoissa sekä ostin varalta uuden puhaltimen motonetistä ja laitoin sen paikalleen ajatuksella, että vanha puhallin aiheuttaa jännitepiikkejä Tämän jälkeen puhallin toimii vain pienen hetken ja ko 30 A sulake paloi uudelleen. Olisko vinkkiä, mikä aiheuttaa ko jutun. Oikosulku tulee ensimmäisenä mieleen, mutta olisko ajatuksia asiasta.

HAAPANEN TIMO 14.08.2014 09:04

Oikosulkuunhan tuo viittaa, 30A on helkkarinmoinen sulake. Onko autossa raitisilmasuodatin, jos se on päässyt pahasti tukkoon. Tosin se varmaan polttaisi etuvastuksen lämpösulakkeen ensin.

Mittaushommia taitaa tulla, minä en muuta keksi.

@timppa

ps. Linkitän kuvan jossa vaihdoin pelkän lämpösulakken, sullakin on varmaan se itse vastus ehjä. https://lh6.googleusercontent.com/-qmbwTXIHaxw/T3NBhCP-drI/AAAAAAAAGGE/95e3AiqoqGg/s800/P1020060.JPG

KORHONEN PAULI 14.08.2014 09:07

Tarkasta sen sulakkeen sulakepesä. Minulla se oli kärähtänyt joten jouduin laittamaan irrallisen pesän.pkk

PALIN MATTI 14.08.2014 15:38

Timolta kysäsisin, että mitenkhän se tukkoon menny raitisilmasuodatin pystyis sen puhalinmoottorin sulakkeen polttammaan?

HAAPANEN TIMO 14.08.2014 15:47

Ei se varmaan pystykkään, mutta etuvastuksen lämpösulake ihmettelisi kovasti kun ei ilma meinaa vaihtua.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.08.2014 16:19

"Oikosulkuunhan tuo viittaa, 30A on helkkarinmoinen sulake. "

Ei välttämättä helkkarinmoinen, liitteessä mittamani virrat eri nopeuksilla, excelillä interpoloituna eri jännitteille

Käyttäjän lisäys viestiin 14.8.2014 klo 16:20:44 Virta on mitattu 2005 Ducatosta (Hymer Tramp 2006 auto)

HAAPANEN TIMO 14.08.2014 16:30

Ja se vie noinkin paljon, en tullut ajatelleeksi. No jos tuollainen rooppeli käy täysillä tiiviissä putkessa ja imupuoli pistetään tukkoon niin kuinkas käy. Matille tässä fundeeraan..

@timppa

LAUKKANEN MAURI 14.08.2014 17:05

Niin jos se imuosa on tukossa niin ilmanvirtaus on myös tukossa ja puhallin ei kuormitu,eli virta on minimissään,ilmanmäärät samoin.

Eli jos puhallinta pyöritetään vapaasti,siinä ei ole suodatinta tai lämmitys/jäähdytys patteria jolloin ilmanmäärä on suuri,on myös mootorin kuorma suuri;max virta.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.8.2014 klo 17:15:15 Jos haluaa edetä loogista,mittaisin mootorin virran,eli kytkisin suoran sähkön mootorin syöttöön ja siitä se lähtee,ampeeri mittari väliin,tai induktiivisti.

Sähkövian haku on loogista työtä ,siinä ei ole mitään mystistä,tietysti tässäkin tapauksessa pitää hallita kytkentäkaavoiden luku,jos ne ei ole aivoissa.

Käyttäjän lisäys viestiin 14.8.2014 klo 17:20:32 Jännä juttu tuo Timon kuva tuosta lämpösulakeesta,eli samoja sulaketta käytetään myös kävin keittimissä jolla rajoitetaan lämpötilan nousua,eli se on sarjassa vastuksen kanssa.

Tuossa tapauksessa kun sulake palaa menee sen läpi virta ja puhallin pyörii max teholla. Siis sulake on rinnan kuorman kanssa,siis vastuksen.

HAAPANEN TIMO 14.08.2014 17:08

Vai tämmöinen se on teoria.

@timppa

RYTINKI JARMO 18.08.2014 12:33

Kiitos hyvistä kommenteista. Viaksi paljastui puhaltimen kytkimen säätölevy. En ole varma em termistä, mutta korjannette, jos sille löytyy "virallisempi" termi. Fiat-huollossa kerrottiin, että tyypillinen vian (oikosulun) aiheuttaja, mikäli sulake palaa. Itsellä toki paljastui kun vaihdoin tuota mötikkää, että tuosta kytkimestä lähtevistä johtimista oli yksi kuoriutunut, joka tietysti oli myös voinut aiheuttaa oikosulun. Laitoin "hajautus" kuvan liitteeksi.

RYTINKI JARMO 18.08.2014 12:37

Eli kuvassa "säätölevynä" tarkoitan tuolla etualalla olevaa mustaa mötikkää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.