- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Schaudt Elektroblock korjaajaa suomessa ?
Schaudt Elektroblock korjaajaa suomessa ?
Tuo elektroblock 99 lopetti tässä kesällä 230V lataamisen. Pikaisen vikahaun tuloksena avasin elektroblockin kannen ja totesin että laitteen hakkurivirtalähde polttaa 230V puolen lasiputkisulakkeet piirilevyn kulmassa heti kun kytkee sen verkkoon. Akku on OK ja virtalähde näkee kuorman, eli pitäisi ulkoisten puitteiden osalta olla tyytyväinen. Piirilevyltä ei silmämääräisesti tutkimalla löydy hakkurivirtalähteiden typpiongelmaa eli kuivahtaneita ja pullahtaneita kondensaattoreita eikä sen puoleen tummuneita komponenttejakaan.
Ilman kytkentäkaaviota en viitsi lähteä kaivelemaan sitä syvällisemmin joten kysymys kuuluu että huoltaako joku noita Suomessa vai pitääkö lähettää Schaudtille Saksaan vai kaannattako tuo edes? Näyttää siltä että 250 euron hintaluokassa tilattua uuden, ainakin saksan ebayssa noita näyttää sillä hinnalla saavan.
Pikaisen googlettamisen tuloksena löysin myös Englannista korjaajan (http://www.atlanticmotorhomeservices.co.uk/schaudt-elektroblock.php), onko kokemuksia ?
Tai tietääkö joku mistä löytyisi kytkentäkaavio tuohon virtalähteesen. Elektroniikkakorjaajia löytyy kyllä Suomestakin, mutta ilman kytkentäkaaviota työtunteja palaa helposti sen verran ettei välttämättä kannata. ( ja kaaviolla korjaan sen kyllä talven pimeinä tunteina ajan mittaan itsekin )
Tilapäisratkaisuna laitoin siihen selkään ulkoisen ctek:in laturin joka tosin on vain 5A, mutta osottautunut täysin riittäväksi meidän normaalikäytössä parin viimeisen lomaviikon kokemuksella, ja lataahan tuo 12 voltilla ajettaessa ihan normaalisti.
Oletettavasti en ole ensimmäinen jolta tuo laturi kärähtää joten kokemuksia otetaan vastaan.
terv, Tero
Tuolta voisi löytyä korjaaja;
http://karavaanari.org/index.php hae nimimerkki "mjo33400"puh 0405414228 Suomalainen Rauno Tuolta löydät pätevän korjaajan
Jos lähettää tehtaalle,ja sen vaihtolaiteen hinta jos on kohtuullinen niin se voisi olla viisain ratkaisu.
Mutta kun katsoo sen kytkentäkuvia,siinä on erillinen virtalähde ,siis hakkuri joka syöttää sitä jännitettä ,sanoisinko emolevylle ja siltä hakkurilta tulee vain se jännite syöttö ja indikointi milloin se on verkossa.
Olen miettinyt kun olen elektroniikkaa korjailut ,mikä niistä särkyy,jos se hakkuri niin sen voi uusia ja lisätä siihen vahaan emolevyn,mutta kun jään eläkeelle niin pitää tutkia ja miettiä kuinka sen korjaus olisi viisainta,tuossa tuo kuva; http://www.acpasion.net/foro/archivosadjuntos/obelix/manuales/Schaudt_Electroblock_EBL99_G_Ingles.pdf
Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2014 klo 12:18:19 Siinä kuvassa näkyy se hakkurin tehokin;14,3V /18A. Sekä kytkin lyijy/Geeli akuille.
Ota vaan yhteys Raunoon. Rauno kirjoittelee täällä nimellä Suomalainen Ritva.
https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=&nickMid=suomalainen+ritva
Yksityisviestikin on päällä ellei puhelimeen vastaa.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 13.8.2014 klo 14:04:53 Näkyy Raunolla olevan EBL 99 mallia kunnostettunakin.
Tervehdys ,Kyllä minulta löytyy hetitoimitettavaksi EBL99 virtalähde puh no 0405414228 ja asun turkusessa T.Rauno
Kävin italia menomatkan aikana bodesee järven liepeillä olevalla tehtaalla korjauttamassa kyseistä laitetta tosin vika ei ollut hankala vaan täällä suomessa olevat karavaanikauppiaat eivät sen päälle ymmärtäneet tai eivät ainakaan halunneet auttaa kun olin piirongin suoraan saksasta ostanut vaan tehtaalla systeemi oli ihan toinen korjaus kesti noin 30min. ja hinta 24euroa??olivattosi yställisiä ja auttamishaluisia joten sinne vaan pyyntö kytkentäkaavasta varmaan tulee s.postilla sama juttu ranskasta challengerin sähkökytkennöistä terv.masa
Re: Re: Schaudt Elektroblock korjaajaa suomessa ? Kyllä tuo as,autojen sekä vaunujen latureiden särkyminen on ongelma koko Euroopassa,kuten meillä tällä Suomessakin ja Ruotsissakin.
Syitä voidaan vain arvailla,mutta on kai kasi syytä; Ukkonen on se pahin,erityisesti kun Euroopan leirintäalueiden sähköistyksen ovat mitä ovat,huonot ja huojuvat verkot niin jännite poikkeamat voi särkeä laturin.
Toinen asia on se laturin teho;18A on se tavallinen max virta ja se ei usein riitä jos on liikaa kuormaa,eli vaikka noin 200A ,siis kaksi 100A akkua ladattavana niin silloin ollaan jo laturin suhteen äärirajoilla.
Olen yrittänyt saada aikaan keskustelua latureiden korjaamisesta,mutta taitaa olla niin että korjaajia ei ole Suomessa,ei ainakaan virallisia Scaudt korjaajia netistä löydy.
Tämäkin laturi on ihmisten tekemä ja niin myös korjattavissa,vika analyysit jotka tuossa esitin ei ole minun päästä vaan Euroopan netistä laturin korjaajien oletuksia mutta vaikuttavat realistisilta.
Maurilta lainaus: "Toinen asia on se laturin teho;18A on se tavallinen max virta ja se ei usein riitä jos on liikaa kuormaa,eli vaikka noin 200A ,siis kaksi 100A akkua ladattavana niin silloin ollaan jo laturin suhteen äärirajoilla" Eeeiii, eeeeiii Mauri, eeeeiiii! Nyt on mennyt puurot ja hevosvoimat tai vellit sekaisin. ELB99 maksimi latausvirta on asupuolelle sen n. 18 ampeeria, samaan aikaan starttiaukkua ladataan max. n. 13.8 voltin ja muistaaksenin max 2 ampeerin virralla. Helpompi ajatella, että että laturin teho 18 A = moottorin teho 130 hv Eihän se moottorin maksimiteho mihinkään kulu, jos 1-vaihteella tyhjäkäynnillä ajelee hissukseen. Akut kun ei ota enempää vastaan vaikka sulla on 100000 ampeerin laturi! Noin luokkaa max. 20-30 korkeintaan. Elikkä se ELB tms. lataa akustoa oikein hyvin!
Keväällä jouduin korjaamaan ebl99 laatikon kun lopetti lataamisen. Tämä ainakin kyllästyi lataamiseen kun latasi aika isolla virralla akkua parin viikon seisomisen jälkeen ja autoa pitikin siirtää eli käynnistin sen ja siihen sammui laturi.
Mitään kallista ei mennyt rikki, mutta ensikertalainen joutui tietty vähän aikaa pähkäilemään.
Eli kyllä nämä ihan korjattavissa on, osat sisälle ei voi kovin kalliita olla mutta aikaa kuluu helposti.
Ja tosiaan ei se perässä oleva akkumäärä kuormita yhtään enempää, maksimivirta rajoittuu ihan samaan. Tietty kauemmin joutuu lataamaan.
Niinpä niin,kansa tietää.Jos kuten edellä tuli ilmi sen max,lataus virta on se 18A ja kaikki akut vaatii latausta niin se käynnistys akku vie sen 2A ja loput 16A menee niille as,osan akuille.
Eli mitä suurempia ovat ne akut sitä pitempään se laturi tekee töitä täydellä teholla ja nyt onkin kysymys kun siinä ei ole jäähdytystä tai se on asennettu paikkaan missä ilma ei kierrä kestääkö EBL,n laturi lämpöä ja kuormitusta max teholla kuinka paljon?.
Tosi asia on että se lämpö on elektroniikan suurin ongelma mikä ne tuhoaa!.
Yleensähän noiden asennuspaikka on penkin alla joko ohjaamossa tai asuinosassa. Ja noissa ei ympäristölämpötila yleensä nouse 40 astetta korkeammaksi missään olosuhteissa? Ja tämäntyyppinen elektroniikka kestää jatkuvaa lämpötilaa vähintään 80 astetta jatkuvasti.
Kotelointihan tuollaisessa on hyvin avoin eli sisälämpötilakaan ei pääse nousemaan kovin korkeaksi ja tuon tyyppinen virtalähde toimii kuitenkin hyvillä hyötysuhteilla eli koteloon jäänee sisälle noin 10-15W. Ja kuten todettua rakenne hyvin avoin niin lämpötila ei tuolla hukkateholla pääse nousemaan kymmentäkään astetta ympäristöään korkeammaksi. Eri asia on jos laite vuorataan tavaralla esim. tyyny päälle niin ilma ei kierräkään ja lämpötila nousee.
Lämpöä isompi riski on tärinä, näissä kun ei ole valettu mitään massaa sisälle. Ja EBL on kuitenkin tehty vielä ihan aksiaalikomponenteilla eli tärinä vaikuttaa enemmän kuin pintaliitoskomponentteihin. Kuitenkin kaikki muut autokäyttöön valmistetut suojataan massan sisään tärinän ja kosteuden takia. Tietty korjaaminen on sitten lähes mahdotonta.
Tuon laitteen ei pitäisi asuntoautossa olleessaan kärsiä lämpöongelmista ja näin ollen ei pitkätkään lataukset tuota ongelmia. Analyysin tein ihan kuten työhommissakin, kun vastaaviin rakenteisiin on sijoitettu/suunniteltu powereita ja muita kortteja toiminnaltaan vaativampiinkin ympäristöihin. ;)
Jos pöydällä olisi käynyt useampia latureita niin voisi vähän enemmän arvailla mistä ne hajoaa. Oma arvaukseni on että sähköllä ladattaessa ja samaan aikaan startatessa ebl:n kulkeutuu jännitepiikkejä, maavirtoja ja latausvirtoja vääriin suuntiin. Lisäksi jännitepiikit starttatessa on aika reiluja ja kun laite lataa täydellä kapasiteetilla niin piikit pääsee latauslinjoja pitkin boksiin ja hajottaa komponentteja.
Meinasin jo eilen Maukan kirjoitukseen ottaa kantaa tähän käynnistämiseen piuhan päässä ollessa. Laturi ihmettelee kovasti mistä sitä sähköä tulee.
Kumma ettei siitä taida olla käyttöohjeissa varoituksia. En ole kuullut.
@timppa
Niin minun analyysi perustuu myös toisten sanoisinko amattikorjaajien jotka korjaavat ko,laiteiteita että se EBL ei kestä kuormitusta.
On taas tiainen asia kuinka sen komponentit on mitoitettu,eli silloin tilanne on toinen. Valitettavasti en ole korjannut kuin yhden EBL laturin ja silloinkin oli kyseessä ukkoa vaurioita sulakkeet palaneet ja jotain pientä ,diodi ehkä.
Mutta taas tulee esiin asia josta minä olen ymmälläni; kun esitetään teorioita ja olettamamuksia vioista ,niitä ei heti pitäisi tyrmätä,siis kyllä minä tiedän ja kun keskustellaan tämänpäivän elektronisista laitteista ollaan sillä harmaalla aluella,eli muuttujia on paljon.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.8.2014 klo 10:43:02 Kiitos jo tässä vaiheessa komenttien antajille,tätä minä olen toivonut että karavaanarit ymmärtää muutakin kuin Ducaton korjausta.
Terve Tero ! Oletkos saanut EBL 99 kuntoon T.Rauno
Tervehdys karavaanarit. Minulla on (luultavasti) EBL 225 laturi. Vikavalo palaa ohjauspaneelissa kaiken aikaa. Autoni on Adriatik Izola 685. Vaihdoin akkuakin, mutta uusi akku toimii samalla tavalla. Olen yrittänyt selvittää, mihin maadoitus on vedetty. Onko kenelläkään tietoa, mistä alkaisin selvittämään.
Tutkailin joskus sulakkeitakin.
Minun tötterössäni 16 A, CBE- laturi. Se lopetti lataamisen täysin. Lähetin sen Keminmaalle SERCAP:ille, joka on autoelektroniikkaan keskittynyt huoltofirma.
Siellä vaihdettiin muuan komponentti, ja nyt lataa hupiakkua, ja kun se on täynnä myös starttiakkua. Pidän ajoittain päällä myös talviseisonnassa. Firmalla on Kalajoellakin jotain toimintaa, mutta huollot hoidetaan Keminmaalta.
sercap.fi, Keminmaa: 010 235 6051
t. Boxstar
Vanha viestiketju mutta samankaltaista asiaa itsellänikin. Autossani on EBL-225 ja virtaa tulee vain osaan laitteista. Sisävalot ja isompana ongelmana vesipumppu ei toimi. Jakelu näkyy olevan kahden releen ohjaaman piirin takana ja ilmeisesti toinen rele ei toimi, koska toisen releen takana olevat kuluttajat pelittää.
Mietin että saako tuollaista korjattua ja jos ei saa niin mistähän löytyisi uusi EBL-225 laturi niin sanotusti pikana...? Onko toimittajia Suomessa?
Kiitos etukäteen, jos jollain auttavaa tietoa on!
Liitetiedostot
20190716_071016.jpgTuolla ylempänä on Raunon numero, sieltä saattaa apu löytyä.
@timppa
Joopa joo,on oikea monopoli tälläkin tuoteella,lähetin kyselyn tehtaalle,jos sais kuvat kytkennöistä tuossa vastaus;
Aihe: Ihre Download Links auf schaudt-gmbh.de
Lähettäjä kontakt@schaudt-gmbh.deAdd contact
Päiväys Tänään 15:06
Yhteyshenkilön kuva
Viestin runko
Sehr geehrter Kunde,
Sie erhalten dieses E-mail, weil Sie auf unserer Website eine Download-Anforderung ausgeführt haben. Anbei erhalten Sie für jedes angeforderte Dokument einen separaten Download-Link.
Der Download-Link ist jeweils nur einmal gültig!
Beim Klick auf den Link öffnet sich ein PDF-Dokument, je nach Einstellung Ihres PCs wird der Download angeboten oder das Dokument im Browser geöffnet.
Sollten Einstellungen Ihres PCs diese Funktion blockieren, so ist der Link nicht mehr gültig und muß erneut angefordert werden.
Bitte klicken Sie auf die unten stehenden Links, um die jeweiligen Dateien herunter zu laden.
EBL 99
http://www.schaudt.gmbh/download-manual.php?hash=39pebfcod7vm13rpj72ero5lr115632787631
Schaudt GmbH
Elektrotechnik & Apparatebau
Planckstraße 8
D-88677 Markdorf
Tel. +49 (0)7544 9577-0
Fax +49 (0)7544 9577-29
kontakt@schaudt-gmbh.de
www.schaudt-gmbh.de
Geschäftsführer: Barbara Härle, Armin Steinmetz
Gerichtsstand: Registergericht Freiburg HRB 580293
USt.IDNr.: DE146963397
Tarkempi vika löytyi vihdoin. Tuon valaistusta ja pumppua päälle kytkevän releen kelasta (MS relay 1) on yksi johdin poikki. Vain auki ohjaus toimii, ei kiinni veto! Autoliikkeen huollon mukaan tullut aiemmin vastaava ongelma vastaan tällä EBL 225:lla eli ei ole eka kerta...
Raunonkin kanssa juttelin ja sopiva vaihtolaite olisi löytynyt mutta autokauppias lupasi tilata pikana ja omaan piikkiinsä uuden viime viikolla ostetulle autolle. Mutta kiitos Raunolle silti reilusta auttamishalusta!
Vielä kun saisi hommattua jostain Gruner 704M-R1A-B305 releen (kela 10.5VDC kosketin 250VAC /40A) niin saisi itse fiksattua kuntoon varalle tuon rikkinäisen... Saisikohan "näytekappaleet" valmistajalta!
Se on muuten juu saksalainen tarkka mitä tietoa jakaa ja kelle ja miksi...
Liitetiedostot
20190716_124051.jpgTarkempi vika löytyi vihdoin. Tuon valaistusta ja pumppua päälle kytkevän releen kelasta (MS relay 1) on yksi johdin poikki. Vain auki ohjaus toimii, ei kiinni veto! Autoliikkeen huollon mukaan tullut aiemmin vastaava ongelma vastaan tällä EBL 225:lla eli ei ole eka kerta...
Raunonkin kanssa juttelin ja sopiva vaihtolaite olisi löytynyt mutta autokauppias lupasi tilata pikana ja omaan piikkiinsä uuden viime viikolla ostetulle autolle. Mutta kiitos Raunolle silti reilusta auttamishalusta!
Vielä kun saisi hommattua jostain Gruner 704M-R1A-B305 releen (kela 10.5VDC kosketin 250VAC /40A) niin saisi itse fiksattua kuntoon varalle tuon rikkinäisen... Saisikohan "näytekappaleet" valmistajalta!
Se on muuten juu saksalainen tarkka mitä tietoa jakaa ja kelle ja miksi...
Liitetiedostot
20190716_124051.jpgJoopa joo,tuossa tietoa ko.releestä,eli niitä löytyy ja kun data on tiedossa niin sinne
voi asentaa vastaavan kilpailijan releen jos muuta ei löydy.
https://www.gruner.de/ablage/med_00000025_1340725300_de704L.pdf
Janne , minä tutkin komponetti varastoja ja kas sieltähän löytyi kyseisesiä releitä laitappa osoite kännyyn
niin lähetän sinulle , niin kuin kerroin tilasin saksasta kyseisiä releitä nokian aikaan kun trvittiin testeriä varten sample kppleita
T.Rauno
Minulla on EBL 225 laturi. Vikavalo palaa ohjauspaneelissa heti, kun laittaa 12V pääkytkimen päälle. Lämmitin toimii jonkin aikaa. Autoni on Adriatik Izola 687. Vaihdoin johtosarjan, joka lähtee EBL 225 laitteesta ja menee ulkokautta asuinosan oven yläpuolella olevaan ohjaustauluun / näyttöön. Johdon suojakuori auton alla oli hankautunut ja ehkä jotkin johdot viottuneet. Muutamat asuntoautokorjaamot eivät osaa selvittää. Olen nyt ryhtynyt selvittämään, minne akusta lähtevät johdot menevät. Toinen +-johto menee EBL:n kautta ohjauspaneeliin. Keltainen johto ja 0,02 A virta, joka kulkee 2A sulakkeen kautta. Mitä minun nyt kannattaisi mitata?
Fiat Ducato -89 LMC Laturi (Cramer Bcc Sa 3Y2) ei lataa kumpaakaan akkua. Miten pitäisi kytkeä uusi laturi, esim.
Victron Blue Smart 12/30A ulostulo 3:lle akulle. Cramerista lähtee 7 johtoa asunto osaan.
Polttaa EBL30 sisäisen lasisulakkeen ja kun aukaisin laturin niin piiri NTC16 1651 oli kärähtänyt (jonkinlainen lämpövastus). Ihmetelin kun 230V ei lataa aukkuja. Kaikki ulkoiset sulakeet oli ehjiä niin kaivoin syvemmältä syyksi löytyi edellä mainittu. Onko yleinen vika ja onko jotain muutakin laturissa rikki?
Liitetiedostot
img_20210801_162628.jpgOsallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.