Citroen 2.5 TD 1990 sähköiset jäähdyttäjän tuulettimet ei toimi

SAUKKO ERIK 11.08.2014 19:17

Alkasin ajattelemaan että en ole kuullut tai nähnyt että tuulettimet pyörisivät vaikka on näin kuuma kesä ollut. Päätin tutkia ja totesin että sähköä ei tule tuulettimille ( 2kappaletta). Miinus (musta) saa kyllä maata. Kun yhdistän plusnavan akkuun niin saan toisen pyörimään. Toinen ei sano mitään, joten se on viallinen. Jäähdyttäjän kyljessä on termostaatti joka ilmeisesti ohjaa jotain relettä (1 tai 2), mutta tämän sijaintia en tällä hetkellä tiedä. Nämä tuulettimet ovat sulakkeiden 1 ja 11 takana ja sulakkeet ovat jännitteettömiä. Ilmeisesti releen kautta syötetään jännite näille sulakkeille kun termari antaa käskyn. Tuulettimilta tulevat johdot ovat violetti ja vaaleanpunainen (sulake 1 ja sulake 11). Mainituille sulakkeille tulee ruskear syöttökaapelit jostakin. Minulla on ALFAMERin korjauskäsikirja mutta sähkökaaviot ovat surkeat. Olisiko kellään tietoa mistä etsiä ettei tarvitse koko kojelautaa repiä auki. Kiitoksia

HAAPANEN TIMO 11.08.2014 19:35

Minä tutkisin sen anturin toiminnan ensimmäiseksi.

@timppa

SAUKKO ERIK 11.08.2014 21:16

Kyllä vaan, tämä anturi kytkee kummankin tuulettimen ohjausrelen kelan toisen pään maihin. Iroittamalla liitin ja sitten yhdistää maahan. Täytyy huomenna jatkaa tästä. Kiitoksia.

HELLSTEN KARI 11.08.2014 22:13

Meillä oli aikanaan vastaavalla koneella oleva Peugeot J5. Asiasta on jo muutama vuosi joten muistikuvat eivät ole niin kamalan tarkkoja. Muistaakseni siinä vika paikallistui konehuoneen puolella olevaan piuhahässäkkään jossain siellä kuskinpuoleisen konepellin saranan tietämillä. Oli johto irti tai poikki tms.

PALIN MATTI 12.08.2014 10:04

Kyllä ne tuulettimet ovat aivan kunnossa, ellei moottorisi ole keittänyt jossain vaiheessa.

Ajon aikanahan näitä tuulettimia ei edes tarvita, sillä ajoviima huolehtii lämmönsiirrosta jäähdytinkennostossa.

Parhaiten voit todeta toimivuuden, kun annat autosi käydä paikallaan tyhjäkäyntiä. Jossain vaiheessa ainakin toinen puhallin käynnistyy vilvoittamaan moottoria tai sitten mottori keittää.

Tee testi ennenkuin alat laajempiin remontteihin pelkän mututuntuman perusteella.

HAAPANEN TIMO 12.08.2014 11:08

Eiköhän tässäkin anturi maadoita tuulettimien releet yksi kerrallaan. Rooppelien toiminta on helppo testata jollain johdonpätkällä relettä maadoittaen.

@timppa

SAUKKO ERIK 12.08.2014 11:31

tmppa, pitää paikkansa. Anturiin menee 3 johdinta, yksi kumpaankin releeseen ja 1 menee maahan. Käytin autoa tyhjäkäynnillä kuumaksi, mutta tuulettimet eivät lähteneet käyntiin, mutta kun anturin liittimen kytken maihin niin jo pyörii. Siis vain toinen. Yksi tuuletin on viallinen. Nyt jää vain 1 vaihtoehto, eli anturi on viallinen, täytyy hommata uusi.

JANHONEN MATTI 12.08.2014 11:49

Tuulettimet saa testimielessä toimimaan kun kytkee niihin apujohdolla virran. Avauksen mukaan tämä testi on jo tehty ja testissä toinen tuuletin ei toiminut, eli kyseessä on jollain tapaa viallinen moottori. Puhaltimen moottorit on irtotavaraa ja suhtkoht helppoja vaihtaa. Hintaa 110-170 e/kpl niiden koostas (siipien halkaisija) koosta riippuen

Seuraava testin paikka tuulettimet käynnistävä termostaattianturi joka on jäädyttäjän alanurkassa, Ensin tietysti pitää tarkastaa, termostattianturin johtoliitosten kunto. Termostaattianturi on kaksivaiheinen, joka lämpötilan mukaan kytkee ensin toisen tuulettimen toimintaan ja jos lämpö edelleen nousee niin sitten kytkin käynnistää toisenkin puhaltimen. Tämä termostattianturi ohjaa puhallinmoottorien releitä (2 kpl) maadoituksen kautta. Termostaattianturin molemmat "piirit" voi testata johdot irrottaen. Uusi maksaa 20-30 euroa ja voidaan vaihtaa ilman, että jäähdytinnestettä tarvitse laskea pois.

Jos termostattianturi on kunnossa niin sitten on aika tarkastaa releet ja niiden virransaanti mukaan lukien sulakkeiden ja niiden pidinten hapettuminen..

HAAPANEN TIMO 12.08.2014 12:04

''Anturin liittimen kytken maihin maihin'' Siellä on kaksivaihen anturi kuten Mattikin jo sanoo, suunnilleen 82-87 ja toiselle tuulettimelle 87-92 kytkentälämpötilat.

Kokeile maadoittaa yksi rele kerrallaan, siitä pitäisi lähteä ja ilman että virtakaan on päällä.

Onko anturi tuollainen http://www.ebay.ie/sch/sis.html?_nkw=Standard%20temperature%20switch%20radiator%20fan%20CITROEN%20FIAT%20PEUGEOT%2050212&_itemId=300874703134

@timppa

SAUKKO ERIK 12.08.2014 15:36

Molemmat releet toimivat kun maadoitan ne siitä anturin liittimestä, ja anturi on juuri sellainen kuin ebay:ssa. Täytyy tilata uusi anturi ja toi rikkinäinen tuuletin.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.8.2014 klo 17:36:46 Nyt testasin anturin, otin sen irti ja hellan päällä kattila ja kiehuvaa vettä. Molemmat puolet toimi, mutta tietysti eri ajalla. Toinen puoli on 88-83 ja toinen 92-87 astetta. Ei vain lähtenyt käyntiin autossa vaikka mielestäni veden lämpötila oli korkea. Nyt täytyy vaan tutkia tuo toinen tuuletin joka on mykkänä. Kiitoksia kaikille ja hyvää kesän jatkoa.

HAAPANEN TIMO 12.08.2014 17:10

Hieman uudemmissa vasen tuuletin on se joka lähtee ensin, siis alemmassa lämpötilassa. Silläkin pärjää aika pitkälle.

@timppa

SAUKKO ERIK 13.08.2014 15:30

Vihiroonkin kaikki taas kunnossa. Vasen tuuletin, (se joka lähtee ensimmäisenä käyntiin) kosketusvika maadoitusliittimessä. Vaihdoin siihen myös uuden kuulalaakerin koska vanha oli ihan loppu. Nyt lähtee pyörimään kun ajon jälkeen jättää tyhjäkäynnille.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.