Ducato ei sammu avaimesta?
HÄKLI HANNU
06.08.2014 18:38
Täällä käytiin aiheesta keskustelua, mutta en vaan löydä sitä keskustelua vaikka tuonne hakuun koitan tarjota mitä. Mistähän kyseinen ketju löytyy?
PALTOLA MAURI
06.08.2014 18:51
koitappa ottaa akku irti vähäksi aikaa,mulla duuni ducato korjaantu sillä konstilla
HÄKLI HANNU
08.08.2014 07:31
Onko tietoa mihin tämä kyseinen akun irroitus mahtaa vaikuttaa ja miten pitkään toimi normaalisti?
Käyttäjän lisäys viestiin 8.8.2014 klo 07:32:45
Siis sen akun irroituksen jälkeen.
KOSKINEN JANI
08.08.2014 07:59
Valaise nyt vähän lisää että minkä mallinen edes on :)
HÄKLI HANNU
08.08.2014 10:32
Vuoden 1998 mallia oleva Ducato Maxi 2,5 TD Kat koneella, ajettu 171000 km. Ajossa ympäri vuotta lähes joka päivä.
Päällä Rollerin koppa, mutta sehän ei tähän vikaan pitäisi vaikuttaa.
UUSITALO MARKO
08.08.2014 12:16
En tiedä mistä kaipaamasi keskusteluketju löytyy, mutta itse vikaan saattaa auttaa sammutussolenoidin putsaus tai vaihto. Kyseessä on siis pumpulla oleva magneettiventtiili, jonka tehtävänä on katkaista polttoaiineen syöttö kun virta katkaistaan.
KOSKINEN JANI
08.08.2014 14:00
Eli vielä pumpullinen versio.
Tosiaan ainoa osa mikä sammumiseen vaikuttaa on sammutussolenoidi.
Mutta, tuossa on ainakin alunperin ollut ajonesto, onko vieläkin? Se solenoidi on meinaan sen alla. Ajonesto voisi sohlata jopa noinkin että jättää käymään. Ja sitten jos on ajonesto poistettu niin täytyy myös tutkia että miten sähköt on sitten solenoidille kytketty.
Jos ei ole solenoidissa vika niin toinen vaihtoehto on virtalukko.
VALORANTA JUHA
08.08.2014 15:03
Onko siinä hydraulinen ajovalojen korkeudensäätö niinku jossain vanhemmissa malleissa oli (harvinaisia), jos on niin katso että letkut kiinni tai niissä ei ole vuotoja.
JUSLIN JANI
08.08.2014 15:10
Itellä oli sama vika, johtu startin maadoituksen hapettumisesta.
HAAPANEN TIMO
08.08.2014 16:39
Tuo startin maadoitus voi olla mahdollidnen. Tai siis ei startin maadoitus , vaan koko moottorin maadoitus. Kokeile laittaa kaynnistyskaapali miinusnavan ja jonkin moottorissa tai vaihteistossa oleva pultin tms. kylkeen.
@timppa
HÄKLI HANNU
08.08.2014 19:49
Aloitan tuosta maadoituksesta, on helpoin.
Valojen säätö ei ole toiminut moneen vuoteen.
Käynnistykseneston poisti aikoja sitten virallinen ja osaava autosähköliike.
Tuo solenoidihomma on varmaan paras teettää ammattimiehellä.
Tämä vika on ollut nyt neljästi vasta mutta tulee tietenkin lisääntymään jos mitään ei tule tehtyä.
Joka kerta olen kääntänyt virran takaisin päälle ja hetken kuluttua sammuttanut on sammunut normaalisti, ei ole vielä tarvinnut vaihteella sammuttaa.
HAAPANEN TIMO
08.08.2014 21:13
No varmista nyt se moottorin maadoitus koska se vaikuttaa myös mm. kaynnistyksenestoon, lataukseen, jääkaapin jäähtymiseen, ja tähän auton sammumiseen.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 8.8.2014 klo 21:13:35
sammuttamiseen.
HÄKLI HANNU
14.08.2014 19:02
No niin, nyt on maadoitettu ja samalla tuli tehtyä toinenkin vinkki , eli akku oli irti jonkun aikaa. seuraavaa vikaa odotellessa , hyvää kesän jatkoa.
H.H
HÄKLI HANNU
25.08.2014 21:31
Timpalle ja muille kiitokset. On sammunut ja toiminut niin moitteettomasti kuin Ducato voi toimia ?!!
HÄKLI HANNU
22.10.2014 17:08
Nyt se saakeli taas päätti jäädä käymään, piti sammuttaa vaihteella. Noin kaksi kuukautta se sammui ja lähti normaalisti avaimesta, eikä ollut muutakaan vikaa.
Mahtaakohan olla ennätys Ducatolla kun on kuitenkin jokapäiväisessä käytössä.
Nyt pitää vaan arpoa onko seuraava korjaamo autosähköliike( virtalukon pohja) vai diesel huolto ( sammutussolenoidi) ??
HÄMÄLÄINEN MARKKU
22.10.2014 17:33
Tyhmä vastaus:
Eikös tuo sammutussolenodi sulje polttoaineen syötön kun siltä katoaa sähkö.
Voihan se tietysti jumittaakin, mutta ainakin mittaamalla selviää katoaako solenoidilta sähkö kun avaimen kääntää off asentoon.
HÄKLI HANNU
22.10.2014 19:04
Vastaus ei ole tyhmä. Mutta tuo Ducaton sielunelämä on, arvaappa vaan onko se vika päällä silloin kun on sellaisessa paikassa jossa voisi mitata virtoja tai muuta sellaista.Viimeisen tempun jälkeen olen ajanut useita pätkiä, sammuttanut ja käynnistänyt, toimii normaalisti.
Täytyy vaan odottaa että tekee temppunsa joskus jonkun korjaamon lähellä.
KOSKINEN JANI
23.10.2014 08:21
Vaihda nyt ensimmäisenä se virtalukon pohja, sen saa erikseen sinne ostettua eikä maksa paljon. Muovit irti ratin alta jne.
Todennäköisesti ei ole siinä vikaa.
Jos ajonesto ei ole vielä poistettu niin se pitää poistaa että pääsee solenoidin mittaamaan tai vaihtamaan. Ajonestossahan on kaksi mokkulaa, keltainen siellä rattiakselin vieressä mikä tunnistaa avaimen ja pumpun päässä vastaanotin mikä ohjaa solenoidia, mikä taas on piilotettu sinne mokkulan alle. Ajoneston ohittamiseenhan ei mene kymmentä minuutttia kauempaa kun tietää mitä tekee, eli jos joku haluaa auton viedä niin aika helppo homma.
LEPOLA SAKARI
23.10.2014 10:02
Lohdullista tässä ongelmassa on se, että moottoria ei saa sammumaan. Paljon pahempi jos sitä ei saisi käyntiin.
Itse asiaan minulla ei ole vastausta, kunhan joutessani viisastelen.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
23.10.2014 12:41
" Ajonestossahan on kaksi mokkulaa, keltainen siellä rattiakselin vieressä mikä tunnistaa avaimen ja pumpun päässä vastaanotin mikä ohjaa solenoidia, mikä taas on piilotettu sinne mokkulan alle."
Tuntematta tuota vuosikertaa kysyn.
Meneekö ajonestolle sähkö silloin kun kone käy, vai onko se koodattu signaali?
KOSKINEN JANI
23.10.2014 13:50
Pumpulle menee keltaisesta sisällä olevasta purkista kolme piuhaa, maa, 12v ja signaali. Eli jotain koodeja lähetellään ja sen perusteella ohjataan solenoidia auki ja kiinni.
Ja tuon sammumisen voi testata silläkin että ottaa pumpulle menevän johdon irti, jos ei sammu niin solenoidi vaihtoon. Johdossa on muuten liitinkin siinä ahtoputkien alla vaihdelaatikon yläpuolella.
HÄKLI HANNU
26.10.2014 17:02
Ajonesto vai käynnistyksenesto, täällä käytetään paljon tuota ajonestoa nimikkeenä, minulta on poistettu käynnistyksenesto. Onko tämä yksi ja sama asia. ennen käynnistykseneston poistoa ei käynnistynyt, piti yrittää useita kertoja lopulta suostui aina lähtemään sitten kun Kode valo sammui.Mutta nyt on kyseessä päinvastainen ilmiö eli silloin tällöin ei sammu avaimesta, vaihteella sammutettava, käyntiin on toistaiseksi lähtenyt.
Niin kauan kun kaikki nämä toimi mekaanisesti, pumpulta tuli vaijeri jonka päässä nappula jota vetämällä polttoaineen syöttö loppui ja moottori sammui.
"suolasirottimen" reijistä katsottiin hehku ja kirkkaalla ilmalla kellosta aika noin 1min ja tulille ja menoksi. Oli minun ensimmäinen matkailu-auto 407 Mersu tiukalla 2L koneella ilman turboa painoa liki 5 tonnia Ei tarvinnut kiirettä pitää.
KOSKINEN JANI
26.10.2014 17:10
Juu sama asia useita nimiä.
Mutta sittenhän se solenoidille tuleva jännite on helppo mitata kun ylimääräiset on poistettu.
Toisaalta voihan sen solenoidin vaihtaa sieltä pumpusta ihan varmuudeksi, ei meinaan maksa paljon. Tai no jos sieltä vaan on poistettu kaikki eikä vain sähkö osia, jos sinne siis on jätetty se ajoneston runko paikalleen niin sitten sen kanssa joutuu tappelemaan.
Mutta mittaa sinne solenoidille menevästä johdosta jännite silloin kun käy vaikka ei pitäisi.
HÄKLI HANNU
29.10.2014 18:05
Nyt auto on poistettu liikenteestä ainakin 6 viikkoa. Tuossa pähkäiltiin kaverin kanssa hiukan tuota vikaa ja tulimme solenoidin kannalle, virtalukon pohjan suljimme pois sillä että kaikki valot ja mittarivalot sammuu kun avaimesta kääntää virrat pois myös puhallin. Jos vika olisi virtalukon pohjassa luulisi jotain muutakin jäävän päälle?
SIIRONEN SEPPO
29.10.2014 20:44
Olipa kerran samantapainen ilmiö Renault Masterissa (Dethleffsin koppa päällä). Ei suostunut kone sammumaan avaimesta jos oli ajovalot vielä päällä ja sattui painamaan jarrupoljinta samanaikaisesti kun kiersi avaimesta virrat pois. Sammui kyllä jos ei painanut jarrua vaikka valot olikin päällä tai painoi jarrua mutta valot ei ollut päällä.
Vika löytyi sitten ihmettelyjen jälkeen takavalon/jarruvalon (2-lankainen poltin) virheellisestä kytkennästä...oli ihan tehtaan jäljiltä kytketty johdot väärin. Erikoisia voivat olla sähköjen kulkemiset...
HÄKLI HANNU
04.11.2014 16:30
Siis näitä henkimaailman vikoja voi olla muissakin kuin Fiiateissa.
Tuo vika on kyllä täyttä utopiaa.Vaikka toisaalta eihän Ranskasta tule muuta hyvää kuin konjakki ja hajuvesi.
SIIRONEN SEPPO
05.11.2014 18:42
No joo, vaikka ranskalaiset ajoneuvot ei kuulukaan suosikkiajokkeihini, niin kyllä tuo väärä kytkentä oli koritehtailijan (made in Germany) aikaansaannos...
HÄKLI HANNU
08.11.2014 16:41
Heinä-elokuun vaihteessa aloitti temppuilla. Täältä kyselin ja tein helpoimman mahdollisen vinkin elikkä vedin maadoituksen akulta moottorin kylkeen. En tiedä auttoiko tuo mutta tänne saakka toimi. Nyt tehnyt yhden kerran että piti vaihteella sammuttaa, sen jälkeen taas toiminut moitteettomasti.
Saattaa toimia taas pari kuukautta ja sitten alkaa vinoilla ja aivan varmasti jossain korvessa. Sen verran koetan asian hyväksi tehdä että pysäköin aina keula puskasta poispäin, että jos menee vetohommiksi olisi helpompaa.
Voisi varmaan joku henkiparantaja saada kuntoon siinä kuin huoltokin, koska huoltoon mennessä vika olisi oltava päällä mitä se ei koskaan ole kun korjaamolle menee.
LEPOLA SAKARI
08.11.2014 19:17
Ranskalaisista ajoneuvoista puheen olleen, puolet maailman matkustajalentokoneista on made in France = Airbus.
PALIN MATTI
09.11.2014 16:46
Airbus ei ole ranskalainen lentokone, vaan eurooppalainen.
LEPOLA SAKARI
09.11.2014 18:07
Niin, tällä perusteella voisimme sanoa että kaikki eri euroopan maissa valmistettavat autot ovat eurooppalaisia. Mutta jos katsotaan kotimaisuusastetta samalla kriteerillä millä meillä saa avainlipputunnuksen niin Airbus on ranskalainen.
Ranskan Toulousen tehtaan lisäksi Airbuseja kootaan Hampurissa ja myös Kiinassa.
VÄLIMÄKI JARMO
09.11.2014 20:42
Ja miten ranskan airbussi liittyy dugaton sammuttamiseen JV
HÄKLI HANNU
10.11.2014 11:24
Niinpä, nämä on juuri niitä henkimaailman hommia. Kohta ollaan kalasnokohvissa vai mikä se Venäjäläinen pyssy olikaan.Sillä sammuis varmaan ainakin kuski autosta en tiedä.