Kuljettajan istuimen vaihto Fiat Ducatossa

AHJOS TIMO 31.07.2014 11:16

Onko jollakin tietoa tai kokemusta Ducaton kuljettajan istuimen vaihtamisesta jollakin tavalla jousitettuun? Tai tietoa liikkeestä, mistä asiaa kannattaisi kysellä.

Vammainen selkäni rasittuu ajaessa jatkuvasta tärinästä. Kun suoritin C-ajokortin muutama vuosi sitten, sain ajaa pari tuntia autokoulun kuorma-autoa. Siinä pyörän osuminen kuoppaan ei aiheuttanut terävää tärskyä vaan kuljettajan istuin vain pehmeästi notkahteli.

PITKÄAHO JUKKA 31.07.2014 11:34

Katoppa Grammerin sivuilta osio kuorma-autot ja siitä alavalikko pakettiautot sieltä löytyy pakettiautojen ilmaistuimet.

AHJOS TIMO 31.07.2014 11:55

Kiitos nopeasta vastauksesta ja hyvästä neuvosta! Tuossa se hyvä istuin olisi ja myyjäkin on lähellä: http://www.algoltechnics.fi/muut-tuoteryhmat/kuljettajanistuimet/kuorma-autoistuimet/?p=chicago

Pelkään kuitenkin, että vaihtoa ei voi sittenkään tehdä, koska autoni sähköpääkeskus (Elektroblock) on juuri kuljettajan penkin alaosassa. Käyn kuitenkin kysymässä.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2014 klo 11:56:39 Siis löysin tuon Algolin sivuston, kun googlasin "Grammer".

Käyttäjän lisäys viestiin 31.7.2014 klo 12:07:22 Sopivuustaulukossa mainitaan Fiat Ducaton kohdalla vain vuosimallit 1995-2002!

EEROLA TEEMU 01.08.2014 00:01

Luulisin, että sähköpääkeskuksen siirto toiseen paikkaan ei ole mikään ongelma. Se tosin voi vaatia, että joudut käyttämään kahta "alihankkijaa". Ts. johtoja pitää ehkä jatkaa, jotta muutoksen voi tehdä. Teknisesti se on "helppoa". Ergonomisesti kunnollinen ja selkäystävällinen istuin on muutoksesta aiheutuvien lisäkustannusten arvoinen.

AHJOS TIMO 01.08.2014 21:06

Sähköpääkeskus voitaisiin ehkä siirtää toisen etupenkin alle, missä on saman kokoinen kolo. Siellä on nyt irtonainen työkalulaatikko, jonka voisi nostaa sieltä kaappiin tai tavaratilaan. Aika kallis remontti sähköpääkeskuksen siirrosta varmaankin tulisi ja nyt on vielä epäselvää, myykö kukaan vuonna 2012 valmistettuun Ducatoon sopivia ilmajousitettuja kuljettajan istuimia. Tähän mennessä olen nähnyt tarjolla vain vuosina 1995-2002 valmistettuihin Ducatoihin sopivia.

Toistaiseksi yritän vaimentaa tärinää seuraavin keinoin: 1) Alensin tänään renkaiden ilmanpaineen suositellusta 5,0/5,5 barista 4,9/5,4 bariin. 2) Ostin selän taakse pehmeän istuintyynyn, jonka ansiosta en nojaa enää selkänojaan ristiselällä, missä on selkärankani arin kohta. Nojauskohta on nyt ylempänä, lähes lapaluiden korkeudella, sitä pehmeää tyynyä vasten. 3) Aion ajaa vain 80 km/t silloinkin kun saisin ajaa 100 km/t. Luultavasti se vähentää tärinän voimaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.