Kytkin Ducato -94
EERIKÄINEN TERO
28.07.2014 12:40
Perheemme matkailuauto Detleffs Ducaton 2,5L koneella on palvellut hyvin kymmenen vuotta. Talvet tutun liiterissä, keväällä käynnistyksessa kytkin on hieman ongelmallinen ollut jo muutama vuosi eli se pitää rysäyttää päälle käynnistämällä jotta irroittaa (viimeksi jätin vaihteen vapaalle, mutta sitten sitä ei saanut käynnissä päälle). Myös kylmänä liikkeellelähdössä pitää hieman kytkintä luistattaa ettei ravistelisi. Ajaessa ei mitään ongelmia. Nyt olen pohtinut mitä asialla pitäisi tehdä vaiko ei mitään, tuleeko isompia varoituksia ennen kytkimen hajoamista. Suurimman osan huolto ja korjaustöistä olen tehnyt itse, mutta kytkimen kanssa en pysty varmaankaan operoimaan. Asun Hyvinkäällä ja luottokorjaamoni Muottikadun huolto ei pysty ottamaan tätä hommaa vastaan koska autoa pitää nostaa hallissa, joka ei ole riittävän korkea. Vihjeitä otan mieluusti vastaan jos edellisestä saat selkoa :
Mitä pitää korjata?
Missä olisi sopiva kustannustehokas korjaamo (lähellä Hyvinkäätä)
Mihin hintahaarukaaan rempan pitäisi mennä?
JANHONEN MATTI
28.07.2014 13:05
Paljonko autollasi on ajettu.
Toinen kysymys on käytetäänkö auton moottoria säilytysjakson aikaan lainkaan.
Jos ei käytetä niin tuontapaisia vikoja on odotettavissa jossa kytkinlevy tarttuu kiinni, eikä toimi kunnolla alussa. (sama jarrupaloissa)
Auto ei tykkää siitä kun sitä seisotetaan pitkiä aikoja.
Täristäminen voi johtua tästä samasta asiasta tai sitten ei.
Siihen voi olla syynä levyn kierous. palojen irtoaminen, keskiövika jne.
Menee arvaukseksi kun sinne ei näe.
Kokeilepa hieman luistattaa sitä levyä muuta vain hieman ja tarkkaile muuttuuko asia. Monesti on niin, että tuontapaiset oireet poistuu käytössä.
Jo kytkinpolkusimen painaminen toistuvasti saattaa auttaa takerteluun.
Yksi tapa testata kytkimen kuntoa on ajaa sillä lievää ylämäkeä viitosvaihteella ja painaa kaasu pohjaan. Jos kierrosluku kasvaa mutta nopeus ei nouse niin kytkin luistaa. Asian voi vielä varmentaa ajamalla saman kohdan nelosella ja kolmosella. Yleensä luistaminen loppuu kun vaihdetta pienennetään.
Tästä luistamisesta ei kuitenkaan kuvauksesi perustella ole kysymys.
HAAPANEN TIMO
28.07.2014 15:13
Itselle ilmestyi kytkimen juuttumisvaiva muutama talvi sitten, sen jälkeen olen jättänyt vaihteen päälle syksyllä ja noin kerran kuussa hieman startilla pyöräyttänyt. Ravista se ei yhtään. Käynnistämällä en ole konetta kiusannut.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 28.7.2014 klo 20:10:28
Mulla auto -01 kilsoja 130 000
INBERG KALEVI
28.07.2014 15:16
Sama vika rahikaisella joka kevät. Hymer 644 2,5 TD vm -92. Sain ammattilaiselta seuraavan ohjeen: Käytä moottori lämpimäksi vaihde vapaalla. Sammuta laita ykkönen silmään ja starttaa, niin levy aukeaa ( pamahtaa hieman) ja heti kytkin pohjaan, niin et aja seinästä läpi. - Se kytkin talven aikana sittaantuu hieman ja jämähtää kiinni. Sitten kun kytkin antaa ääntä tai luistaa niin on korjauksen aika. Minä olen ajanut nyt 215 000 km ja ei mitään ongelmaa.
EERIKÄINEN TERO
28.07.2014 23:27
Ok, kiitos viesteistä, autolla on ajettu 204000 km. Tarkkailen tilannetta. Ei se kyllä ajaessa luista. Varmaan sitä käytön puutetta alkukaudesta ja taukojen jälkeen.Ei viittis talvisesokilla pakkasella käydä tyhjentämässä akkua käynnistelyillä, matkaakin säilytyspaikalle on jonniinverran.