Kitkarenkaiden kulumisesta...
HAAPANEN TIMO
24.07.2014 20:40
Kitkarenkaat olleet nyt takana alla 7000km. Kaikki kilometrit hellekelillä Balttia, Puola, Tsekki, Saksa, Ruotsi, Suomi.
Vasemmassa pintaa 11mm. joka välissä. Oikeassa keskellä 10,5mm, reunoilla 11mm. Alkutilanne 11,5-12mm.
Renkaat kantavat 1120 ja kuormaa niillä on 800kg. Painetta 4 bar.
Rengas: http://www.viking-tyres.com/winter-tyres/snowtech-van/dimensions.html
Nyt kun lämpökin laski alle kolmenkympin heitin tukaatin pukeille ja vaihdoin takarenkaat keskenään. Kai se oikean kuluminen johtuu normaalista reunan puolen lisärasituksesta.
Näyttäisi etteivät nämä kulu sen kummemmin kuin kesärengaskaan.
Mitä meinaatte, laskenko vielä painetta ettei kuluisi keskeltä?
@timppa
JANHONEN MATTI
24.07.2014 21:14
Olet tehnyt saman havainnon kun minä.
VALTONEN MARTTI
24.07.2014 22:27
Ehkä net Norskit osaa renkaanteon...
Mutta tuo paineenlasku. Rengasmiehethän väittää ettei paineenmuutokset vyörenkaan kulumiseen keskeltä tai laidoilta vaikuta mitään. Itse olen toista mieltä.
Mutta varsinaisen erikoisuuden luin jostain äskettäin. Väitettiin jossain että paineen madaltaminen aiheuttaa keskustan kulumista!!!
Perustuu teoriaan että renkaan pyöriessä kovaa keskipakovoima painaa silloin renkaan keskustan enempi tienpintaa vasten.
Olen ymmälläni mitä uskoa. Luulatavasti uskon kuten tähänastiset kokemukseni että liian pieni paine aiheuttaa reunojen kulumista ja korkea keskusta. KJON!
LEINONEN EERO
24.07.2014 23:10
Muutaman vuoden rengas hommia tehneenä voisin väittää että liian pienellä paineella ajaessa rengas kuluu keskeltä.
Yhtä ihmeelistä se on kun laitetaan paripyöriin aavistuksen pienempi toinen rengas niin se kuluu nopeammin.
Kitkarenkaat on kyllä hiljaiset ajaa mutta ei ikinä kesärenkaan veroiset liikenteessä. Tehty talviajoa silmällä pitäen.
T.Eero roista.
HAAPANEN TIMO
24.07.2014 23:24
Martille. Ei norski noita tee, Continental tekee Slovakiassa, vai oliko Sloveniassa. Teknisissä tiedoissa on allekirjoitus: Product Management I Hanna Joe I 2011 I © Continental.
Kyllä tuo rengas on ääneltään karheampi ajaa silloin kun se on myös edessä, takaa ei kuulu mitään. Viime kesänä ajoin nelisen tonnia kun kaikki neljä olivat alla.
Mitä huonompi tie sen mukavammin menevät, sileällä kuuluu pientä hurinaa.
Nämä on hankittu koemielessä sellaiseen tilanteeseen jossa mennään syksyllä etelään ja tullaan talviolosuhteissa takaisin, mutta pääasiallinen ajo on lämpimässä.
Nyt on siitä lämpimässä ajosta jo pikkuisen kokemuksia.
@timppa
TENHO TIMO
25.07.2014 09:31
Kahdessa viimeisessä matkakulkineessa on ollut ainoastaan kitkat alla johtuen siitä, että 95% matkoistamme tapahtuu talvella ja suuntautuu eteläisiin maihin.
Molemmat ovat olleet 4,6t Sprinter alustaisia ja siten paripyörällisiä.
Edelliseen jäi alle n. 60 t. ajetut Contnentalit ja niissä oli vielä pintaa jäljellä, tosin määrää en muista.
Nykyisellä on ajettu n.110t. kuudessa vuodessa. Ensimmäisillä renkailla (Continental) tuli ajettua n.80t. ja niihin jäi n. 4mm pintaa. Noin 50t. kohdalla tuli vaihdettua eturenkaat taakse sisälle jolloin kuluminen tuli loppupelissä melkoisen tasaiseksi.
Nyt on alla Nokialaiset ja kulumisvauhti vaikuttaa entisenlaiselta.
Kylmänä lähtiessä tuntuu nykyissä pientä jumputusta hetken matkaa.
-timotee
HAAPANEN TIMO
25.07.2014 14:20
Kyllä se varmaan 70 profiilinenkin kuluu vajaapaineisena keskeltä kun leveyttä sentään on 225. Mullahan olikin tilanne niin että se reunimmainen olikin paineessa 3,8 bar. keväällä tarkastin, mutta näin nyt oli. Noloa.
Taidan nostaa molemmat 4,2 Bar:iin ja jatkan mittauksia.
@timppa
ASIKAINEN MATTI
25.07.2014 16:34
Kas kun vaihdoit takaset keskenään. Nythän niiden pyörimissuunta vaihtui ja sen seurauksena ne kuluvat aluksi nopeammin mukautuessaan uuteen pyörimissuuntaan.
Jos autossa on paripyörät takana, niin renkaiden paikkoja vaihtaessa kannattaa vaihtaa keskenään vasen eturengas ja vasen sisempi takarengas sekä oikea eturengas ja vasen ulompi takarengas. Seuraavalla vaihtokerralla eturenkaat vastaavasti oikean puolen takarenkaiden kanssa. Näin pyörimissuunnat eivät muutu ja mukautumiskuluminen uuteen pyörimissuuntaan jää pois.
Näin olen antanut itseni ymmärtää renkaanvaihto-ohjeista.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2014 klo 18:23:52
Ensimmäinen kommenttini oli Haapasen Timon aloitukseen ja toinen kokemuksiini paripyöräkulkineista.
LAUKKANEN MAURI
25.07.2014 16:45
Tilasin uudet hangook renkaat omaan hekilöautoon noin kuukausi sitten rengasliikeltä,eivät ole kuluneet yhtään!.
Siis kun eivät ole soittaneet joko ne keleen hangookit ovat saapuneet ,olivat tilaus tavaraa.
VALTONEN MARTTI
25.07.2014 17:03
Minä taas tilasin 30.6 maanantaina ja 2.7 keskiviikkona olivat jo alla. Tilaustavaraa siis sillä käyttämäni liike ei edusta ko. merkkiä siis Hankook' ia.
TENHO TIMO
25.07.2014 17:11
Ehkä kirjoitin hieman huolimattomasti, mutta sisemmät takarenkaat tulivat tietty eteen niin ettei pyörimissuunta muuttunut.
-timotee
KOSKINEN OLLI
25.07.2014 20:04
Hölynpökyä tuo että pyörimissuunnan vaihtaminen kuluttaisi rengasta. Kuin myös se että olisi oikeanpuoleinen pyörä mikä kuluu enemmän. Kun se on oikeasti aina niin että SAMALLA akselilla se kuluva rengas on se mille painoa tien pintaan kertyy enemmän. ... Selittää myös vuosia rengastöitä tehneelle että miksi paripyörissä se pienempihalkaisijainen rengas kuluu nopeammin kuin se isompihalkaisijainen rengas.
LEINONEN EERO
25.07.2014 20:24
SAMALLA akselilla se kuluva rengas on se mille painoa tien pintaan kertyy enemmän. ... Selittää myös vuosia rengastöitä tehneelle että miksi paripyörissä se pienempihalkaisijainen rengas kuluu nopeammin kuin se isompihalkaisijainen rengas.
Jaa??? Minun mielestä sille isompihalkaisijalle tulee enemmän painoa mutta se pienempi kuluu.
Painoa on aina oikealla puolella enemmän johtuen tien kaltevuudesta.
T.Eero roista.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2014 klo 20:26:41
4 ensimmäistä riviä kopioitu ylempää.
KOSKINEN OLLI
25.07.2014 20:32
Yksi väärä sana muuttaa ajatuksen: piti kirjoittaa että samalla akselilla se kuluva rengas on se rengas mille painoa tien pintaan kohdistuu muita VÄHEMMÄN. Se kevyemmin koskettava kun joutuu liukumaan pitkin asvalttia paremman pidon omaavan renkaan suhteen. ...liukuminen kuluttaa enemmän kuin vieriminen. :)
JANHONEN MATTI
25.07.2014 21:06
Renkaiden ulkosyrjät pyrkivät kulumaan aina enemmän johtuen ilmiöstä renkaan sortaminen. Sortamista tapahtuu myös takarenkaissa johtuen monestakin syytä, mutta yksi asian vaikuttava tekijä on renkaan korkeusprofiili
yhdistettynä painopisteen muutokseen kaarreajossa, jolloin rengas pyrkii taittumaan alle, sekä tien painumat, jotka lähes aina on tien oikeassa laidassa.
Mikäli paripyörien kehämitta ei ole sama se johtaa pienemmän renkaan sisäiseen kitkaan kun renkaan kehämitta ei ole sama ja se taas johtaa ylimääräiseen kulumiseen. Hyvin epätaloudellinen yhdistelmä monessakin mielessä
KOSKINEN OLLI
25.07.2014 21:33
Juuri noin, mutta suoraan menevällä tiellä "sortamista" aiheuttaa pääasiassa vain AURAUS-kulma eli pyörien suunta on ristiriidassa toistensa kanssa. ...auratkaa asfalttia pösilöt. ;)
VALTONEN MARTTI
26.07.2014 11:52
Eipäs aurata Olli jos aurauskulma onkin haritusta niinkuin useissa nykyautoissa on. Silloin kuluu teoriassa sisäsyrjä.
ASIKAINEN MATTI
26.07.2014 13:24
Koskisen Ollille
Ainakin palapintarengas pyrkii kulumaan sahakuvioiseksi ja pyörintäsuuntaa muutettaessa luulisi palasten kuluvan nopeammin uuteen muotoon. Kokemusta asiasta ei minulla ole, kun en ole palapintarenkaan pyörimissuuntaa koskaan vaihtanut.
HAAPANEN TIMO
26.07.2014 22:39
Moro Matti! Mää kuvittelen ettei noissa vapaasti pyörivissä takarenkaissa tuota tapahdu. Eikä mun gummit milleistä, tai puolikkaista puhuttaessa laisinkaan siltä näyttänetkään. Ei vaan viittis antaa etumatkaa sille reunimmaiselle joka enemmän kuluu.
@timppa
JANHONEN MATTI
27.07.2014 17:44
Jos renkailla aikoo ajaa maksimimäärän kilometrejä niin renkaiden kierrätys vetävistä vapaasti pyöriviksi tai päinvastoin kannattaa.
Vetävä rengas kun kuluu vapaasti pyörivää nopeammin.
Vapaasti pyörivissä tuppaa ulkoreunat kulumaan kun taas vetävissä renkaissa keskiosa kuluu nopeammin.
Kuorma-autoihin valmistetaan jo eri rengastyyppejä vain vapaasti pyöriviin akseleihin ja vetäviin akseleihin. Jopa kääntyviin teliakseleihin on tehty oma rengastyyppi.
Tuohon renkaan ulkosyrjän kulumiseen on viime aikoina pyritty vastaamaan tekemällä renkaan kuvio epäsymmetriseksi. Renkaan toinen olkapää on tehty outsideksi ja toinen taas insideksi (merkintä renkaassa). Tämä pitää huomioida renkaan asennusvaiheessa.
Kuviointi estää hieman ulkosyrjän kulumista.
VÄLIMÄKI JARMO
27.07.2014 17:54
Kitkarenkaat on talvirenkaat,sano mulle rengas expertti ,ne kuluu sen verran kesäkuumalla jotta seuraavana talavena et niillä enää mitää tee,pito katuaa kun ne on kuumas kovettunu,ittellä ei kokemuksia,eli ihan miten vaan. JV
ALAKULJU AULI
27.07.2014 20:25
Tänne tehdyt kitkat eivät ole tarkoitettu pohjolan oloihin, koska olosuhteet ovat erit. Voihan niitä käyttää mutta varmasti jäisellä tiellä eivät ole niin turvalliset ja nastojen hakkaamalla tienpinnalla kuluvat nopeammin kuin täällä tasaisella pinnalla. Täällä ei maa ole jäässä. Talvitie on kuiva tai märkä. Jos ilma laskee lähemmäs nolla silloin tiet suolataan ja jos räntää/lunta sataa suolataan vielä enemmän. Itävallassa taas vielä enemmän. Kun aurinko paistaa lämpimästi talvellakin, se märkä tie on äkkiä kuiva.
Täällä Saksassa vaihdetaan kesä- ja talvi renkaat. Loppupeleissä harvat ajaa kesät talvet samoilla renkailla(M+S) vaikkei laki velvoitakaan vaihtamaan. Meilläkin on kahdet renkaat. On paljon myös rengashotelleita jossa toiset renkaat säilytetään, pestään ja tarkastetaan. Sekä miehet häärii renkaiden kimpussa aivan samalla lailla renkaiden vaihto aikaan kuin Suomessakin. Talvikitka eivät anna kesällä samaa turvallisuutta kuin kesärenkaat.
Missään en ole nähnyt niin rauhallista talviajoa kuin täällä.
VALTONEN MARTTI
27.07.2014 20:47
Että onko tosiaan jossain asiat vielä pahemmin kuin Suomessa? Aulin kommentista alkoi tiesuola maistumaan jo lukiessa. Voihan!!!
Mie olen aina luullut että Suomi on suolaamisen ihmemaa...
JANHONEN MATTI
27.07.2014 20:51
Minä aina ihmettelen erilaisia asioita ja yksi on tämä rengasasia tai paremminkin sen eri vaikkapa Saksan ja Suomen välillä.
Saksa panostaa tunnetusti liikenneturvallisuuteen ja siellä ollaan aika tarkkoja sekä viranomaisten että käyttäjien toimesta siitä, että auto ja sen varusteet on kunnossa.
Onkohan ne saksalaiset tyhmiä kun ne ymmärrä mikä vaara on ajaa kitkarenkailla jopa rajoittamattomalla nopeudella kesäkelissä tai märillä teillä?
Eivät ole, mutta jotkut muut on nyt höyrähtäneet.
Tosin viime aikoina on tullut juttuja joissa jo todetaan, että ei ne kitkat niin huonoja olekaan sulan tien ajossa kun on annettu ymmärtää, eikä vallankaan niin pienillä nopeuksilla mitä matkailuautoissa saa käyttää.
Itse ajan ns Keski-Europpan kitkoilla ja ne myi ja hankki minulle Aurorengasliiton puheenjohtaja.
Se paljon puhuttu kuluminen on milli 10.200 kilometrillä.
Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2014 klo 20:54:58
Suola-asemia = suolatorneja on Saksassa vähän päästään moottoriteiden varsilla ja suolaa käytetään rutkasti. On pakko käyttää, koska muuten staut on hirveitä vallankin mäkisillä seuduilla.
VALTONEN MARTTI
27.07.2014 21:02
Entä se ruostuminen maassa jossa ei re-estoon juuri panosteta Matti?
LATVALA MARKO
27.07.2014 21:30
Suomessa suolataan oikeasti aika vähän. Jopa naapuri maassa Ruotsissa suolaa käytetää huomattavasti enemmän. tukholmasta etelään E4 on lähes aina sula kelistä riippumatta.
Aika huvittavaa, kun saksasta tuodaan ruostevapaita autoja tänne myyntiin ja ostajalle kerrotaan että ei ruostetta, kun sielä ei suolata.Totta toinen puoli. Ei Suola ehjälle maalipinnalle ja ruostesuojaukselle mitään tee. Eri asia on täällä meillä, kun välillä ajetaan hiekkateillä ja tulee kiveniskuja maalipintaan. yksi iso ongelma on katkeilevat ja irtoilevat nastat. Nämä yhdessä vioittaa ruostesuojauksen ja maalipinnan ja sittenhän suola alkaa tehdä tuhojaan.
JANHONEN MATTI
27.07.2014 21:49
Marko jo vastasi puolestani.
Toinen asia on autojen "alapesu" jota meillä harrastetaan aika vähän.
ALAKULJU AULI
27.07.2014 21:49
Täytyy muistaa, että talvi on lyhyt. Pohjoisessa pitempi. Kaksi viikkoa täällä, saksalaiset sanoo. Talvi lämpötila on 0 - +10 välillä.
Se aurinko on niin ihmeellinen, vaikka Alppi Saksassa on lunta enempi, tiet ovat sulia. Saksan suolan käyttö on vähäistä tosiaan lumisempaan Itävaltaan verrattuna. Se suolan käyttöaika on lyhyt aika, 2-3 kk aikana aina silloin tällöin.
Marko kerkesi jo sanoa tuon, että hiekka rikkoo maalipinnan. Suomessa laitetaan talvella paljon hiekkaa teille. Täällä kun niitä hiekkateitä ei ole, peltotietkin suureksi osaksi asfalttiteitä.
Minusta tällä autoja pestään todella usein. Sekin vaikuttaa kaikkeen. Niin kuin saksalaiselle miehelle on tärkeä asia hyvin hoidetut kengät, niin pidetään huolta hyvin autostakin. Olen huomannut naisen silmin.
Tässä vähän tieto jota, ette matkailijana tule tietämään.
Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2014 klo 22:05:51
Kyllä moottoriteillä, niillä vapaan nopeuden, asuntoautojen yleinen nopeus täällä on 110-120 ja vähän kovempikin. Jos henkilöautolla ajamisen tavallinen nopeus on meillä baanalla 160-170 ja monet silti ohi huristelee. Hyvä rengas on tärkeä asia ja lisää turvallisuutta.
VALTONEN MARTTI
27.07.2014 22:23
Joopa, siinä tuli uusia näkökantoja suolaukseen (ehkä ainoa asia maailmassa jota vihaan.)
Suomessa ministeri Vennamo poisti aikoinaan roiskeläppäpakon sanoen että meillä on enää niin vähän sorateitä....olen väliin täälläkin muistutellut että meillähän kaikki tiet on 3 kk. vuodesta sorateitä. Että se siitä ministerien asiantuntemuksesta.
JANHONEN MATTI
28.07.2014 10:14
Meillä mekaaninen kulutus autojen alustoihin ja etuosaan on monista syistä suurempi kun monissa muissa Euroopan maissa.
Hiekka, kivet ja nastat siinä pääsyyt ja tiestä irtoava hienoaines joka kostuessaan muuttuu liejumaiseksi ja täyttää kaikki kolot ja jää muhimaan sinne.
Ei tarvitse kun katsoo samanlaisten ja saman ikäisten Suomessa ja Saksassa käytettyjen autojen tuulilaseja, valojen laseja ja auon keulaa ja konepeltiä, niin eron huomaa heti.
TOIVONEN MARTTI
28.07.2014 16:11
Vein 6 vuotta vanhan Saksasta ostamani henkillöauton ruostesuojaukseen. Työn tehnyt kaveri sanoi että alusta oli samanalaisessa kunnossa kuin kotomaassa yhden talven ajettu.
mot
JANHONEN MATTI
28.07.2014 17:00
Joskus tuo saksalaisten suhtautuminen autoon saa lähes sairaita piirteitä.
Menin joskus 90-luvulla lehti-ilmoituksen perässä Hageniin eräälle maatilalle jossa varsin iäkäs vanhaisäntä myi 250 diesel-mersua.
Yöllä oli satanut pari senttiä märkää lunta joka ammusta oli jo häviämässä pois.
Pyysin saada ajaa koeajon ennen kaupan päättämistä, kuten tapana on.
Ei tullut lupaa. Oli vanhanisännän mielestä niin märkä keli ja autokin siinä likaantuu.
"Luin" siinä konehallin lattialla ajaen auton vaihdelaatikon läpi pariin kertaan ja tein kaupat.
ALAKULJU AULI
28.07.2014 19:07
Täällä autovakuutuksiin määritellään kuka autoa käyttää. Vakuutus on silloin halvempikin. Meillä on Mieheni ja minä autojemme käyttäjät. Eli meidän autoilla ei aja vieraat eikä edes Lapset. Jos jotain sattuu ja ajaja on joku muu niin vakuutus ei korvaa ainakaan samalla lailla kuin vahingon sattuessa olisin minä tai Mieheni ajaneet. En tarkkaa tiedä miten tuo menee.
Oliko vanha Herra tuon takia ollut niin tarkka? Olisihan hän voinut tietysti mukaan lähteä kojolle. Olisihan siinä auton likaantunut. :)
Täällä ei käydä autoja koeajamassa samalla lailla kuin Suomessa. Kunhan kokeilen miltä tuo tuntuu ajaa vaan koeajolle lähdetään vasta sitten, kun on varma jo ostostaan. Merkkiliikkeessä käytetty auto tuon jälkeen tarkistetaan, katsastetaan ja puunataan vielä, ennen kuin pääset koeajolle. On epäkohteliasta käytöstä jos tuon koeajon jälkeen sanot, että et halua ostaa sitä autoa. Ainoastaan joku koeajolla huomattu vika voi olla syy kaupan perumiseen.
Joku ulkomaalainen joppari voi tehdä kauppoja omaan tyyliinsä ja siltä et saa takuutakaan autolle. Niin kuin vasta merkkiliikkeestä Suomeen viety 7 vuotta vanha auto sai vuoden takuun. ;)
NIKOLA HEIKKI
29.07.2014 02:04
Aina puhutaan että kitkarengas ois läpivuotinen rengas, tossa valmistajan näkemys asiasta, ei paljo renkaitten myyjiltä oo tullu tota tietoa.
http://www.continental.fi/www/rengas_fi_fi/teemat/rengasvinkkeja/time_for_winter_tyres_fi.html
KOSKINEN OLLI
29.07.2014 14:51
Ymmärrän oikein hyvin, että rengasvalmistajille ja rengasliikkeille sopii erittäin hyvin se että jokaisessa autossa on oltava KAKSI rengaskertaa.
HAAPANEN TIMO
29.07.2014 16:07
Kyllä, ja ne vaihdetaan uusiin neljä kerralla aikaisessa vaiheessa. Mikäs sen mukavampaa.
@timppa
PALIN MATTI
30.07.2014 07:25
Kyllä ne kaksi rengaskertaa ovat tarpeen, oli sitten kitkat tai nastat.
Kitkarenkaan pitohan perustuu sen lamellien reunojen terävyyteen. Yhden kesän kuumilla asvalttiteillä ajetulla kitkarenkaalla ei paljon kannata enää seuraavalle talvelle lähteä. Ovat lamellien reunat jo niin pyöristyneet.
KOSKINEN OLLI
30.07.2014 13:50
Aika paljon riippuu käyttötavasta ja myös asumispaikasta napapiiriin nähden. Jos vaikka kesäaikana tulee mittariin 3000km, niin enpä usko että kumipyörät paljon kuluu. Myös siitä riippuu että onko esim. eläkeläisen aivan välttämätöntä huonoimman mahdollisen säätilan aikaan ehtiä asioilleen kauppoihin ja virastoihin perjantaina klo 11.15. Tai vaihtoehtoisesti klo 16.15. Ikävä kyllä juuri nuo ajat ovat ainoat käypäiset eläkeläisillekin, ja siksipä pitää hankkia nelivetomaasturi, jolla pääsee perille oikeaan aikaan, vaikka sataisi puoli metriä lunta parissa tunnissa.
VALTONEN MARTTI
30.07.2014 14:34
Lainaus:
"Kitkarenkaan pitohan perustuu sen lamellien reunojen terävyyteen."
...mie olen ymmärtänyt että se perustuu lähinnä tietynlaiseen kumiseokseen plus tietysti niillä terävillä reunoilla on myös suuri merkitys.
Silti olen Matin kanssa sammaa mieltä että kaksi rengaskertaa on ehdoton.
HAAPANEN TIMO
30.07.2014 15:06
Älkää nyt tuputtako kahta rengaskertaa tähän käyttöön mistä nyt puhutaan.
@timppa
VALTONEN MARTTI
30.07.2014 15:11
YLINIEMI SEPPO
30.07.2014 16:41
Martti
Onhan me ajettu autoilla ettei olut talvirengas pakkoa ja vain yhdet renkaat.
Eikä ollut sulat tiet läpivuoden,eikä olut luistonesto automaatteja eikä
ajonvakautus systeemiä ,ja niin ei olut paljon nopeusrajotuksiakaan.
VALTONEN MARTTI
30.07.2014 17:45
Näinkin on Seppo. Onpa sitä ajettu renkaan kulutuspinnassa lähes kämmenen kokoinen kudoslänttikin näkyvissä.
Onpa ajat kuitenkin muuttuneet, liikennetiheys, liukkausolot, autojen tehot ja turvallisuusasenteet.
VÄLIMÄKI JARMO
30.07.2014 21:25
Olihan se aikaa kun sai silestoneilla talvenkin ajaa,en ymmärrä kuinka pärjättiin,mutta hyvin meni.Nyt ei autoilijat pärjää vaikka pyörät olis täynnä nastoja,ens lumi ja siältä löytyy ,siis siältä mihin navikaattori ei käskeny kääntyä. JV
YLINIEMI SEPPO
30.07.2014 21:48
Nyt heitetään puolikuluneet renkaat kierätykseen kun helevetin lamellin
kuluma on vähän pyöristynyt ,no rengaskauppias kiittää siitä.
KOSKINEN OLLI
30.07.2014 22:27
Tänään kävin as auton kanssa katsurilla. Vasta maksettuani huomasin että oli alla "yhessä kulmassa varapyörä", jossa urat vähäiset, n. 2.0 mm. Kyllä se riitti läpipääsyyn. Sammuttimessakin leima oli kunnossa, muttei sitä minun nähden katsottu.