Ducato-05 2.8 etuiskarien yläpään laakerien öljyäminen
PARKKINEN HANNU
18.07.2014 20:54
Onko vinkkiä, mitä kautta ja mitä purkamalla löytyy iskarien yläpään laakeri
kupit mihin öljyä on laitettu, itse olen yrittänyt purkaa kojetaulua, mutta en
ole löytänyt iskarin päitä. Auto on 6611 destku vm 05.
KOSKINEN JANI
18.07.2014 21:15
Tätä öljyämistä ihmettelin oikein pidempään kun tein iskariremontin ducatoon. Ja heti alkuun, uudemmassa ja vanhemmassa osat erilaisia mutta käytännön eroa ei ole.
Eli sinne laakerille ei voi oikeastaan mitenkään mennä öljyä, jos menee tuota kautta niin ihme on. Kierrettä pitkin kulkeutuva öljy ei pääse sinne mitenkään ja ulkokautta valuvakin saattaa vain hyvällä tuurilla sinne mennä mutta edellyttää iskarin yläpään pahaa kuluneisuutta ja tiivisteen sekä kääntölaakerin totaalista rikkinäisyyttä. Ja se öljy todennäköisesti voitelee laakerin ja lautasen väliä, ja aiheuttaa lautasen tai yläpään hajoamisen.
Toisinsanoen vaihda tai vaihdata ne laakerit asiantuntevassa paikassa missä käytetään reilusti kunnollista veden kestävää vaseliinia. Ekakertalaisella hommaan meni pari tuntia puolelle. Käytössä oli kyllä nosturi, puristin ja kunnon työkalut. Vaihteistosta todennäköisesti tulee hiukan öljyä ulos kun vetari pullahtaa ulos.
Faceliftimallissa on yläpäät piilossa sulakerasioiden takana. Ja se vielä lisänä, se kuka sitten niitä sieltä irrottaa kiroaa kovasti, kun keksii että siellä kupissa on öljyä mikä sotkee ihan joka ikisen paikan... Muutenkaan se ei ole mikään kiva kolo touhuta.
LAINE RAIMO
20.07.2014 13:26
Mulle tehtiin toi etuiskarien yläpään laakereiden vaihto muutama vuosi sitten integroituun Artoon. Kuvia siitä mistä laakerit löytyy ja miten ne mulla rasvattiin löytyy picasaweb albumistani: https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#
Kuvat 19-24/46 ovat laakereiden vaihdosta.
KLEMETTI SEPPO
22.07.2014 07:07
Minun Ducatossa -06 jo kolmannet laakerit menossa, ajettu 100.000 km.
Eilen panetin ne kolmannet. Kontiomäen korjaamolla on asiantunteva asentaja, joka tietää miten homma pitää tehdä oikein. Suojakupissa on vain noin 3 millin reikä, mistä sinne menny vesi pitäisi poistua. Ne oli ravasta ollut ihan tukossa ja vesi /ruoste jumittanut laakerit vaikka ne on suojattuja laakereita. Asentaja porasi isommat reiät ja tääräsi laakerin ympärille reilusti vedenkestoista suoja vaseliinia. Arveli, että ei tarte enää näitä ihan heti uusia. Tätä aikaisemmin kun vaihdatin ne eri paikassa, ei oltu laitettu ollenkaan suojavaseliinia eikä luultavasti myöskään alunperin tehtaallakaan kun 40.000 kohdalla leikkasivat kiinni. Öljyn lisäys jälkikäteen ei taida onnistua kun laakerihan on tuen alapuolella ja ei sinne isoja reikiä ole mistä öljy sinne valuisi. Nytkin laakerit jo pyöri jumissa ollessaan niinsanotusti "koolissaan" ja eihän silloin laakerin toimintatapa ole oikea. Käsittääkseni metalli metallia vasten kuivana pyöriessään rupeaa syömään itselleen pesää tukikohtaan ja siihenhän syntyy välys. Toki ei pyörimisliike iso ole. Laakerit on kyllä niin heiveröisen näköisiä, että ne on aivan alimitoitettujakin tehtäväänsä kun auton paino on päällä koko ajan.