- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Transit 2.2 TDCi ongelmat
Transit 2.2 TDCi ongelmat
Talven jälkeen alkoi kasaantua ongelmia.Ensimmäisenä ERG-venttiili alkoi lähettelemään virhekoodeja,venttiili puhdistettin ja samalla tulpattiin 4mm reikäisellä prikalla.Sitten tulivat ahtimen virhekoodit,koko ahdin vaihdettiin lisukkeineen.Noin 200km:n ajon jälkeen tuli taas häiriö ilmoitus,kävin testerillä, mikä antoi seuraavat koodit: P251A Toimintavalvonta/Momenttivertailu Ajoittainen vika P0234 Ahtopaineen säätö Toimintahäiriö P1103 Ilmamassamittari Impulssi liian korkea Olen sellaisella paikkakunnalla missä ei ole lähellä Ford huoltoa,mitä mahtavat koodit tarkoittaa ja uskallanko ajaa autolla,voisiko ERG:n tulppaus olla syy nyt ilmenneisiin virhekoodeihin. Vikamuisti tyhjennettiin em.testerissä,virhekoodi uusiutui noin 50km:n jälkeen. Ohjeita odotellen Eki
Niin tuli minullekin koodeja 4mm reiällisellä lätkällä. Suurensin 6 milliin, nyt on ajettu ilman virhekoodeja.
ERG-venttiili on lainsäätäjän lahja varaosakaupalle ja korjaamoille. Se aiheuttaa autoihin vikoja joiden seurauksena autojen päästöt kasvaa enemmän kun niiden järjestelmän myötä tulisi alentua.
Venttiilin juju on siinä, että se sijaitsee moottorin pakoputken ja imusarjan välissä ja päästää moottorinohjausjärjestelmän käskystä pakokaasuja moottoriin menevän ilman joukkoon, jonka seurauksena palolämpötila laskee ja erityisesti NOx päästöt. Joku fiksu on verrannut sitä putkeen jonka toinen pää painetaan housun takamuksen kautta peräaukon lähelle ja toinen pää pannaan suuhun ja aletaan hengittämään - ja maailma pelastuu.
EGR-venttiili kuuluu noihin OBD-pistokkeen kautta testattaviin ja systeemin pitää olla katsastuksessa kunnossa vaikkei itse arvoa mitata.
EGR-venttiiliä ohjataan moottorinohjauksen kautta joko alipaineella tai sähköisesti. Ohjauslaite voi olla integroitu jolloin ohjain sekä analysoi laitteen toimintaa että ohjaa sitä. Jos ERG-venttiili ei toimii oikein se viestittä moottorinohjausyksikölle häiriöstä, joka taas saattaa varotoimena tiputtaa vääntöä vaikka turbon painetta jolloin tehot tippuu. Ongelma ilmenee vaikka niin, että välillä auto vetää ihan normaalisti ja sitten taas yhtäkkiä veto hyytyy. Ohjauskeskus ilmoittaa usein tässä yhteydessä epämääräisiä viestejä kojelautaan, kuten turbon paine, ilmamassamittarin häiriöstä, momenttihäiriö, ERG-venttiilin vika jne. Jotkut ovat irrottaneet venttiililtä moottorinohjausyksikölle menevät johdot ja toivoneet siten pääsevänsä ongelmasta eroon. Ei yleensä auta, lamppu palaa yhteyden katkeamisen merkiksi ja vika on muistissa. En käy tässä pelottelemaan mitä kaikkea pirullista moottorinohjausjärjestelmän osan yksipuolinen muuttaminen tai sen osin toiminnasta poiskytkeminen voi pahimmillaan moottorille aiheuttaa.
On autoja joissa putki pakoputkesta EGR-venttiilille voidaan tulpata sokkolevyllä jolloin pakokaasun kierrätys estyy tai laittaa liitokseen reiällinen levy jolla pakokaasun virtausta voidaan vähentää tai jopa estää se kokonaan. Se kannattaa huomata, että tulppaaminen ei poista varsinaista vikaa. Kunnossa olevaan laitteistoon voi sitten kokeilla tulppausta, mutta suuremmalla reikäkoolla kun 4 mm, koska se on niin pieni, että ERG-venttiili voi ihan vaikka piruuttaan lähettää moottorinohjausyksikölle häiriöviestejä.
Ebey:sä myynnissä olevat tulppauslätkät on muistaakseni 8 mm reiällä. Tulppauslätkää sitä kuitenkaan kannata mistään tilata vaan sen voi tehdä helposti itse.
Kallista ahdinta ei pidä mennä pelkkien häiriöviestien perusteella vaihtamaan, ennen kun ahtimen kunto on muuten tarkistettu.
Käyttäjän lisäys viestiin 17.7.2014 klo 18:21:05 Raskaan kaluston osalta on ainakin olemassa direktiivi joka lähtee siitä, että jos moottorin päästöarvot ylittää tietyn raja-arvon, niin auton moottorin ohjausyksikkö tiputtaa seuraavan käynnistyksen jälkeen moottorin väännöt 60 % normaalista.
Kiitos valaisevasta selvityksestä. Olen ajellut samanlaisella kulkimella nyt reilun 5 vuotta, ja runsaan 80 00 km ilman ongelmia. Tuosta venttiilistä ja sen ongelmista on kirjoiteltu ennenkin. Ennenvanhaan dieseliin tuli vain 1 vika,- polttoaine loppui. Varmaan näillä "parannuksilla" on hyvääkin saatu aikaan. Jotenkin vaan on sellainen olo, ettei oikein osaa luottaa näihin nykyvehkeisiin.
Kyllä nykyiset autot ja niiden moottorit on toimiessaan ilman muuta parempia kun entiset hyvät. Mutta vain toimiessaan.
Tuskin koskaan autoja on hinattu/kuljetettu lavalla niin paljon kun nyt. Eikä tämä suinkaan koske vain vanhoja autoja.
Autoissa on ryhdytty suorastaan pakkomyyntinä myymään insinööritieteitä, eikä vähiten siitä syystä, että se on edullista auton valmistajille ja autojen myyntiorganisaatiolle. Asiaan vaikuttaa myös EU joka nostaa moottorien päästömääräysrimaa niin nopeasti, että tehtaiden tuotekehitys siltä osin kun se koskee laatua ei pysy perässä.
Aiemmin kun osti auton niin se oli siinä. Nykyisit autoa pitää eri syistä käyttää "härän luona" määrärajoin ja niiden välilläkin. On tietoisesti luotu huollon ja osien jälkimarkkinat ja jälkimarkkinointituotteet.
Aiemmin autojen valmistajat teki auton ja sen jälkeen katsoivat mitä valmistus maksoi ja mitä autosta pitää saada. Nyt lähdetään siitä, että ensin kullekin mallille asetetaan hintaraja ja sen jälkeen katsotaan minkä tavarantoimittajan ja minkä laatuisista osista auto on koottava jotta tavoitehintaan päästään. Tämä ei koske vain halpismalleja vaan myös kalliita isoja autoja. Jopa Mercedes sortui 2000 luvun alussa samaan tavarantoimittajaan dieselien syöttöpumpuissa, mitä tämän ketjun avaajan auton syöttöpumppu on.
Aiemmin tehtaissa oli laadunvalvontaosasto, nyt siellä on aivan erityinen osasto joka vahtii suunnittelusta alkaen, että ei tehdä liian hyvää laatua. Vanha suutarien ja räätälien sanonta "joka tekee ikuisen työn tekee ikuisen nälän" toimii nyt myös autoteollisuudessa. .
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.