Ducaton -06 etuiskarien yläpään laakerit

KLEMETTI SEPPO 14.07.2014 12:05

Neljä vuotta kulahti nykylaakereilla taas eteenpäin. Eli kolmannet pitää vaihtaa. Kilometrejä autossa 100.000. Sanokaapa mitä merkkiä olette käyttäneet kun olette uusineet niitä. Raskone tarjoaa hintaa 200 €/ 2 kpl. Takaisinlyöntikumeineen 245 €. Asennus 270€. Tarvikkeena SKF laakerit 60€/ 2 kpl. Alkuperäiset kesti yhtä vähän kuin seuraavana vaihdetut tarvikelaakerit. Raskoneella pitäisi olla kaiketi vahvistetut laakerit ja hintakin vissiin sen mukainen.

JANHONEN MATTI 14.07.2014 12:30

Jostakin minulle on syntynyt sellainen mielikuva, että max-mallissa olisi vahvistetut laakerit. En ole tästä kuitenkaan lainkaan varma.

Motonetissa nuo II-sarjan (4/2002-2006) laakerit SKF-laatuna näyttää olevan 19,90 kpl. Eli ei hinnan kiroissa, mutta vaihdossa menee työaikaa ja se maksaa. Tuo Raskoneen vaihtohinta vaikuttaa kovalta, tuosta työstä.

HAAPANEN TIMO 14.07.2014 17:21

Kokeilisit ihan piruttaan voidella niitä nyt vielä ennen vaihtoa. Kaada sieltä kojelaudan alta desi hydrauliöljyä sinne kuppiin. Saattaa viedä usean vuoden eteenpäin.

Itse olen niitä muutaman kerran voidellut ennakkoon, eikä ole tarvinnut vaihtaa.

Pari vuotta sitten keväällä ostin T5 Transporterin jolla en ajanut vuoteen oikeastaan yhtään. Viime kesänä vein sitä katsastukseen ja siellä huomasimme toisen puolen ylälaakerin jumittelevan hiukan. Desi hyd.öljyä yläkuppiin ja rattia muutama kerta edestakaisin, vaiva hävisi heti, eikä ole palannut vieläkään.

@timppa

JANHONEN MATTI 14.07.2014 18:14

Kyllä tuota Timon konstia kannattaa ainakin kokeilla. Ei maksa käytännössä mitään ja vahinkoa siitä ei rakenteille voi olla.

TURUNEN HEIMO 14.07.2014 20:04

Olen antanut kertoa itselleni että maxini alusta on vahvistettu ja rengakokokin on 16" Laakerin vaihto ei ole sinänsä vaikea, aikamoista äperrystä kun jousijalan yläpää on aika hankalassa paikassa, osat painavia ja tiukasti kiinni. Aivan halvimmat jousipuristimet kannattaa jättää käyttämättä, jousi on aikalailla vahvempi kuin pikkuautossa. Jos itse viitsisin rempata niin ottaisin koko jalan pöydälle ja vaihtaisin siinä. Lisäksi aivan sairaan paljon vedenkestävää vaseliinia laakerin ympäristö täyteen. Tuskin Raskoneella muuta kuin laittavat laakerin paikoilleen ja sillä selvä. Hinnasta päätellenhän nuo heidän laakerinsa ovat ikuisia. Kosteus on se joka tekee noissa tuhojaan, voideltuna voisi kestää hyvinkin pitkään. Tuo öljykikka on ihan hyvä, mutta laittaisin peräprutkun peräöljyä joka on sopivan juoksevaa, jossain määrin kosteudenkestävää ja estää ruostumista

KLEMETTI SEPPO 16.07.2014 10:40

Vielä tämän kerran vaihdatan liikkeessä ja jos tuota Italian ihmettä pitää, pitää nyt katsoa vastaisuuden varalle mallia, miten kojelautaa puretaan, että pääsee ylpään mutteriin käsiksi. Muoviosat on niin herkiä särkymään, että jos ei tiijä miten otetaan irti, tulleneepi enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Henkilö autoihin olen vaihtanut iskareita itsekin, mutta vielä ei ole itsellä niin järeitä jousen puristimia, että homma onnistuisi. Nyt se asentaja jolle vien, sanoi vaihtaneensa kymmeniin fiijuihin näitä laakereita. Siellä yläpäässä on kuulemma suojakupissa liian pienet reiät, joista roiskevesi pääsisi pois. Muutaman millin reikä tukkeutuu heti ravasta. Hän sanoi poraavansa reiät isommaksi ja sitten vaseliinia kuppi täyteen. Tuosta öljyn kaatamisesta sinne en oikein osaa sanoa, kun minun mielestä laakeri on ylätukipisteen alapuolella ja tukikohdassa on vain iskarin yläpään pultin menevä reikä. Mistä raosta öljy pystyisi sinne laakeriin menemään???? No nyt selviää tuokin asia, miten se on. Tämä tietoni sillä kokemuksella mitä olen henkilöautoihin vaihdellut itse. Toki laakereiden takia ei henkilöautoissa ole tarvinnut vaihtaa.

Otetaanpa toinen juttu samalla kertaa. Viime talvena sain pakkasen kanssa yhteistyössä pesuhuoneen sekoittajat rikki. Vaihdoin eilen uudet tilalle. Siinä kyllä tuli mieleen, että pitäisi olla vauvan nyrkki, jotta sekoittajan putkiin pääsisi kiinni. Valmistajat on varmaan tekevinään näistä kopista ikuisia ja ei oteta ollenkaan huomioon, että miten muutamia juttuja pystyisi ylipäänsä korjaamaan, purkamatta koko kalusteita pois. No siellä ne uudet on niin sanotusti "hermannin " pokloomilla laitettuna.

Niin ja vielä vesisäiliön pumppu. Siitä oli ruostunut siipipyörän akseli ja napsahti poikki ja heitti pelaamasta. Ostin senkin uuden ja panin paikoilleen.

Tästä opin sen, että syynä sekoittajien särkymiseen olikin takaiskuventtiili pumpun yläpuolella. Vaikka aukaisen talvella hanat käytön jälkeen, ja tyhjennän säiliöt, puhallan sekoittajista ilmaa, jotta vesi poistuisi. Mutta eipä se ole poistunutkaan kylmältä puolelta takaiskuventtiilin takia. Lämpimältä puolelta se on poistunut boilerin kautta, joka tyhjätään pohjaropusta. Puhaltaessa kuului kurinaa, mutta ääni tuli siten aina boilerista. Nyt en laittanut takaiskuventtiliä ollenkaan ja vesi saattaa tulla hanoista hieman viiveellä mutta sillä ei ole merkitystä. Toki hanojen ei pitäisi antaa kiinniollessaan läpi, eli putkien ei pitäisi vajua lappona tyhjiksi. Siinä vinkkiä muillekin. Ja hyvin pääsi 130 eurosta helposti erilleen!!!!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.