Uuden ja käytetyn hankinta on eri asioita.
Suomeen tuotuna oli viime syksynä n, 200 sellaista m-autoa joiden moottorit ei täyttäneet 1.1.2014 EU:ssa voimaan tulleita päästömääräyksiä.
M-autojen tuojat rekisteröi maassa jo olleet ja vielä myymättämät autot nimiinsä viime vuoden puolella ja ovat myyneet niitä uusina tämän vuoden puolella, ja uusiahan ne onkin. Jos asiasta on kerrottu asiakkaalle niin siitä vaan, koska asiakkaaseen nähden asialla ei ole käytännön vaikutusta.
Asia vääristää v. 2013 myyntitilastoja.
Joskus näille "häntäsarjan" autoille on tosiaan annettu EU:ssa siirtymäaikoja, mutta eiköhän ne esim. saksalaiset kauppiaat osanneet tehdä saman laillisen tempun mitä suomalaiset kollegat teki, eli rekisteröi vanhalla tekniikalla olevat autot nimiinsä ennen v. 2013 loppua.
Jos olet ostamassa käytettyä m-autoa niin sen rekisteröinti ja vaatimukset menee sen lain mukaan, joka oli voimassa Suomessa silloin kun auto rekisteröitiin ensimmäisen kerran vaikkapa Saksassa. Muutoin päätös on syrjivä.
M-autoista ei peritä Suomessa autoveroa, mutta uuden ajoneuvon alv (24 %) peritään. Vero lasketaan kauppahinnasta ja toimituskuluista (jos on).
Ja tämä kannatta pitää mielessä.
Ajoneuvoa pidetään Suomessa uutena (alv laki) kuljetusvälineenä, jos
-se on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön = rekisteröitiin), tai
-sillä on ajettu enintään 6000 km (kaupantekopäivään mennessä)
Ajoneuvo on uusi jos jompikumpi edellytys täyttyy.
Ts. Ajoneuvo ei enää ole uusi kuljetusväline kun molemmat edellytykset lakkaa olemasta voimassa. Kaupantekohetki ratkaisee molemmat asiat.
Yksityisen ollessa ostajana (ei Y-tunnusta) myyjä perii ostajalta alvin (Saksassa alv 19 %) Jos auto osoittautuu Suomessa uudeksi niin myös Suomi perii siitä alv:n 24 % verokannalla. Suomen verottaja ei tippaakaan kiinnosta se. onko ajoneuvosta jo kertaalleen maksettu alv. vaan se ottaa omansa pois.
Tämä ei ole pelottelua vaan toteamus siitä, miten asia huonosti hoidettuna voi mennä.