Viime vuodenvaihteessa voimaan tullut uusi päästö rajoitus.

LILJA JUHA 13.07.2014 18:52

Hei,

Caravan lehdestä luin aikanaan että 2014 alkaen on voimassa uusi päästö-rajoitus. Viime vuoden lopulla kuulemma rekisteröitiin as-autoja roppa kaupalla.

Mistä löytyy tästä asiasta tietoa. Mielessä käytetyn tuonti Saksasta. Siellä on kuuleman mukaan olemassa jokin siirtymäaika. Mutta meillä, tavan mukaan pantiin homma heti kerrasta poikki.

T . J. Lilja

Käyttäjän lisäys viestiin 13.7.2014 klo 20:12:03 Kiitos Timo ,

Siinä tuo on selvästi kerottu. Ensin COC nähtäväksi, vasta sitten auton hankintaan !

Juha

Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2014 klo 13:09:01 niin:

tällä hetkellä olen katsellut 2013 mallia 5000 km ajettua.

mutta kun näitä 2014 autoja saa myydään miltei samaan hintaan.

olen tietoinen 1/2 ja 6000 km säännöstä.

kiitos vastanneille.

Juha

Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2014 klo 13:11:27 siis piti kirjoittaa 1/2 vuoden sääntö. jotta olisi käytetty.

HAAPANEN TIMO 13.07.2014 19:27

Oheisesta linkistä löytyy aika hyvä selvitys asiasta: http://www.camper.fi/uutiset/uusien-matkailuautojen-paastomaaraykset-muuttuvat-112014

@timppa

MERIKALLIO VELI-PEKKA 13.07.2014 20:23

Koskee vajavaisen sisälukutaitoni mukaan "....ensirekisteröitäviä, uusia matkailuautoja.....".

Aloittajahan näkyy hakevan käytettyä matkailuautoa.

JANHONEN MATTI 13.07.2014 22:47

Uuden ja käytetyn hankinta on eri asioita.

Suomeen tuotuna oli viime syksynä n, 200 sellaista m-autoa joiden moottorit ei täyttäneet 1.1.2014 EU:ssa voimaan tulleita päästömääräyksiä. M-autojen tuojat rekisteröi maassa jo olleet ja vielä myymättämät autot nimiinsä viime vuoden puolella ja ovat myyneet niitä uusina tämän vuoden puolella, ja uusiahan ne onkin. Jos asiasta on kerrottu asiakkaalle niin siitä vaan, koska asiakkaaseen nähden asialla ei ole käytännön vaikutusta. Asia vääristää v. 2013 myyntitilastoja.

Joskus näille "häntäsarjan" autoille on tosiaan annettu EU:ssa siirtymäaikoja, mutta eiköhän ne esim. saksalaiset kauppiaat osanneet tehdä saman laillisen tempun mitä suomalaiset kollegat teki, eli rekisteröi vanhalla tekniikalla olevat autot nimiinsä ennen v. 2013 loppua.

Jos olet ostamassa käytettyä m-autoa niin sen rekisteröinti ja vaatimukset menee sen lain mukaan, joka oli voimassa Suomessa silloin kun auto rekisteröitiin ensimmäisen kerran vaikkapa Saksassa. Muutoin päätös on syrjivä.

M-autoista ei peritä Suomessa autoveroa, mutta uuden ajoneuvon alv (24 %) peritään. Vero lasketaan kauppahinnasta ja toimituskuluista (jos on).

Ja tämä kannatta pitää mielessä. Ajoneuvoa pidetään Suomessa uutena (alv laki) kuljetusvälineenä, jos -se on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön = rekisteröitiin), tai -sillä on ajettu enintään 6000 km (kaupantekopäivään mennessä) Ajoneuvo on uusi jos jompikumpi edellytys täyttyy. Ts. Ajoneuvo ei enää ole uusi kuljetusväline kun molemmat edellytykset lakkaa olemasta voimassa. Kaupantekohetki ratkaisee molemmat asiat.

Yksityisen ollessa ostajana (ei Y-tunnusta) myyjä perii ostajalta alvin (Saksassa alv 19 %) Jos auto osoittautuu Suomessa uudeksi niin myös Suomi perii siitä alv:n 24 % verokannalla. Suomen verottaja ei tippaakaan kiinnosta se. onko ajoneuvosta jo kertaalleen maksettu alv. vaan se ottaa omansa pois. Tämä ei ole pelottelua vaan toteamus siitä, miten asia huonosti hoidettuna voi mennä.

HAAPANEN TIMO 13.07.2014 23:03

Aloittaja Juhan aivoituksista en tiedä, mutta -14 tammikuiset autot ovat yli puolivuotiaita joten mietinnässä saattaa olla sellainen ja sen saaminen täällä rekisteriin mietityttää.

Löytämästäni linkistä asia kuitenkin selviää.

Tämä siis VP:n vastaukseen, joka taisi olla mulle osoitettu.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.