Vikakoodit syttyivät palamaan: saako pikaista apua
RUOTSALAINEN JUKKA
13.07.2014 12:55
Hei, käynnistin tänään auton ja tulos oli seuraava:
merkkivaloja jäi palamaan:
polttoaineen merkkivalo vilkkuu ja polttoaineen mitttari näyttää E = tyhjä ( näin ei todellisuudessa ole)
abs valo palaa (keltainen)
asr luistonesto valo palaa (keltainen)
yleinen varoitusvalo (punainen) palaa.
Muuta: kierroslukumittari ei näytä mitään. Myös ajovalojen vihreä merkkivaloa ei näy.
Auto käynnistyy ja voi ajaa normaalisti. Jäimme reissulle ja nyt tarvittaisiin pikaisia neuvoja , jos joku on kuulolla,
Käyttäjän lisäys viestiin 13.7.2014 klo 12:56:07
Ja tiedot: fiat ducato. 2,3 l. 2008. 130 multijet
TOIVONEN MARTTI
13.07.2014 13:03
Tsekkaa nyt ensin kaikki sulakkeet, tuollainen virhetilanne voi tulla kun sopiva sulake palaa. Viisaammat voi kertoa mihin sulakkeeseen ja missä tuo voi liittyä. Toinen mahdollisuus on sitten että miinus ei saa kunnolla maata eli joku kontakti hapettunut.
mot
JANHONEN MATTI
13.07.2014 13:13
Voit kokeilla myös tätä.
Kytke kaikki virtaa kuluttavat laitteen auton alustaosasta päältä pois.
Irrota auton miinuskaapeli 10-12 min ja kytke se sitten uudelleen.
Vaikuttaa tempulta mutta joskus auttaa.
RUOTSALAINEN JUKKA
13.07.2014 13:21
Ok, lähden irroittamaan miinus navab auton akusta. Ohjaamon sulakkeet katsottu : kaikki ok.
RUOTSALAINEN JUKKA
13.07.2014 13:42
Hei, - napa irti 10 min ja kaikki toimii. Erityinen kiitos Timpalle tästä vinkistä ja AINA asiallisesta keskustelusta oli asia mikä tahansa. Matka jatkuu ja hinausauton numero pois mielestä. Jukka
PASANEN MIKKO
13.07.2014 13:58
Terve.
Hyvä, että alkoi 'pelittämään'. Mielestäni kuitenkin nuo kiitokset ansaitsee Matti! Niinkuin hyvin usein muulloinkin.
VALTONEN MARTTI
13.07.2014 14:30
Noin se minunkin nähdäkseni piti mennä kuin Mikko sanoi.
HÄNNINEN JUKKA
13.07.2014 14:50
Melkoinen tietovelho, tämä Matti, monissa asioissa.
Itsekin olisin tehnyt samoin, on aiempi kokemus, silloinkin joku neuvoi.
VALTONEN MARTTI
13.07.2014 15:50
Tuon jälkeen voisi olla hyvä käydä jossain vaiheessa huollossa luettamassa ja nollaamassa vikakoodi. Antaisi ehkä vinkkiä mistä ilmiö johtui. Varsinkin jos toistuu uudelleen. Katsastuksessakaan ei mene kai läpi jos siellä on nollaamaton
vikakoodi. Näin olen ymmärtänyt.
Itselläni oli pari vuotta sitten bensakoneessa sitkeä vaiva. Moottorinohjauksen varoitusvalo syttyi noin viikon välein loistamaan. Sammutin sen myös aina akun kaapelin irrotuskonstilla ja kävin huollossa myöhemmin luettamassa vikakoodin.
Koodin antoi aina nakutuksentunnistin joka kuitenkin testissä aina todettiin oikein toimivaksi. Vaihdatin sen lopulta ja sen jälkeen ei ko. valo enää ole häirinnyt.
(koputtaa pääpuuta.)
RUOTSALAINEN JUKKA
13.07.2014 17:34
Hei, perille on saavuttu ja auto toimi loppumatkan moitteetta (noin 100 km). Pahoittelut, että kiitoksiin lipsahti väärä nimi. Korjataan se tällä viestillä! Oli sen verran hässäkkä päällä, kun melkein 4 tuntia ihmeteltiin asiaa ja lämpötila oli aika huikea sisällä autossa erityisesti. Hiki valui lämmön takia ja tuskan :). Ei ihan ajatus ollut kohdallaan kiitoksia kirjoitetettaessa. Kiitos vielä kerran.
Tilanne oli se, että aamulla lähtiessämme liikkeelle ajaaksemme respaan noin 500 metriä kaikki oli ok. Kun respan pysähdyksen jälkeen starttasin ja ajoin vajaan kilometrin, totesin, että nyt on diskovalot päällä kojetaulussa. Ei muuta kuin auto parkkiin lähimpään paikkaan, joka sattui olemaan koulun piha ja tietenki auringossa.
Aikaisemmin ei ole ollut mitää tällaista tai edes siiheen viittaavaa. Olin kaivanut jo valmiiksi hinausauton numeron. Onneksi näin ei tarvinnut toimia.
Hienoa, että tältä palstalta löytyy tietotaitajia ja asiallisia vinkin antajia.
Tuo oli myös hyvä vinkki käydä tutkituttamassa mikä koodi sinne jäi päälle.
Ehkä tämä kirjoitusketju auttaa taas muitakin henkilöitä, jos tämänkaltaista tulee vastaan.
JANHONEN MATTI
13.07.2014 19:10
Nyt tämä "kaukoparannus" lähti vähän omille teilleen.
Auton vian/vikojen arvioinnissa ja arvauksessa ja sen vahingossa kohdalleen osumisessa on sama asia kun matematiikassa; Tulos voi kyllä olla oikea, mutta jos laskutapa on ollut väärä niin koko lasku on väärin.
Sama tässä tapauksessa. Jos auto tulee kuntoon vain sillä kun resetoi sen akun navan irrottamalla, niin neuvo on sinällään väärä, koska itse vian aiheuttaja jäi selvittämättä. Se pitäisi selvittää. Mutta siinäkin on ongelmansa.
Jos viat on lyhytkestoisia ne poistuu vikamuistista omia aikojaan ja vain pysyvät viat jättää jäljen vikamuistiin ja näkyvät testerissä.
Itse asiassa ajattelin vastata juuri samalla tavalla kun Toivo. Kuvatut oireet joissa tietyt piirit, jopa samalla toiminta-alueella olevat piirit häiriköi yhtä aikaa ja yhtä-äkkiä , kertoo enemmänkin maadoitusviasta jos sulakkeet on ehjät.
Ja viat joka polttaisi kerralla 4-5 sulaketta eri piireistä on hyvin epätodennäköisiä.
Tämä vaan pienenä täydennyksenä.
TURUNEN HEIMO
13.07.2014 20:41
Tuo on hyvä ohje ongelmaan, auto tavalla resetoidaan.
Erään henkilöauton vastaavassa tilanteessa huollosta saatu ohje: Virta pois, ulos autosta, lukitse ovet. Sama toisinpäin kas kas, auto oli alkanut toimia ja ongelma ei ollut enää palannut.
Tavallaan ns. lämmin buutti, täällä annettu oli ns. kylmä buutti, hardreset.Tietokonemaailmassa aivan tavallista.
Ihan hätäinen ei kannata olla, joskus tuntuu että elektroniikka toimii ihan sähkön hajullakin.
JANHONEN MATTI
13.07.2014 20:53
Piti tietenkin sanoa Martti.
RUOTSALAINEN JUKKA
13.07.2014 23:07
Hei, pohdin, että onko mitään muuta tehtävissä, kun käydä luetuttamassa vikakoodit. Maadoitusongelma: miten ja mistä sitä voisi jotenkin fiksusti lähteä metsästämään? Mitä mieltä olette: pitäisikö vain ajella ja katsoa tuleeko uudelleen vastaan sama tilanne vai oliko tämä haamuvika, joka tuli ja meni?
TOIVONEN MARTTI
14.07.2014 09:44
Juu ei haittaakaan!
Kuka täällä kirjoitellessaan jaksaa aina varmistaa että käyttää oikeaa nimeä kun tässä vastaustoiminnossa ei ole viestin kirjoittajan nimeä näkyvissä.
mot
JANHONEN MATTI
14.07.2014 10:33
Toki on, mutta järjestelmän monimutkaisuudesta johtuen menee hakuammunnaksi.
Johtoliitosten heikko kosketus, sulakkeiden hapettumat jne. on hyvin usein noiden tilapäisten vikojen syynä.
Tässäkin asiassa puhtaus on puoli ruokaa. Monesti näkee niin likaisia "konehuoneista" ja, että on suorastaan kumma jos siellä kaikki toimii ja vallankaan kostealla kelillä kuten pitää.
Aiemminhan autojen virran jännite oli tasoa 12 V mutta jännite vaihteli suuresti.
Nykyaikaisen auton toimintoja ohjataan elektronisten komponenttien avulla ja ne vaatii vakaata käyttöjännitettä, vakaampaa mitä laturi tuottaa.
Aiemmin käytettiin vain 12 volttia. Nyt käyttöjännitteitä voi olla monia nollasta 12 volttiin ja myös sen yli. Tavallisia ohjausjännitteitä ovat 12, 5, 3,3 völttia ja jopa pienempiäkin jännitteitä käytetään skaalalla 0-12 volttia
Monia laitteita taas ohjataan vastusarvojen muutosten kautta ja siinä sama juttu.
Vastusarvoihin vaikuttavat huonot liitokset, hapettumat jne on myrkkyä auton ohjauselektroniikalle.
Nämä asettaa ihan omat vaatimuksensa laitteiden suojauksen suhteen mm. kosteudelta. Nimenomaan kosteusvikojen torjunnassa puhtaus on tärkeä asia.
Varmaan olette huomanneet autojen hinauspalveluilla menee nykyisin hyvin, Ja hyvin usein lavalle vedon syy on vain kosteus.
Itse vikamuistin lukeminen on aika yksinkertainen tapahtuma jossa autoon kytketään vaikka modeemi, johon virta otetaan akusta ja itse vikojen lukeminen ja auton vikamuistin tyhjennys tapahtuu sisätiloissa olevan tietokoneen avulla.
Kuten jo edellä sanoin hetkelliset häiriöt voi poistua aikanaan ja pysyvät jää muistiin. Ja jotta asia olisi vaikea niin, tässä on se pirullisuus, että aina niihin pysyvän vian "jälkiinkään" ei voi luottaa. Vikakoodi kun ei aina osoita muuta kun sen, että siinä laiteryhmässä/osa-alueella tai piirissä on vika. Se on sitten vielä etsittävä erikseen.
RUOTSALAINEN JUKKA
04.08.2014 10:37
Hei, jaan tietoa, että miltä tilanne nyt näyttää. Kävin luetuttamassa vikakoodit ja lopputulos oli, että ei mitään muistissa! Tämä oli yllätys, mutta hyvä näin. Tuli hyvä tuntihinrta hommalle: piuhat kiinni ja mitään ei löytynyt - tasan 5 minuuttia.
Samalla otin päästömittauksen ja toisella poljennalla oli ok.
Sitten menin katsastukseen. Antoi ensiksi hylkäyspäätöksen, kun ei löytänyt alustanumeroa. Yritti soittaa maahantuojalle, mutta ei päässyt puhelimella lävitse. Toi paperit minulla ja sanoi, että selvitä mistä numero löytyy. Sanoin, että mielenkiintoista- auto katsastettu teillä kaksi kertaa ja nyt olemme tässä tilanteessa. Lopulta tutkin itse ja numero löytyi kaasupullokotelosta. Siellä oli pieni tarkastusreikä, josta näkyi runkoon ja numero löytyi sieltä.
Ei tässä vielä kaikki: korjauskehoitus tuli, kun sammuttimen päiväys oli mennyt 3 päivää sitten umpeen. Kommentteja?
JANHONEN MATTI
04.08.2014 11:21
Tuo sammuttimen leima on mielenkiintoinen juttu.
Käytin viime viikolla oman autoni katsastuksessa ja pullon myös sitä ennen leimalla.
Katsastusmies sanoi, että ei kiinnosta leima.
On tullut uusi ohje ja sen mukaan ei tarkasteta kaasupullon leimausta.
Käyttäjän lisäys viestiin 4.8.2014 klo 11:28:57
Googletin asiaa ja sieltä löytyi samasta asiasta viestejä missä kerrottiin, että enää ei käsisammuttimen leimaa tarkasteta katsastuksessa.
Laiton asiasta tiedustelun Trafille viime viikon torstaina ja pyysin vastausta, mikä on asiassa muuttunut ja milloin on muuttunut.
Trafin vastausta ei vielä ole tullut.
JANHONEN MATTI
04.08.2014 11:34
Jukalle
Noita vikakoodeja on tilapäisiä ja pysyviä.
Tilapäiset pikku käyntihäiriöt ja viat joista tulee merkintä ohjausyksiköön poistuu tietyssä ajassa itsestään.
Pysyvät voi toki myös poistaa, mutta vikahan ei siitä poistu vaan edellyttää muita toimenpiteitä.