Vaihteisto öljy
10.07.2014 19:00
10.07.2014 22:29
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
Tervehdys tietäjät. Ducatoon 2,5td vm -94vanhempi korimalli. Vaihteisto öljy pitäisi vaihtaa. Huomasin että alapuolella on lähes vierekkäin kaksi tyhjennys proppua? Toinen selkeesti vaihdelaatikon alla, mutta toinen vetoakseleiden välissä?? Onko siis ko mallissa erikseen vetopyörästö öljy? Vai mahtavatko olla samaa tilaa? Tuo vetareiden välissä oleva proppu on muutaman sentin alempana kuin laatikon...
Aja vaihteisto lämpimäksi niin, että mahdolliset epäpuhtaudet on sekoittuneet öljyyn. Öljy on sama sekä vaihdelaatikossa että vetopyörästössä. Aja auton suoraan paikkaan Puhdista tyhjennystulppien ympärykset Aseta puhdas astia alle ja avaa tulpat. Puhdista tulpat ja tarkasta tiivisteiden kunto. Jos on uudet tiivisterenkaat niin vaihda Anna valua kaikki öljy pois vaihteistosta ja jätä se astiaan laskeutumaan.
Kiristä tulpat, ei kuitenkaan hullun kovaan. Öljyn täyttöaukko on vetopyörästön kupeessa oleva proppu. Valuta siitä uusi vaihteistolle sopiva öljy vaihteistoon. Jos autossasi on MG5TU vaihteisto (pitäisi olla 2,5 td-konessa) niin öljymäärä on 2,75 ltr. Lisäksi on syytä panna laatikkoon 0,5 ltr "liikaa" erityisesti 5-vaihteen voitelun varmistamiseksi. Tuossa täytössä on se juju, että laatikosta alkaa usein tulla öljyä ulos vaikka sitä ei vielä ole tarpeeksi. Siksi kannattaa hieman odottaa ja sormella tarkistaa, että öljyn pinta varmasti on täyttöaukon alareunan tasolla.
Huom. Vanhemmissa malleissa on vain 1,6-18 ltr:n öljytilavuus. Vaihdelaatikossa voi olla mittatikku tai sitten ei.
Poislasketulle öljylle voi helposti tehdä yksinkertaisen testin. Kun poislaskettu öljy on laskeutunut niin kaada se varovasti toiseen astiaan niin, että vain sakka jää pohjalle. Suuntaa kirkas valo tähän sakkaan ja heiluta sakkaa hieman ruuvimeisselillä. Jos öljysakassa on metallihiukkasia niin ne kiiltää valossa. Ei pidä säikähtää jos niitä metallihiukkasia näkyy. Aina niitä vähän näkyy ja vallankin vanhemmista laatikoista lasketuissa öljyissä.
Ylimääräisen 0,5 ltr:n lisäys käy parhaiten jos ajaa auton kallelleen ja lisää sen puoli litraa vasta sitten.
PS. Joskus niissä laatikoissa joissa on mittatikku sen mittatikun juuresta tulee öljyä ulos. Sen ongelman voi ratkaista vaikka pitkällä nippusiteellä tai kahdella peräkkäin vetämällä se tikku kireälle laatikon takapään tukikumiin. Ohut rautalankalenkki hoitaa saman asian.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.