Ducato 2,8 vm.2006 automaattivaihteiston öljyn vaihto

TUOVINEN PENTTI 10.07.2014 12:09

Huolto-ohjeissa ei ole öljynvaihdosta mainintaa.Olen kuullut että jos vaihtaa on suuri työ.Onko kokemuksia öljynvaihdosta ja mistä löytyisi tekijä Etelä-Suomesta? Kiitos tiedosta.

HAAPANEN TIMO 10.07.2014 12:49

Soita Jokioisille ja kysy kannattaako vaihtaa http://www.autogear.fi/

Siellä on näitä vaanarien laatikoita korjattukin Esim: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=22645304

@timppa

JANHONEN MATTI 10.07.2014 13:16

Kyllä automaatin öljy kannattaa vaihtaa ja suodatin.

Rakenteesta riippuen automaatin öljynvaihto voi olla konstikas toimenpide kun täydellisessä öljynvaihdossa myös turbiinissa ja öljynjäähdyttäjässä + putkissa oleva öljy pitää vaihtaa. Täydellinen öljynvaihto harvoin suoritettuna johtaa siihen, että öljy laatu on kyllä uutena parasta, mutta heikkenee jatkuvasti ja on jo 120.000 km kohdalla merkittävästi heikentynyt.

Olen omassa Sprinterissä noudattanut keskimääräisen hyvän öljyn periaatetta. niin, että 60.000 km:n kohdalla lasken vaihteistosta öljyt pois (sen mikä tulee n. 70 % koko määrästä) ja vaihdan suodattimen + tiivisteen. Tämän jälkeen korvaan poislasketun öljyn uudella aivan samanlaisella öljyllä ja . 120.000 km kohdalla öljyn osalta sama uudelleen. Näin vaihdelaatikossa on aina keskimääräisesti hyväkuntoinen öljy.

HAAPANEN TIMO 10.07.2014 15:01

Ei ole yhden totuuden asia tämä. Transporter T5 pakuissa tehdas kielsi öljynvaihdot koska vaihteiston ongelmat alkoivat juuri siitä.

Minä kyselisin aika monesta paikasta ennen vaihtoa. Ja korjaamoista kyselisin.

@timppa

JANHONEN MATTI 10.07.2014 17:04

Vaihdelaatikossa täytyy silloin olla rakenteellinen vika jos vanhan öljyn korvaaminen uudella samanlaisella öljyllä aiheuttaa vaihdelaatikossa ongelmia.

Vaihdelaatikko on laite jossa metallipinnat on vastakkain, vain öljykalvo välissä. Tästä huolimatta vaihteistoöljyn joukkoon irtoaa aina pieni määrä metallia ja sitä enemmän mitä heikommin kestävä öljykalvo on. Vaihdelaatikon kulumista voi hidastaa vaihtamalla öljy määräajoin. Huonolla öljyllä vaihdelaatikon metallipinnat voi jopa leikkautua ja se on hupaa hommaa rahalle se.

Se on sitten eri asia millainen öljy vaihdetaan. On syytä käyttää juuri niitä öljyjä kun valmistaja suosittelee ja erityisesti automaateissa joiden kytkinpakat vaativat juuri tietyn öljyn.

Jos öljyn vaihto olisi vaihteistolle vahingollista niin samalla logiikalla myös moottoriöljyn vaihto olisi moottorille vahingollista. Ei ole.

HAAPANEN TIMO 10.07.2014 17:26

Siinähän käy niin että öljyä vaihdetaessa lähtevät vaihteistosta liikkeelle kaikki epäpuhtaudet ja koska öljyä ei kaikkea saada vaihdettua saattaa tulla ongelmia.

Tämän vuoksi kehoitin kysymään asiaa laatikoiden korjaajilta, esim. tuolta Autogearista jossa nelihenkinen yrittäjäporukka on vuosikaudet näiden kanssa paininut.

Moottoriöljyn vaihdolla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

@timppa

JANHONEN MATTI 10.07.2014 18:00

Täh! Lepotilako siellä vaihteistossa ajon aikana on?

VEIJOLA ESA 10.07.2014 18:46

Veholla huoltomies väitti, että sprintterin - 08 mallissa koko öljy tyhjenisi laatikosta, mutta henkilöautopuolella vain puolet öljystä tulisi ulos. Mene ja tiedä mikä on totuus?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.