- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Asuntoauton uudelleenmaalaus
Asuntoauton uudelleenmaalaus
TAAS kysyttävää :) Me meinataan maalata asuntoautoa uudelleen ja tarvittais kokemuksia/tietoa... Pitääkö vanha maali hioa pois (kori on siis "röpelöpintaista" lasikuitua). Jos pitää, niin millä olette hioneet? Pitääkö laittaa joku tartuntamaali/pohjamaali varsinaisen maalin alle?? Onko tähän tarkoitukseen käytettävä jotain erikoismaalia vai käykö ihan tavallinen maali??
T: Concorde 650 xr vm.-89 :)
Tokihan asuntoauton voi maalta siinä minkä muun auton tahansa.
Kun pinta on röpelöpintainen niin se tuskin on lasikuitua, vaan kuulavasaroitua alumiinipeltiä. Asialla ei sinällän ole juurikaan merkitystä kumpaa materiaalia se on.
Homman suurimmat työvaiheet on pohjan teko = vanhan pinnan puhdistus ja hionta ja jos lakkapinta niin lakan poisto, niiden kohtien suojaminen tai purku autosta joita ei ole tarkoitus maalata, itse maalaus joka on hommista eniten taitoa vaativa vaihe, suojauksen purku ja varustelu. Siinä se. Siteen tietenkin tarvitaan pölytön tila jossa maalauksen voi tehdä ja tietenkin ao. välineet ja maali jota saa automaaliliikkeistä. Tarvittavan maalin hinta voi olla yllätys, siis kunnon maalia käyttää.
Ymmärrän jutustasi, että ette aiemmin ole vastaavaa työtä tehneet ja jos näin on, niin matkailuauto suurine pintoineen ei oikein ole sopiva kohde hommaan opetteluun.
Jos vanha maali irtoilee pitäisi kaikki irtoava saada pois. Toisaalta kuulavasaroidun pinnan hiominen on käytännössä mahdotonta. Jos haluaa olla varma ettei pohjaan jää silikonivahoja tms. muuta mikä estää uuden maalin kiinnittymisen niin ainut kunnon konsti taitaa olla soodapuhallus. Sitä tekevät firmat löytyy keltaisilta sivuilta tai netistä. Itsekin sen voi tehdä mutta homma on kyllä pienillä esim. Motonetistä ostettavilla puhallusvehkeillä aika työläs. Kunnon kompurakin pitäisi olla ja rahaakin menee pikkuerissä ostettavaan soodaan.
Entäs listojen välit, onko tullut itse laitettua silikonia rakojen tiivistämiseen? Se pitäisi saada pois, ei tartu maali.
Kaksikomponenttiset henkilöautomaalit on kalliita mutta automaaliliikkeet myyvät myös ns. kuorma-automaaleja joiden sävyvalikoima on rajallisempi mutta hintakin paljon halvempi.
Uudet vesiohenteiset maalit ei ole oikein mahdollisia, pitäis olla mahdollisuus kovettaa maali kuumassa kammiossa ja harvan saunaan mahtuu matkailuauto.
Kaksikomponenttimaalit on kyllä suositeltavia mutta voihan toki kunnon pohjatyön päälle maalata vaikka Miranolilla ja saada aikaa ihan kunnon tuloksen. Kompura ja yläsäiliöruisku on paras yhdistelmä harrastelijalle mutta voihan noilla ilmattomilla sähköruiskuillakin (Wagner) saada auton maalattua.
Joka tapauksessa olisi hyvä olla halli tai muu suoja ettei uusi pinta olisi heti täynnä hyttysiä ja kärpäsiä ja siitepölyä ja kukkien terälehtiä jne.
mot
Sana 'röpelöpintainen' voisi olla myös stuccolevypinta jota myös käytettiin, ja muistaisin nimenomaan Concorden käyttäneen.
http://www.alumeco.fi/Tuotteet/Ohutlevyt_ja_-nauhat/Stucco.aspx
Vaikea sekin puhdistaa, mutta maali pysyy hyvin.
@timppa
Maarit varmaan ajattelee näiden vastausten jälkeen, että kylläpä osasitte masentaa. Sitä nämä todella ole vaan huomioita mitä asiaan liittyy.
Automaalarin homma kun ei ole niitä nopeimmin opittavia hommia.
Kun ajoneuvo on noinkin iäkäs niin voi toki ajatella niinkin, että alentaa rimaa, ja tinkii pohjatyön laadusta ja maalaa tosiaan halvemmilla väreillä. Ja vielä jos scannauttaa nykyisen värin niin saa mahdollisimman samaa väriä jolloin se antaa hieman anteeksi jos joku kohta ei niin hyvin peitykään.
Joka tapauksessa jos vähänkin toimitaan huolellisesti niin lopputulos on parempi kun nykyinen haalistunut väri.
Jos pinta on rypyläinen oli se sitten alumiini tai lasikuitu, niin oikeaa maalia mohair telalla pintaa kunhan pinta on ensin käsitelty asianmukaisesi. Noita tuloksia tuommoisesta työstä voi käydä katselemassa pursiseurojen rannasta ja kysellä neuvoja. Ei ole isot purret kovin huonon näköisiä maallikko käsittelyn jälkeen kun vetävät myrkky- ja primeerimaalit veneisiin. Aika sileää pintaa tekevät. Ja jos pinta on rypyläinen niin se antaa paljon anteeksi. Eli onnistuu kohtuu helposti maalikoltakin.
T : Masi
Jos se pinta on "röpelöpintaista, alumiini- stucco- levyä", eikä "pallukka- pintaista", niin maalaaminen on teknisesti helppoa, koska valumia ei synny ollenkaan niin helposti kuin tasaiseen pintaan.
Olen maalannut aikanaan pari kertaa omavalmisteisen stucco- levytetyn m- autoni itse ja tulos oli erinomainen verrattuna sileäpintaisempaan m- auton maalaukseen. Ensimmäinen maalaus paljaalle alumiinipinnalle edellytti happomaalikäsittelyä (oli silloin keltaista) ja vasta sen päälle maalikerrokset.
Mitään ongelmaa ei ollut myöskään tehdä erivärisiä raitoja, kun käytti tiiviisti painettua teippiä rajaukseen. Tosin kun oli 5 eri väristä raitaa, niin lisäsi työaikaa, mutta hieno oli lopputuloskin.
Maaliksi kannattaa hankkia jotain halvempaa kuin esim. h- automaali (ei vesiväri!!). Riippuu minkälaiseen laatuun haluaa päästä. Ellei ole koskaan autoa maalannut, niin miksei telakin käy. Itselleenhän sitä tekee.
Stucco on hyvä pitämään maalin pinnallaan. Maalikaupasta kannattaa hankkia hyvät liemet pinnan puhdistamiseen ja rasvanpoistoon. Sitten vasta maalia pintaan. 2- kerrosta maalipurkin ohjeen mukaan.
Ison auton maalaaminen on niin iso homma, ettei kannata tehdä sitä "arvailujen varassa". Aja reilusti alan liikkeen pihaan ja kysy neuvoja kaikista asioista, jos tarkoitus on tehdä maalaaminen itse..
Maalasin parikymmentä vuotta sitten lepo-ohjaamolla varustamani seitsemän vuotta vanhan entisen työkunta-auton ohjaamon takaa vyötärölinjasta alaspäin sekä takaseinän ja -ovet pienellä mohairtelalla. Pitkittäiset urat vedin ensin pensselillä uraa pitkin ja sitten telalla ylitse poikittain. Tulos oli mielestäni katseenkestävä vaikka pinta olikin hieman appelsiinimainen. Maalina käytin Miranolia, jota sain maalikaupasta postinkeltaisen reseptillä eikä se eronnut alkuperäisestä väristä ollenkaan.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.