Dukato -07 jakohihna

JÄRVINEN MATTI 01.07.2014 16:17

Mitä mieltä olette jakohihnan vaihdosta kun autolla on ajettu 47000km. Auto on Fiat 2,3 -130 multijet. vm 07.

Eli pitääkö hihnojen lisäksi vaihtaa myös vesipumppu ? Olen nimittäin saanut kahdenlaisia vastauksia .. pitää ja ei ! Mutta en järkeviä perusteluja.

Vastauksia odotellen :)

KATEISTO EERO 01.07.2014 16:27

Oletko varma, että moottorissasi on jakopään hihna. Minulla ainakin on psa-koneessani vm.2008 ketju.

PELTONEN JORMA 01.07.2014 16:37

Vuodet on täynnä juuri vaihdatin -09 malliseen 45 tuh ajettuun vesipumppua ei vaihdettu.

JÄRVINEN MATTI 01.07.2014 16:47

Hyvä kysymys ! En ole asiasta 100 % varma. Mutta omistajan käsikirjassa puhutaan jakopään hihnasta ja muistakin apulaitehihnoista ja niiden tarkistamisesta.

HAAPANEN TIMO 01.07.2014 16:58

Hihnallahan se 2,3 litrainen. Noilla kilometreillä en vesipumppua vaihtaisi ellei pienintäkään vuotamisen merkkiä hihnan vaihdon yhteydessä löydy.

Tosin itseltä hajosi kaksi kertaa Transporteri T4 n. 60 000- 70 000 ajettu vesipumppu. Hinausreissun teettää sen hajoaminen kun vesi tulee ulos kuin hanasta ja hihna rouskuttaa vesipumpun akselin väljyyden vuoksi. Molemmilla kerroilla pumppu hajosi ilman ennakkovaroituksia.

@timppa

KAAKKOLAHTI TOIVO 02.07.2014 10:44

Citikoissa , Pösöissä ja Transiteissa on ketjukone .Fiatilla hihna kone. Vaihda ajoissa !!

LEHTO PEKKA 02.07.2014 12:00

Hihnan vaihtoväli on neljä vuotta, ainakin täkäläisen huoltoliikkeen mukaan. Itse toimin sen mukaisesti.

KOCK REINO 02.07.2014 12:13

Fiat Ducato -07 3,0 l koneessa ainakin ketju.

HALMEENMÄKI JUHANI 02.07.2014 20:32

Totnoi, ei ne koneet mene pelkän merkin mukaan. Ja kaiken lisäksi niin Fordissa, Pösössä, Citikassa kuin Fiatissakin on ollut jopa samaa hihnakonetta. Eikä liene mitään järkeä lähteä tekemään taulukkoa siitä, mitä kaikkia variaatioita oli olemassa, etenkin kun matkailuautoissa on vielä pakujakin laajempi skaala. Pakuissa sentään pikkusen maahantuojat jo rajasivat kirjoa. Helpoin tapa selvittää jakopään toiminta on varaosaliikkeiden rekkarihaut, olettaen että se auto on aikoinana rekisteröity riittävän täydellisellä tyyppikoodilla.

NIEMINEN RAIMO 02.07.2014 21:24

Fiat Camperin sivuilta löytyy tämä tieto,koskien jakohihnan vaihtoväliä.

Moottoreissa 100 Multijet, 160 Multijet Power ja 180 Multijet Power on "for life" -voimansiirtoketju, jota ei tarvitse vaihtaa. Moottoreissa 120 Multijet, 130 Multijet ja 150 Multijet on voimansiirtohihna, joka tulee tarkistaa 90 000 km:n kohdalla ja vaihdettava 180 000 km:n kohdalla Euro 4 -malleissa, ja vastaavasti 96 000 km:n ja 192 000 km:n kohdalla Euro 5 -mallissa. Moottorissa 115 Multijet hihna tulee tarkistaa 48 000 km:n välein ja vaihtaa 144 000 km:n välein Joka tapauksessa hihna tulee vaihtaa 5 vuoden välein.

Tamperelainen Italia-Motor suosittaa vaidettavaksi 7 vuoden välein,edellyttäen tietysti ettei kilsat täyty sitä ennen. http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/JAKOPAAN_HIHNA.html

Käyttäjän lisäys viestiin 2.7.2014 klo 21:32:40 Kun kysyjän auto on mallia 07 niin nyt näyttäisi olevan aika mennä remmin vaihtoon,saahan siitä ainakin mielenrauhan.

JÄRVINEN MATTI 03.07.2014 08:52

Kiitos kaikille vastauksista !

Hihnan vaintoon mennään....:)

VALKILA SATU 03.07.2014 22:53

Riippuu siitä pyörittääkö hihna vesipumppua vai ei. Jos pyörittää voi kannatta vaihtaa, jos ei ei tarvi vaihtaa. Auto eilen jakohihnan vaihdossa toista kertaa. Kilometrit 75000. Ei tarvinnu vaihtaa vesipumppua kun ei hihna pyöritä sitä. Auto 2.8 JTD -05.

HALMEENMÄKI JUHANI 04.07.2014 17:39

Ja vaikkei pyöritä, niin silti tsekattava, miten se pumppu sitten vaihtuisi. Meinaan aika monessa nykyautossa se pumppu on silti sellaisessa paikassa, että vaihtotyö pelkälle pumpulle on sama, kuin koko jakopäällekin. Mutta jakopään kanssa lisää vain minuurtteja.

Esa Suanto 14.12.2021 18:08

Ducatossa 08 2,3 alkoi vuotaa vesipumppu, jakohihna vaihdettu 1.7vuotta sitten ja 20000km ajettu sen jälkeen. Eikö vesipumppua voi vaihtaa erikseen.

Timo Haapanen 14.12.2021 18:23

Ei voi vaihtaa erikseen, vesipumppua pyörittää jakohina ja hihna pitää irroittaa ennen pumpun vaihtoa. Vesipumpun mukana tulee iso alumiinilohko
https://www.autodoc.fi/ridex/8101029?gshp=1&gclid=Cj0KCQiAnuGNBhCPARIsACbnLzp0o7X9EbJBx0ZXuZaNo5ZmHSxPshizJ3tAyr-IA9Pnp7vu3kaXCZ0aAs_pEALw_wcB

@timppa

Timo Haapanen 14.12.2021 18:50

Löysin kuvan josta asia selviää vertaamalla ylemmän kommentin linkiin.

Alimpana kampiakseli, ylimpänä nokka-akseli, niiden välissä hihnan kiristin. Oikealla korkeapainepumppu ja siitä vasemmalle vesipumppu jota jakohihna pyörittää.

Kuva on viime kesältä kun vaihdoin hihnan omaan autooni. Kuvassa kampiakseli on lukittu ja hihnan kiristys meneillään. Melkein kaikki rojut tulevat läpi siitä vesipumpun lohkosta.

@timppa

Liitetiedostot

1623321388148.jpg
Reino Kock 15.12.2021 11:35

Mulla on Fiat ducato 3,o 2007 vm. ja se on ainakin ketjukone.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.