Pököttiin uusi vetonivel vai -akseli?

ISOAHO MAARIT 15.06.2014 19:00

Hei taas! Meillä on Peugeot 2,5 D vm. -89. Se vääntää ajaessa oikealle ja ratti "heilahtelee" hiljaisessa vauhdissa. Aurauskulma on säädetty ja laakerit ei pauku kääntäessä. Vika on kai vetonivelessä?? Onko kukaan vaihtanut niitä? Minkä hintaiset ne suunnilleen on?

Käyttäjän lisäys viestiin 2.7.2014 klo 19:32:54 Kiitos vastauksistanne!! Eturenkaat vaihdettiin, kudokset oli menny. Nyt vika korjaantui. :) Vielä vähän "vinnaa" oikealle, aurauskulmat on tarkistettu ja pitäis olla kunnossa. Mikähän vika vois olla?

JANHONEN MATTI 15.06.2014 19:11

Mm. täältä löytyy ja löytyy muualtakin

http://www.tamgears.com/ Nettohinta 140 e/kpl niin v kun o

Myös Motonet ja hinta jotakuinkin sama

HAAPANEN TIMO 15.06.2014 20:07

Onko oikeanpuoleisen vetoakselin kannatinlaakeri tarkastettu? Siis se laakeri puolivälissä sitä pitkää akselia. Oireet sopisivat siihenkin.

@timppa

KAAKKOLAHTI TOIVO 15.06.2014 20:47

Oli aikoinani sama vika .Ensi työkseni käskettiin kiristää ohjaus nivelen pultti. Oli vähän löysällä. Yläpään laakeriakin ehdoteltiin ,mut oli kunnossa . Vika oli kuiteskin melkein loppuun ajetuissa renkaissa..(Voi vika olla muuallakin)

JANHONEN MATTI 15.06.2014 21:19

Nopea "happotesti" vetonivelille on ajaa auto isolle asfalttikentälle ja ajaa sillä takaperin lenkkiä ohjaus vuoronperään ääriasennoissa. Tällöin nivelet joutuu "hyppimään" kulumien reunojen yli ja jos nykii rattia tai jopa ääntää "paukkuu" on nivelissä vikaa. Kuten sanoin, tämä on nopea "happotesti

Toinen tapa on nostaa suorassa oleva pyörä puoli kerrallaan ylös, pistää vaihde päälle ja tämän jälkeen toinen liikuttaa pyörää edestakaisin ja samalla toinen tunnustelee suojakumin läpi akselin päiden liikettä toistensa suhteen. Tällä testillä tietää missä nivelessä vika on. Kunnossa olevissa nivelissä ei pyörän suorassa olleen ole mitään merkittävää "klappia".

Tuon takaperin ajon kevyemmän version voi tehdä ihan vaan nostamalla pyörä tunkilla ylös ja laittamalla vaihde vapaalle ja tämän jälkeen kääntämällä pyörä ääriasentoon ja sen jälkeen pyörittämällä sitä kun peruuttaisi. Jos pyörä merkittävästi nykii pyöritettäessä vika on nivelissä.

INBERG KALEVI 16.06.2014 16:33

Saattaa tuon tyyppinen vika olla myös etupään iskunvaimentimen (Mc`Perssonin) yläpään laakerissa eli kuivunut. Ajattelin vain tuota vääntämistä toiselle puolelle. Ilmiö on suunnilleen sama.

HJELM ARTO-VEIKKO 17.06.2014 12:18

Ratti heilui hiljaisessa vauhdissa, vauhdin kasvaessa heiluminen loppui, korjaantui renkaan vaihdolla. Etupään huojunta vedättäessä korjaantui moottorin kumityynyjen vaihdolla.

Jelmi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.