Akullakin on oma aikansa

EEROLA TEEMU 12.06.2014 20:23

Fiatin konserniin kuuluu v. 1919 perustettu 32 000 työntekijän Magneti Marelli. Yksi sen monista tuotteista ovat akut.

Pari päivää sitten Ducaton käynnistysakku teki ensimmäisen epäonnistuneen yrityksen käynnistää m- auton 2,8 idTD:n moottori. No, olihan se 95 Ah akku ollut tehtaalla kiinnitettynä jo 14 v ja 2 kk. Samalla paljastui akun nimi, kun se oli pienellä tarralla siellä takapuolella akkua, vakiokorin matkustajan puolen ovisyvennyksessä seinän vieressä ( integr kori ).

Käynnistämiseen piti ottaa apuvirtaa hupiakusta siitä läheltä. Tälläkin kertaa käyttöikänsä loppuun tullut akku sai lopullisen niitin ilmeisesti edellispäivän runsaasta ilmastoinnin käytöstä kaupunkiajossa. Joskus on muidenkin autojen akut sipanneet juuri ilmastointikauden alussa. Rippikouluikäinen akku ei suostunut enää ottamaan latausvirtaa vastaan. Noilla vuosilla ei ole häpeä sammahtaa!

Akun hankinnat ovat niin harvinaista ja lopulta halpaa lystiä/ käyttöaika, että tilalle ostettavakin oli heti selvillä. En osta akkua marketista, vaan paikallisesta akkuliikkeestä. Merkkikin oli ollut pitkään selvillä: Trane hopea- kalsium, suljettu huoltovapaa 100 Ah. Yhteistä näille molemmille akuille on, että painoivat 25 kg kumpikin, siis täyttä tavaraa. Trane ei ole mikään Bosh- tai Biltema- akku ja maksaa jonkun kympin enemmän kuin tarjousakut.

Alkuperäisakku oli ehkä hyvän päivän tuote, mutta onhan sitä hyvin pidettykin. Ei koskaan mitään "ylläpitolatauksia" tai unohduksia tyhjänä talvipakkaseen. Ennen pakkaseen jättämistä ja seisontaa vain 24 h lataus asunto- osan laturilla

JANHONEN MATTI 12.06.2014 21:06

Teemukin on huomioinut, että myös akut voidaan tehdä "tarjousmakkaraksi". Kevyt akku, huono akku!

HAAPANEN TIMO 12.06.2014 21:19

Kolmen vuodenajan vaanari ei tarvitse jättimäistä starttiakkua. Autothan käynnistyvat välittömästi kunhan avainta kiertää.

@timppa

EEROLA TEEMU 12.06.2014 22:10

Samaa mieltä Timon kanssa. Kuitenkin, jos autossa on "älykäs laturi", mikä luovuttaa tarpeen vaatiessa täyden käynnistysakun kapasiteetista osan hupiakun avuksi, on isosta käynnistysakusta hyötyä kesälläkin. Jäähän starttiakkuun aina riittävästi puhtia "omiin hommiin" silloinkin.

VALTONEN MARTTI 12.06.2014 22:31

11 vuotta on CRV:tä alkuperäisakulla käynnistetty. Pienikin on, melkein kuin mp-akku.

Kunnioitettavat on Teemun lukemat, tuskin enää samaan pääsen mutta tähänkin olen tyytyväinen.

Merkkiä en tähän hätään muista.

EEROLA TEEMU 12.06.2014 22:56

Todennäköisesti olet Martti sitä akkuasi käyttänyt ajassa mitattuna paljon enemmän kuin minä tuota Ducaton akkua. Esim. akkuhan ei "kulu" seisonnan aikana hyvin ladattuna käytännössä mitenkään. Ja tällaista aikaa meikäläisen akulla on ollut paljon.

Kuitenkin akku on aika "tunteikas" esim. välinpitämättömälle latauksessa pitämiselle. Akkuliikkeessä sanoivat, että nykyisin monet pilaavat akkunsa liialla latauksella ns. ylläpitolatureilla jotka "lupaavat pitävänsä oikeaa latauskäyrää", mutta eivät kuitenkaan niin tee. Toki akkukauppiaiden leipä tulee akkujen myynnistä, mutta tietävät myös, miksi moni akku sammuu niin aikaisin .

LAUKKANEN MAURI 13.06.2014 06:39

Kaikella on aikansa,minulla meni tuosta ainosta oikeasta Japanilaisesta,siis Subarusta akku,auto on 2010 mallia siis jo vanha?.

Akku oli Panasonic merkkinen ,siis sekin aito Japanin tuote. Osasyy oli varmaan tuo webasto jonka asensin talvella,mutta samalla asensin sen älylaturin C-tekin joka on pakkasella aina yöt päällä,mutta ei auttanut siis pidentänyt akun ikää. Uusi akku on myös japsi;Yasaki,saa nähdä kuinka pelaa ?.

PALM PEKKA 13.06.2014 09:37

Dugatossa -06 on alkuperäinen akku. Samoin emännän Yariksessa -01 ja omassa auriksessa -07. ITE

JANHONEN MATTI 13.06.2014 10:23

Akku on kemiaa ja se tykkää siitä kun sen sisällä tapahtuu kemiaa, mutta vain kohtuullisessa määrin. Ei syväpurkauksia jotka lyhentää akun ikää eikä ylilatausta joka tekee samaa.

Akku tykkää olla viileässä mutta ei pakkasessa eikä kuumassa paikassa ja siitäkin akku tykkää, että em. olosuhteet vallitsee mahdollisimman lähellä sitä paikka missä sitä ladataan ja puretaan.

Akku on kun saavi josta voi ottaa vettä tietyn määrän mutta ei niin paljon että pohja paistaa. En näe mitään järkeä siinä, että joka kerta kun saavista otetaan kahvikupillinen vettä niin heti ollaan kantamassa se kahvikupillinen sinne saaviin takaisin. Pahimmillaan turha ylläpitolataus on juuri tätä.

Toinen hömppä jolla ylläpitolatureita myydään, että vain niillä vaiheittaisen latauksen kautta saadaan akku ihan piripintaan. Nyt ei enää puutu kun että tietäsi mihin sitä älylaturilla akkuun aikaansaatua lisävarausta (n1 %) käyttäisi. Jos sitä tarvitsee, niin eikö silloin ole parempi ostaa varauskyvyltään suurempi akku, josta samalla rahalla saa ainakin 20 % lisää varaustehoa käyttöönsä, joka teho on samalla käytössä kulutushuippua varten.

LAUKKANEN MAURI 13.06.2014 15:12

Matti viittasi tuossa että viisampaa olis asentaa se suurempi tehoinen akku,mutta minukin auton akun paikka on vaatimaton ei sinne saa kuin sen 75AH akun,siis puhun subarusta.

Sama vika kai useassa autossa ,esim, Mitsubishi näin totesi autosäkö miehet,se ei ole minun mielipide .

Siis autoja ei siltä osin tänne pohjoisiin suunnitella ,mutta se ylläpitolaturi on se mikä pelastaa jos on se webasto tai eeberi.

JANHONEN MATTI 13.06.2014 15:32

Monissa henkilöautoissa akkukotelo on mitoitettu lämpimien maiden tarpeista ajatellen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.