Ducaton laatikon kolahtelu

SIVULA ESKO 12.06.2014 18:50

Mistähän johtuu, kun laatikosta kuuluu kiihdyttäessä ja vastaavasti moottorijarrutuksessa kloks-ääni. Se ei ole kova, mutta kuuluu selvästi, etenkin pienellä vaihteella ajettaessa. Kun kaasuttaa, kuuluu kloks ja kun nostaa kaasulta pois, kuuluu sama ääni. Toisin sanoen sama ääni molempiin suuntiin. Äänen paikallistaa ajossakin kuuluvan kuskin puolelta.

Ensin uskoin, että moottorin tai laatikon kiinnityksissä on välystä, mutta näin ei ole. Ei myöskään napamuttereissa tai nivelissä. Nostin auton keulan ylös ja kun käsin heiluttaa pyörää edes takaisin, kuuluu ääni laatikosta (en uskoisi kytkimestä).

Ajossa ei ole mitään häikkiä. Ei myöskään kytkimen toiminnassa.

Ääni on kuulunut noin vuoden päivät. Onko vika sellainen, johon pitäis puuttua, vai onko "normaalia" iän tuomaa välystä.

Kyseessä Fiat Ducato 2.8JTD-244CPMAC-660/370, vm 2002, ajettu 82 000 km.

Neuvoja odotellessa.

JANHONEN MATTI 12.06.2014 20:52

Ääni ei ole normaali.

Kuuluuko kaikilla vaihteella vai vain tietyllä

Kuuluuko auton ollessa paikallaan myös silloin kun vaihde on vapaalla ja pyöriä heilutellaan ja onko vaihteen ollessa päällä ääni aina sama vai muuttuuko kun vaihde muuttuu.

Tarkasta kuitenkin vielä asennusraudan tai tosi isolla ruuvimeisselillä kovasti käännellen vaihdelaatikon/perän takatuen kumin kunto. Oireet viittaa siihen kun moottori pyrkisi kiertymään vetoakseliensa ympäri = ilmenee moottorijarrutuksessa ja vedätyksessä

Toinen on, että pakoputki ottaa kiinni johonkin.

Motonet myy mekaanikon stetoskooppia 9,80 e/kpl. On hyvä kapistus sivuäänien kuuntelussa, vallankin jos on kaveri joka heiluttelee pyörää tms.

Paremman puutteessa käy kuunteluun ohut metalliputki joka pannaan korvan lähelle ja toinen pää on kuuntelukohdassa. Sen kanssa pitää olla varovainen ettei korva vahingoitu.

SIVULA ESKO 13.06.2014 18:10

Kiitos Janhoselle mielenkiinnosta.

Testasin laatikkoa lisää.

Ääni kuuluu kaikilla vaihteilla samanlaisena, tosin vähän äänekkäämpänä pienillä vaihteilla, koska äkkinäinen kaasun lisäys tai moottorijarrutus reakoi herkemmin. Mielestäni myös pakilla samoin.

Vaihteen ollessa vapaalla ei kuulu mitään ääniä.

Ääni kuuluu laatikosta eikä johdu esim. laatikon perätuennan väljyydestä. Kumiosat ovat ok.

Pakoputki on poissuljettu.

Kuuntelin ääntä metalliputkella. Selvimmin ääni kuului vaihteiston kohdalta. Kuskinpyörän ollessa ilmassa (vaihde päällä), tuntui siltä, että ääni kuuluisi laatikon tasauspyörästöstä, mutta tästä en ole varma. Apukuskin puolelta pyörää käännellessä vaihde päällä, ääni kohdistui selvästi laatikkoon eli siihen osaan, jossa minun käsityksen mukaan rattaisto on (=laatikon pää, ulkoneva osa).

Kun pyörä on ilmassa ja sitä kääntelee, on siinä välystä siten, että ykkösvaihteen ollessa päällä, rengas pyörähtää viitisen senttiä, ennenkuin laatikko alkaa vastustaa eli koskettaa sitä kolahduskohtaa. Vitosvaihteessa etenemä on tuplasti pidempi; 10-11 cm.

Vaihdatin vuosi sitten laatikkoon öljyt. Nyt kun pyörän kääntelyn tuottamaa kloksahtelua kuuntelee, on ääni selvä metallinen ja siinä kaikki harhaluulot tuli mieleeni, että onkohan laatikkoon todellisuudessa laitettu öljyä lainkaan. Öljyn kun luulisi vaimentavan ääntä. Kloksahdusääni on vähän peltimäinen. Laatikossa ei ole vuotoja.

Jos ja kun laatikkoa pitää korjauttaa, missä Tampere-Nokia akselilla olisi asiantunteva ja kohtuuhintainen korjauspaja. Korjaamoja, kun en tähän mennessä ole vielä tarvinnut. Normaalit huollot olen teettänyt Nokialla Hyvämaalla Oy:llä.

PASANEN MIKKO 13.06.2014 18:43

Terve Suosittelen Italiamotors korjaamoa Tampereella. http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/ETUSIVU.html

JANHONEN MATTI 13.06.2014 21:32

Ducatoon tehtiin kasvojen kohotus huhtikuussa 2002 ja siinä yhteydessä vaihdettiin vaihdelaatikko parempaan. 4/2002.... alkaen valmistuissa on uusi parempi vaihdelaatikko Kumpi laatikko autossasi on, se pakki on vasemmalla ylhäällä, se parempi laatikko vai pakki oikealla alhaalla se huonompi laatikko.

Kun vaihteen ollessa vapaalla ei kuulu ääntä voi päätellä, että vika ei ole tasaus- eikä vetopyörissä. Tosin voi olla, että kun ei ole vaihdelaatikosta johtuvaa vastusta ei myöskään ole kolahdusta?

Tuo viitosen liikeradan suuruus voi sekin johtua siitä, että kun viitonen on ylivaihde sen käytettävä pyörä on pienempi kun pääakselin käyttävä pyörä ja näin syntyy suurempi voima jonka voimasta "löysät" kasvattaa liikerataa pyörässä.

Olisi tietysti helppo sanoa, että pää- ja sivuakselin päämutterit on löystyneet mutta ei oikein istu sekään. Viitonen itsessään tietysti voi pitää ääntä, mutta senkin tulisi kuulua vain viitosvaihteella, koska muilla vaiheilla ajettaessa voimalinja ei kulje viitosen kautta. Kytkimen keskiövika on tietysti yksi syy joka sopii kuvaan moneltakin kantilta ajateltuna. -ei kolahda vapaalla -kolahtaa kaikilla vaihteilla -kolahtaa sitä enemmän mitä suurempi kuorma välittyy moottorille/moottorilta Tämän vian voi testata kun irrottaa viitosen kopan ja kääntää pääakselia vaihteen ollessa vapaalla.

Muitakin syitä voi toki olla.

SIVULA ESKO 13.06.2014 21:46

Pakki on vasemmalla ylhäällä.

Tosiaan vika tuntuu oudolta. Se häiritsee tässä vaiheessa korvaa. Ajoon sillä ei ole vaikutusta. Ei täristä, ei päästä jatkuvassa vedossa ääntä ja kytkin toimii vanhaan hyvään malliin.

Totta on, että jotain on vialla ja siksi olenkin huolestunut. Pitää juhannuksen jälkeen asiaa alkaa hoitaa.

Kävin Italia-Motorsin sivuilla. Tuntui asiantuntevalta ja karavaanariystävälliseltä liikkeeltä.

Ilmoittelen, kun saan asiaan tarkempaa tietoa. Kiitos tähän saakka vastanneille.

HAKALA JYRI 13.06.2014 22:57

Jos varmuus että vetonivelet on kunnossa, arvelen tasauspyörästö vioittunut "jostain syystä"( rattaat,ristikkoakseli,boorit) ,ajomäärän mukaan ei normmali kulumista (voitlelu,materiaali tai käyttövirheestä johtuva, esim joissakin autoissa on muoviset liukulaakerit tasauspyörästössä), jos vaihdelaatikko puolella vika tulee muitakin ääniä yleensä........

jyrih

PALM PEKKA 14.06.2014 12:41

Minulla oli samanlaisia oireita ja korjaamolla sanottiin että vika on laatikossa. Täällä kuitenkin jossain kirjoitettiin etuyörien laakereiden kiristysmuttereiden lukituksen olevan joissakin laitettu huolimattomasti ja mutteri pääsee pyörähtämään auki. Tilasin ajan Espoon Rakskoneeseen ja kyytiläisen tuomaan kotiin koska epäilivät että hommaan menee pari päivää. Eipä ehditty kuin Keimolaan kahville kun soitettiin että auto olis haettavissa ja vika oli juuri tuossa mutterissa. Toivotaan että myös tässä tapauksessa sieltä vika löytyis ja olis halpa ja nopea korjata. ITE

SIVULA ESKO 17.06.2014 16:05

Nyt asia ratkesi nopeasti ja asiantuntevasti Italia-Motorsin toimesta.

Vika oli todella kuskin puoleisessa napamutterissa. Se oli hivenen löysässä. Minä suljin tämän vian pois silmämääräisen tarkastukseni perusteella. Napamutterihan lukitaan sen reunasta lyömällä sitä "kasaan" akselissa olevaan uraan. Lyöntikohta oli 4-5 milliä sivussa ei aukenemissuuntaan. Pidin, että tuollainen muutos ei vaikuta mitään. No sekin vaikuttaa ja lisäksi se on voinut olla heti alun perin jo piirun verran löysässä ja lisättynä normaalilla kulumisella, ja näin välystä on tullut.

Nyt mutteria kiristettiin 10-20 asteen verran. Sitten koeajo; kolahtelu oli poissa !

Palmin toivomus toteutui minun onneksi. Korjaus maksoi kahvirahojen verran. Todella edullinen.

Kiitos kaikille asiantuntevista vastauksista. Tältä palstalta sain vastauksen huoleeni. Jotain oli todella vialla ja ryhdyin sitä korjauttamaan.

Valitettavasti minä itse johdin toisia harhaan sulkemalla napamutterin pois. Mitä tästä opimme?

Pasasen antama suositus Italia-Motor (Aarporankatu 8, Tampere) osalta oli napakymppi.

Menin sinne tänään aikaa varaamatta. Hetken odottelun jälkeen autoni otettiin työn alle. Itse menin selvittämään vikaa ja varaamaan aikaa juhannuksen jälkeiselle ajalle. He sanoivat, että jos jaksan hivenen odotella, katsotaan asiaa heti. No eläkeläisellähän on aikaa. Meni vartti, kun nuorimies teki ajokokeen ja kuunteli ääntä. Sen jälkeen hän nosti auton pukille. Totesi, että vaihdelaatikon takatuennan kumi on ehjä. Seuraavaksi kuskin pyörän pölykapseli irti ja vähän pulttipyssyä napamutterille. Se oli siinä.

Suosittelen muillekin Italia-Motor liikettä. Tekevät aika paljon töitä karavaanareille ja siten heillä on samoihin merkkeihin hyvä tuntemus niiden vioista.

Huomisin suuntaan Kalajärven suuntaan juhannuksen pyhiksi. Tosin en ole leirintäalueella vaan vaimon veljen luona Veneraitilla.

Hyvää juhannusta kaikille !

T: E Sivula

JANHONEN MATTI 17.06.2014 16:56

Se menee niin, että mitä enemmän autosta ja sen rakenteita tietää, sen epävarmemmaksi "kaukoparantaminen" käy.

Joskus se auton vian etsimin en menee kun lääkärillä diagnoosin teko. Lääkärikään ei aina heti tiedä mikä vaivaan jolloin täytyy ottaa veronäytteitä ja röntgen-kuvia ja jos vaikka mitä joilla voidaan sulkea ne taudit, jotka ei ainakaan vaivaa.

SIVULA ESKO 17.06.2014 19:18

Älä Matti muuta virka. Asia on juuri niin kuin sanoit, mutta minun virheeni oli, että suljin varmana sen vian pois, josta se lopulta johtui. Lapsi meni pesuveden mukana. Tosin monet teistä kirjoittajista vihjasi siitä huolimatta napamutteria, jos sittenkin....

esko

JANHONEN MATTI 17.06.2014 21:21

Mutta pääasia on kuitenkin, että vika löytyi ja pääsit "halvalla" pahimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon verrattu.

Ja sekin on hyvä asia, että kun sesonki on tulossa niin auto on kunnossa. Hyviä reissuja.

PALM PEKKA 18.06.2014 06:45

Taitaa se napamutteri ola auton perusvikoja koska monella se näyttää olevan. Hienoa että tuli helposti kuntoon, hyviä ja toimivia kesäreissuja. ITE

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.