Fiatin kone
KERÄNEN KAUKO
11.06.2014 20:21
Sanokaapa asiantuntijat jotka jotain ymmärtää(minä kun en), että mikä kone kannattais ottaa 7,5m Fiat alustaisenn puoli-intekroituun autoon?
130hv, 150hv vai 180hv? Automaatti vaihteet.
Mersua tietty jotkut ehdottaa mutta sitä kun nyt ei saa.
TERVO JARI
11.06.2014 20:36
Jos ei puutetta "pelimerkeistä", tietysti 180 hv.
Pollet automaattiloodan kanssa tekee matkanteosta lustia . . .
Ps. En ole asiantuntia . . .
JANHONEN MATTI
11.06.2014 20:59
Vanha sanonta kuuluu "kehu pientä, mutta pyri ison rekeen".
Silti sanoisin, että 150 hv (158?) riittää vaikka kokonaismassa on yli 3,5 tonnia.
Vallankin kun moottorin vääntömomentti on paljon suurempi kun vanhempien koneiden ja vääntömomenttialue laajempi.
Se pystyy liikuttelemaan 7,5 metrin puoli-integroitua ihan hyvin, Suomen ja myös Keski-Euroopan rajoitusten puitteissa..
Tuo nykyinen automaatti ei sekään tehoa hukkaa.
Isompi kone painaa aina hieman enemmän ja syö kantavuutta.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.6.2014 klo 21:06:02
Muistin väärin hv on 150 ei (158)
KOISTINEN TOIVO
11.06.2014 21:00
samoilla linjoilla. Muistaakseni kolomelitranen on ketjukone. Tosin kyllähän hinakin kestää, kun aikanaan vaihtaa.
Kone kestää, kun ei tarvi ainoitaan repiä
Mutta kyllähän liikojen voimien kanssa pärjää aina.
Minäkin olen nostanut kumpuveikon maailman ennätys maastavetopainoja aikanaan.
Ilimaan en saanut, mutta jos olis ollu voimaa, niin kyllä olis noussu, että helähtää
Toivopoika
KERÄNEN KAUKO
11.06.2014 21:24
Tuosta tulikin uus kysymys mieleen. Paljonko yhdellä ketjulla ajaa? Toisin sanoen mikä siinä on vaihtoväli?
SUOMALAINEN RITVA
11.06.2014 21:27
Toivolle ,ruisleipää , ruisleipää kyllä se siittä olis noussut
JANHONEN MATTI
11.06.2014 21:31
Fiat profesional kertoo, että ei tarvitse vaihtaa.
Itse kyllä vaihtaisin tuossa 350-400.000 km kohdalla.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.6.2014 klo 21:43:50
En tunne sitä miten Multijetin ketju vaihdetaan, mutta monissa autoissa se on aika helppo juttu.
Irrotetaan venttiilikoneiston suojakansi, katkaistaan vanha ketju ja liitetään sen päähän uusi ketju, joka pyöritetään uusi ketju vauhtipyörästä pyörittämällä koneeseen ja liitetään uuden ketjun päät yhteen.
Tämä näin yksinkertaisesti selitettynä, tosiasiassa hommassa tarvitaan ammattilainen ja pyöritysvaiheessa vähän aikaa kaksikin.
KERÄNEN KAUKO
11.06.2014 21:41
KOISTINEN TOIVO
12.06.2014 06:58
Sanoppa muuta Ritva. Veikko saneli aikanaan, että kova harjottelu, ja kunnon ruoka, niin rauta tottelee.
Syönnissä minä olen aina ollut huippuluokkaa, ainoa joka pärjää on kompostori.
Mutta laiskottelussa tämän kylän tappi. Niin että alle kahensaan jäi maastaveto.
Mutta kyllä minä vieläkin melekeen kolomekymmentä kiloa maasta tempasen ylös
Toivopoika
YLISUUTARI JOUNI
12.06.2014 07:30
Edellinen täysintegroitu ja nykyinen puoli-integroitu ovat molemmat olleet meillä tuolla pienimmällä 2.3 litraisella moottorilla (n. 130 hp) ja varsinkin Suomen teillä ja maisemissa silläkin pärjää varsin hyvin. Vauhdikkaammat kulkijat saattavat kuitenkin kaivata lisäpotkua suuremmissa mäissä (varsinkin ulkomailla) tai esim. ohituksissa, joten harvemmalle siitä isommasta väännöstäkään haittaa on.
Viime syksynä uutta autoa vaihdettaessa olisin kyllä hankkinut uuden auton vakiona isommalla, 150 heppaisella 2.3 litran moottorilla, mutta lopulta useamman koeajon jälkeen päädyin jälleen siihen pienimpään 130 heppaiseen 2.3 litraiseen, koska tehokkaamman moottorin kanssa auton olisi samalla joutunut ottamaan Fiatin robottivaihteistolla, mistä en kyllä ole oppinut tykkäämään yhtään, vaikka olen sillä jo useaan otteeseen ajanut. Fiatin tahmainen robottivaihteisto nimittäin tuntuu syövän koneen tehoja ja vääntöjä siihen malliin, että yllättäen jopa 20 hp tehottomampi kone manuaalivaihteistolla tuntuu sitä vauhdikkaammalta menijältä.
Koska meillä reissut suuntautuvat enimmäkseen eteläiseen Eurooppaan, missä mäkiä ja korkeuseroja on enemmän ja ohittamaankin pääsee/joutuu useammin, niin laitoimme edelliseen autoon lisätehoja lastuttamalla, minkä jälkeen tehot ja väännöt käytännössä nousivat vähintään tuon 150 heppaisen vakio Fiatin tasolle. Minulla on pelkästään positiivisia kokemuksia tuollaisen lastutusboksin käytöstä ja sama tehoboksi on käsittääkseni yhä paikallaan tyytyväisillä uusilla omistajilla entisessä autossamme.
Tehokkainta 3.0 litraista moottoria en ole edes koskaan tosissaan harkinnut, sillä se lisää auton kokonaispainoa useimmissa merkeissä niin paljon, että auton pitäminen laillisesti alle 3,5 tonnin painossa menee yhä vaikeammaksi. Ja isoimman moottorin lisäteho tulee myös aika hinnakkaaksi sen usean tuhannen euron lisähinnan takia. Lähes samat tehot ja väännöt saa murto-osalla lastuttamalla.
Summa summarum: Varsinkin, jos tykkäät Fiatin robottivaihteistosta, niin 150 heppainen moottori on aina hyvä vaihtoehto. Ja kolmilitrainen, jos rahasta ei ole tiukkaa ja kokonaispainon nousu ei hirvitä. Siltikin suurin osa Suomessa myytävistä Fiat-alustaisista taitavat mennä kaupaksi tuolla 130 heppaisella moottorilla, millä suurin osa karavaanareista myös pärjää hyvin. Ja siihen pienimpään 2.3 litraiseen saa vähintään isompaa vastaavat tehot ja väännöt tarvittaessa reilulla sadalla eurolla lastutusboksin avulla, jos alkaa kaipaamaan lisätehoja.
Onneksi on vaihtoehtoja.
KERÄNEN KAUKO
12.06.2014 08:09
Kiitos hyvin perehdyttävästä ja asiallisesta vastauksesta. :)
HYTÖNEN RAIMO
12.06.2014 09:43
Ketjulla ajaa niin kauan kuin se katkeaa. Eivät nekään ikuisia ole ja vahingon sattuessa remontti maksaa paljon enemmän kuin hihnakoneessa. Tiedän tapauksia, että on niitä mennyt - jopa bemareista ja Mersuistakin.
Pienenä anekdoottina mainittakoon, että volkkari on siirtymässä ketjusta takaisin hihnaan, niitä kun on mennyt enemmän kuin konsernin maine sietää.
LEPOLA SAKARI
12.06.2014 13:18
Kaikilla koneilla pärjää, mutta kyllä 3,0 on paras. Tehoa ja varsinkin vääntöä on tarpeeksi ilman lastutusta. Ketju jakopäässä on hyvä siksi että matkailuautoihin harvoin tulee niin paljon kilometrejä että hihna pitäisi vaihtaa kilometrien perusteella vaan aika tulee vastaan. Paino on isossa koneessa huono puoli, mutta mahtuu 3500 kg painoluokkaan jos auto ei liian suuri. Hinta on myös uusissa haitta, mutta käytettynä ei juuri mitään. Meillä on Rapido 9083 kolmen litran koneella ja Alkon alustalla. Ollaan tyytyväisiä. Robottivaihteistolla olisin ostanut, mutta vähän käytettynä kun hankki niin se ei ollut siinä saumassa mahdollista.
HAAPANEN TIMO
12.06.2014 15:19
Sakarilla on hyvä pointti. Uudessa automaati maksaa, mutta käytetyssä ei juurikaan. Toisin päin. Uuden ostaja ei sitten joskus vaihtaessaan saa hyvitystä siitä automaatista.
Itse en harmikseni Fiatin automaattia huolisi, aina nelinumeroinen summa kun sille jotain tehdään. Ja nämä vaanarin pienet ajot on aivan sama millä ne ajelee, tietty nämä pienet se automaatti saattaa tuurilla toimiakkin.
@timppa
LEPOLA SAKARI
12.06.2014 15:52
Hyvin sitä ehtii keppivaihteitakin hämmentämään, robottia kaipaili vain siksi että henkilöautossa olen tottunut automaattiin. Olisi mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia robottien kestävyydestä. Aika vähän niiden ongelmista on tälläkään palstalla kirjoitettu.
VÄLIAHDE JUSSI
12.06.2014 16:07
Jos nyt ei rahasta ole ole mitään väliä,älä silloin,usko Janhosen Mattia, mutta
itsekin olen sillä kannalla kyllä sillä pienelläkin koneella ihan hyvin tulee toimeen.
Se on näitä asennekysymyksiä myöskin.
MÄENPÄÄ JUHANI
12.06.2014 16:19
Ehkä robottivaihteiston ongelmista ei ole kirjoitettu siksi, että
niissä ei ole ollut ongelmia. Itse olen ollut tosi tyytyväinen, enkä
enää manuaalivaihteista huolisi.
YLITALO ASTA
12.06.2014 16:34
Ranskalaisessa camping-car magazine lehdessä oli juttua tänä keväänä 3 l moottori ja robottivaihteisto ja sen ongelmat. Tekevät ainakin ranskassa takuuna jotain muutoksia moottorin tehokäyrään eli pienentävät vääntöä kun ei ole vaihteistot meinannut pysyä kasassa.
Numeroa en muista, mutta tämän vuoden puolella oli juttu.
T: Masi
Käyttäjän lisäys viestiin 12.6.2014 klo 16:40:28
Fiat siis kyseessä
KERÄNEN KAUKO
12.06.2014 16:36
Viimeiset 7 vuotta ajanut Rapidolla 3l mersu ja automaatti. Tosi tyytyväinen.
Nyt vaan ei tulevaa merkkiä saanut mersuna, joten se on sitten Fiiatti ja kyllä se on automaatti. Olen sen verran vanhamies, että nautin niin paljon kuin voin loppuelämän päivistä, kuukausista tai vuosista.
Joten kiitos kommenteista. Päätös on tehty :)
VÄLIAHDE JUSSI
13.06.2014 01:07
Minä olen Kaukon linjoilla ei enään viitsi arpoa mikä vaihde on päällä, vai
onko mikään?D Sata A oli siitä hyvä,muistelen.
KERÄNEN KAUKO
23.06.2014 14:35
Neitsytmatka tehty ja tyytyväinen olo, jos ei remppaa tule niin hyvä on.
Tehot on riittävät 180hv, tuohonkin automaattiin tottuu, ilmajouset on hyvät.
800km eka tankkauksella, vielä olis päässyt n.300km, kulutus 11,5l/100km
Yhteenveto: Työmiehelle välttää :)