Virta hukassa

KOMSSI TAISTO 08.06.2014 18:13

Onko tietoa taitoa, mistä lähteä ongelmaa etsimään, kun auton virta ei tule asunto-osaan? Toimiessaan! auton virtalukon kautta tuleva jännite mahdollisti jääkaapin toiminnan myös 12V virralla. Samoin autossa oleville 12V ulostulolle, joita autossa on? Latausjännite tulee II:s akulle auton käydessä, Matkailuväline on merkkiä: Ducato jtd vm 2000 Elnagh Marlin puoli-intekroitu.

KOISTINEN TOIVO 08.06.2014 20:00

Käsittäkseni toiminta on oikea. Käydessä asuntopuolen akkuun tulee siis virta, ymmärsinkö oikeen, ja jääkaappi toimii akkuvirralla Jääkaappi ei kaiketi toimi akulla kun auton käydessä, koska se muuten imisi asuntopuolen akun aika pian tyhjäksi. Tarkoitus on, että jos auto ei käy, toimii jääkaappi kaasulla, tai roikan nokassa verkkovirralla. Toivopoika

TOIVONEN MARTTI 08.06.2014 23:09

Ensiksi tarkista hupiakun lähellä olevat sulakkeet, siellä pitäisi olla sulake jonka kautta virta tulee asunto-osaan. Entäs onko asunto-osassa "pääkatkaisin" 12 voltin virralle? Toimiiko, onko ehkä rele joka kytkee 12 voltin virran päälle?

Se jääkaapin 12 volttia tulee vain auton käydessä, latausyksikössä on rele joka auton laturin antaessa virtaa kytkee jääkaapille tulevan virran päälle.

Sulakkeita voi siis olla sekä akun lähellä suoraan plusnavassa että latausyksikössä joka monessa autossa on apukuskin tai kuskin penkin alla. Niissä todennäköinen vika. mot

LEHTINIEMI HANNELE 09.06.2014 10:07

Me etsittiin aikanaan 2004 Ducato Hobby-autosta pitkään ja hartaasti sulaketta kun 12V oli kateissa. Osasi olla niin piilossa että löytyi vasta konttausasennossa nenä melkein lattiassa. Se läytyi kuljettajan takaa jauhesammuttinen alapuolelta.

KOMSSI TAISTO 09.06.2014 19:21

Vian etsimisessä on ongelma siinä, kun laturista tulee virta II-akulle, mutta esim. Jääkaapille ei? Laturissa olevasta liittimestä D+ tulee virta II-akulle, joten rele tällöin toimii, mutta samalla pitäisi tulla myös jääkaapille? Tietysti auto pitää olla käynnissä, eihän se ilmavirta laturia pyöritä, varsinkaan parkissa ollessa!

Jääkaapin ym virran "hukkuminen" tässä probleeman tekeekin? Asunto-osan laturissa ovat ainoat sulakkeet. Lukuunottamatta 50A "hakasulaketta", joka on auton ulkopuolella asuinosan akun kaapelissa. Moottoritilassa sulakkeita sitten löytyy useampia, mutta niistä ei löydy viallisia. Oletettu 12V:n virtakaapeli tulee auton alustassa ja menee jääkaapin alle samasta läpiviennistä, kuin verkkovirta kaapelikin. Sieltä sitten jakautuu pistokkeille ja kaapille. Verkkovirta johtoja autosta kyllä löytyy, kun virran voi jakaa kaikkiin pistorasioihin verkosta ja invertteristä. Nyt kun laitteita vaan lisääntyy, olisi käytännöllisempi ottaa 12V virtaa myös asuinosasta.

Samasta viasta oli juttua helmi-maaliskuun keskustelussa, mutta siinä vika korjaantui kyseisen D+-liittimen vaihdolla? Myös latausvalo temppuili siinä kulkimessa?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.06.2014 19:37

Meillä oli ongelmana jääkaapin takana oleva liitos, siinä oli johdot niin hapettumeet ettei virta riittänyt jääkaapille Vika poistui liitoksen uusinnalla Minkälainen kaappi on kyseessä onko automaattisella energian valinnalla oleva AES kaappi?

KOMSSI TAISTO 09.06.2014 20:26

No, nyt oli kysymys, johon en tiedä vastausta, mutta vanha Elegtroluxin kaappi se on? Toimii kaasulla ja verkkovirralla vielä ihan kiitettävästi? Viime kesänä oli kai vahingossa mennyt 12V kytkin On-asentoon ja näin pun. merkkivalot palavan? Ei ole käytetty koskaan akkuvirralla. Edellisessä oli katkaistu koko johto pois jo tehtaalla?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.06.2014 21:33

Kuten arvotaulusta ilmenee tuo kaappi repii 10A virtaa jolloin kaikki huonot liitokset tulevat ilmi eli kuumenevat ja sulavat

Kannattaa seurata johtoa alkaen laturin ulostulosta

Näinkö oikein onko tuo jääkapin 20A:n sulake palanut, kuvasta voisi saada sen käsityksen?

KOMSSI TAISTO 09.06.2014 23:03

Hei, virta kulkee jälleen! Aikansa liittimiä ja johtosarjoja seurailee ja helpomman liitoksen kun jättää viimeiseksi, kai se vika sieltä sitten löytyi? Puhdistin liitoksen abikot ja mittasin oikeasta päästä liitintä, löytyihän se "kipinä" lopulta. Olin mitannut kaikki sulakkeet laturista ja mahdollista muista kohteista? Ilmeisesti tonne jääkaapin alla olevaan koteloon vain pääsee pölyä sisälle tuuletusritilöistä. Sekä lämmetessään liittimet sen verran hapettuu, että pelkkä kontakti pesuaineella ei pelittänyt! Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja hyviä arvauksia lähettäneille! Hyvää matkailukesää kaikille...

HAAPANEN TIMO 09.06.2014 23:16

Jos meinaat kaapin myös jäähtyvän putsaa ne kaikki kunnolla. Näkyy mulla olevan täsmälleen samanlainen kaappi ja jäähtyy erittäin hyvin ajon aikana 12 V:lla

@timppa

INBERG KALEVI 10.06.2014 19:01

Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua. Minulta katosi "virtanen" viisi vuotta sitten. Ammattimiehen arvio oli jotta jokin vastus pitää vaihtaa. Sen ajan olen sitten käyttänyt jääkaappia 220-240 virralla tai kaasulla ajon aikana. Tänään sitten innostuin tarkistamaan liittimet. Ilmeisesti samasta paikasta oli liittimet hapettuneet kuin tämän ketjun aloittajalla. Pari uutta abikoa ja muuten puhdistusta. Nyt toimii kuin "junan vessa". Jotta isot kiitokset!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.