Peugeotin moottorista kysyttävää

ISOAHO MAARIT 04.06.2014 19:19

Hei! Ostettiin Concorde 650 XR, autona on Peugeot 2.5 litran turbolla. Mistä voi johtua, kun ajaa esim. 3-vaihteella "puolella kaasulla" ihan tasasesti, niin yhtäkkiä autoon tulee kierroksia niin, että auto suorastaan ampaisee iloisesti voimalla eteenpäin. Kun Pökötillä on tämä "vimma" päällä, niin menee tosi kevyellä kaasulla, kiihtyy hyvin jne. ja toisinaan on "laiskempi". Auto on vm. -89 ja moottorin täysremontin jälkeen on ajettu n. 8000 km. Missä vois olla vikaa? Pumpussa? Turbossa??

VÄLIMÄKI JARMO 04.06.2014 19:23

Miten olis polttoaine suodatin ? JV

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 04.06.2014 20:47

Luullisin myös että kannattaa aluksi tarkistaa pa- suodatin

KOSKINEN JANI 04.06.2014 21:40

Syöttöpumppuun viittaa, tarkista ensimmäisenä imusarjasta tuleva letku, tunnistaa tuon kautta ahtopaineen ja pumppu lisää ahtopaineen mukaan syöttöä ja jos sattuu vuotamaan niin tietty ei lisää syöttöä.

lisäksi noissa on ollut suodattimien jaloissa ilmavuotoja ja lucaksen pumppu toimii erikoisesti ilmavuotojen kanssa.

Jos suodin olisi tukossa niin pitäisi kyllä ilmentyä sinisenä savuna vedättäessä.

VÄLIMÄKI JARMO 04.06.2014 21:49

Niinpä Luukas oli hyvä saarnaaja mutta huono sähkömies. JV

ISOAHO MAARIT 04.06.2014 21:58

Kiitti vastauksista. Pitääpä aloittaa tuosta suodattimesta :)

JANHONEN MATTI 05.06.2014 00:11

Dieselin kierrosluku säätyy syötön muutoksella. Normaalisti kierrosluvun muutos tehdään kaasupolkusimella (nimi on jäänne bensa-autoista) mutta voi sen tehdä ja hyvin usein tekee syöttöpumpun säädin. Kun kierrosluku vaihtelee ilman, että vetovastus vaihtelee, eikä kierroslukua kaasupolkusimesta muuteta, eikä autossa ole viallista vakionopeudensäädintä se kertoo siitä, että pumppu itse (säätäjä) muuttaa syöttömäärää ja ennakkoa. Tällöin tästä seuraa kierrosluvun muutos.

Tällöin kierrosluku vaihtelee mutta pysyy kuitenkin raja-arvojen sisällä niin min kun max-kierroslukujen alueella. Syöttöpumpussa on monta muutakin asiaa jotka tähän vaikuttaa, mm. ensiöpuolen pumpun toiminta (painevaihtelu ja pumppausteho yleensä)

Tuota suodatinvikaa tarjotaan lääkkeeksi vähän joka vikaan, mutta yleensä kun suodatin on tukossa niin se on tukossa, eli ei silloin tällöin läpäisen polttoainetta ja sitten taas ei. Ilmavuoto voi joskus olla ajoittanen vika, mutta varsin harvoin. Jos polttoainejärjestelmään imeytyy ilmaa niin yleensä sitäkin imeytyy koko ajan.

Toinen asia joka voi vaikuttaa kuvaamallasi tavalla kierroslukuun on turbon ahtopaineen muutos. Kun kone on 2,5 ltr td niin oletan, että auto on vanhempaa mallia jolloin turbon painetta ohjataan vielä hukkaportilla. Jos turbon paineen säätö ei toimi kunnolla voi syntyä tilanne jossa moottori tuntuu välillä vetävän "ylihyvin" ja toisinaan taas teho laskee. Jos turbon painen ja syöttömäärä joutuu epäbalanssiin niin yleensä silloin moottori osateholla savuttaa, kun ilmaa on liian vähän.

Kun autoon on tehty moottoriremontti niin kannattaa tarkistaa, että kaikki letkut ja putket on kunnolla kiinni mm. turbon painepuolen putki samoin kun hukkaportin alipaineella toimivan säätimen kalvon letku.

On muuten aika tavallista, että moottoriin kyllä tehdään täysremontti mutta samalla moottorin tärkeintä apulaitetta syöttöpumppua ei siinä yhteydessä edes tarkasteta.

TURUNEN HEIMO 05.06.2014 23:13

Mitä ihmettä pimeyden ruhtinaalla on ranskalaisen auton kanssa tekemistä?

SIMOLA RISTO 19.06.2014 14:53

Tätä nyt ei voi vastauksena pitää , mutta mulla sama moottori ja aivan samat oireet !Olis hienoa tietää mikä oikeesti vialla , jos se joskus selviää . Itsellä auto seisoo sen takia , kun ei sillä laiskurilla viitti mihinkään lähteä .

HYTÖNEN RAIMO 20.06.2014 10:23

Kyllähän tuo kierrosluvun vaihtelu omia aikojaan viittaa melko selvästi syöttöpumppuvikaan, joten itse aloittaisin vian etsimisen siitä. On muuten kapine, josta innokkaankin tee se itse -henkilön on syytä pitää näppinsä erossa ellei satu olemaan dieseleihin perehtynyt autonasentaja. Ja aika korjaamotkin teettävät pumppuremontit alan eksperteillä.

Syöttöpumppu, kuten sen sepittäminenkin on yleensä melko kallista puuhaa, joten noinkin vanhan kapineen kyseessä ollen kannattaa kysellä, josko jostakin autohajottamosta löytyisi sopivaa (ja toimivaa) pumppua sopuhintaan.

TURUNEN HEIMO 22.06.2014 22:11

Ehkä kaukaa haettu mutta eräs tapaus on samantyylinen. Siinä moottri huohotti öljyä moottoriin ja kun se on dieselissä toimivaa polttoainetta kone ryntäsi innokkaasti.

VÄLIAHDE JUSSI 23.06.2014 01:20

Ainakaan mulle ei selvinnyt oliko kyse dies koneesta vai bensa koneesta ja ruisku vai kaaasutin koneesta?Ei kannata ruveta vikaa arvailemaan, vie korjaamolle.

TURUNEN HEIMO 23.06.2014 10:41

Dieselhän tuo on ilman mitään arvuuttelua. Ei kaikilla ole peukalo keskellä kämmentä tai selkä jäykkä paksun lompsan takia. Kyllä täältä on usein apu löytynytkin, Kyllähän se tekee egolle mannaa kun saa vian ilman kustannuksia korjattua. Kohta noin vanhat autot ei kelpaa korjaamoille kun niistä puuttuu se obd-pistoke.

VIRTANEN HANS 29.06.2014 19:04

itellä pösössä sama vika.syy löytyi syöttöpunpun alipainekalvosta siinä reikä, löpöä pääsi suoraan imusarjaan ja tehoa löytyi!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.