Rekisteröidyn henkilömäärän nosto

MÄKI HEIKKI 27.05.2014 19:25

Olen harkinnut ostavani Transit-alustaisen Hymer C682 CL -matkailuauton, jossa on ohjaamon lisäksi kuusi istumapaikkaa kahden pöytäryhmän molemmin puolin. Näitä näkyy olevan rekisteröitynä eri määrälle henkilöitä, esim. viidelle siten että matkustamossa on vyöt kasvot menosuuntaan istuville. Olisi tarve saada rekisteröityä tällainen seitsemälle.

Uskoisin että teknisesti olisi helppoa lisätä kaksi istumapaikkaa, jos laittaisi apukuskin penkkiin kiinni teräspalkin, johon 2-pistevyöt kahdelle selkämenosuuntaan istuvalle. Niskatuki näissä yleensä onkin jo valmiina. Minulla oli aiemmin Dethleffs Ducato, jossa oli tällainen ratkaisu.

Kokonaismassaa joutunee nostamaan yli 3.5t, mutta C-kortti löytyy, joten se ei tuota ongelmaa (paitsi jälleenmyyntivaiheessa). Lisäksi tarvinnee toimittaa katsastuskonttorille papereita alustavalmistajalta tms.

Onko kelläään kokemusta tällaisesta operaatiosta? Tietääkö joku mistä tuollaisia kiinnityspalkkeja saa, ja pitääkö niiden olla jotenkin erityisesti hyväksyttä mallia?

JANHONEN MATTI 27.05.2014 19:57

Kun tuo operaatio vaatii paikkamäärän lisäyksen suhteen joka tapauksessa muutoskatsastuksen, niin aloittaisin operaation valmistelun käymällä auton kanssa katsastuskonttorilla.

Sellainen muistikuva minulla on, itse istuinpenkkinen, niiden kiinnityspisteiden, turvavöiden ja turvavöiden kiinnityspisteisen on oltava direktiivin mukaan hyväksyttyjä.

Vanhemmissa autoissa lisäpaikan saattoi saada kääntämällä toisen pöytäryhmän istuimen toiseen asentoon. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että kantavuus riitti.

HALINEN HARRI 27.05.2014 20:51

Muutama vuosi sitten katsastus vaati korirakentajan ilmoittamat turvavyön kiinnityspisteet kirjallisena. Liekö säännökset muuttuneet, en tiedä.

AHONEN AULIS 27.05.2014 21:00

Katsoin myynnissä olevia ko.autoja niissä ainakin kaksi oli rekisteröity 7 lle.Selkä menosuunnassa olevassa niskatuellisissa istuimissa oli lantiovyöt.Kokonaispaino oli vielä 3500kg.Katsastus konttorilta saisi varmuuden ko asiaan.Terv:AA.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.5.2014 klo 21:18:32 Tuossa yksi niistä.Terv:AA.

http://www.nettikaravaani.com/hymer/c-682-cl/1392298

PIIRONEN KARI 27.05.2014 21:45

Melkein 7 metriä pitkä alko-oviauto ja omamassa vain 2685 kg? Jotenkin tuntuu ettei ihan täsmää!

ÖGÅRD PÄRRE 27.05.2014 23:21

Ei varmasti täsmää toi omapaino, tai sitten on riisuttu rintsikoita myöten Italiano. Itellä Alkovi dethlefs A5881 talvivarustuksella ym ja omapaino 3 160 kg. Alkoovissa 2 makupaikkaa ruokailuryhmästä saa 2 ja takana kerros sängyt. Sain rekisteröityä 4 henk. Autossa on turvavyöt 6:lle. Saisiko sen rekisteröityä myös 6:lle jos tekee painoluokan muutoksen. Eli ns. kuorma-autoksi ja 80 km. Tuo kiinnostaa kun kortissa on varaa. Onko kenties sitten myynnissä ongelmia korttiluokassa vai saako sen sitten taas helposti takasin muutettua.

MÄKI HEIKKI 27.05.2014 23:58

Olen huomannut tuon 7-paikkaisen. Yllättävän alhainen omapaino, miten lie kikkailtu, että saatu noin alas. Minulla oli aiemmin Dethleffs A5431 alkoviauto joka painoi vain sata kiloa vähemmän vaikka on 1,5 lyhempi eikä erikoisesti varusteltu.

Pitääpäs soitella katsastuskonttorille ja tiedustella miten pitäisi menetellä. Autoa en voi viedä näytille koska en sitä vielä omista.

KOSKINEN JANI 28.05.2014 09:14

Virallisia säädöksiä näissä pitäisi noudattaa mutta konttoreilla on välillä tulkintoja.

Eli, matkailuautotkin on pääsääntöisesti ollut jo pitkään tyyppihyväksyttyjä. Ja kun on tyyppihyväksytty niin missään tapauksessa ei rekisteriotteeseen pidä hyväksyä punnittuja painoja vaan aina mennään sillä tehtaan lukemalla.

7-paikkaisen, 7-metrisen ja alle 3500 kiloisen auton omapaino pitää olla rekisteriotteessa seuraavan mukaan.

Pituuden mukainen matkatavarapaino 70kg Kuljettajan lisäksi matkustavien paino 75kg/henkilö + matkatavara 10kg/henkilö 6x85kg = 510kg Eli 3500-510-70=2920kg

Jos rekisteriotteen omamassa on tuon alle niin sitten voi olla b-kortilla ajettava, ylipainoinenhan se oikeasti on.

Nuo vyön kiinnitykset pitää hoitaa hymerin kautta, sieltä saanet tarvittavat dokumentit ja tarvikkeet muutoksia varten. Ja tuo kokonaismassan korotuskin menee varmaankin hymerin kautta koska sieltä se tyyppihyväksyntäkin on tehty.

Dethleffssiin tein muutoskatsastuksen pari vuotta sitten ja maahantuojalta sain kaiken tarvittavan tiedon minkä perusteella jälleenmyyjä (Erälaukko, oli muuten ainoa kuka vastasi sähköpostiin jälleenmyyjistä) sai tilattua osat tehtaalta. Autoon tuli niskatuet selkä menosuuntaan(alkuperäisellä kankaalla 10 vuotta vanhaan autoon), vyön kiinnityspisteet ja vyöt tehdastilauksena. Erälaukolla laittoivat osat kiinni ja siitä menin katsastukseen.

NYYSSÖNEN KAJ 28.05.2014 10:44

Huhun mukaan Suomen tulli suunnittelee vaakoja satamiin että maahan tulevat autot saadaan punnittua jotta liat tuliaiset saataisiin kärytettyä.

JANHONEN MATTI 28.05.2014 11:26

En ihmettelisi vaikka niin tapahtuisi. Valmisteveron ja alvin menetykset valtiolle on nykyisellään sitä luokkaa, että autojen punnitus satamassa olisi varmaan kannattavaa hommaa.

Kun matkustajatuonti on noin viidennes kokonaiskulutuksesta niin sadoista miljoonista puhutaan.

Myös lakimuutos tuontimääristä näyttää olevan vireillä. Vaan ovat nuo lakiehdotuksen tuontimäärärajat niin korkeita, ja oma kulutus niin alhaalla, että enpä ole pahemmin huolestunut.

HUOMO VESA 29.05.2014 11:08

Kyllä voi huoletta punnita mun auton. Pituutta yli 7m ja kokonaispaino 3840kg Matkassa yleensä 2 henkilöä ja kaksi pientä koiraa. Niin paljoa ei viitsi raahata, mitä kantavuus antaisi myöden. Eli miksi leikkiä painojen kanssa kun voi pelata varman päälle. Jostain myös luin, että jossain päin Eurooppaa voivat punnita asuntoauton myös tien päällä kesken matkan. Tosin tuossa vaaditaan C kortti. Itsellä A BE CE DE.

JANHONEN MATTI 29.05.2014 11:56

Eihän nämä mahdolliset rantapunnitukset tule matkailuautoja koskemaan, ellei nyt ihan persuus maata viistä. Ja määrällisesikin m-autoja niitä on niin vähän ettei niihin kannata ruutia tuhlata.

Henkilöautot ja pakut ne tullia kiinnostaa. Eihän se alkoholin tuonti puntaroimalla lopu, mutta hillitä sitä kyllä voi.

Osa viinan tuojista kun on "ammattimuuleja" jotka roudaa alkoholia muiden käyttöön ja jopa myyntiin - myös vähittäismyyntiin. Kumma kun nämä meidän muuten niin tarkat sosiaaliapuvahdit ei ole sitä huomanneet, että osa "ammattimuuleista" saa peruspalkan päivärahatuloina. Mutta valtioltahan saa varastaa - vai saako?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.