Ducato 2.8 idtd öljynpainevalo

KUUSINIEMI PETRI 24.05.2014 20:03

Öljynpainevalo vilkkuu tyhjäkäynnillä näillä kuumilla keleillä. Vaihdon jo hätäpäissäni öljyt. Ei vaikutusta. Autolla ajettu 83tkm. Öljyt pysyy ihan kirkkaana. Ohjekirjassa kyllä lukee että öljynpainevalo saattaa vilkkua kuumalla ilmalla. Eli onko tuo ihan normaalia? Öljyt nyt helix 5w-40.

JANHONEN MATTI 24.05.2014 20:54

Olennaista on, että valon pitää heti sammua kun lisäät kierroksia.

Ja vielä olennaisempaa on, että moottorista ei saa kuulua mitään outoja ääniä, naputusta tai muuta sivuääntä.

Syitä varoitusvalon palamiseen on monia kuten: -moottorin kuluneisuus (en usko noilla kilometreillä) -moottori on liian kuuma -paineanturi on viallinen (hyvin yleinen syy) -moottöriöljyn laatu on väärä -öljyä on liian vähän (tämä ilmenee yleensä kaarrevilkkumisena) Nämä ne yleisimmät syyt.

Tarkasta kuitenkin onko käyttämäsi öljymerkki laatuluokituksen mukana fiatille koneelle sopiva. Tuo Fiatin idtd eli ei aivan uusi joten ei se kaipaa mitään ihme öljyjäkään. Ja jos ajat vain ns. kolmen vuodenajan ajoa puolisynteettinen öljy 10-50 W käy ihan hyvin. Joskus käy niinkin, että vanhaan koneeseen pannan "formulan liukkaat litkut" eli käytetään jopa ylihyviä - ja kalliita - öljylaatuja joiden viskositeetti lämpimänä voi aiheuttaa vanhemmissa moottoreissa mainitsemasi ilmiön.

Ihan varman tiedon asiasta voi saada vain mittamaalla moottorin öljynpaineen. Tällöin anturin paikalle pannaan mittarin anturi ja katsotaan mitkä ne paineet kylmänä, lämpimänä ja kuuma in tyhjäkäynnillä ja 2-3000 kierroksen paikkeilla on..

KUUSINIEMI PETRI 28.05.2014 15:14

Valo sammuu het kun kaasuun hipasee. Nostin tyhjäkäyntiä vähäsen. Paha sanoa onko se nyt sen 750 mitä ohjekirja sanoo. Aika iso haarukka kiekka mittarissa. Kuitenkin se kohta mihin rajotin ruuvi ottaa ni oli aika kulahtanu.

HAAPANEN TIMO 28.05.2014 17:02

Anturikauppaan nyt heti, seitsemän euron kajaus: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/139/1044981/autot/fiat/ducato-ii-94-06

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 28.5.2014 klo 17:03:53 Tyhmä sivu ei auennut oikesta paikasta, rullaa melkein alas asti.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.5.2014 klo 17:06:40 Osa 37-0069

JANHONEN MATTI 28.05.2014 22:19

Just niin ja seuraavalla kerralla kun vaihdat öljyt niin muitakin merkkejä on kun Shell, ja jos et aja pakkasilla niin nosta öljyn viskositettiarvoa.

VÄLIAHDE JUSSI 28.05.2014 22:21

Minun neuvo on että, aja lähimälle Raskoneelle tai muulle vastaavalle korjaamolle ja pyydä että, voisivatko he katsoa mikä mättää?Tietysti se maksaa mutta, saatpahan 100%varmuuden siitäkin viasta. 15€ anturi saattaa tehdä 15000€ laskun?

KUUSINIEMI PETRI 28.05.2014 22:46

Autolla ajetaan kesät talvet niin en viittis mitään vaseliiniä koneeseen laittaa. Eniten ois kiinnostanu tietää muilta samaan koneen omaavilta että tekeekö samaa kuumalla kelillä. Luultavasti yleistä kun ohjekirjakin siitä varoittelee. Pelottavin asia tuossa koneessa on että öljyt ei tummu yhtään.

KURVINEN ESKO 30.05.2014 17:13

Minulla on samanlainen moottori, ajettu noin 145 tkm. Käytän öljyä Mobil super 3000 5W-40. Valo ei vilku kesähelteelläkään tyhjäkäynnillä.

Kauan sitten minulla oli kaksi Fiat-henkilöautoa ja molempiin jouduin vaihtamaan öljynpaineanturin. Se ei tietenkään vaikuta tämänpäivän tilanteeseen.

Eikös siellä öljypohjassa ole ns. imusiivilä ennen pumppua mutta noin vähän ajetussa autossa sekään ei voi olla tukossa. Millaista öljynsuodatinta käytät? Ajoittuuko vilkkuvalo öljyn ja suodattimen vaihtoon? Nämä ovat arvailuja ei-moottorimieheltä. Esko

Käyttäjän lisäys viestiin 30.5.2014 klo 17:27:31 Aloituksessasi kirjoitit hätäpäissäsi vaihtaneesi öljyt mutta pysyitkö samassa merkissä vai tuliko shell uutena merkkinä? Alkoiko vilkkuminen edellisen öljynvaihdon jälkeen?

Kuten aika moni on neuvonut, itsekin vaihtaisin uuden anturin ennenkuin lähtisin minnekään enempi ajelemaan ja testaisin sillä. Jos ei auta niin sitten huoltoon, syy löytyy siellä tai sitten se on tyyppiominaisuus jota sattumoisin ei ole minun dukatossa.

Tällaisen vian tiedän olleen 2,5 td:ssä ja se poistui anturin vaihdolla. Esko

EEROLA TEEMU 30.05.2014 19:01

Täällä on veikkailtu ö- paineanturin vaihtoa ja siihen yksi veikkaus lisää. Vuosien aikana on jokunen anturi vaihdettu, mutta joskus vika on ollut löysä liitoskin. Tuo tyhjäkäynnillä palaminen viittaa siihen, jos anturivikaa on. Mattihan jo kertoi niistä muista mahdollisista syistä, vaikka ovat ehkä harvemmin esiintyviä.

Kun olen myös noiden mehusitikoiden ( kaasu-nestejousitettujen) pitkäaikainen käyttäjä, niin niiden paineenilmaisin antureita on jokunen vaihdettu. Viat ilmenevät samalla lailla kuin tuo ö- painevalokin. Joskus ne tosin vilkuttelee kesken ajonkin talvella, joten ei sotketa asioita. Kerro, kun ilmiö korjattu, jookos.

KUUSINIEMI PETRI 30.05.2014 20:23

Vaihdan anturin kun kerkeän. Autu ollu mulla vasta huhtikuusta lähtien. Kilpisjärven reissu tuli tehtyä tuokokuun alussa 1700 km ja ei sillon valo vilkkunut. Nyt sitte kun tuli melkeen 30 lämmintä ni se alko vilkkumaan kun risteykseen tulee. En tiiä minkä merkkiset öljyt oli ennen. Huoltokirjassa luki vaan vaihtopv ja km. Ensin sitä öljyjen syyksi yritin laittaa kun ne oli vaihettu 13kk sitte, kilometrejä tosin alle 2000km ja öljyt ihan uuden näköset.

EEROLA TEEMU 30.05.2014 22:37

Tuolla alussa kyselit, "että onko normaalia, että ö- painevalo vilkkuu kuumilla keleillä"? No, ei se ole, jos : mittausanturi on kunnossa, moottori ei käy liian kuumana, öljyä on riittävästi ja öljy on sopivaa ko. kelille. Jos on kaupunkiajoa moottori käy yleensä aika kuumana +30C lämpötilassa Suomessakin.

Esm. Sitikan 1990- lopun moottorien huoltokirjoissa annetaan ohjeeksi käyttää KUUMISSA olosuhteissa 10-15 W50 moniasteöljyä ( tarkoittaa niissä Totalia tai Yaccoa, mikä on sama asia). Olen joskus vaihtanut vilkkuvan ö- painevalon takia Castrolin 10W-60 öljyt ja vilkunnat on loppuneet siihen.

Silti, ekaksi vaihtaisin uuden paineanturin, ellei se auta, vaihtaisin öljyt, mitkä eivät "muutu litkuksi" edes 30 C lämmössä (esim. Castrolin 10W-60). Tarkista, onko moottorin jäähdytys kunnossa ja että öljyn mittatikku näyttää oikein, ts. että koneessa on riittävästi öljyä. Onhan mahdollista, että vähistä kilometreistä huolimatta moottorille on sattunut jotain. Se pitää selvittää, kun ensin on anturi- ja öljyn laatu- asiat selvitetty ja "vika" ilmenee edelleen. Älä panikoi ja jätä selvitystä avoimella valtakirjalla jollekin korjaamolle.

VÄLIMÄKI JARMO 31.05.2014 18:34

Käsikirjassa sanotaan 5w-30 en tiä enempää,kaikkia voi koittaa,karvalakkiakin kesällä,en oo expertti. JV

EEROLA TEEMU 31.05.2014 23:33

Jarmo kirjoitti: "Käsikirjassa sanotaan 5w-30 en tiä enempää,kaikkia voi koittaa,karvalakkiakin kesällä,en oo expertti. JV "

Et kerro mikä käsikirja ja mille moottorityypille. Nyt on kirjoiteltu pitkään Ducaton vanhemmasta idTD- moottorista, n. v 2000 paikkeilta, missä öljynpainevalo vilkkuu + 30 C ulkolämpötilassa. Kyseisen moottorin öljynä saksalainen Ducaton huoltokirja ehdottaa käytettävän yli 0 C lämpötiloissa ja siitä kuumempiin oloihin + 20- +40 C asti 10W- 40 öljyjä ja kylmiin oloihin -20- -30 C lämpötiloihin mentäessä 5W - 30/40 öljyjä. Luokitus ACEA B3 ja API CF.

Suomalainen Ducato- ohjekirja neuvoo käyttämään lämpötila- alueella -15 - +40 C 15W- 40 öljyjä, luokitus CCMC PD2/ API CD ( vanhempi laatuluokka ).

Tärkeintä on öljyn voiteluominaisuuksien riittävyys. Jos öljynpainevalot palavat ehjäksi todetun paineanturinkin mukaan, niin on järkevää käyttää sellaista öljyä, mikä pitää kuumassakin moottorissa riittävät paineet. Talveksi voi vaihtaa kylmille lämpötiloille sopivat öljyt, ellei voi lämmittää moottoria ennen käynnistystä. Muutoin alhainen ö- paine edistää ennenaikaista moottoriremonttia.

Yleisesti ottaen 5W- 50 öljyjen pitäisi antaa riittävä ö- paine myös kuumilla ilmoilla ja toimia myös kylmillä ilmoilla ympäri vuoden.

KUUSINIEMI PETRI 01.06.2014 10:23

Hain eilen motonetistä tuon mustan anturin, mutta nyt kun piti alkaa vaihtaan ni siellä olikin harmaa anturi? Pari netti sivua antaa että se pitäs olla musta. Mistähän sen varmasti tietäis mikä sinne kuuluu?

Käyttäjän lisäys viestiin 1.6.2014 klo 10:43:00 Harmaassa näyttäs olevan korkeampi raja arvo ja niitä on vaan 1.9 td koneissa. Eli siellä on väärä anturi.

VÄLIMÄKI JARMO 01.06.2014 11:33

No Ducato -07 JV

HALMEENMÄKI JUHANI 01.06.2014 19:08

Nollaseiskan auton voitelusysteemi on pikkusen erilainen kuin 90-luvulla. Eli unohdetaas jo ne luokattomat (kirjaimellisesti, kun katsotaan purkin etiketin hyväksyntälistaa) 5W-50 öljyt. Ne kuuluu rippikouluikäisiin ja vanhempiin. Joku 0W-20 on nykyaikaa ja turboahdetulle moottorille ja etelämpänä = lämpimämmässä. Germaanien 10W-40 on niiden äärimmäisen laihialaisuuden mineraalinen vaihtoehto, kun pakkasstattejakaan ei tule. Jollei suositeltu 5W-30 (tai edes yleiskelpo 5W-40) anna öp-valon mukaan paineita, on syytä varmistaa tulos mittarilla. Jos mittarikin näyttää huolestuttavan alhaisia lukemia, on syytä korjata asia. Siellä moottorissa on silloin ihan oikeaa vikaa, kuten pöp-venttiili tai öljypumppu tms. Ja sellaista, jota ei korjata laittamalla korkista sisään vaseliinia = sama kuin teippaisi valon umpeen. Eli öljyn vaihto kuumana jäykempiin saattaa poistaa oireita hetkeksi, mutta ei estä lopullista vahinkoa.

EEROLA TEEMU 01.06.2014 19:53

Satuitko Juhani huomaamaan, että tässä ketjussa on tosiaan kyseessä "rippikouluikäinen auto" 2,8 idTD missä ö- painevalo joskus vilkahtaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 02.06.2014 20:40

Outs. Luin noita Välimäen viimeisimpiä postauksia vuosimallisat & suosituksista, enkä siinä sitten enää huomannut, että aloittaja olikin eri. Silti paras keino selvittää, kuinka huolestuttavaa tuo valon vilkunta on, olisi se öp-mittari.

POHTO MARTTI 09.06.2014 22:23

Itselläni on juuri kyseinen idtd 2,8 litran pannu ja vuosimalli on 1999 ja ei koskaan ole öljyvalo vilkkunut. Käytän koneessa W15-40 täyssynteettistä öljyä,ja joka kerta vaihdan myös suodattimen, vaihtoväli siinä n.8000 km tai joka kevät. Ajettu n.175000 km ..hyvin on kestänyt ja joka kerta katsastusmies kehuu päästöjen pienuutta.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.