Varoitusvalo kummittelee

VAINIONPÄÄ SAKARI 19.05.2014 16:45

Ducato 1.9 td vm-01: Otin auton talvitelakalta, ja jäädytysnesteen varoitusvalo palaa itsepintaisesti, vaikka neste on ylärajassa. Paisuntasäiliöstä en löytänyt eikä löytäneet miehet huoltsikallakaan "fyysistä" anturia, eikä siihen näytä tulevan minkään valtakunnan johtojakaan. Kyse on siis ilmeisesti virheilmoituksesta, mutta kysymys kuuluu: mitenkähän tuosta pääsisi eroon? En ole tottunut ajelemaan millään pelillä niin, että valot tuikkivat kojetaulussa.

Otin akunkengän irti melko toviksi, mutta ei auttanut. Olisikohan jollakin muuta vinkkiä?

JANHONEN MATTI 19.05.2014 17:10

Kun on valo on anturikin.

Normaalisti paisuntasäiliö on moottorin päällä vasemmassa yläkulmassa. jossa anturi tai jäähdyttimeen kiinnitetty anturi. Toinen vaihtoehto on, että anturi on jäähdyttäjän ylävesisäiliössä.

Tuon moottorityypin autoa ei ole ollut niin menee vähän hakuammunnaksi. tämä vastaaminen

HAAPANEN TIMO 19.05.2014 18:16

Jospa kysymys ei olekkaan nesteen määrästä, vaan valo varoittaa liian kuumasta moottorista.
Lohkon etupuolella on paikka kahdelle anturille, mutta ellei sulla ole ilmastointia saattaa siinä olla vain yksi, ja luulen sen olevan lämpömittarin anturi. Siinä voisi vika olla.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 19.05.2014 18:32

Minulla on tuo Ducaton alfa merin käsikirja ja siinä kytkentäkaaviossa on se yksinkertainen mootorinlämpötilan merkkivalot ohjaus;

Merkkivalon (lämpötilan) anturi mootorissa maadoitaa sen merkkivalon,siis on kytkin ei vastus. Eli anturi vika jos tuo kuva pitää paikkaansa.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.5.2014 klo 19:37:45 Siis se anturi on ehkä ns,piimetalli kytkin,siis onn/off anturi ja NO:siis normaalitilassa auki

HAAPANEN TIMO 19.05.2014 19:25

Kävin kurkkimassa omaa autoani. Sinä öljytikun oikealla puolella edestä katsottuna on vierekkäin kaksi anturia, mulla vain toiseen tulee ( sininen pistoke) johto. Siitä kymmenen senttiä lohkoonpäin on yksi ( vihreä pistoke ) anturi.

Mun käsittääkseni näistä toinen on siihen valoon. Kokeilin irroittaa auton käydessä molemmat vuorotellen, mutta kummankaan irroitus ei valoa sytyttänyt.

Kokeile sinä sammuuko valo niista toisesta. Pistoke irtoaa painamalla ensin siitä rautalangasta ja sitten nostamalla, takaisin menee suoraa painamalla.

Muita vesiantureita ei siinä näkynyt, ja flektin anturi on syylärin alareunassa, mun autossa.

@timppa

VAINIONPÄÄ SAKARI 20.05.2014 07:08

Kiitos kommenteista. Lämpömitarin mukaan kaikki on aivan kuten pitääkin (kaikki muukin ihan normaalia), joten anturivika tässä lie pääepäilty, ekaksi täytyy löytää se anturi. Kiitos vinkeistä sen suhteen. Perehdyn asiaan tarkemmin lähipäivinä ja käyn mahdollisesti autosähkömiehen pakeilla. Kerron selityksen, jos/kun se löytyy.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2014 klo 09:58:08 Hei!

Ei kannata näköjään näissä asioissa hätäillä. Toimintahäiriö katosi itsestään. Tämä on tietysti arvailua, mutta liekö ylipitkän talviseisokin aikana anturi päässyt jotenkin jumimaan ja vaati vähäsen verryttelyä ennen kuin alkoi toimia. Mutta vaikka mitenkä tiesi, että varoitusvalon palaminen johtuu häiriöstä, se kuitenkin häiritsi mielenrauhaa. Sanotaanhan, että punaisia päin ei pidä ajaa olipa se sitten pylväässä tai mittaristossa - olkoonkin, että tämä valo ei ollut punainen.

Hyviä ja huolettomia reissuja kaikille!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.