Renaultin vaihteistosta sivuääni

LIIAS MARKO 14.05.2014 14:43

Kysynpä täältäkin? Minulla siis 2006 Renaultin alustainen 3.0 DCi -koneella oleva 6-lovinen manuaalivaihteinen as.auto. Ajoittain eri foorumeilta ole lukenut ko. autojen (lähinnä 2.5 trafic jne) vaihteistojen murheista. Tiedä kuinka yleisiä isommassa mittakaavassa lopulta ovat. Minulla kuitenkin 34tkm ajettu auto ja kolmosvaihde pitää hienoista ujellusta tasakaasulla ajettaessa n. 50kmh nopudessa.

Kävin paikallisessa Renault merkkihuollossa, jossa mekaanikko kävi ajamassa todeten äänen epänormaaliksi. Vaihtoivat laatikon öljyt josko auttaisi, mutta eipä sanottavasti. Asia jäi heillä toistaiseksi auki. (On ilmeisen harvinen vika heillekin)

Nyt kysynkin onko muilla ollut vastaavia kokemuksia ja jos niin mitä on tehty ja kuinka akuutista vaivasta mahtaa olla kyse? Vaihteisto kuitenkin toimii kaikilta osin niinkuin pitää ja pois otettu öljy oli puhdasta (ei näyttänyt sisältävän vettä tai metallihiukkasia yms.)

JANHONEN MATTI 14.05.2014 15:50

Renaultin vaihteistoja korjaava asentaja voisi varmasan heti sanoa missä vika.

Katsoin tulta Tamgearsin sivuilta tuon vaihteiston hajotuskuvan. Epäilyä herätti lause; Laakereille ei alimitoituksesta johtuen voida myöntää kilometreihin eikä aikaan perustuvaa takuuta.

Toisaalta varaosan myyjät tietää mitkä osat ko. laatikosa "kiertää" eli olisko soitto tamgearsille paikallaan. Tuskin heillä on syytä pantata sitä mikä siitä trafic:n kolmosesta menee ja mitä se maksaa.

LIIAS MARKO 14.05.2014 16:48

Tuo olikin hyvä vinkki. Täytyypä huomenna soitella, kerkes mennä tältä päivää kiinni. Googlettelin myös tuosta RVS- lisäaineesta jonka pitäisi poistaa sivuääniä, pienentää kitkaa ja yleensäkin antaa lisäaikaa kulutuspinnoille. Kovasti sitä kehuivat eri voorumeilla. (Tiedä sitten ovatko todellisia vai ei) Mahtaisko uskaltaa kokeilla? Kokemuksia?

LAUKKANEN MAURI 14.05.2014 16:57

Tuolla on niitä rellu ukkoja,mutta pitää kirjautua,jotain myös vaihdelaatikosta: http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?action=profile;u=10607

LIIAS MARKO 19.05.2014 10:09

Soitto Tamgearsiin: sanoivat laakeriäänen olevan lähinnä matalataajuista kahisevaa ääntä ja tälläinen korkeataajuuksinen "ujeltava" ääni mikä rellustani kuuluu>lähtee lähinnä hammasrattaasta. Heidän mukaan voi olla aika normiääntä. Kovaa ajoo vaan. Kyselin myös näkemystä RVS-lisäaineesta, ei varmaa tietoa sielläkään mutta epäilivät mahtaako synkat toimia kunnolla ja rasahtelematta öljyn paksuunnuttua?

Eli jos äänestä eroon haluan päästä ja kokeilumielessä RVS:ää laatikoon luikautan, saan huonolla tuurilla synkronointiongelman sivutuotteena!

Vielä siis kaipailisin tietoa, onko kenelläkään kokemuksia tästä RVS:n käytöstä lähinnä rellun/ooppelin/nissanin vaihdelaatikossa?

TOIVO MIKA 19.05.2014 10:42

Aikoinaan 2,5 D koneisissa oli puolassa valmistetut laakerit,ja niitä meni todella paljon vaihtoon,joskus koko laatikko ,joskus riitti laakereiden vaihto,riippuen siitä missä vaiheessa asiaan puuttui/huomasi jotain olevan vialla Itellä meni laakereiden vaihdolla kun luulin että pyöränlaakeri oli menossa niin vika paikannettiin laatikkoon,takuuna tosin silloin.kyseessä tosin oli paku kevyessä ajossa ja alle 50 000 km ajettuna. maahantuoja luultavasti saa valmistenumeron perusteella että minkälaiset laakerit siellä on

KURVINEN ESKO 19.05.2014 20:34

Keskustelin pari vuotta sitten erään autohuollon kaverin kanssa vaihdelaatikko RVS:stä. Sillä on saatu ääntä pois laatikosta ja minulla on käsitys, ettei se paksunna öljyä vaan jotenkin pinnoittaa osia. Varmaankin maahantuoja osaa kertoa tarkemmin "ihmeaineen " ominaisuuksista. Esko

NURMINEN PASI 19.05.2014 21:32

Laita sinne laatikkoon RVS tai X1R lisäainetta ei ne sitä laatikkoa ainakaan hajoita eikä ainakaan X1R laiton jälkeen ole ollut missään mitään synkro ongelmia vaan päinvastoin toimii paremmin ainakin minulla.Ei ne aineet oljyä paksenna koska määrä on pieni.Molemmat aineet tunkeutuvat metallin huokoisiin ja parantavat metallin kulumiskestävyyttä.

Terv.Pasi (X1R:n käyttäjä)

JANHONEN MATTI 19.05.2014 21:57

Uskokoon ken tahtoo. Ei vaihdelaatikon rattaat ja laakeripinnat mitään pesusieniä ole.

Jos nuo ihmeaineet auttaisivat niin kaikilta vaihdelaatikkoasentajilta loppuisi työt justiinsa. Vaan kun ei auta. Kulunut pinta on kulunut pinta ja sinä pysyy.

Öljy ja sen lisäaineet voi toki muuttaa ääntä mutta ei se mikään 3D-tulostin ole joka tekee vaurioituneesta pinnasta uuden veroisen.

SUOMI SEPPO 19.05.2014 22:04

Noin nyttenhän se rellun kuherruskuukausi alkaa loppua : Etupään nivelissä väljyyksiä ja vaihdelaatikko-ongelmia. Terve tuloa tänne Ducatojen parjattuun luokkaan. @seppo

TURUNEN HEIMO 20.05.2014 08:34

Totta kulunut on kulunut ja ei kemialla korjaannu. Halvin tapa on etsiä vaihtoloota jollei itse uskalla ja voi korjata laatikkoa. Se ei ole välttämättä helppoa sillä avatessa sieltä voi tipahtaa osa/osia jotka voi laittaa monella tapaa sinne jonnekin takaisin tai sille ei löydy paikkaa. Mutta kuitenkin, vuosia sitten kun RVS ilmestyi markkinoille jossain Ylen auto-ohjelmassa ajoivat Sierralla joka oli käsitelty RVS:llä ilman öljyjä Helsingistä Tampereelle ja lähes pääsivät perille ennen kuin nokka-akseli leipoi kiinni. Ohjelma löytyi ja kantaa ottamatta juutuupin video: https://www.youtube.com/watch?v=-NymF_vEst0

TOIVONEN MARTTI 20.05.2014 08:55

Nyt täytyy kyllä kertoa oma kokemus tuosta X1R -aineesta. Vanhan Sitikka C35 -autoni vaihdelaatikko oli mielestäni hyvä kokeilukohde aineen tehosta. Kulunut ja vanha laatikko piti kaikenlaista rallatusta.

Mielestäni laatikon äänet vaimeni hiukan. Ajelin semmoiset 100 tuhatta niin että aine oli laatikossa ja kun sen sitten seuraavan kerran avasin oli näky mielenkiintoinen. Kaikki rautametalli oli muuttanut väriään hiukan violetin/ruskehtavan suuntaan. Laatikon kuoret mitä lie silumiinia ei olleet värjäytyneet mutta sekä akselit että hammasrattaiden pinnat oli muuttaneet väriään. Siis vielä nekin hampaiden kohdat jotka oli kosketuksissa koko ajan. Jotenkin se tökötti istui metallin pintaan, en tiedä liukastiko se kosketusta niinkuin väitettiin mutta jonkinlaista pinnoittumista kyllä tapahtui. mot

JANHONEN MATTI 20.05.2014 09:17

On noita ihmeaineita aina ollut. Minun nuoruudessani sama homma hoidetiin sahanpurulla jota öljyn sekaan laitamalla sivuäänet vaimeni vähäksi aikaa.

Jos noilla ihmeaineilla olisi se vaikutus mikä niillä luvataan olevan niin autotehtaan olisi omineet ne jo aikoja päiviä tai vaikkapa sellainen laakeritekniikan jättiläinen kun SKF.

Tai kymmenien miljardien bisneksenä autonosia valmistavat firmat olisi tehneet noille samoin kun tulitikkutehtaat teki ikuisen tulitikun keksijälle. Ostivat patentin ja hautasivat sen maahan.

HYTÖNEN RAIMO 20.05.2014 10:19

Samoilla linjoilla Matin kanssa. Kyllähän niillä "ihmeaineilla" saadaan joissakin tapauksissa oireita (tässä tapauksessa ääniä) vaimennettua, mutta varsinaista vaivaa ne eivät paranna.

Vähän sama kuin lirauttaisi pakkasella housuihinsa. Lämmittää aluksi mukavasti, mutta hetken päästä se vasta kylmä onkin.

LIIAS MARKO 20.05.2014 10:33

Pitääpä osallistua keskusteluun minkä alulle laitoin. Soittelin mielenkiinnosta RVS-firmaan Helsinkiin, kysyäkseni mm. synkkojen toimintaa käsittelyn jälkeen. Jannu meinas että varmasti toimii koska pinnalle muodostuu keraaminen pinta ja laatikkoaineesta nimenomaan on kysymys. Sanoi että referenssiäkin löytyy mm. rallipuolelta, raskaskalusto jne. No jokainen tietty kehuu omiaan... Ja sen verran meinaa tuo keskustelu rönsyillä kun puhutaan kuluneiden osien korjaamisesta jollain kemikaaleilla! Korjailen hiukan että, autoani on kulutettu kokonaisen 34tkm verran, auto on minulla ollut vasta maaliskuusta joten en tiedä onko ääni ollut mahdollisesti jo uudesta saakka (siis ominaisääni). Tätä ihmeteltiin Keskusautohallissa jonka mekaanikko arveli ettei ole normiääntä ja taas Tamgearsin kaveri meinasi että voi olla hyvinkin normaalia>ei välttämättä mitään vaikutusta kestävyyteen.

Eli lähinnä tuota RVS:än tököttiä olisin äänen hiljentämiseksi laittanut ja sitä tiedustelin voisko siitä jotain haittaa olla, mutta siis ilmeisesti ei.

Kertoilen kokemuksia kun ja jos moisen käsittelyn teen.

Olemme lähdössä heti koulujen loputtua Ruottiin ja ehkä Norjaan ja jos paljon joutuu ajeleen kaupunkinopeuksia niin kivempihan se olis mitä hiljaisempi.

Muuten tämän vähäisen (n.2000km) kokemuksen jälkeen olen ihan tyytyväinen ollut relluAdriaan. Tosin ei edellisessä Hymerissäkään (Fiatin alustalla) mitään kummempaa vikaa ollut, meille oli vaan sisäratkaisultaan hivenen epäkelvompi ja varustepuolikin oli hintsumpi

NURMINEN PASI 20.05.2014 19:09

Ei ne lisäaineet loppuun kuluneesta uutta tee mutta nythän ei ollut siitä kysymys vaan 34000km ajetusta vaihteistosta josta kuuluu ääntä ja tarkoitus on pidentää sen elämää melko halvalla tavalla.Kaikki metalli on huokoista sen voi tutkia vaikka mikroskoopilla jollei usko asiaan. Linkki RVS vaikutuksista:http://www.rvs.fi/pdf/Case%20Steel%20Company%20Gear_RVS%202011_1%20Inspec%20Eng.pdf Linkki X1R:n käyttäjältä moottoriurheilun saralta:http://www.x1r.fi/kayttajakokemuksia/joni-hiipakka-dragon-racing-team

VÄLIAHDE JUSSI 20.05.2014 23:07

Se on just niinko Janhonen tuossa edellä sano kulunut pinta ei kun,pahenee suuremmat vauriot on edessä jos et korjauta tai korjaa itse.

PÄIVINEN UNTO 21.05.2014 08:29

Monessakin autossa on vaihteiston öljyn -vaihto vaikea tai suositus ei tarvitse vaihtaa.Itse vanhana huoltomiehenä teollisuudessa , muistan että joka ainoan vaihteiston kyjessä on lappu missä on öljyjen vaihto ilmoitettu.Se on hyvä että nykyisin autoissakin käytetään SHG öljyjä ne ovat paljon parmpia kuin vanhat mineaali-öljyt. Minä olen noudattanut omaa ohjelmaa enkä ole tarvinnut vaihteisto remontteja teettää.Terv.UP.

LIIAS MARKO 21.05.2014 11:05

Terve Taas puhutaan "kuluneesta pinnasta". Tota...öö tarkoitatteko noin yleisesti ottaen vai onko jonkun mielestä todella 34.000km ajettu vaihdelaatikko niin kulunut että kannataa korjauttaa tai ostaa vaihtoloota niinkuin tuossa yhdessä aiemmassa viestissä mainittiin?

Ja tosiaan valmistajalla ei ole näihin manuaalilaatikoihin minkäänlaista öljynvaihto suositusväliä, mutta halusin ne silti vaihdattaa (niinkuin ekassa viestissäni mainitsin) josko auttaisi mutta tosiaan, ei kuultavaa eroa ja asentajan mukaan ölpät oli puhtaat eikä merkkiäkään metallisälästä yms.

Joka tapauksessa teen niinkuin Tamgearsissa ja itseasiassa relluliikkeessäkin suosittelivat että kovaa ajoo vaan (eivät pitäneet kovin kummoisena vikana vaan lähinnä ominaisuutena)

Tätä itseäni vähemmän miellyttävää ominaisuutta, lähinnä ajattelin hiljentää tuolla RVS:llä kun siitä ilmeisesti nyt ainakaan mitään haittaa ei ole.

JANHONEN MATTI 21.05.2014 11:36

Uikuttava ääni vaihdelaatikossa ei ole ominaisuus, se on poikkeava ääni = seuraus jostain laatikossa olevasta virheestä. Vanhojen Valmettien vaihdelaatikkojen uikutus oli ominaisuus.

Syitä virheeseen voi olla monia Monesti ne johtuu jo piirustuspöydällä tehdystä virheestä

osan mitoitus on ollut alunalkaen väärä moottorin tehoon nähden osan mitoitusta ei ole muutettu vaikka tehoa/vääntöä on kasvatettu (on säästetty) osan raaka-aine josta osa tehdään on liian heikkoa (on säästetty)

Sen jälkeen tulee osan valmistuksessa syntyviä virheitä kuten

osan mitoitus on voi olla vähän pielessä lastuavan työstön jälkeinen hionta ei ole paras mahdollinen osan karkaisussa on tapahtunut virhe jne.

Myös osan asennuksessa laatikkoon voi olla tapahtunut asennusvirhe jne.

Ratasääni voi syntyä myös siitä, että joko pää- tai sivuakselilla on alkava laakerivaurio joka ei pidä ääntä mutta tämän seurauksena muuttunut hammaskosketus pitää ääntä. Laakerivauriotyyppejä taas on vaikka kuinka monta, ja yksi niistä on se, että laakerin pinta harmaantuu jolloin se muuttaa ääntää vaikka muuten on ihan ehjä ja kestää vielä pitkään. Usein tämä ääni on kuitenkin matala, kahiseva kuten Tamgearsin kaveri on sanonut.

Tässä ihan vain muutama syy miksi on iin pirun vaikea sanoa mikä siellä laatikossa sen äänen aiheuttaa. Ja jotta asia olisi vielä vaikeampi niin voi käydä myös niin, että sivuääni joskus jopa häviää - mutta ei lopullisesti.

LIIAS MARKO 21.05.2014 13:13

Nii-i Joskus olen kuullut sanonnan "tieto lisää tuskaa" ja tuon äskeisen perusteella kohti rempaa olen matkalla - ilmeisesti??

Jannut verstailla kuitenkin meinasivat etteivät kovin huolissaan olisi äänestä joten lienee tällä tulevan kesän reissut uskaltaa tehdä ja kuulostella tilannetta.

Tuo ominaisääni vertaus oli lähinnä se mitä itse käytin tällä palstalla. Keskusautohallin asentajakin sanoi ettei ääni ole normaali ja perin harvinainen hänen mukaansa. Tamgearsin kaveri siis jopa veikkaili ettei kovin akuutista tai huolestuttavasta viasta ole kyse (ilmeisesti juuri sen takia ettei kuullosta laakerivialta)- Tiedä häntä?

Saanko mielipidettä viisammilta: Mitä itse tekisitte tilanteessani?

RVS:ä lootaan ja kovaa ajoo. Laatikko remontti (esim. tulevana syksynä/talvena). sama remppa (ennen kesän ajoja n10.000km). Ei mitään edellisistä. Jotain muuta > nautin kesästä kera huurteisen?
JANHONEN MATTI 21.05.2014 14:29

Kyllä minäkin sillä ajaisin mutta samalla seurasin. Yksi hyvä puoli on, että se on kolmonen jota ei juurikaan tarvita vallankin jos vedättää kakkosella vähän pitkäksi ja vaihtaa jos olosuhteen muuten sen sallii suoraan neloselle.

Seuraamisessa keskeistä on sivuäänen muutos.

Mutta asiaa voi seurata ihan vaihdelaatikon öljyn kautta. Vanha hyvä konsti ja joka oli paljon käytössä raskaissa työkoneissa ennen kun öljyanalysaattorit tuli käyttöön.

Jos laatikossa on mekaaninen vika niin vaihdelaatikon öljyyn irtoaa metallia. Tämä metallin määrä voidaan öljyssä havaita ihan silmämäärisesti niin, että lasketaan lämpimäksi ajetun laatikon öljy aivan puhtaaseen astiaan esim.. muovikanisteriin josta toinen kylki on poistettu. Kun kaikki öljy on valunut astiaan se jätetään laskehtimaan jolloin mahdolliset metallihiukkaset painuu hieman kallellaan olevan astian pohjalle. Kun laskeutuminen on tapahtunut (n. 20-30 min) kaadetaan astiasta öljyä pois hyvin varovasti niin, että mahdollinen laskeuma (sakka) ei pääse sekoittumaan pois kaadettavaan öljyyn. Lopun öljyn kanssa mennään hieman varjoisaan paikkaan, sekoitetaan sitä sakkaa hieman ja samalla valaistaan sitä kirkkaalla taskulampulla. Tällöin öljyn seassa olevat metallihiukkaset näkyy öljyn seassa kiiltävinä pisteinä. Niitä on öljyssä aina vähän joten siitä ei kannata hermostua. Jos niitä on todella paljon on syytä huoleen.

Toinen konsti on uittaa lopussa öljyssä valotestin jälkeen magneettia jolloin metallihiukkaset jotka tarttuu magneettiin jää siihen kiinni. Magneetista sitten näkee onko niitä tarttunut vähän vai paljon. Joskus ennen vanhaan aikana jolloin moottorien ja vaihdelaatikkojen pohjapropuissa käytettiin "puhdistajana" magnettipalaa ne saattoi olla öljynvaihdossa kun ketun häntiä

Kolmas konsti on ottaa öljyä peukalon ja etusormen väliin ja tunnustella miltä se tuntuu. Hyvän ja huonon öljyn tuntee ihan helposti.

Jotkut litkuskovaiset pitää näitä minun juttuja ihan huuhaana mutta ei ne sitä ole. Jo vuosikymmeniä sitten oli laitteita mm. Gaterpillarilla joilla jätäöljyn metallijäämistä voitiin päätellä onko vika pillarin vaihdelaatikon laakerissa vain hammaspyörissä. Tänä päivänä nuo laitteet varmaan erottaa eri metalliseokset hyvinkin tarkasti.

VALLIUS MARTTI 21.05.2014 14:47

Tuohon Matti.J komentiin ei ole kyllä paljon lisätävää siinä käy ilmi mitkä kaikki seikat vaikutavat äänen syntyyn" elikkä lukekaa tarkasti matin komentti" itse olentehnyt paljon remontia niin raskaasen kalustoon kuin pakuihin joten kokemuksesta voisin sanoa samaa kuin edelisen kommentin kirjoitaja.Ja jos auto on sinulle uusi vasta hankittu niin odotelisin vielä ja käytäisin ja kuulostelisin josko se ääni pahenee koska relun latikoissa on ollut kyseisiä vaihteisto ääniä joskaan ei kovin yleistä.Ja ei kukaan milään keskustelu palstoilla voi näkemättä taikka testamatta sanoa mikä sitä latikkoa vaivaa, mutta itsepä päätöksen teet voisit alkaa vaikka sillä hurteisella "ei syytä panikiin" Tv Kulkuri

LIIAS MARKO 21.05.2014 15:05

Ensinnäkin ISO KIITOS vaivannäöstä ja asiallisista neuvoista sekä vastauksista!

Se on selvää ettei täällä kukaan satavarmaksi pysty sanomaan mikä se siellä vikana on kun eivät merkkiliikkeesäkään varmuutta osaa kertoa vaikka tutkivat - kuuntelivat yms.. Se selvinnee vasta laatikon avauksen jälkeen.

Ylipäätään tänne alunperinkin kirjoitin saadakseni mielipiteitä ja neuvoja mitä asialle kannattaa tehdä? Joita kiitettävästi olen saanutkin.

Toisaalta minua askarruttaa myös se uskallanko viedä perheeni ko. kulkineella Ruotsin ja Norjan reissulle ( ehkä 4000-5000 kilsan matkalle). Reissu vaan alkaa olla jo niin lähellä (1.6 alkaen) ettei sitä edes kerettäis varmaan tehdä ensin. Joten täytynee noudattaa Matin (J) neuvoa ja tarvittaessa hypätä kolmosen ohi jos äänitaso tuntuu kasvavan. Tuskinpa se vallan lasahtaa.

SUOMI SEPPO 21.05.2014 16:15

Olethan hommannut " Karavaanarin Tiepalvelun " Jos et niin pikaisesti (ei maksettu mainos). Ja sitten "Vamos" @seppo

TURUNEN HEIMO 21.05.2014 16:29

Aivan varmasti voit lähteä reissullesi. Tuskin vaihteisto lasahtaa jos kaikki on vain sivuääntä, kunnon tielle jättävä laakeririkko pitää kunnon meteliä. Nyt sinulla on äänereferenssi ja jos se vain koko ajan pahenee, niin remppa on jossain vaiheessa edessä. Oikeastaan täällä saamasi neuvot ovat vain arvelua. Toinen on herkkä kaikelle toiselle taas koneet toimivat äänellä. Aivan kuten sähkölaitteet savulla, kun se tulee ulos laite ei enää toimi.

JANHONEN MATTI 21.05.2014 16:48

Marko voithan vielä Heimon vihjeen perustella viedä ongelman tuonne Orgin puolelle tarkasteltavaksi.

Siellä on miehet jotka tietää, niiden ei tarvitse arvella mitä vaihdelaatikossasi on tapahtumassa.

HAAPANEN TIMO 21.05.2014 17:26

:))

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 22.05.2014 10:38

Sen verran vielä, että jos Norjassa laukeaa, niin korjaus maksaa paljon enemmän kuin Suomessa. Siis todella paljon enemmän. Esimerkkinä pieni Kargasniemen kylä, jonka autokorjaamon pääasiakkaita ovat norjalaiset, kun korjaukset Norjassa ovat heidänkin mittapuun mukaan huippuhinnoissa.

LIIAS MARKO 22.05.2014 11:28

Ei auta, täytyy toivoo et kestää! Lomat pukkaa päälle molemmilla puoliskoilla ja laivaliput varattu jne.. Liput ehkä voiski saada siirrettyy muttei enää loma-ajankohtaa joten ei viitti jättää tältä vuodelta reissuja tekemäti sen takia että alkaa pelätä jotain mikä yhtälailla voi kestää vaikka seuraavat 100.000 kilsaa tai huonommalla tuurilla 1000.

Sen verran homma kuitenkin edenny, sain Turun keskarista ajan ens keskiviikolle tilanteen tutkintaa varten (heillä on siellä kuulemma vaihteistospesialisti). Sitten ollaan ehkä taas vähän viisaampia (tai epätoivoisempia).

KANNISTO TERHO 22.05.2014 19:05

Kyllä minä sinuna laittaisin lisäaineen öljyn sekaan. Itse olen vuosia käyttänyt useissa moottoreissa. Omissa peleissä on tällä hetkellä X1R. RVS en silleen tunne mutta sivulla olevien linkkien mukaan hyvältä sekin näyttää. Tarvitaan me ikämiehetkin Glugosam, MSM ja vastaavia "lisäaineita" ja ainakin omalla kohdalla helpotusta liikkumiseen on saatu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.