Etuiskareiden yläpään laakerit
PALM PEKKA
17.04.2014 09:39
Mitähän suuruusluokkaa mahtaa olla kyseisten laakereiden vaihto ja kannattaako vaihtaa vahvemmat jouset samalla. Auto on Dugato 2006 intekroitu.
ITE
KOCK REINO
17.04.2014 11:03
Moi ilman muuta kannatta vaihta jouset samalla joudut kuitenkin purkaa jouset aika mene noin 3 tuntia/laakeri ja laakeri maksa noin 14-26 e. t Reiska
HAAPANEN TIMO
17.04.2014 12:22
Kuinka pahasti laakeri jumittaa. Pienestä vaivasta selviää, ainakin joksikin aikaa, voitelemalla laakerit.
@timppa
PALM PEKKA
17.04.2014 14:47
Rahisee vasta. Kävin katsastuksessa ja katsastusmies näytti ja kyllä sieltä rahina kuului. Mistä ne pystyy voitelemaan, rasvanippaa siellä tuskin on, ja vaseliiniko vain auttaa. Kun on integroitu vehje niin luulisin että siellä on tilaa. Pittääpä katsoa.
ITE
HUOVINEN TUOMO
17.04.2014 15:12
Just vaihdatin 2000 malliin iskarit 200€kpl, yläpäänlaakerit 35kpl ja suojakumit 20kpl plus työt. Katsastusmies sano, että toinen iskari vuotaa, joten kaikki kalut samalla uusin. Hinnat noin hintoja. Työthän voi kilpailuttaa eri korjaamojen kesken. Se kannattaa, koska niissä on huimia eroja. T. TH
HUOVINEN TUOMO
17.04.2014 15:25
Vielä niihin jäykempiin jousiin, miksi ne pitäisi vaihtaa? Mulla alkovi malli, enkä nää mitään tarvetta vaihtaa. Autohan menee tiellä, kun juna, eli tosi hyvä ajaa. T. TH
TURUNEN HEIMO
17.04.2014 16:43
Ilman syytä ei jousia kannata vaihtaa.
Jos auton keulaa ui kovin syvällä niin uudet jouset parantavat jo ulkonäköäkin.
Jos keula on joskus pohjannut jossain tilanteessa niin silloin ilman muuta kun jouset liian hentoiset.
Kolmas syy on se että jouset väsyy ja painuu ajan myötä, Jos ne ei viime vuonna aiheutaneet ongelmia niin ehkä jo tänä vuonna.
Yleensä kun vaivalloisesti irroittettavat osat ovat päydällä niin silloin kannattaa vaihtaa sellaisia osia joiden käyttöikä alkaa olla lopullaan tai jotka tunnetusti voisivat aiheuttaa ongelmia.
Työ kun maksaa ja autokin makaa korjauksen sen ajan.
HAAPANEN TIMO
17.04.2014 17:29
Iskarin yläpään mutterit ovat kojelaudan alla sisällä. Mutterit ovat metallisen kupin pohjalla, kaada hydrauliöljyä sinne kuppiin ja rahina loppuu melkein heti.
Laakeri ei varmaankaan ole vielä pilalla, vaan kuiva.
Yläpään kuppi näkyy tuossa etuvastuksen korjauskuvassa hanskalootan alla.
Ostin kaksi vuotta sitten Transporter T5 pakun, vuoteen en ajanut sillä oikeastaan lainkaan. Viime keväänä kun otin sen käytöön tuntui ohjauksessa pientä tahmeutta, ja paikallistin sen iskarin yläpäähän. Loraus hydrauliöljyä sinne vastaavaan kuppiin ja asia oli kunnossa eikä oire ole palannut.
Palstalla on ollut onnistuneita Ducaton ylälaakerin voiteluita juuri tällä samalla konstilla
@timppa
KOCK REINO
17.04.2014 18:43
Moi vaihda se laakeri vastaa kun ohjauspyörä ei enä liikku takaisin ja kaikille Hyvää Pääsiäistä
PALM PEKKA
17.04.2014 18:47
Kiitos hyvistä neuvoista, nythän on aikaa ja ilmoja korjailla.
Hyvää pääsiäistä kaikille.
ITE
LAUKKANEN MAURI
17.04.2014 20:10
Tuossa se syntipukki on,mutta en oikein hyväksy tuota hydraliikkaöljyä laakereissa.
Minä olen käyttänyt ns,kemiallista vaseliinia eli se on purkissa notkeaa ,kuin vettä
mutta sitkostuu kun sen on ruiskuttanut .
Toimii hyvin ,mutta on markkinoilla useampia samalla nimellä olevia tuotteita eli
niissä on suuria eroja,toinen muuttuu vaseliiniksi ja toinen ei.
Siis se kemiallinen vaseliini toimisi paremmin kuin hydraliikkaöljy ,minkä on kuin vettä ja valuu pois.
LAUKKANEN MAURI
17.04.2014 20:15
HAAPANEN TIMO
17.04.2014 21:03
Yläkautta laittettaessa hydrauliöljy siksi ettei se jää iskarin kumeihin niitä polttelemaan. Teräketjuöljy, ruokaöljy, joku tälläinen tähän epäviralliseen voiteluun.
Herneen kokoinen pisara riitää voitelemaan sen syntipukin jos sen sinne jostain saa.
@timppa
HAAPANEN TIMO
18.04.2014 06:48
Kuva laakerista
http://www.osamies.fi/Fiat/DUCATO_Lava___Alusta_(230)_2.0_(1998_-_2002)/tuote/Iskunvaimentimen-ylapaan-laakeri/17298-49/11847
Maukan kuvassa näkyy vain kumeja sekä välilevyjä. Laakeri on metallisen kupin alapuolella.
@timppa