Mobil Rally Formula.

KANNISTO TERHO 15.04.2014 16:56

Deff - Fortelon 2 litran Transitin turbo kone. Öljyksi suosittelevat Mobil 5W 30. Olen vuosia käyttänyt 5W 50 jota aion nytkin laittaa. Katselin Mobilin "tehtaan" sivuja joista en löytänyt tietoa mikä tekee 30:sen "paremmaksi"

KOISTINEN TOIVO 15.04.2014 17:12

Joskus tuntuu, että henkimaailman juttuja. Hain ölyt henkilöautoon, jotain liguit öljyä. Kuulemma 5w30 pitemmän vaihdon öljy, mitä 5w40. Kelekkaan pitä olla 0w50 oma polariksen. Ooppeliin taas oma 5w30 muistaakseni, kun on takuu aika. Toivopoika

HALMEENMÄKI JUHANI 15.04.2014 19:29

No kysytäänpäs ennemmin, että miksi se perinteinen vaarivainaan aikainen Peak Life (ei enää vuosiin nimellä Rallivormula) olisi sitten parempaa? Kenties olikin kelpoa vaarivainaan pensaransiittiin? Ihan oikeesti, siellä purkissa on semmoisia tärkeitä kuin ACEA-lukemia. Hopalla ne on olleet jo 90-luvun puolelta A1/B1, jotka on nekin nykyisin korvattu modernimmalla A5/B5. Ovat matalakitkaisia ja notkeita, ja niillä vältetään etenkin moottorin yläpään kuivana käyminen, sekä varmistetaan hyvä voitelu pienlläkin välyksillä. Tuolla Peak Lifella toisaalta varmistat venttiilikoneiston ennen aikaisen kulumisen, ja todennäköisesti polttoaineen kulutus on sen verran korkeampi, että "säästö" öljyssä kääntyy negatiiviseksi sitä kautta. Ja se Fordin alkuperäinen 5W-30 on sitten BP-Castrolin eikä Mobilin. Tosin Mobilillakin on "FE"-öljynsä Fordiin, jossa siinäkin on Fordin vaatima koodi WSS-M2C-jotain. Se joka löytyy siitä Hopan ohjekirjastakin. Eikä tuolla oikealla öljyllä ja 15 tkm vaihtoväleillä ole mikään suoritus päästä 400 tkm ilman että moottori kuluttaisi öljyä vaihtovälillä lisäystarpeeseen saakka.

KORHONEN PAULI 16.04.2014 08:40

Lainaus: "Moniasteöljyissä käytetään 5w-30:n tapaista merkintää. W-kirjainta (Winter) edeltävä numero ilmoittaa, minkä kylmäkäynnistyssimulaation öljy läpäisee: pienempi numero tarkoittaa vaativampaa luokkaa. Jälkimmäinen numero ilmoittaa öljyn viskositeettiluokan sadan celsiusasteen lämpötilassa: mitä pienempi numero, sitä alhaisemman viskositeetin luokitus.[14] Useimpia moniasteöljyjä voidaan käyttää ympäri vuoden, kun taas yksiasteöljyt sopivat vain tiettyyn lämpötila-alueeseen". pkk

HAKALA JYRI 16.04.2014 09:26

Mobil sivuillakin löytyy suositus (sopivuus) taulukko.. Asuntoautossa ajetaanko km vai aika vaihtovälillä saattais olla öljyn valintaperuste, kuitenkin automerkin hyväksyntä pitäis löytyä (vaatimuksia alkaa olla öljylle nykyautoissa; euroluokkien myötä pakokaasuihin saakka)

jyrih

ps joskus toki ihmettelin suosituksia kun tarjottiin eri öljy paketti-autoon kuin "vastaavalla " moottorilla olevaan pakettiautoon jäi selvittämättä oliko teho tai huoltoväli (longlife) eroja Tiedosto tais olla Shell .in...

EEROLA TEEMU 16.04.2014 12:00

Autonvalmistajat mainostavat kukin omia suositusöljyjään. Siitä voi olla peräisin mielikuva, että joku hankkii uskollisesti "rakkaalle Fiatille" ohjekirjan mukaan Tutelan tuotteita, vaikka monet muutkin laatuöljyt ovat yhtä hyviä ja edullisempiakin.

On tullut noilla "Rally Formuloilla" ajettu niin paljon kilometrejä, että ei sekään voi ihan pa*kaa olla. Vanhat museo- ja harrasteautot tarvitsevat sitten ihan eri öljyt.

Kovin vaikeaksi ei tätä öljyn valintaa kannata tehdä, vaikka siitäkin voi väitellä ja teoretisoida pitkään ja hartaasti.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 16.04.2014 15:19

Oikean ja hyvälaatuisen öljyn käyttö, ja mieluummin liian usein kuin harvakseltaan sen vaihto, on halvinta autonhuoltoa, siinä kohtaa ei ole mitään järkeä pihistellä. Vain parasta sisään ja siitä parhaasta saa vinkkejä esim. Tekniikan maailman öljytesteistä.

HAAPANEN TIMO 16.04.2014 15:22

En tiedä Transitin lisäainevaatimuksista, varmaan sieltäkin omansa löytyy.

Mulla tuo T5 Transporteri vaatii VW luokituksen 505.01 tai paremman. Näitä öljyja sitten löytyy kalliita tai edullisia jos ivitsii hakea.

VAG- autojen osalta pärjää tuolla sivustolla: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

Ja sieltä: Motox DieselSyn 5W-40 (VW 502.00/505.00/505.01) Muistaakseni nelisen euroa litra. Voi tietty ostaa Castrolin Edgen ja maksaa kympin litra jos sillä saa paremman yöunen.

Jos kerrot sen Transitin vaatimukset niin kyllä siihen edullinen rasva löydetään.

@timppa

STRÖM KARI 16.04.2014 17:28

Motonetti myy Ford 5 W 30 4 litraa syntettinen öljy olikohan 56 ecua. Ei paha.

HAAPANEN TIMO 16.04.2014 17:45

On paha. Tuossa parempi hinta, 5 litraa 26,90 http://www.motonet.fi/fi/tuote/590035/Ford-Formula-F-5W30-5l

Eikä tuon normihintakaan ole kuin n.6€/l Auton öljyn oikeassa hinnassa on hän.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 16.4.2014 klo 17:53:48 Tämäkin Teboilin mukaan täyttää sen Fordin luokituksen https://www.toknet.fi/moottorioljyt/teboil-diamond-5w-40-4-l/6415790318541/dp

Ja tämä https://www.toknet.fi/moottorioljyt/mobil-super-3000-x1-formula-fe-5w-30-4-l/5055107438466/dp

Käyttäjän lisäys viestiin 16.4.2014 klo 17:58:41 Eipä täytä aloittajan 5-50 öljy luokitusta, ei kelpaa mun volkariinkaan. https://www.toknet.fi/mobil-1-peak-life-5w-50-4-l/5055107432396/dp?nosto=productlisting-leftpanel-after-categories

STRÖM KARI 16.04.2014 17:53

Hyvä Timppa.Onneksi sanoin oliskohan ollu.Just tuo öljy jota mainostit.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.4.2014 klo 18:13:54 Käyttäny Foordissani jo 90500km.Kelpaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 16.04.2014 20:03

Teemu: se Rallivormula alkaa jo olla öljyä, joka ei enää kelpaa kuin museoikäisiin. Meinaan harvaan rippikouluikäiseen se enää on ykkösvaihtoehto.

Timo: jep, vähissä ovat valmistajien hyväksynnät tuosta Peak Life-kannusta. Volsun vanha VW 505 00 ja Mersun vaatimaton 229.3 oikeastaan ne ainoat, kun muut onkin sellaisia, että melkein mikä tahansa liukaste täyttää.

HAAPANEN TIMO 16.04.2014 20:18

Näin on. Vaatimukset täyttäviä on kuitenkin kohtuuhintaan, niin miksi käyttäisi huonompia. Ei kalliit öljyt huonompia ole, mutta eivät parempiakaan.

Viime viikolla myin pois T4 Transporterin jolla ajoin 812 000 km edullisilla öljyillä joka kilometrin, mutta 81 öljynvaihtoa tehtiin.

@timppa

EEROLA TEEMU 16.04.2014 20:50

Juhanille: Minulla on vain museoikäisiä autoja käytössä! Uusin auto, m- auto, on vuodelta 2000, sitä edellinen, XM on vm 1996. Vanhin rättisitikka on vm 1960 ja muut siltä väliltä. Rättisitikassa on Miller- öljyt ja vanhassa CX:ssä pysyy parhaiten Castrolit. M- autossa on tällä hetkellä Mobilin 5W-50 synteettinen ykkönen, niin kuin on aina ollut.

Saksalaiset pitävät tuota Mobilin 5W- 50 ykköstä edelleen hyvänä öljynä ja kyllä se on minullekin kelvannut, kun vaihtovälit suodattimineen ovat max 10 tkm ja öljyt pysyy hyvin sisällä. Moottorin arvot on m- autossa edelleen kuin uutena.

Jonkun nykyaikaisen autonmoottorin vaatimukset ovat aivan muuta. Noille museoautoilleni ei ollut edes uutena tiedossa parempia öljyjä, joten käytän niitä, jotka riittää. On ihmisiä, jotka maksaisivat 4 litran öljypönikästä vaikka 100 euroa, mutta ei sillä taitaisi saada paljoakaan lisäarvoa. Se mikä riittää ja toimii, se riittää. Mobilin öljytkään eivät enää ole samoja kuin 10 v sitten, niitäkin on kehitetty, niin kuin kaikkia öljyjä.

HALMEENMÄKI JUHANI 17.04.2014 06:48

Tulihan tuolta sitä tärkeää taustatietoakin! Mitäs Kastrullia olet sitten CeeäXässä pitänyt kun sanot pysyvän hyvin? Sinänsähän saksalainen ja Mobil on yhtä luonteva yhdistelmä kuin karavaanari ja liituraitapuku, tai ranskalainen ja kossu. Siellä esimerkiksi sellaiset kuin Aral ja Liqui Moly on isoja nimiä. Mobilissa germaaneja inhottaa etenkin se kolmisynteesi, Reinheitsgebotin tyylisesti siellä kun ei saa sanoa täyssynteettiseksi muuuta kuin erittäin kapeaa luokkaa.

EEROLA TEEMU 17.04.2014 10:46

CX:ssä pysyy parhaiten Castrol TWS motorsport 10W- 60. Autolla ei ajeta talvella. Harrasteajoneuvo vm 83.

TM on testannut moottoriöljyjä 2006 ja tuloksia löysin tuolta keskustelupalstalta:

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?p=843212

Mobilin 5W-40 voitti sen testin.

HYTÖNEN RAIMO 17.04.2014 19:06

Turha tuosta on paineita ottaa. Ei merkillä ole suurtakaan väliä - kunhan se täyttää valmistajan (ohjekirjassa) mainitseman laatuluokituksen. Normaalikäytössä ja ajallaan vaihdettuna ei myöskään kannata maksaa maltaita ylihinnoitellusta (ja/tai luokitellusta) "merkkiöljystä".

HALMEENMÄKI JUHANI 17.04.2014 19:26

Teemu: OK, tuossa kun olen fundeerannut öljyvalintaa saman aikakauden Porscheeni niin tuo 10W-60 Kastrulli on kyllä sekin ollut listalla eräänä vaihtoehtona.

Käyttöautossa onkin sitten se prikuulleen oikea autovalmistajan suositusöljy, joka sattuu samalla olemaan alkuperäispakkauksessaan halvinta mahdollistakin.

TURUNEN HEIMO 18.04.2014 10:20

Nykyään on keskusteltu moottoriöljyn vaikutuksesta hiukkassuodattimen tukkeutumiseen. Tämä tosin koskeen niitä joilla joiden autossa se on. Öljyn laatu tulee olla suositusten mukainen jotta tuhkan muodostumista vältettäisiin. Regeneroiti polttaa vain suodattimeen kertyneen noen, ei tuhkaa. Suodatin on kallis uusia. Öljyssä säästö, oli se tehty missä mielessä vain, voi koitua isoksi harmiksi.

HAAPANEN TIMO 18.04.2014 11:15

Kyllä, mutta tyytyminen moottorinvalmistajan suosituksiin riittää. Kaikki sen ylittävä on täysin turhaa.

@timppa

KANNISTO TERHO 18.04.2014 11:52

Kiitos kaikille kommentoijille asiallisesta keskustelusta. Mun kohdalla tiedonjano tuli tyydytettyä ja hain Motonet:stä Ford W5-30 öljyä pari kannua joissa on ohjekirjan mukainen speksi. Sattuvat olemaan tarjouksessa (26,90€) Kummastelen sitä että joissakin autoissa suositellaan öljynvaihto väliksi 20-30 t. km. Miten lie noiden koneiden kunto 250 tuhannen km. ajon jälkeen?

TURUNEN HEIMO 18.04.2014 13:56

Suomen oloissa täyspitkiin vaihtoväleihin pitäytyminen voi aiheuttaa mottorille ongelmia. Mm. männänrenkaat ovat ne ensimmäiset jotka ottaa siipeensä, karstoituvat uriinsa ja venttiilikoneiston välystetataus voi pettää. Nykykoneet eivät juuri kulu niin hyviä on materiaalit ja öljyt. Erään suuren autokonsernin autoissa joissa on 30kmk vaihtoväli, sallitaan ½ litran kulutus tuhatta kilometriä kohti joilloin pitkällä ölynvaihtovälillä siihen kaadetaan 15 litraa uutta öljyä joka on vielä kuuluisaa longlife öljyä. (Kuuluisa hinnastaan). Voi olla silloin aivan varma että pitkä vaihoväli ei haittaa. Autoon siis tehdään komle öljynvaihtoa ihan huomaamatta. Mahtaa maksavaa omistajaa jurppia.

"Kyllä, mutta tyytyminen moottorinvalmistajan suosituksiin riittää. Kaikki sen ylittävä on täysin turhaa." Olen samaa mieltä, en tietääkseni ole moiseen edes kiihottanut.

KEKOLAHTI TIMO 18.04.2014 16:06

Toin aikoinaan maahan Yacco - öljyjä. Yacco oli Total - öljy-yhtiön hallussa ja molempien päätuotteet olivat samoja.

Silloin BMW oli ensimmäisten joukossa, joka otti käyttöön 20.000km öljynvaihdon. Yaccolta löytyi siihen sertifioitu tuote. Tehtaan tekninen johtaja tosin ihmetteli Bemarin valitsemaa kertakäyttökulttuuria ja sanoi, että kyllähän öljyt saadaan toimimaan niin kauan, mutta ongelmana on suodatus. Vaihtoperiodin loppupuolella öljy on nimittäin pelkkää nokea ja hiiltä, jotka suorittavat "voitelun". Hän suositteli tiuhempia öljynvaihtoja.

Sama ihmettely koski viskositeettia. Jos öljyn kylmäviskositeetti alkaa 0w - jotakin, silloin voi sanoa, ettei pintojen välissä ole "mitään". Samoin, mitä pienempi on kuuman pään viskositeetti (oikeanpuoleinen luku), sitä ohuempi kalvo metallipintojen välillä on.

On totta, että nykyteknologialla voidaan tehdä paljon pienemmät välykset kuin aiemmin, jolloin pintojen väliin ei mahdu paksua kamaa. Mutta ongelma on kuluminen. 5w-30 öljy ei siedä mitään kulumista. Jos koneella on ajettu 50.000 km tai enemmän, laittaisin sakeammat öljyt.

Kiinnittäisin samalla huomiota öljyn luokitukseen. Tiukat välykset ja heikosti pesevä öljy saattaa kiusata mm. hydraulisia venttiilinnostimia. Ne kun liimautuvat ohjureidensa seinämiin. Silloin kone alkaa käydä epätasaisesti.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.04.2014 19:04

Nuo low-SAPS öljyt, jotka sopii hiukkassuodattimellisiinkin, yleistyy nyt sen verran vauhdilla, että ei ole enää vaikeaa kuin joihinkin poikkeustapauksiin. Eli ACEA ja C-jotain on low-SAPS: Kun taas A-jotain ja B-jotain ei olleet.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.04.2014 19:14

Kekolahdelle suosittelisin tutustumista suodatinvalmistukseen. Esimerkiksi Opel uudisti suodattimensa pidemmille öljynvaihtöväleille, mutta ulkoisesti ei eroa ole. Uusi ei siis ole isompi tai muuten poikkeava, vaan sopii jopa vanhan kanssa ristiin. Toimii vaan juurikin pidemmällä öv-välillä. Ja tuo se vasta vaarallinen neuvo on, että pitäisi käyttää suositusta paksumpaa öljyä, eli erilaista, kuin mille moottori on suositeltu. Vieläpä jo 50 tkm jälkeen, kun nykyisillä moottoreilla ei ole öljyongelmia vielä useamman sadan tuhannenkaan jälkeen. Se nyt vaan on niin, että kun öljyllä ei tarvitse täyttää isoa välystä, riittää ohuempikin öljy, Voiteleva kalvo se siitäkin syntyy, ja sehän se on se tärkeä asia. Eikä öljyllä täytettävää välystä synny, kun moottori ei kulu. Mutta kaikkein suurin suomalainen harhaluulo on tuo kuuman pään iso luku, milläköhän niissä oikeesti kuumissa maissa pärjätään? Piru kun laimensivat sen kossunkin, meni ihan pilalle...

VALTONEN MARTTI 20.04.2014 19:26

Mielenkiintoinen ja valaiseva keskustelu tämä. Näyttää siltä että Jussilla on tuo tuorein tieto hallussaan.

Tuosta 5W-50 Mobilista on jäänyt mieleeni vanha TM-oljytesti jossa se muuttui hyvin nopeasti käytössä 5W-40 öljyksi. Koska laaja viskositeettialue oli saatu aikaan runsaalla lisäaineistuksella, aineet haihtuivat oljystä pian.

Aikoinaan seurasi paljon noita autolehtien öljytestejä ja tyypillistä oli että Mobilin öljyt olivat yleensä parhaita kulumisen esto ominaisuuksiltaan. Sehän se öljyn tär- keimpiä ominaisuuksia on.

Nykytilanteesta en tiedä tarkoin mutta Mobilin 0W-40 öljy on CRV:tä voidellut kohta 11 vuotta.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.04.2014 19:28

Juuri näin,. Etenkin edullisemmat VI-parantimet eli sakeuttimet (pitkäketjuisia polymeerejä) pilkkutuvat kuumassa nopeasti. Ja valitettavasti kunnollista öljytestiä ei Suomessa ole kenellään resursseja tehdä. Nuo viimekertaiset TM-testit ovat vain tasoa, joka voitaisiin suorittaa ammattikoulussa. Ja kertovat pääosin viskositeetista sekä sen kestosta. Joka ei enää ole se tärkein eikä ainoa. Onhan viimeisimmästä kahden työpäivän tehdaskäynnistä jo 13 kuukautta. Mutta on siinä välissä oltu toisen valmistajan koulutuksessakin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.