Trafin ohje matkailuauton luokitteluun liittyviin kysymyksiin

NYYSSÖNEN KAJ 11.04.2014 12:34

Trafin antama ohje joka astui voimaan 1.1.2014

http://www.trafi.fi/filebank/a/1386770412/bdd287f0c5b15a03f25c05ee19384986/13769-Ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyksiin_.pdf

Varsin tarpeellinen opus ainaskin sille joka aikoo rakentaa (sisustaa) omansa

MERIKALLIO VELI-PEKKA 11.04.2014 13:37

Parikymmentä vuotta sitten tutustuin syvällisemminkin noihin pykäliin, mikä niissä nyt on muuttunut?

Itse en keksinyt muuta muutosta kuin sen, että aiemmin puhuttiin vaatekaapista, nyt kelpaa jonkinlainen säilytyslaatikko.

Olen jo vuosia ihmetellyt joidenkin kavereiden tavallisesta pakusta (ei edes kattokorotusta) rakentamia matkailuautoksi rekisteröityjä viritelmiä.

Lisäksi en ymmärrä, mitä hyötyä tuosta muutoskatsastuksesta on. Itselläni on ainakin pakettiauton ajoneuvovero vain puolet tuon matkailuauton verosta.

Miksi tehdä muutoksia, kun pakussakin voi kuljettaa patjoja ja muita matkailuvarusteita, varultahan voi olla matkassa kilon painoinen kahden hengen harjateltta liian virkaintoista vallesmannia varten, "Joo telttaretkellä ollaan".

VALKAMA MARKKU 11.04.2014 23:21

Aivan käsittämätöntä, ohje jolla on taannehtiva voima. Kaikkia aiemman ohjeen mukaisia "matkailuajoneuvoja" ei välttämättä kelpuuteta seuraavassa katsastuksessa vaan ne voidaan luokitella henkilöautoiksi!!

Melkeinpä toivoisin että mulla olisi vanha veronkiertosystä matkailuautoksi rekisteröity pikkubussi jotta pääsisin kyseenalaistamaan moisen keksinnön jolla aiemmin hyväksytty ajoneuvoluokka kumotaan.

Sen kyllä ymmärrän että asiaan puututaan mutta että jo hyväksytytkin voidaan palauttaa täysverollisiksi....

”Jos ajoneuvo on katsottava rakennetun tai muutetun verosta vält- tymisen tarkoituksessa siten, että se rakenteeltaan ja ominaisuuksil- taan poikkeaa asianomaiseen ajoneuvojen luokkaan kuuluvien ajo- neuvojen tavanomaisista ominaisuuksista, ajoneuvosta voidaan kan- taa vero sen mukaan, mitä ajoneuvoryhmää ajoneuvon tai sen käy- tön on tosiasiallisesti katsottava vastaavan, vaikka ajoneuvo olisi sen luokittelun tai tämän lain säännösten nojalla verosta vapaa tai vero- tettu alemman verokannan mukaisesti.”

"Tätä ohjetta sovelletaan 1.1.2014 tai sen jälkeen matkailuautoksi hyväksytyn ajoneuvon yksittäishyväksynnässä/katsastuksessa. Aiemmin hyväksyttyihin matkailuautoihin ei tätä ohjetta tarvitse määräaikaiskatsastuksen yhteydessä soveltaa, ellei niiden varustelu ole olennaisesti puutteellinen verrattuna ohjeen vaatimuksiin. Olennaisiksi vaatimuksiksi katsotaan majoitustilassa sijaitsevat istuimet ja pöytä, makuupaikat, keittomahdollisuus sekä säilytystilat."

..ttu mä sanon

SEPPÄ-LASSILA TUURE 12.04.2014 12:02

Fix-Ten autojen omistajien on nyt syytä olla tarkkana, että ko vaatimukset täyttyvät tulevissa vuosikatsastuksissa.... "Kiinteä keitin" saattaa olla apukuskin penkin alla oleva sähkölevy etc...

ASIKAINEN MATTI 12.04.2014 18:48

Jos tyytyy vaatimattomaan kulkineeseen, niin se on yli 3500 kg:n umpikuorma-auto, jossa on lepo-ohjaamo varusteinaan vuoteeksi muutettava penkki, pieni pöytä, keitin, lämmityslaite... Verona ainoastaan diesel-vero kuorma-auton mukaan. Haittapuolina ajopiirturi, nopeudenrajoitin (?) ja vähintään C1-kortti.

VALO MIKKO 12.04.2014 20:02

Eiköhän tuossa Rellussa ole rajotin ihan omasta takaa. Ja se tarvitaankin vm.2001 uudempiin. Sitten vaan asenteleen vanhoihin invatakseihin reiluja kattokorotuksia.

ASIKAINEN MATTI 12.04.2014 21:17

Ei ollut rajoitinta eikä kuorma-auto tarvitse kattokorotuksia.

ELO JARMO 30.04.2014 02:46

Vahvistaa vain omaa käsitystäni, että Trafi on "valtio valtiossa"! Teeppä esim. ajoneuvoverovalitus, ketkäs sen käsittelevät ja mitäs kautta se menikään eteenpäin? Kyselivät vielä, se ko. lainoppinut, että miksi tehdä valitus eikä ymmärtänyt millään, että nykyinen verotus on epäoikeudenmukainen eikä tasapuolinen kaikkia kohtaan. Poistivat vielä varmuudeksi osan perusteluista oli varmaan liian pitkä? Niin, sinnehän se valitus tehdään tietysti samaan paikkaan, jossa verotus on alunperin laadittukin, tiesittekin jo miten käy. Tulee vain mieleen tästäkin "uudistuksesta" se vanha sanalasku, "pukki kaalimaan vartijana" tai jotain tuonnepäin.

NYYSSÖNEN KAJ 30.04.2014 08:07

Nopeusrajoittimesta en tiedä mutta yksityiskäytössä olevat enintään 7,5 tonnin kuorma-autot eivät tarvitse piirturia.

Niin kuin laitoit näkyviin niin yksitäis rakennettuihin ei voi soveltaa tuota jälkiviisautta viranomaisen taholta eikä mihinkään ennen 1,12014 rekisteröityyn.

KOISTINEN TOIVO 30.04.2014 08:32

Tuo 1,95 metrin sisäkorkeus aiheutti sen että meillä on nyt iso kattoikkuna. Laitoin verhon, että saa pimennetyä auringon paisteella. Piti alumiini kiskot laitoihin laittaa. Ei olla käytetty, kun on tummennettu, niin ei haittaa. Mutta turha aukko on pitänyt kattoon tehä. Miksiköhän 1,85 ei riittänyt. Joskus tuntuu, että virkamiesten ainoa ajatus on haitata ihmisten elämää. Valta turmelee pikkusta herran kalikkaa. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 30.04.2014 09:06

Sentään vain 190cm se minimikorkeus.Keskellä autoa oleva laskettava vuode tekee monet autot laittomikksi, koskahan siihen puututaan.

Messuilla katselin jotain mallia jossa älyttömyys oli viety loppuun asti. Se ahdistava ja pimentävä sänky keskellä auton paraatitilaa, korkeus n. 180, ja lattiassa vanerilla peitetty monttu sen korkeusvaatimuksen täyttämiseksi.

Näin 189 pituisena auto on mulle käyttökelvoton ellei sitä 190cm ole.

@timppa

YLINIEMI SEPPO 30.04.2014 10:15

Sama homma minulla 180 on aivan liian matala. Entäs nuo sänkyjen pituudet, no se on taas eri juttu!

AHJOS TIMO 30.04.2014 13:27

Makuupaikkojen vaatimuksissa on mielenkiintoisia kohtia:

"Matkailuautossa tulee olla makuupaikat vähintään kahdelle aikuiselle." "Vuoteen tulee olla pinnaltaan tasainen. Istuimista muodostettavaa vuodetta voidaan täydentää ajoneuvoon kuuluvilla lisäpaloilla, kunhan edellä mainitut ehdot täyttyvät." "Yhden makuupaikan ohjeellinen vähimmäismitta on 60 cm x 180 cm."

Omia kommenttejani:

Yksinäiselle matkailijalle voisi olla tarkoituksenmukaisempi sellainen järjestely, että autossa olisi vain yksi makuupaikka ja muu tila olisi muunlaisessa käytössä. Istuimista lisäpaloilla muodostettavaa vuodetta voi olla vaikea saada pinnaltaan täysin tasaiseksi, mutta tuskin sitä katsastaja huomaa. Minäkin olin ennen selän koukistumista 189 cm pituinen. Sanon kokemuksesta, että minun on helpompi kävellä 180 cm korkuisessa tilassa kuin nukkua sen pituisessa vuoteessa. Ellei nukkuessa saa jalkoja suoraksi, niitä alkaa vähitellen särkeä ja särky voimistuu vähitellen sietämättömäksi.
KOISTINEN TOIVO 30.04.2014 15:42

Minä tarkoitin, että se 180 cm alamitta olisi ollut helpompi retkiautoissa, ettei olisi ollut tarvetta kattoa leikata auki niin isolta alueelta. On tietysti pitkien ihmisten sitten oma valinta kuinka korkean auton valitsee, koska ylärajaa taas ei ole. samoin tuo kahden vuoteen sääntö. Tosin lienee siinä kelpaa pöydästä, ja istuimista tehty toinen vuode. Ajattelen asiaa peltikuorisen kannalta semmoiselle joka ajelee yksin. Toivopoika

NYYSSÖNEN KAJ 30.04.2014 15:51

Hanki retkeilyauto jonka omapaino ylittää 6 tonnia niin ei ole minkäänlaista korkeusvatimusta auton käytävän korkeudelta..

KOISTINEN TOIVO 30.04.2014 17:59

Puhuttu on, mutta hovissa on oikaisuvaatimus kaatunu. Mutta eipä päällikkö moiti ahtaaksi, kun kerran oli torniossa myynnissä kaksikerros onnikasta tehty retkiauto, ja aioin sen ostaa. Ei kuulemma semmosta rötkyä tarvita. Toivopoika

TAMMILUOTO MIIA 16.12.2014 19:51

Onko kokemuksia onko pikkubussin muuttaminen retkeilyautoksi nykyään mahdotonta pikku muutoksin? Minkälaisia muutoksia olette tehneet?

VÄLIMÄKI JARMO 16.12.2014 20:05

http://www.nettikaravaani.com/omavalmiste/814/1401478 http://www.nettikaravaani.com/mercedes-benz/sprinter/1408659

Täs ny ens hätään.Tuoltahan niitä löytyy vaikka lampaat söis hurumykke. ,JV

TAMMILUOTO MIIA 16.12.2014 20:36

Mistä näet että näiden muutokset on tehty 2014? Aloituksen mukaan ymmärsin että kriteerit tuli tiukemmiksi. Ja näin ymmärrän Trafin ohjeestakin.

TERVO JARI 16.12.2014 20:48

Käy katsastuskonttorilta kuulemassa viimeisimmät päivitykset asian tiimoilta, ovat niillätöin siellä töissä . . .

NIEMELÄ PASI 17.12.2014 08:08

Niin vaikka ovat töissä katsastuskonttorilla, niin ei niiden tarvitse tietää muutoskatsastukseen liittyviä asioita. Nehän ovat vain töissä siellä. On tullut aikoinaan asia huomattua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.