Kosteusmittaus

PENNANEN KARI 07.04.2014 20:11

Camper-lehdessä oli juttu vaunun kosteusmittauksesta. Minua ihmetytti käytetty mittari. Se näytti selllaiselta piikkimittarilta, jota saa esim Biltemalta. Siinä työnnetään piikit puuhun ja mittari näyttää kosteuspitoisuuden. Mutta käykö sellainen kosteusmittaukseen? Kun olen katsonut caravan-liikkeissä mittareita, niin ne ovat sellaisia, joilla mitataan sähköisesti syvempää. Minulla on molemmat mittarit ja piikkimittari on sellainen, että sillä pitäisi työntää sisälevyn läpi piikit puuhun, että saisi lukeman muusta kuin pinnasta. Toinen mittari on Trotecin ammattimittari, joka mittaa lektronisesti 3-4cm syvyyteen ja TM Rakennusmaailman mukaan sellainen mittari toimii myös siten. Millaisia mietteitä muilla herää asiasta?

TOIVONEN MARTTI 07.04.2014 20:51

Kai ne piikkimittarit on aika olemattomia. Ovat vaan nuo syvemmältä mittaavat kai aika kalliita, ammattilaisten laitteita. Katselin kerran kun homekoira ja sen isäntä tutki yhtä kämppää, toinen 'luonnnonmenetelmällä' ja toinen tuollaisella mittarilla. Olivat asioista aika pitkälti samaa mieltä.

Teetin myös rakenneselvityksen yhdestä kämpästä mitä olin myymässä. Siinä oli kyseessä kolmas tyyppi, semmoinen jonka mittapää piti työntää rakenteessa olevaan/ siihen tehtävään reikään. Laattojen välistä mentiin seinän rakenteisiin. Tähän tyyppiin olisi helppo uskoa eniten ja se taitaa hinnaltaan olla noiden edempänä olevien mallien välissä. Mutta joku varmaan tietää enempi ja osaa kertoa faktoja.

mot

VALTONEN MARTTI 07.04.2014 21:00

En kaima aliarvioisi piikkimittaria kun verrataan vaikka pelkkään pintamittariin. Piikkimittari on kuitenkin yleisesti käytössä m-ajoneuvojen kosteusmittauksissa.

Noista elektronisista en sitten paljon mitään tiedäkään...

KOISTINEN TOIVO 07.04.2014 21:13

Kylpyhuoneiden kosteusmittauksissa ei voi käyttää mitään sellaisia mittareita, joiden takia pitää pistää, tai porata reikiä. Siinä reijitetään kosteus eristys, ja silloin ei auta, että korjaa laatan sauman, koska se päästää reijästä kosteuden läpi, enkä usko silikonitulppien kestävän. Mitattava kylpyhuonehan voi olla terve, ja monet reijät pilaavat sen, koska niitä on tehtävä monta, jotta tulos on luotettava. Siinä asennusliikkeessä jossa käytän autoa kosteusmittauksessa. Mittaaja käyttää pintamittaria, eikä pistele reikiä pintoihin. Toivopoika

VÄLIMÄKI JARMO 07.04.2014 21:28

Joo näin on,en mää ainaskaa haluis reikiä,toihan on typerää teherä niitä varta vasten,no jos molemmat pääät seisoo siitä vaan puhkomaan,köh ja höh sanoo hän. JV

Käyttäjän lisäys viestiin 7.4.2014 klo 22:00:57 Että siitä vaan sinivalkoisin siivin. JV

JOKINIEMI PETRI 07.04.2014 21:35

Gann hydtotess mittari ja siihen B50 kuulapääanturi on markinoitten luotettavin pintamittari. Mittari on kyllä kallis, että ihan harrastelijan ei kannata sellasta ostaa. Tuollasella mittarilla itse teen kylppäreitten ja kiinteistöjen kosteus mittauksia. Autoni olen mitannu sillä noin pari kertaa vuodesaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.4.2014 klo 21:40:14 J.H. LAAKSONEN OY , Googlettamalla lisää mittareista

VALTONEN MARTTI 07.04.2014 21:37

En tästä yritä mitään väittelyä tehdä pinta vs. piikki. Mutta..ne neulamaiset reiät ei tosiaan vaunun seinässä lähes katonrajassa näy ellei tiedä hakea vasiten.

VALTONEN MARTTI 07.04.2014 21:45

Joo, Petrin mainitsema laite on epäilemättä ylivertainen, hinta tosiaan kipuaa jonnekin 700-800 paikkeille.

Itselläni 50 € piikkimittari jolla kyllä ohut vaunun seinä hoituu.

EEROLA TEEMU 07.04.2014 23:15

Ammattilaisilla on kalliit mittarit, kun esim. mittaavat vaikka ok- talon putkivuodon levinneisyyttä alustan eristeissä. Silloin porataan pieniä reikiä lattioihin ja etsitään "rajoja" vahingolle työntämällä anturia reikään ja lukemalla näyttöä.

Matkailuvälineen kosteuden mittaamisen ei kotikonstein välttämättä tarvitse olla absoluuttisen oikeaa arvoa ilmaiseva. Riittää kun vertaa monista kohdista rakenteita mitattuja suhteellisia lukemia. Sitten kun tulee selviä poikkeamia "tavalliseen arvoon" verrattuna kosteuden suuntaan, niin pitää olla tarkkuusmittari, siis mennä alan liikkeeseen tai saada sellainen mittari käyttöön/lainaksi.

Jotkut mittarit ovat herkkiä esim. lähellä pintaa oleville metalliputkille/tuille/osille, jopa rimoille ts. pitää osata tehdä oikeat johtopäätökset panikoitumatta.

TÖRÖLÄ SIMO 08.04.2014 07:42

Ei niitä mittarin piikkejä tarvitse työntää seinätapetin läpi. Piikkimittaria autotohtoritkin käyttää, Haloo!!.seisovat päät!

KOCH HANS 09.04.2014 03:26

Do Dii siinä sitä taas ollaan. Halpoja mittareita saa ostaa netistä alk 5 egee. Nämä soveltuvat jonkinlaiseen omatestaukseen.

Ammattikäytössä on olemassa sekä "piikkimittareita", että pintamittareita mutta nämä mittarit eivät (ammattikäyttöön ole halpoja).

Kun matkailuajoneuvosta pitää antaa VIRALLINEN kosteusmittaustodistus niin ammattilaisen käytössä olevat mittarit maksavat satoja euroja (400-500 eur). TAKUUAIKAISEEN mittaukseen TÄYTYY olla hyväksytyt kalibroidut mittarit. Kotikäyttöön käy ihan mikä hyvänsä.

Valitan, ettemme voi antaa lausuntoa 5-10 eur mittarin perusteella. Se vain on yksistään ammattiylpeydemme vastaista kun emme pidä niitä muuta kuin suuntaa antavina. Kotikäytössä (jos muutenkin uskoo esim. horoskooppinn niin käy oikein hyvin.

Tässä esim. yksi syy miksi mittauksesta veloitetaan mielestäsi liikaa.

Terv. HooKoo www.matkailuauto.info

Käyttäjän lisäys viestiin 14.4.2014 klo 02:30:46 Lisäyksenä vielä, että lausunnon antajaa painaa myöskin vastuu lausunnosta. Tee se itse mies vastaa vain itselleen ja muijjalleen.

HooKoo

VÄLIAHDE JUSSI 10.04.2014 23:21

Antaa se piikkikin suunnan yhteneväiset ne on olleet tuon kalliinkin mittarin kanssa.

KOISTINEN TOIVO 11.04.2014 06:51

tetlesin takuuaikainen mittaus oli muistaakseni 120-125 öör4iä. Siihen rahaan kuului tetlesin tervan suihkutus puuosiin Mutta siitä kulemma osa meni maahantuojan rahastoon tulevien mahdollisten kosteus korjauksien rahoittamiseen. Mikä osa palkkiosta meni, en tiedä. Mittaus kestää 10- 20 minuutia noin suunnilleen Kinnus Juha tekee meille sen joka syksy, samalla kaasulaitteiden tarkastus. En muista mikä oli hinta koko hommasta. Ole joskus luvannu lyyvä ottaan, jos lusmuilee. Näin ollaan menty monta vuotta hommissa. Täytyyki kysyä, että kumpi on parempi aika tehhä tarkistus. Syksy, vai kevät, kun laittaa sen markiisin, kunhan heponen sen tuo saksasta. Pittääki sanoa päällikölle, että muistuttaa Mikä teistä on paras aika? Toivopoika

KOCH HANS 13.04.2014 03:04

JOS hinnasta tulee kysymys niin............... meillä Challeger / Chausson kosteusmittaus / takuukirjan täyttö / ilmoitus tehtaalle sekä kaasun koeponnistus yhteensä 85 eur (2012) (2013) ja vielä 2014.

terv 'HooKoo

Martti Merikanto 21.04.2018 11:30

Tänne lisäys..
Kun olla tekemisissä kosteuden kanssa niin siinä pitää erottaa kaksi asiaa, kosteusmittaus ja kosteuskartoitus. No mitä nämä tarkoittaa? Kosteuskartoitus tehdään yleensä pintaa rikkomatta ja sellainen mittaus antaa vain arvoja jotka ovat kuiva, kostea ja märkä. Eli ei varsinaista RH%-lukemaa.
Jos tämä lukema näyttää esim. kostea niin siinä tapauksessa suoritetaan kosteusmittaus ja se on aina käytännössä pintaa rikkoen. Eli joudutaan avaamaan tai poraamaan reikä mistä pystytään suorittaan oikea kosteus mittaus. Normaali toimenpide on sellainen, että ensin suoritetaan kosteuskartoitus ja sitten vasta kosteusmittaus. Eikä niin, että monesti näkee sellaisen termin kuin "tiiveysmittauksen" nämä ei natsaa keskenään. Jos suoritetaan oikea tiiveysmittaus mitä esim. asunnoissa suoritetaan niin ei ole sama asia.

Veli-Pekka Merikallio 21.04.2018 12:50

Martti, missä mennään teidän auton osalta, nimim. uteliasaatu?

Urpo Virta 21.04.2018 18:40

Tällaisen ostin kun ammattilainen mittasi kosteutta noin kohdissa ja olisi halunnut alkaa talven mittaan korjaileen mahdollisia vautioita tai mistä johtuukaan. Otin mallia hänen mittaristaan ja ostin samanlaisen. Tein itse ja tuli ihan tarkalleen tutkittua paikat ja syyt sekä varmistettua kuivuminen työkin tuli tehtyä varmasti paremmin. Otti 3 kk kuivua ja pinnoittaa. Onneksi tuli mittailtua aiemmin joka vuosi. Olisi varmasti tullut todella pahaksi jos olisi vuosia antanut olla ilman mittaamisia. Nyt olisi valmius mitata vaikka karavaanari kavereitten kalustoa pro tasoisesti.

Toivo Koistinen 24.04.2018 20:08

Se minua on aina mietityttäny. ostetaan loppuun sadan tonnin auto, ja sen koko elämän ajan mitaillaan, ja ollaan huolestuneita, koska sen jokin paikka kastuu, ja alkaa kosteus remonttien sarja.
Kuussa on käyty, ja avaruus asemia tehty, mutta noita ei vieläkään olla opittu tekemään.
TP

Tauno Suominen 25.04.2018 07:55

Kuussa ja avaruudessa muutenkin on paljon helpompaa. Ei ole kosteusongelmia.

Toivo Koistinen 25.04.2018 08:57

Ninsen täytyy olla. Pitäisi kai kehitellä avaruus alus matkailu autoja. Olisi helpompaa varmaan rakentaa semmonen, kun kosteuden kestävä höpökoppi.
En ole ikinä ajanu raskaan kylmä, ja pakastekaappeja. Mitenhän niiden asiat ovat. Lahooko ne kuin pian
TP

Perttu Kaasinen 25.04.2018 10:30

Yhtiöllä oli -02 hankittu kuormaauto umpikopilla ja parinvuoden käytön jälkeen etukulmassa sisällä kasvoi sieni, lähetin kuvan kaapin valmistajalle,eivät kiistäneet vikaa vaan lähetä tänne korjataan takuuseen.

Toivo Koistinen 25.04.2018 10:44

Tuli mieleen, että onko noissa matka-autoissa eroja korin mallin suhteen pitkän ajan käytössä.
Niitähän on indekroituja, puoli indekroituja, alkoveita, ja peltikuoria
TP

Tauno Suominen 25.04.2018 11:11

Toisaalta voi miettiä sitäkin, ovatko nykyisin rakennusten kosteusongelmat jopa suurempia kuin näiden meidän matkailukoppien. Melko uudetkin rakennukset tuntuvat menevän homeeseen.

Toivo Koistinen 25.04.2018 12:02

Julkis rakentamista ei voi edes verrata terveeseen talon tekoon, nin arkkitehti hirviöineen.
Paljon tulee omakoti rakentamisestakin puheta, kun nämä uuudet passiivi energiatalot alkavat ikääntyä.
Rintamamies talo taitaa olla ainoa Suomen oloihin toimiva talo.
TP

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.