Ducatossa vaihdevaivaa
YLINEN ARTO
05.04.2014 11:09
Olemme 2,8 Ducaton vm.2003, kanssa Baltian kierroksella. Parina aamuna, kun olemme yöpakkasten jälkeen lähteneet maantielle, on ollut tuskaa saada vaihteita päälle. Päivän mittaan, kun kone lämpiää tilanne helpottuu, mutta ei kokonaan häviä. Onko kokemuksia viasta ja mitä ainakin kannattaisi tehdä? Ollaan nyt Liettuan Klaipedassa ja tarkoitus tulla ensi pe 11.4 takaisin Suomeen. Onko vinkkejä huoltopaikoista?
TERVASMÄKI MARKKU
05.04.2014 11:34
Isellä oli 2001, lienee vaihdevivusto samanlainen:
Vaihdekepin neljä kiinnityspulttia oli löysällä, helppo tarkistaa.
Tai vivusto jäätynyt moottorin päässä?
Tai tai...
ASIKAINEN MATTI
05.04.2014 13:11
Auto montulle ja mies voitelemaan niveliä samalla kun itse liikuttelee vaihdevipua. Tämä piti entisessä 2004 mallissani tehdä vuosittain, että juohea toiminta olisi ollut taattu.
UUSITALO MARKO
05.04.2014 16:51
Tämä on ehkä pahin skenaario, mutta kun ollaan kaukana kotoa, siihen kannattaa varautua. Jos kyseessä on ns. uudemman mallin vaihteisto, jossa pakki on vasemmalla ylhäällä, saattaa ajoittainen jumittaminen kieliä vakavammasta viasta. Laatikossa saattaa olla liian vähän olyä, jolloin siirtomekanismi laatikon sisällä ei saa kunnolla voitelua ja irtoavat osat rikkovat lopulta koko laatikon.
Vaikka öljyvuotoa ei näisi ulospäin, saattaa öljyn puute johtua esimerkiksi huolimattomasti tehdystä vetoakseli- tai kytkinremontista.
Joten tarkista mahdollisimman pian öljyn määrä. Jos öljyn tarkistaminen ei jostakin syystä kesken reissun onnistu, sitä kannattaa lisätä hieman ja katsoa väheneekö vaiva.
LAINE RAIMO
05.04.2014 16:57
Mulla on vm 2006 Ducato 2,8 moottorilla. Nämä 8 vuotta ovat vaihteet pelanneet ihan hyvin, mutta olin juuri Saariselällä 2 viikkoa öisin 20 asteen pakkasissa. Kun eilen aamulla rysäytin koneen käyntiin oli suuria vaikeuksia saada vaihteita päälle. Erityisen vaikeita olivat pakki ja viitosvaihde.
Ajelin eilen tänne Leville vähän yli 200km ja vaihteet meni loppumatkasta päälle aivan normaalisti. Myös tänä aaamuna pienen yöpakkasen jälkeen toimivat vaihteet aivan kohtuullisesti.
Ihmetyttää mitkä rasvat vasta nyt 8 vuoden jälkeen jähmettyvät näin kummallisesti.
Edellä ehdotettiin auton alla olevien nivelien rasvaamista, mutta itse epäilen enemmänkin kojelaudassa vaihdekepin alapäässä olevien nivelten rasvojen likaantumista ja hyytymistä. Vai voisiko se öljyjen tahmaantuminen olla itse vaihdelaatikon sisällä, kun laatikollani on sentään ajettu jo 215 000 km ja seuraava öljynvaihto on vasta 240 000 kilometrissä?
Oliskohan jonkinlaiden vaihdelaatikon puhdistusöljynvaihto tarpeen?
SEILISTÖ RAMI
05.04.2014 18:09
Itsellä teki samaa, tosin auto 2,3 jtd ja vm 2005
Ruiskutin multisprayta vaihde vivustoihin ja toinen heilutteli vaihdekeppiä kuskin paikalla, homma hoitui ihan konehuoneen puoleltakin.
Tämä pari vuotta sitten ja nyt tarvisi taas voidella kun alkaa tahmaan.
Vaihteisto öljyt vaihdettu 2013 kesällä
YLINEN ARTO
08.04.2014 11:49
Kiitos vastauksista. Pääsin Klaipedassa Fiathuoltoon ja vaiva paljastui kytkimen sylinteriviaksi. Varaosan olisi saanut perjantaiksi eli neljän päivän toimitusaika. Ilmauksen ja muun ensiavun jälkeen on nyt tultu n. 300 km ja toistaiseksi kytkin toimii. Huollon hinta oli alle 30 euroa.