Moottorijarrutus satakertaistaa pakokaasupäästöt
AHJOS TIMO
20.03.2014 15:36
"Tampereen teknillisessä yliopistossa tehtiin yllättävä havainto pakokaasupäästöjä tutkittaessa. Polttoaineen syötön sulkeminen ajon aikana kasvattaa pienhiukkaspäästöjä huomattavasti. Metalleista koostuva hiukkaset ovat ihmiselle merkittävä terveysriski."
Lähde:
http://yle.fi/uutiset/tutkijat_yllattyivat__moottorijarrutus_satakertaistaa_pakokaasupaastot/7146451
PITKÄAHO JUKKA
20.03.2014 16:35
Onhan tuo tieto ollut iät ja ajat automiesten tiedossa ,kun virtaus putkessa
muuttuu niin kertyneet sakat lähtee liikkeelle.
Sama vaikutus on vesiputkessa sielläkin kertymät lähtee kun virtaus muuttuu.
HALINEN HARRI
20.03.2014 18:35
Turboton moottori on siis tässä suhteessa puhtaampi.
HAKALA JYRI
20.03.2014 18:55
Toivottavasti tutkitaan lisää***,),,,,,,,, ei polttoainetta, ei öljyä ja päästöt
lisääntyy on " fysiikan lain " kumoavaa tai päästöt tulee putken
puhdistumista, ellei tulisi moottorijarrutuksessa ne tulis joka tapauksessa
ajonaikana ulos "pienempinä päästöinä",,((,kuten aiemmin verrattiin "vesiputki ilmiöön." ))
terv jyrih
***)= uutisena hälyyttävä, ylittää "lööppikynnyksen" kevyesti...
Käyttäjän lisäys viestiin 20.3.2014 klo 18:58:46
Asiallinen lisäys:
minun asuntoauto saastuttaa enemmän kuin vastaava kaverin jolla co perusteinen
vero (minun painoon perustuva) jos päätöveroja verrataan...
JANHONEN MATTI
20.03.2014 19:15
Ei taida tuon jutun tekijällä olla oikein moottoritekniikka hallussa.
Ilmeisesti ne yliopistomiehet on sanoneet muutakin, mutta se on mennyt toimittajalta yli hilseen.
VÄLIAHDE JUSSI
20.03.2014 20:06
Mutta mäkimaastossa estepeli säästää jarruja alamäessä.
VÄLIMÄKI JARMO
20.03.2014 20:56
Minä käytin rekka aikana aina pakokaasujarrua,oli paras hidaste,en tiä saastuttiko vai ei,enkä enää välitä,meni jo.Mutta jos kaikkea saastuttavaa välttäis,ei uskaltais edes pierrä. JV
PULKKI MARTTI
24.03.2014 09:59
Palturia on toi juttu. Ei päästöt voi nousta kuin teoria asteella. Jos polttoaineen kulutus loppuu moottorijarrutuksessa, mistäköhän ne päästöt syntyy.
Ilmeisesti kuljettajasta.
HALINEN HARRI
24.03.2014 10:16
Martti, tuohon esitettyyn ideaan liittyy se että ilma kulkee moottorin ja putkiston läpi ilman polttoainekaasuja. Virtaava ilma irroittaa noita mömmöjä putkistosta!
Varmaan sieltä irtoaa jotain ja jos vertaa puhtaaseen ilmaan onhan se epäpuhtaampaa??
BACKMAN JUHANI
27.03.2014 18:15
Ei muuta kuin keppi vapaalle alamäes niin helpottaa mahtaako saada veroista helpotusta ku päästöt vähenee
VÄLIMÄKI JARMO
27.03.2014 18:28
Eikös jossain autois toi oo kielletty,loppuu laatikon voitelu,muistaisin , JV
AHONEN AULIS
27.03.2014 20:24
Minä en tiedä onko vapaalla-ajo vaarallista laatikolle.Kyllähän moottori pyörittää pääakselia ja vetopyörät pyörittävät sivuakselia.Arvelisin laatikossa olevan melkoinen öljynkierto.Näin mina mietiskelin.Terv:AA.
TURUNEN HEIMO
27.03.2014 21:42
Suhtaudun tuohon uutiseen skeptisesti. Mistä noita nanohiukkasia sitten siunaantukaan. Jutussa puhuttiin dieseleistä jotka nykyisin tuota murto-osan bensiimoottorien pienhiukkasista.
Se ilmamavirta joka huuhtelee moottoria ilman palotapahtumaa on aika mitätön jotta se irrottaisi jotain putkistoista. Eihän se ole edes turbon ahtamaa.
Ettei vain ole juttu samaa tasoa kuin jonkin ajan takainen D-vitamiinikohu. Käytännön pilan tehneet teekkarit nauravat medialle jolle kelpaa mikä tahansa huono uutinen.
HALINEN HARRI
28.03.2014 10:29
Ei kai se turbo ahda ilmaa pakoputkistoon? :-))
Siis 100 X puhtaaseen ilmaan verrattuna.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
28.03.2014 11:06
" Metalleista koostuva hiukkaset ovat ihmiselle merkittävä terveysriski."
Kun polttoaine ei huhtele sylinteriä männän yläpuolelta saattaa siitä irrota metallia nanohiukkasina.
Tämä on vain minun arvaus tapahtumaan.
TURUNEN HEIMO
28.03.2014 11:09
Paljoa ei tarvitse moottoreista tietää kun osaa päätellä mitä kautta se ilma pakoputkistoon menee. Jos sylintereihin menee ilmaa niin tulee sieltä poiskin ja sillä on vain yksi suunta!
TURUNEN HEIMO
28.03.2014 11:29
Tuo voisi ehkä olla yksi syy, mutta aika vaikea uskoa. Polttoaine on tosi pieninä hiukkasina että sen voiteleva vaikutus sylintereissä on mitätön.
Mitättömän pieniä ovat toki myös nanohiukkaset.
Diesel toimii aikamoisella ilmaylijäämällä karkeasti noin 30:1 eli 30 kiloa ilmaa kiloon löpöä. Bensiinimoottoreissa tuo on onnistuneen palamisen takia rapiat 14:1.
Lisänä alkuperäiseen teoriaan, ei tule ottaa ihan vakavasti: Toisaalta tuon teorian mukaan nanohiukkasia irtoaa mistä vain jos niitä lähtee sylinterin yläpäästä.Tai jospa palamisen paine venyttelee sylinteriä ja kuorimittamattomana sitten päästää nanot valloilleen.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
28.03.2014 11:54
"Tai jospa palamisen paine venyttelee sylinteriä"
Tuossa yksi mahdollinen syy lisää. Sylinterin muoto/koko on erilainen palamistapahuman kanssa kuin ilman.
EEROLA TEEMU
29.03.2014 00:19
Jukka P kirjoitti: "kun virtaus putkessa muuttuu niin kertyneet sakat lähtee liikkeelle." juuri noin. Turha teoretisoida selvää asiaa. "Pakokaasupäästöjen summa on vakio", mutta niistä pääsee eroonkin -jos haluaa.
Sattuu olemaan sen vuosimallin m-auto, että päästöhiukkasten sallittu max arvo on 3,5. Ekassa katsastuksessa lukema oli 0,18. Sitten n. 10 v aikana lukema nousi n. 0,6 tasolle. Viime katsastukseen mennessä poltin vähän kerääntyneitä päästöjä pois putkista ajelemalla 3- vaihteella n. 3000 r/min muutaman kilometrin ennen katsastusta. Ja Voila´, arvot olivat kuin joskus ennen: 0,25. Katsastaja vähän ihmetteli, mutta uskoa se piti.
Joku saattaa teettää vanhalle moottorille jopa kalliin remontin liiallisten päästöhiukkasten takia. Kannattaisi ensin puhdistaa röörit ja mennä vasta sitten konttorille.
PITKÄAHO JUKKA
29.03.2014 07:25
Noissa isommissa autoissa on se ns pakokaasujarru jonka käyttö toimii
nopeuden hidastimena kun sitä käytetään.
Silloin kun nappulaa jalalla painetaan ja laippa sulkee pakoputken osittain
ja polttoaineen kulku moottoriin katkaistaan niin silloin pöllähtää putkesta.
Mutta kun laippa avataan ja polttoaineen virtaus moottorille sallitaan
niin silloin tulee se varsinainen musta savutus.
Sitähän se tarkoittaa että karstat lähtee liikkeelle kun virtaus muuttuu.
KATEISTO EERO
29.03.2014 10:23
Tällaisia huuhaauutisia ponnahtaa aina väillä esille, kun asianomaisilla tahoilla ei ole muuta tekemistä. Pari vuotta sitten joku ruottalainen tutkimus julkaisi uutisen, jossa väitettiin näkkileivän syömisen johtavan ennemmin tai myöhemmin hautaan.
VÄLIMÄKI JARMO
29.03.2014 18:29
Joo kateisto,kaurapuuronki kuolee jos liikaa syö,mulla ei topsahtanu ikinä mitää mustaa savua kun pakojarrun päästin,höpö höpöjä on ennenki kuultu. JV
TURUNEN HEIMO
30.03.2014 14:04
Taitaa olla jotain vikaa koneessa. Pakokaasujarrussa on venttiili ahtimen turbiinin jälkeen mallia perhosventtiili samatapainen kuin kaasuläppä. Idea perustuu paineeseen joka kertyy sylinteriin kun ei pääse pois ja jarruttaa koneen pyörimistä.
Mitä kumma sieltä pöllähtäisi. Enkä usko että Keski-Eupooran vuorimaiden sitä sallivankaan, siellähän se on hyödyllisin kun säästää jarruja ylikumenemisestä ja lisää rutkasti niiden ikää.
VÄLIMÄKI JARMO
30.03.2014 16:51
Mistähän on pitkäaho tollasta paskaa lukenu,ei pidä paikkansa. JV
TERVASMÄKI MARKKU
30.03.2014 17:09
Täydellisen tietämättömyyden suomalla täydellisellä varmuudella voin sanoa, että jospa sen pakokaasujarrun löysäämisen jälkeen koneessa ei ole hehkutus päällä, jonka johdosta pöllähtää? Omassa kulkimessa ajotietokone näyttää alamäessä kaasupoljin ylhäällä jotain 0,2 litraa sataselle. (Euro 4)
PITKÄAHO JUKKA
30.03.2014 17:22
Minäpä ajoin autoa jo ennen kännykkäaikaa joten kerkesin vilkaista peiliin kun ei tarttenyt niitä tekstareita veivata eikä toisille matkalaisille kiukutella.
HAAPANEN TIMO
30.03.2014 18:03
Pakokaasujarrusta ei jutussa puhuta mitään. Nykyautothan lopettavat polttoaineen syötön tykkanään kun kaasu nostetaan ja siirrytään moottorijarrutukseen.
Moottorijarrutus ei tarkoita pakokaasujarrun käyttöä.
@timppa
VÄLIMÄKI JARMO
30.03.2014 18:04
Joo tästä se valkes ,-50-60 luvun autot on voinu tehdä näin. JV
KOSKINEN OLLI
31.03.2014 20:24
Olisiko mitattu kansanautotehtaan öljyä kuluttavilla tuotteilla. Litra tuhannella niihin pitää lisätä, kertoo ne joilla niitä on.
TURUNEN HEIMO
01.04.2014 00:26
Ei niin puhuta.
Tulipahan tuohon vastaitua kun siitä puhuttiin. Autoa voi hidastaa ainakin kolmella tapaa ilman jarruja,
Kaikkien käyttämä moottorijarrutus, moottorijarru (sellainen on aivan oikeasti, perustuu pakoventtiilin tilan muuttamiseen) ja se pakokaasujarru.
YLINIEMI SEPPO
01.04.2014 06:35
Yksi jarru lisää.
http://www.scania.fi/trucks/main-components/transmissions/transmission-technology/scania-retarder/