Renkaspaineet

SEILISTÖ RAMI 10.03.2014 19:04

Paljonko sais olla 225/70-15, ohjekirjassa on paineet kapeemmalle renkaalle. Kokonaispaino 3500kg ja normi c-rengas ei camping.

HAAPANEN TIMO 10.03.2014 19:37

Kokeile ja katsele. Mulla on kevyt auto ja menee 4,5 barilla sopivasti.

@timppa

ASIKAINEN MATTI 10.03.2014 21:11

Fiatin ohjekirja antaa 4,1 eteen ja 4,5 taakse

JANHONEN MATTI 10.03.2014 21:30

Akselipainot pitää huomioida rengaspaineissa. Niissä voi olla hyvinkin suuria eroja autotyypistä ja tietenkin myös kuormauksesta riippuen.

HAAPANEN TIMO 10.03.2014 22:00

Totta, mulla auton kaikki pyörät painavat suunnilleen samalla painolla.

@timppa

HAKALA JYRI 10.03.2014 22:47

REngasnormit esim 225/70R15C kantavuus 109/107 375 kPa 1030kg / 975 " " " 112/110 450kPa 1120kg / 1060

Nopeusluokka vähintään J= 100 km/h autoissa

Renkkaasta löytyy max kuorma/paine autokäytössä painon ja lämpötilan huomioiden oikea luku löytyy.

terv jyrih

HYTÖNEN RAIMO 11.03.2014 22:11

Ja nuo edellämainitut lukemathan löytyvät jokaisen nykyrenkaan kyljestä.

SEILISTÖ RAMI 12.03.2014 16:48

Renkaat on 1120 kg/65psi ja akselimassat etu 1850 ja taka 2000 kok. Massa 3500 kg eli varmaan 4,4bar taakse ja 4,2bar eteen?? Vai ?

SIRKIÄ MATTI 12.03.2014 17:03

Noilla paineilla voit aloittaa kokeilun. Jos ajourissa auto kovasti hakee linjaansa tai vaappuu, niin painetta lisää 0,2 bar. Jos rengas tuntuu kovalta ajaa, vähennä painetta 0,1 bar. ja kokeile taas. Renkaan on oltava kylmä rengaspaineita mitattaessa. Itse tykkään ajella hieman kovilla renkailla. On tarkempi ajotuntuma tiehen.

SUOMI SEPPO 12.03.2014 22:03

Olisi mielenkiintoista nähdä rengastehtaan taulukko mikä on rengaspaine millekin kuormalla. Renkaan kyjjessä ei ole kuin max. kuorma ja millä paineella. @seppo

NYYSSÖNEN RISTO 10.12.2014 16:24

Nyt vuosien jälkeen aloin tutkia autoni käyttöohjetta. Liitteenä on rengaspainetaulukko MB Sprinteriin. Minulla on Rapido 997M, kokonaismassa 3800 kg. Renkaat 225/70 R15 C. Olen käyttänyt taulukon mukaisia paineita, 3,5 edessä (1750 kg) ja 4,5 takana (2240 kg). Onko hyvä niin?

HAAPANEN TIMO 10.12.2014 17:03

Oma autoni jossa kummallakin akselilla on painoa 1600 kg (mitattua painoa ) olen päätynyt 4,6 bar lukemaan kaikissa pyörissä. Rengaskoko on sama.

Siihen verraten nuo lukemat ovat alakanttiin. Rengaskohtaisia eroja tietty on.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 10.12.2014 klo 17:05:10 Tuo 3,5 on aivan liian vähän.

VEIJOLA ESA 10.12.2014 18:32

aiheesta keskustelua myös toisella forumilla karavaanari.org. Aihe: Rengaspaine vs kantavuus. Mutua on tämänkin aiheen tiimoilla ihan kotitarpeiksi.

VÄLIMÄKI JARMO 10.12.2014 19:48

Mulla oli kesällä 4,5 edes ja 5,0 takana,tykkäsin paremmin kun ennen 4,0 ja 4,5,koveni se vähä mutta tykympi ajaa. ,JV

JANHONEN MATTI 10.12.2014 22:18

Ilmoitetut rengaspaineet tarkoitta painetta kun rengas on kylmä.

Renkaan lämmetessä ajossa painen nousu on luokkaa 0,1 bar +10 astetta.

Painemittarit pitäisi aika ajoin kalibroida. Mittarin virhenäyttämä voi helposti olla luokkaa 10-15 % ja sitä pahentaa virheellinen mittaus tai letkun pään huono kunto, käytännössä usein ohivuoto.

Typpitäytetyt renkaat pysyy oikeissa paineissa kauemmin ja niissä tuo paineen nousu lämmönnousun myötä on pienempi.

KOSKI SEPPO 11.12.2014 08:24

Kannattaa silti tarkastaa aina käytössä olevien renkaiden kyljestä niille suositeltu maksimipaine. Nyt varsinkin talvirenkaisiin siirryttyä niissä on useimmiten pienempi max paine kuin kesärenkaissa, yleisimmin 4,5 - 4,8 baria eikä käyttää esim. Fiatin painesuosituksia 5 - 5,5 baria, talvi- ja kitkarenkaat vaativat pienempää painetta, jolloin tuo ylipaine aiheuttaa renkaan liikakulumista keskeltä.

VEIJOLA ESA 11.12.2014 12:13

Aiheesta valaiseva artikkeli löytyy camper lehdessä no 9/12, jossa Nokian renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri vastaa kysymyksiin, mitä renkaissa on syytä huomioida sisältäen mm. akselipainotaulukon muutamille kevyt kuorma-auton renkaille. Saisivat rengasvalmistajat jukaista akselipainotaulukon renkaistaan yleisemminkin. Olisi Hyötyä matkailuautokäytössä, kun taiteillaan kantavuuksien ja paineiden ylärajojen kanssa.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.12.2014 klo 12:15:41 ja ajomukavuussyistä paineiden alarajojen kanssa

SIIKALA PEKKA 11.12.2014 12:23

Monissa renkaissa kuluminen lisääntyy aika dramaattisesti jos käytetään tuntuvasti alle suositusten mukaisia paineita. Hyvä nyrkkisääntö on käyttää niitä paineita jotka renkaan kyljessä ilmoiettaan.

VEIJOLA ESA 11.12.2014 14:23

Siinäpä se on asian ydin. Mikä on renkaan suosituksen mukainen paine millekkin kuormalle. Väittäisin että renkaaseen merkitty max.ilmanpaine ei ole useinkaan se oikea paine. Renkaissa ilmoitetaan max. paine ja sille kantavuus. Autossani on Nokian 235/65/16 WRC carco 119/121 renkaat, joille max paineella 575kpa (5.75 bar) kantavuutta luvataan 1450 kg Single, akselipainon ollessa 2900 kg. Reserviä on kantavuudessa reippaasti todelliseen akselipainoon ( 2200 kg) nähden. Sprinter alusta suosittaa tällä rengaskoolla eteen 3.5 bar(350kpa) ja taakse 4.5bar (450kpa) Etrton kantavuustaulukon mukaisesti kantavuusluokan LI 119/121 single rengastuksena tuo 1450 kg rengas kantavuus saavutetaan kevyesti 3.5 bar paineella. Käytännössä rengas tuolla painolla kuitenkin sen verran lytistyy, että 2200 kg akselipainolla 4.5 bar tuntuu paljon oikeammalta ajomukavuuden, kulutuksen ja lämpenemisen kannalta. Etuakselilla auton valmistajan suosittama 3.5 bar tuntuu myös sopivalta eikä ns flexaatiota ( renkaan lytistyminen) vielä 1800 kg:n akselipainolla juuripa ilmene. Jos laitaisin 5.75 bar paineet joka renkaaseen tulisi autosta varsinainen kivireki. Myös riski jarrutusmatkojen pitenemiseen ja renkaan epätasaiseen kulumiseen kasvaisi. Em. johtuen rengasvalmistajien akselipaino/ rengaspainetaulukko olisi monessa tapauksessa hyödyllinen, koska silloin tiedetään, voiko renkaan puolesta auton suosituspaineita käyttää. Sprintterin alustan tapauksessa tehdas suositukset pitänevät käytännön kokemuksiin nähden aika hyvin paikkaansa. Joissakin Fiatin automalleissa ensiasennusrenkaiden mitoitus on sen verran köykäinen, että suosituspaine on lähellä renkaan maksimipainetta 5.5 bar. Käytännössä tällaisen paineen saavuttaminen ja käyttäminen saataa aiheuttaa hankaluuksia.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.12.2014 klo 14:34:27 paine psi ja paino paunoina

VEIJOLA ESA 11.12.2014 14:27

Siinäpä se on asian ydin. Mikä on renkaan suosituksen mukainen paine millekkin kuormalle. Väittäisin että renkaaseen merkitty max.ilmanpaine ei ole useinkaan se oikea paine. Renkaissa ilmoitetaan max. paine ja sille kantavuus. Autossani on Nokian 235/65/16 WRC carco 119/121 renkaat, joille max paineella 575kpa (5.75 bar) kantavuutta luvataan 1450 kg Single, akselipainon ollessa 2900 kg. Reserviä on kantavuudessa reippaasti todelliseen akselipainoon ( 2200 kg) nähden. Sprinter alusta suosittaa tällä rengaskoolla eteen 3.5 bar(350kpa) ja taakse 4.5bar (450kpa) Etrton kantavuustaulukon mukaisesti kantavuusluokan LI 119/121 single rengastuksena tuo 1450 kg rengas kantavuus saavutetaan kevyesti 3.5 bar paineella. Käytännössä rengas tuolla painolla kuitenkin sen verran lytistyy, että 2200 kg akselipainolla 4.5 bar tuntuu paljon oikeammalta ajomukavuuden, kulutuksen ja lämpenemisen kannalta. Etuakselilla auton valmistajan suosittama 3.5 bar tuntuu myös sopivalta eikä ns flexaatiota ( renkaan lytistyminen) vielä 1800 kg:n akselipainolla juuripa ilmene. Jos laitaisin 5.75 bar paineet joka renkaaseen tulisi autosta varsinainen kivireki. Myös riski jarrutusmatkojen pitenemiseen ja renkaan epätasaiseen kulumiseen kasvaisi. Em. johtuen rengasvalmistajien akselipaino/ rengaspainetaulukko olisi monessa tapauksessa hyödyllinen, koska silloin tiedetään, voiko renkaan puolesta auton suosituspaineita käyttää. Sprintterin alustan tapauksessa tehdas suositukset pitänevät käytännön kokemuksiin nähden aika hyvin paikkaansa. Joissakin Fiatin automalleissa ensiasennusrenkaiden mitoitus on sen verran köykäinen, että suosituspaine on lähellä renkaan maksimipainetta 5.5 bar. Käytännössä tällaisen paineen saavuttaminen ja käyttäminen saataa aiheuttaa hankaluuksia.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.12.2014 klo 14:30:19 piti lisätä etrto taulukon jatko, mutta toisin kävi;-)

HAAPANEN TIMO 11.12.2014 15:04

Vinha perä Esan jutussa. Hassua että Riston Sprinterissä on rengas 225/70-15 ja sinne mersu suosittaa myös 3,5 bar:n painetta vaikka ko. renkaan kantavuus on 1120 kg LI 112

Tosin mun käsittääkseni sun renkaasi LI 119 kantaa 1360kg, eikä 1450 kg.

Kuitenkin on selvää että se voi toimia jo 3,5 bar:n paineella kuten kerrot.

@timppa

VEIJOLA ESA 11.12.2014 16:55

Kyllä se on merkintöjen mukaa single 1450 kg ja dual (paripyöräasennuksena)1360 kg

HAAPANEN TIMO 11.12.2014 17:22

No juu! Tuossa LI onkin 121. Eli merkitään 121/119 Kokoluokassa 225/70-15 C merkitään 112/110 jolloin 112 kantaa 1120.

Ei tule noita paripyöräjuttuja mietittyä kun ei sellaisia ole.

@timppa

VEIJOLA ESA 11.12.2014 17:54

Jutussa oli nuo merkinnät väärässä järjestyksessä, mutta sepä selvisi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.