Uusi matkailuauto ulkomailta

LAITINEN HELLEVI 08.03.2014 19:15

Onko Teillä minkälaisia kokemuksia uuden retkeilyauton/ matkailuauton tuonnista Suomeen. MInkälaisia kokemuksia viranomaisten kanssa m.m rekisteröintikatsatus, trafi ? Miten olette maksaneet alv:n - ostomaassa / vai vasta Suomessa. Kyseessä tällä hetkellä osto saksalaisesta alanliikkestä- yksityishenkilönä. Miten alv maksut ovat käytännössä menneet.

Kiitos kaikille !

VÄLIAHDE JUSSI 08.03.2014 20:08

Ootko yhtään harkinut jälleen myynin kannalta tätä asiaa? Sanoisin että,loppupeleissä osta täältä auto tai vaunu jos,olet vasta-alkaja.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2014 klo 20:09:56 LIsään viellä jostain,alanliikkestä.

TERVO JARI 08.03.2014 20:23

Odotas hetki, Janhonen tulee ja kertoo miten homma hoidetaan . . .

Odotellessa voi lukea aiheeseen liittyvää:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=64451015

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=maahantuonti&nickMid=

JOKINIEMI PETRI 08.03.2014 20:29

Älä usko noits jussin höpö juttuja, ilman muuta haet saksasta, Halvenpi ja paremmin varusteltu kun suomiauto, Eikä jälleen myynnisä ole mitään eroo suomiautoon.

KARJALAINEN ALPO 08.03.2014 21:11

Eräs tuttavani on ostanut monta matkailuautoa Saksasta. Viimeiset autot on ostanut vain uusia. Jo vaihtanut siellä antaen edellisen vaihdossa, kun on ostanut uuden. Uudet autot ovat tulleet muutamia kymmeniä tuhansia halvemmaksi kuin suomalaiselta maahantuojalta vastaava. Käytännön kiemuroita en tunne, mutta ei niissä mitään ongelmaa ole ollut.

LEHTONEN TIMO 08.03.2014 21:21

Osta yli 6000km ajetun ja yli 6kk vanhan, tällöin ei Suomessa mene mitään maksuja, ainoastaan rekisteröintimaksu. Olen monia tuonnut.

LAITINEN HELLEVI 08.03.2014 22:30

... niin olen ostamassa omaan käyttöön, en mitenkään "bisness" mielessä. Kiinnostuin vaan aiheesta ja mitä syvemmälle asiaan vihkiytyy sitä mielenkiintoisemmaksi asia menee. Siis tämä on erittäin mielenkiintoista..... Lähinnä tällä hetkellä ne ALV :n käytännön kuviot kiinnostavat. Miten saksalaiset liikkeet suhtautuvat ALV- 0%, vai maksetaanko verot siellä ja sitten täällä Suomessa se erotus 24% - 19% = 5 % verottomasta hinnasta. Kauanko ALV päätöksen saaminen on kestänyt ? Siis nyt käytännön kokemuksia kyseisestä kuviosta.

JANHONEN MATTI 08.03.2014 22:43

Kallistun Lehtosen Timon kannalle. Melko varmasti se on se edullisin kauppa. On vara valita. http://www.mobile.de/ Ja kun vielä valitsee auton, johon ensimmäinen omistaja on laittanut hullun lailla lisävarusteita niin aina parempi. Niistä ei ensimmäinen omistaja saa omiaan takaisin millään.

Auton hinta on Timon mainitsemilla reunaehdoilla juuri se minkä Saksassa maksat. Lisäkuluja tulee auton vakuutus ja siirtokilvet Saksassa, auton tuonnista aiheutuvat kulut ja rekisteröintikatsastus + kilvet Suomessa. Myös vähän käytettyyn saa takuun + tehtaan voimassa olevan takuun, mutta myyjän takuun osalta takuu on kirjattava kauppakirjaan ja sovittava siitä miten menetellään ja kehen otetaan yhteyttä jos takuuasioita ilmenee. Tämä on joiltakin jäänyt innostuksen puuskassa sopimatta.

Toki uudenkin voi tuoda ja auton takuut seuraa Suomeen, mutta siinä tuo alvin kanssa hieman pelaamista. Tai sitten ei. Uudesta autostahan yksityishenkilön pitää ensin maksaa Saksan alv. = 19 % mutta kun auto on uusi, niin siitä menee Suomeen rekisteröitäessä 24 % uuden ajoneuvon alv. Muita veroja m-autossa ei ole. Kun auto on rekisteröity Suomeen auton myyjä palauttaa Saksaan maksetun alv´n. Tiedän, että muitakin käytäntöjä on ollut - jopa yksityishenkilöitä koskien - mutta tämä on se normaali menettely. Alv- lainsäädäntö on EU:ssa harmonisoitua lainsäädäntöä, mutta veroprosentti päätetään kansallisesti.

Ps. Jos tuo uuden pitää varmistaa, että autossa on moottori jonka saa Suomessa rekisteriin. Nämä säännöt tiukkeni viimeksi 1.1.2014 alkaen.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2014 klo 22:58:30 Tässä tullin lähes uunituore ohje. http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuonti/ITU_ohjeita/itu/2014_21_uuden_ajoneuvon_hankinta.pdf

Tullia ja verottajaa ei kiinnosta se mitä siellä Saksan päässä alv:n suhteen tapahtuu, niitä kiinnostaa oikeastaan vain Suomeen maksettava uuden auton alv.

AHONEN KAI 08.03.2014 23:21

"Lisäkuluja tulee auton vakuutus ja siirtokilvet Saksassa, auton tuonnista aiheutuvat kulut ja rekisteröintikatsastus + kilvet Suomessa. "

Itse 2 autoa saksasta ostanut, toisen yksityiseltä ja toisen liikkeestä, toisen ajoin omistajan kilvillä ja toisen firman siirtokilvillä, molemmat palautin postitse. Molemmissa saksan vakuutukset.

VÄLIAHDE JUSSI 09.03.2014 00:20

Minun pitää perustella näköjään tarkemmin kantaani. Oman kokemukseni pohjalta,minä puhuin.Näitä sivuja kun,on seurannut ei se ihan ongelmatantonkaan ole tuo haku joillekin ollut. Tuon viimeisen kulkimeni osti täältäliikkeestä en usko että,sitä Saksastakaan olisin edullisemin saanut. Kulutajan kannalta on helpomppi mitä lähempää liikkeestä, ei jopparilta. Varauduin näihin "maahantuojiin"vastaväitteisiin.He osaavat hommat, yksityisinä ihmisinä sinun ja heidänvälinen kauppa ei kuulu kuluttajasuojalain piiriin. Kun ostat vaunun tai auton Suomesta kato heti historia,näin tekee myös liikkeetkin.

JANHONEN MATTI 09.03.2014 10:07

Luotto Ahosen Kai´n on näköjään ollut kova. Ne firman siirtokilvet on Saksanmaalla aika kalliit ja tuskin olivat voimassa maan rajojen ulkopuolella, mutta haitanneeko tuo mitään.

Monenko auton tuonnin kokemuksella Jussi puhuu? Mitään vanhoja romuja ei tietenkään kannata Saksastakaan tuoda, kun romuraudan hinta on molemmissa maissa sama.

Liikkeestä ostettaessa kuluttajasuoja ja autolle annetut takuut päällä ja siirtyy tavaran mukana maasta toiseen.
Monet ovat käyttäneet auton ja vaunun hankinnassa kielitaitoista alan tuntevaa avustajaa ja parhaimmillaan se toimii erittäin hyvin. Se toki maksaa, mutta siinä myös säästä kun ei tarvitse tehdä mitään hakuammuntaa.

Itse olen käyttänyt mobilen hakukonetta niin, että määrittelyjen kautta haen tietyltä postinumeroalueelta (Saksa jaettu 10 pääalueeseen) kymmenen potentionaalista autoa. Sen jälkeen "lyön ulos" niistä 5-6 autoa ja asetan ne loput 4-5 katsomisjärjestykseen. Ja sitten vaan katsomaan. Jos ensimmäinne on hyvä niin se on siinä, enkä haikaile niiden muiden perään. Elämä on valintoja! Yksi tapa hakea auto on mennä Saksaan h-autolla, käyttää sitä hakuautona. Tällöin pitää olla kaksi henkilöä, ja tämä on se kallein tapa. Yksi halpa tapa on lentää halpalennolla vaikka Bremeniin, Berliiniin tai Frankfurtiin (Hahn) hintaan jotain 50 e/suunta ja vuokrata (edullista) kentältä auto jolla lähtee autoja etsimään. Jos käyttää avustajaa niin silloin yleensä käytetään avustajan autoa autojen hakemisessa.

Mitä saksalaisen auton historiaan tulee, niin sen näkee saksalaisen auton rekisterikirjasta suoraa. Näkyy aiemmat omistajat, heidän syntymäaikansa, auton aiemmat rekisterinumerot, josta näkee millä alueella auto on ollut, autoon tehdyt muutokset jotka on vaatineet muutoskatsastuksen jne. Auton huoltokirja on toinen josta auton huoltohistoria näkyy. Monesti auton kansiossa on tallessa myös kuitit mahdollista korjauksista ja huolloista.

Saksalailla on monia vikoja kuten meillä muillakin, mutta matkailuautoistaan ja vaunuistaan ne pitää parempaa huolta kun suomalaiset.

POHTO MARTTI 09.03.2014 15:01

Tuohon Alpon juttuun liittyen kysyisin, että kun kaverisi on tuota kauppaa tehnyt ja antanut vanhan vaihdossa, niin onko kyseessä aikoinaan saksasta ostettu vaiko Suomen päästä ostettu matkailuauto..?

Jos olisin kiinnostunut menenmään ensi kesänä esim. Saksaan, niin voinko kaupata vanhaa kärryäni,- joka Suomesta on ostettu ja täällä rekisterissä-, välirahana heille.

Mahtaako tuo onnistua ?

HARJULAMPI JUKKA 09.03.2014 15:23

Suomessa rekisteröity auto otettiin vaihdosssa saksan kilvissä olevaan. Sinne jäänyt oli Hymerin teelmä ja vaihdossa tuli Euramobil, jonka 3-akselisena ja 10 vuotiaana tiesin olevan Saksassakin vaikea myytävä. Kaupat tehtiin ja tyytyväisiä ollaan. Liike laittoi autoon määräaikaiset "vientikilvet" vakuutuksen kera, ajettiin vain kotiin. Kotimatkalla käytiin näyttämässä katsastajalle ja aloitettiin rekisteröinti. Käytiin tullissa tekemässä verovapautushakemus, josta tuli päätös vajaassa viikossa ja saatiin uudet kilvet kärryyn. Oli helppoa ja sujuvaa kummassakin maassa. Hymerin kilvet tuotiin tullessa pois Saksasta ja tehtiin rekisteristäpoisto, ilmoitusosa otteesta postissa Saksaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.3.2014 klo 15:25:06 Hyvitys oli mielestäni parempi kuin Suomessa vastaavassa tapauksessa.

KARJALAINEN ALPO 09.03.2014 20:28

Kyllä kaverini on ostanut auton uutena Saksasta ja sitten muutaman vuoden päästä vaihtanut Saksassa samassa liikkeessä taas uuteen. Eli autohan on Suomeen rekisteröity ja annettu sinne liikkeeseen sellaisenaan. Viimeksikin kävivät tuomassa uuden auton kotiportille ja veivät entisen mennessään.

JANHONEN MATTI 09.03.2014 22:11

Tähän suuntaan tämä on pikkuhiljaa menossa. Tavarat on aina kotimaassaan kun ne on EU:n rajojen sisällä.

Ns. varhaiset herääjät tekevät jo autokauppansa Saksassa. Aiemmin tämä oli vain m-autojen, lähinnä käytettyjen hakua mutta nyt käytetty viedäänkin vaihdokkina takaisin Saksaan.

Vaikka ilmiö onkin vielä marginaalinen, niin laajetessaan tämä on suomalaisille matkailuajoneuvojen myyjille uhka, joka voi vaikuttaa myyntikatetta alentavasti. Jos ajoneuvot on muuten samanlaiset, niin välirahan suuruus on se joka ratkaisee. Varaosakaupassa on samansuuntainen kehitys menossa. Ei sekään vielä hirveän laaja ole, mutta referenssejä tulee jatkuvasti lisää ja se kasvattaa tilaajien määrää. Internet, suomalaisten kielitaito ja eurooppalaisten tavarantoimittajien halpa ja toimiva logistiikka sekä helpottuvat luotettavat maksujärjestelyt on tässä ne vaikuttavat tekijät halvemman hinnan lisäksi.

Ilmeisesti yhä useammat ajattelevat Saksan ja Suomen välistä hintaeroa nettona, eli kuinka paljon tavallisen pulliaisen on hankittava bruttona jotta hinnanero euroissa jää nettona käteen.

LAUKKANEN MAURI 10.03.2014 08:15

Minäkin olen tuonut kolme as,autoa Saksasta ja ei ole ollut ongelmia,mutta uusi asia oli tuo että siellä vaihdetaan ,tai otetaan se vaihdokki kaupassa. Tietysti mieleen tulee se hinta,mitä siitä vanhasta hyvitetään Saksassa,tuolla edellä mainitiin että hyvitys olisi ollut samaa luokkaa kuin Suomessa?.

Siis kuka tietää,ihmeelliseltä tuntuu kun Saksan hintataso on niinkin alhainen verratuna Suomeen että hyvitys vanhasta olisi jotain samaa luokkaa kuin Suomessa?.

Käyttäjän lisäys viestiin 10.3.2014 klo 08:19:05 Niin minulla on uuden karhea Hymeri 524SL ,sisään ajettu 60 000km,jonka voisin myydä halvalla,täällä Suomessa tai Saksassa,eli halvalla menee.

KARJALAINEN ALPO 10.03.2014 11:38

Eikös ratkaiseva ole se välirahan suuruus?

Jos uusi maksaa huomattavasti vähemmän Saksassa niin eihän vanhastakaan tarvii saada yhtä paljon kuin täällä Suomessa?

PASSOJA AIMO 10.03.2014 14:18

Hei Hellevi! Toin uuden retkeilyauton suomeen 10.3.14 Saat realiaikaista ja oikeaa tietoa sitä mukaa, kun asia edistyy. Paperisota alotettu maanantaina. yhteydet ami1@suomi24.fi

MARTIKAINEN OLLI 13.03.2014 15:16

Onko kellään kokemusta tai tietoo, että ostaa yksiön saksasta ja ajelee itse ne puoli vuotta tai 6000km etelässä ja tuo sitten Suomeen. Eroaako heti tuonnista ja kuinka sen ajan rekisteröinti. Yms. vinkit.

JANHONEN MATTI 13.03.2014 16:43

Tästä asiasta on kysytty ennenkin.

Auton myyntihetken ajokilometrimäärä ratkaisee, ei se miten paljon sillä on ajettu silloin kun se tuodaan Suomeen. Tarkempi ohje tuolla Tullin linkissä.

Viime vuonna erä sankari osti auton jolla oli ajettu kaupantekohetkellä 5800 km ja ajoi sen Suomeen. Ilmeisesti luulossa että 6000 km tulee täyteen kotimatkalla ja asia on ok.

Tulli piti ajoneuvoa uutena ja maksatti autosta uuden ajoneuvon arvonlisäveron.

Käyttäjän lisäys viestiin 13.3.2014 klo 16:49:00 Tässä uudelleen tämä Tullin linkki

http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuonti/ITU_ohjeita/itu/2014_21_uuden_ajoneuvon_hankinta.pdf

AHONEN KAI 14.03.2014 00:38

Vuokraa se auto myyjäliikkeestä puoleksi vuodeksi, ja ajele saksan kilvillä, osta auto omaksi puolen vuoden ja 6 tkm:n jälkeen.

YLITALO ASTA 14.03.2014 13:57

Tuossa yksi liike joka tekee kaupan ilman ALV sisäänottoa jos maksat sen kauppalaskun mukaan ennen luovutusta suomeen. Ja ovat muutenkin joustavia teemään erilaisia virityksiä kauppaan. http://www.palmo.de/service/weiteres/export-infos/

Käyttäjän lisäys viestiin 14.3.2014 klo 14:01:09 T : Masi

ANTIKAINEN ESKO 14.03.2014 22:27

Tulli on oppinut asioita. Ennen oli mahdollista ajaa itse ne kilometrit ennen Suomeen tuontia. Ajoin ne vasta kaupan teon jälkeen, kun kauppias oli tehnyt ns. yhden päivän rekisteröinnin marraskuussa ja minä hain auton huhtikuussa. Toin sen sitten Suomeen kesäkuussa, 6 kk ensirekisteröinnistä ja yli 6000 km ajettuna.

Nyt voisi tehdä saman asian niin, että valitset auton ja siihen mieluiset varusteet, kauppias tilaa sen ja saa sen esimerkiksi marras-joulukuussa. Sitten rekisteröi sen yhdeksi päiväksi (= ensirekisteröinti) ja ottaa seuraavana päivänä pois rekisteristä ("Tageszulassung"). Sitten menet Saksaan, vuokraat auton ja ajat sillä ne 6000 km. Sen jälkeen ajat kauppiaan luo, ostat auton ja käytät maksetut vuokrat kauppahinnan osamaksuna. Kyllä kauppias tällaiseen suostuu, hänelle riskitön homma. On tietenkin selvitettävä kauppiaalta, kuinka pitkä on toimitusaika tehtaalta kauppiaalle, niin että päivän rekisteröinti voidaan tehdä ajoissa.

Koska auton omistaja vuokrauksen aikana on liike, se on vakuutettu. Kannattaa ottaa myös kaskovakuutus.

Kauppiaan on tietenkin varastoitava auto ehkä 5 kk:ksi, mutta sekin on neuvottelukysymys. Asian vakuudeksi voit maksaa vuokraennakkoa jonkin verran silloin kun teet vuokrasopimuksen seuraavaksi kevääksi/kesäksi, niin että kauppias suostuu systeemiin. Vuokrasopimus tulee tämän mukaan tehdä jo silloin, kun kauppias tilaa auton tehtaalta. Vuokrasopimukseen voi panna valmiiksi sen hinnan, jonka olet valmis maksamaan, "jos" ostat auton vuokrauksen jälkeen. Tullilla ei ole mitään sanomista auton vuokraamisesta eikä siitä, kuka ja missä on ajanut kilometrit.

Hyvä ajankohta katsella autoja ja varusteita sekä käydä vuokrasopimusneuvottelut on Caravan Salon Düsseldorfissa (30.8.-7.9.2014), siellä yleensä on hyviä erikoistarjouksiakin.

HAAPANEN TIMO 15.03.2014 10:04

Eikös olisi yksinkertaisinta ostaa vuoden käytetty auto, niitä löytyy kyllä joka makuun. Auton hinnasta kymppi pois, ja markiisit, pyörätelineet, antennit, ehkä panelikin tulee kaupan päälle. Takuuviat jo korjattu.

Tai sitten: http://www.kfzpix.de/fiat/fiat-ducato/index.php

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.