ruiskutusjärjestelmän häiriö
KOTISAARI TIMO
06.03.2014 13:19
Kyseessä on nm. 2007 Fiat Ducato 2,3
viimevuoden lopulla viimeistä reissua ajaessani auto yhtäkkiä hyytyi, siis
auton moottori sammui kesken ajon. Olin ehtinyt ajaa noin 5km.
En saanut heti autoa käyntiin, sillä se ei startannut. Vähän aikaa annoin auton levätä ja koitin uudelleen startata, sitten moottori päätti käynnistyä.
Sain ajettua kotia noin 20km semmoista 60km/h nopeutta.
Laitoin auton seisomaan talveksi, nyt olisi tarkoitus ottaa auto käyttöön, mutta
kun käynnistän auton, niin tuo sama keltainen moottorin merkkisymboli jää palamaan. Eikä se suostu sammumaan. Missä voisi olla vika?
Nyt näyttää myös latauksen merkkivalo jäävän päälle, siis akun kuva.
Olen latannut akun täyteen, mutta kun laitan auton käyntiin ja mittaan jännitteen, niin mittari näyttää vain 11.90 v syöttöjännitettä, eikö se pitäisi olla noin 13-14 v paikkeilla.Antakaapa vähän neuvoja ihmettelijälle
POHJANTÄHTI JORMA
06.03.2014 15:21
Arvaamalla voi joku osua oikeaan, mutta Fiat tai joku muu huoltoliike jossa vikakoodinlukija voisi auttaa.
Itselläni tuo valo on syttynyt esim. turbon paineesta, ilmamassamittarin vikautumisesta ja ties vaikka mistä.
KAUPPI ERKKI
06.03.2014 17:13
Kokeile mitata lataus siitä jump startista konehuoneen puolelta.
KOTISAARI TIMO
07.03.2014 09:21
OK. Minäpä kokeilen, kiitos vinkistä
KAUPPI ERKKI
07.03.2014 09:52
Saattaa se laturi olla tiensä päässä ,mutta tällä varmistat että tuleeko latausvirta tähän välillä olevaan liittimeen jos ei tule niin vika on luultavasti laturissa koska johto laturilta starttimoottorin kautta tulee juuri tähän ja jatkaa siitä suoraan akulle mutta siinä akun vieressä on myös sulakkeita joissa voi olla vikaa. keltainen vika koodi tulee liian matalasta jännitteestä poistuu kyllä sitten kun akku täyttyy ja auton starttaa uudelleen. Matkailuautossa on paljon virtaa kuluttavia laitteita kuten ilmastointi ja jos jääkaappia käyttää akkuvirralla niin laturi on tosi lujilla laturin käyttöikä saattaa olla hyvinkin lyhyt
AALTONEN JUKKA
07.03.2014 11:25
Kannattaa hommata vikakoodin lukija- ja poistaja. Hinnat muutamasta kympistä vähän yli sataseen. Erittäin helppo mitata. Useimmissa suomenkieliset tulokset ja ohjeet. Ei millään pahalla mutta fiatissa se pitäisi olla vakiovaruste. On myös langattomia antureita ja tulokset näkee kännykästä tai tietokoneesta ja niidenkin hinnat muutaman kympin. Voi olla ajonkin aikana kiinni (langallinenkin) ja seurata näytöltä eri komponenttien toimintaa.
IMMONEN TEUVO
07.03.2014 11:38
KAUPPI ERKKI
07.03.2014 12:16
Vikakoodin lukija on kyllä hyvä apulaite mutta sillä ei korjata vikoja vikakoodin toki voi poistaa mutta kyllä se tulee takaisin ja vianetsintä on useinmiten yhtä hankalaa kuin ennenkin liian monta vaihtoehtoa jää usein jäljelle ja vaihtoehdot maksavat aina satasia. Ei riitä että testeri näyttää jotain arvoa pitäisi aina olla tieto jokaisesta komponentista mikä on sen oikea arvo. ohjelmointi laitteet ovat asia erikseen. Kaikki commonrailit toimivat samojen kaavojen mukaan ei fiiatti ole yhtään muita merkkejä huonompi tai parempi samoja moottoreita löytyy eri merkeistä.
KOTISAARI TIMO
07.03.2014 13:03
Mittasin jump starin kautta auton ollessa käynnissä,
mittari näyttää 11.80 v , annoin jonkin aikaa käydä, ei muutoasta
Se punanen akun merkki syttyy palamaan vasta noin 1 min käynnissäolon jälkeen.
Moottorin sammutettua akun virta 12,25 v
Nyt häipyi itsestään se keltainen moottorin kuva, ei tietoa minkä vuoksi?
KAUPPI ERKKI
07.03.2014 17:07
Kyllä se lataus vialta alkaa tuntumaan kannattaa ensin vaihtaa säädin hiilineen jos se on halpa, mutta jos ei ole niin kannattaa heti kättelyssä vaihtaa vaihtolaturi jolloin vanha pitää antaa vaihdossa uuteen sillä se tulee varmasti kuntoon säätimen ja hiilien vaihto on aina riskipeliä joko toimii tai sitten ei. Usein vaikka latausvalo ei pala niin silti laturi ei enää lataa kollektorit voivat olla jo niin kuluneet että niissä on syvät urat hiilien kohdalla tällöin kannattaa ehdottomasti vaihtaa laturi kokonaan. Kyllä latausjännite pitäisi nousta 13- 14 v välille auton käydessä
kun laturi ei toimi niin silloin auto kuluttaa akun virtaa ja voi laskea juuri tuonne 11 voltin tienoille sitten kun sammuttaa auton niin akun jännite saattaa nousta takaisin 12 volttiin ja ylikin jos se on täysi Tuo 12 ,25 volttia voi sammuttaa sen keltaisen moottorin sympoolin joka tulee joskus silloinkin kun webastolla lämmitetään autoa ja ja sitten startatessa jännite laskeekin liikaa ja tulee alijännite joka sytyttää vikavalon.joka sitten kuittaantuu myöhemmin kun akku on latautunut tarpeeksi Toivottavasti näistä tiedoista on apua.
KOTISAARI TIMO
07.03.2014 17:30
kyllä samaa olen itse päätellyt, joten ei muutakuin laturi irti ja
hankkimaan uusi tilalle, on varmaan näin parempi tehdä, kuin alkaa
ostelemaan laturiin osia.Kiitos vastauksista ja hyvää kevään jatkoa
VÄLIMÄKI JARMO
07.03.2014 20:10
Laturin hiilet on helppo vaihtaa, JV
LINDROOS LAURI
07.03.2014 23:00
Timo,
minkä ikäinen akku? Kannattaa kurkata sen todellinen kunto ihan ensin, koska nuo viat näyttävät selvästi alijännitteen aiheuttamilta.
Onnistumista t. Lauri
LINDROOS LAURI
13.03.2014 21:47
Hei,
miten homma päättyi - löytyikö vika?
KOTISAARI TIMO
18.03.2014 17:11
No niin, nyt on auto taasen kunnossa. Mittasin uudestaan akun kunnon, siis
nesteen ominaisuuden ja sehän näytti olevan tuo akku loppu. Siis akku ei ottanut
virtaa, niinkuin se uutena tai kunnossaolevana ottaa. Akku uusiksi.
Sitten se laturi oli myös loppu, joten yritin ensin itse vaihtaa sen, mutta eihän sitä kotikonstein saanut pois paikoiltaan. On pahimmoiltaan niin hankalassa paikassa, että pitää auto saada joko ylös tai montun päälle, että pääsee laturiin käsiksi.
Ei muuta kuin auto korjaamoon. Sielläkin teki asentaja melkolailla töitä saadakseen laturin vaihdettua. Laturi on 140A. Häipyi samalla se keltainen moottorin kuva näytöltä. Ei muuta kuin hyvää kevättä kaikille ja kiitos osallistumisesta keskusteluun.
POHJANTÄHTI JORMA
18.03.2014 18:32
Loppu hyvin kaikki hyvin :D