Alde nestehukka

KANNISTO TERHO 28.02.2014 11:09

Vaihdoimme (Truma) peltikuorisen 2006 Def-Forteroon puolitoista vuotta sitten. Auto on ollut meillä ainoastaan kesäkäytössä. Tarkastin nesteen pakkasen kestävyyden syksyllä 2012 oston jälkeen ja se oli ok. Seuratessani akkujen varaustilaa havaitsin että Alden säiliössä ei näkynyt nestettä. Lisäsin nestettä noin 2,5 litraa ja panin tulille. Kesti kauan ennen kuin putket alkoivat lämpenemään. Pari viikkoa myöhemmin menin tarkastamaan nestepintaa. Se pilkotti hieman alareunasta. Lisäsin nestettä (0,5l) max. merkkiin ja laitoin jälleen tulille. Alde toimi moitteetta ja putket lämpenivät nopeasti. Tänään kävin jälleen tarkastamassa ja nestepinta pilkotti säiliön alareunassa. Olen etsinyt vuoto jälkiä pohjan alta ja sisäpuolella näkyvistä putki ja patterilinjoista mutta märkää ei löydy. Olisiko mahdollista että systeemissä on ollut niin paljon ilmaa aiemman käytön tai mahdollisen nesteen vaihdon jäljeltä? Auto seisoo hieman nokka alaspäin ja vasemmalle kallellaan (ilmaus asennossa) Muistan, että 1,5 vuotta sitten lämmitintä eka kertaa kokeillessani putket pysyivät kylmänä tosi kauan ja kun säädin kiertopumpun täysille säiliössä kuului kova pulputus. Nyt sitä ääntä ei säiliöstä kuulu pumpun pyöriessä täysillä.

Onko jollakulla vastaavia kokemuksia taikka muita vihjeitä nestekatoon?

VALLIUS MARTTI 28.02.2014 11:24

Tuosta nesteen häviämisestä itsellä samaa ominaisuuta mutta ei nuin suuria määriä hävikiä nesteesä,olen käynyt läpi joka ainoan metrin putkia ja kaiken oleelisen ei misään minkään laista vuotoa,ja 2013 poltimon vaihdon yhdeytessä tarkistetiin palopesä josko vuotais sinne ja haihtuis höyrynä ulos mutta kaikki oli pannu sisältä päin kuiva ja ok.Eipä tunnu olevan tietoa edes Aldella itselään??.TV Kulkuri

POKKINEN TAPANI 28.02.2014 11:51

Yksi mahdollinen vuotopaikka on automaatti-ilmaus, jos pannuun on sellainen kytketty, pyöreähkä messinkinen mötikkä letkuissa jossain pannun lähettyvillä. Katso vielä sinne auton alle, missä pannu on, josko löytyy letku joka tippasee. Ensiapuna kopistella sitä ilmausmötikkää ja tietty irroitus ja pesu. Toiset ovat kuulema luopuneet koko automaattista tuon roskaherkkyyden takia. -tapani-

Käyttäjän lisäys viestiin 28.2.2014 klo 12:05:08 Tuli vielä toinen mahdollinen paikka. Sähkövastuksen jotka mutterikiristyksen takana ja siinä välissä tiiviste, tiivistei voi alkaa vuotamaan, apuna kevyt kiristys, joudut avaamaan lämmityslaitteen kannen ja etulevyn.

ASIKAINEN MATTI 28.02.2014 15:18

Minä etsisin kaikki ilmausruuvit ja ilmaisin systeemin huolellisesti sekä täyttäisin järjestelmän. Sitten seuraisin tilannetta jonkun aikaa ja jos neste on huvennut ryhtyisin etsimään vuotoa.

Autossani on ollut kaksi ongelmaliitosta alaslasketun porrassyvennyksen pohjan kautta kiertävässä putkistossa. Tehtaan jäljiltä portaan etupuolen putkistojatkoksen molemmat klemmarit oli pantu samaan letkuun ja jätetty toinen ilman. Portaan takapuolellaolevan liitoksen klemmari ei viiden vuoden jälkeen enää oikein pitänyt, vaan liitos tihkutti. Molemmat klemmarit on silloin syytä vaihtaa, ettei joudu korjaamaan samaa paikkaa kahdesti (tyhmä puhuu kokemuksesta).

Näiden putkien ympärillä on pehmeää vaahtomuovia tai -kumia oleva eristeputki, jota saa muoviliikkeestä (Etola) parin metrin pätkänä 5 €:n hintaan. Sopivan pätkän voi leikata halki ja liimata kontaktiliimalla halkaisukohdan kiinni. Muuta sitomista ei tarvita.

VALLIUS MARTTI 28.02.2014 18:01

Minun tapauksessa olen tarkastanut automaati ilmauksen laitamalla pullon letkun päähän sieltä ei tule ainutakaan tippaa nestettä Mystinen juttu jota ei edes aldella kyetty ratkaisemaan.TV Kulkuri

Käyttäjän lisäys viestiin 28.2.2014 klo 18:17:09 Toisaalta en enää ole huolestunut neste hukasta koska on kaikki putki linjat ja pannu käyty läpi joten vuotoja rakenteisiin ei ole,lisään joka vuosi vähän nestettä

ROSSINEN EERO 28.02.2014 18:39

Minulla neste näkyy karkaavan paisuntasäiliön hukkaputkesta, joka lähtee säiliön yläosasta ja menee auton alle. Vajumista esiintyy vain ajon aikana kun lämmitetään lämmönvaihtimella.

Tuon voisi ehkä estää tekemällä hukkaletkuun mutkan paisuntasäiliön yläpuolelle.

NYBERG JYRKI 28.02.2014 18:50

Mulla se automaattiventtiili laski vedet alleen, hommasin uuden mutten ehtinyt vaihtaa ennen autonvaihtoa. Se venttiili olis myynnissä tavaratorilla jos sellaista kaipaisit. https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/tavaratori/?E26561M=1&x26561=105082892 Lähtee sopuhintaan. Lennu

VALLIUS MARTTI 28.02.2014 18:52

Tuo Eron huomio hukka putkesta on ihan varteen otetava mutta harvinainen koska nesteen pinta täytyy nousta paisunta säiliössä melkolailla tapiin asti,mutta senkin pystyy tarkistamaan panemalla letkun puloon,tosiaan jos on alden tekemä lämön vaihdin niin siinä joskus ajon aikana tekee Eeron mainitseman tempun, minulla edelisessä autossa lämmön vaihdin joka teki joskus temput.TV Kulkuri

TERVO JARI 28.02.2014 19:03

Tuossa kuvakaappauksella ote huoltotiedotteesta . . .

VÄLIMÄKI JARMO 28.02.2014 19:07

Normaalisti ei alden nestepinta ole kun ylä ja alamerkin puoles välis kylmänä,koska neste laajenee lämmetessään,lämminnä se on ylä rajan lähellä ja se riittää,ylitankkauksesta on vaan harmia,ei terveellistä aldelle. JV

VALLIUS MARTTI 28.02.2014 19:19

Näin se on kuten Jarmo tuossa nestepinnasta sanoi merkin min ja maxsin puoli välisää kylmänä mutta silti talvella kylmänä joskus ei nestettä paisunta säiliössä näy,itseläni on ollut alden pannuja useampia eikä niisä moista neste hukaa ole ilmenyt sen muistan että vuosi malissa 2002 panussa oli se lämpö vastuksen laippa jonka sai kiristettyä huolto kampanjassa ilmaisekksi.TV Kulkuri

VÄLIMÄKI JARMO 28.02.2014 20:02

Siis vielä,ei tarvi huolestua jos pinta on kylmänä alarajas se nousee lämminnä puoliväliin tai yli sekin riittää,ei tarvi olla ylämerkis,kunhan on lämminnä viivojen välis. JV

EEROLA TEEMU 01.03.2014 12:31

Tuossa viestihausta yksi keskustelu Alden vuodosta. Niitä on siellä muitakin

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=75730270

KANNISTO TERHO 01.03.2014 18:15

No nyt se vuoto paljastui. Oikean etupenkin takaa 90" kulmaletkun jousiklemmari pois tötsän päältä..Sama vika kuin Matin kulkimen porraskuilussa. Lienee tehtaan asennus moka joka nyt vasta oireili. Vika ilmeni kun pidin pannua tarpeeksi pitkään tulilla ja pumpun täysillä kierroksilla. Säiliön pinta alkoi vajenemaan ja lopulta oikean puolen helmapellin etupäästä alkoi neste tipahdella.

Kaunis kiitos ystävällisille karavaanareille hyvistä vihjeistä. Nämä ovat meille vähemmän kokeneille noviiseille aarteita jotka luetaan tarkkaan. >>terho

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.