AKUT.

PÄIVINEN UNTO 26.02.2014 13:35

Voiko ja kannattaako laittaa kaksi akkua asuntopuolelle. Kestääkö yhdistelmä-laturi noin 200A latauksen tekemää kuormaa. Normaalisti on 100Amperin akku käytössä. Pitäiskö akut erottaa vaihto-kytkimellä toisistan.Neuvokaa tietäjät Terv.UP.

PASSOJA AIMO 26.02.2014 16:10

Itsellä oli 2x100ah akut rinnankytketty.Ajoin niillä noin 4 vuotta ilman laturi ja akku ongelmia. Tietysti on järkevämpi laittaa vaihtokytkin, koska silloin on aina täysi akku otettavissa käyttöön, jos virta lopuu. Nyt auto maailmalla.

SIRKIÄ MATTI 26.02.2014 16:47

Minulla on tehdasasennuksena rinnankytkettynä 2kpl 100Ah akkua. EBL99 laturi on pitänyt akut täysinä ajon aikana ja tolppasähkössä ollessa.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2014 klo 16:50:22 Eihän laturi lataa akkuja 200 A:n virralla. Latausvirta maksimissaan mittarin mukaan jää n. 20A.

JANHONEN MATTI 26.02.2014 16:50

Kannattaa huomata, että ei vaihtokytkin lisää käyttöön otettavan virran määrää.

On ihan sama kantaako vettä kahdella viiden litran ämpärillä vai yhdellä 10 litran ämpärillä. Vesimäärä on sama.

PÄIVINEN UNTO 26.02.2014 18:57

Tiedän että vaihtokytkin ei lisää kapasiteettiä,mutta kysymys onkin kestääkö laturi kuormaa ja kuinka kauan. En tahallani polta laturia sehän on kallis kapistus. Mutta jo 4 vuotta käytössä oleena uskoisin laturin olevan sitä luokka että kestää. Verkon alijännite tuhoaa laturit yleensä ja siitä tuskin on harvoin tulossa 230v löytyy aina.

KURVINEN ESKO 26.02.2014 19:53

Minulla on autossa 2 kpl 100 Ah:n hupiakkua rinnan ilman vaihtokytkimiä. Ladataan verkosta, auton laturilla ja aurinkokennolla. Ei ole ollut ongelmia latauksessa eikä akkujen kuormituksessa. Esko

HAAPANEN TIMO 26.02.2014 19:53

Matin vertaukseen sanoisin että on kivempi kun on yksi tyhjä ämpäri ja toinen kokonaan täynnä kuin kaksi puolillaan olevaa.

Vaihtokytkimellä pysyy kärryllä kapasiteetista ja akuista huolehtiminen on helpompaa.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 26.2.2014 klo 19:54:53 Ja saa pääkytkimen kaupan päälle

JANHONEN MATTI 26.02.2014 20:33

Silloin kun akut on rinnan kytkettynä, ovat samanlaisia ja samassa varaustilassa niin vaihtokytkimellä ei saa mitään etuja siihen nähden, että akun on normaalisti rinnan kytketty. Asiaan ymmärtämätön tosin saattaa aiheuttaa erilleen kytketyn akun syväpurkauksen, ei muuta.

Akku on sähkökemiallinen laite. Ladattaessa lataussähkö muuttuu kemialliseksi energiaksi ja purettaessa kemiallinen energia muuttuu sähköksi. Yksinkertaista!

Ladattaessa kahta akkua joko erikseen tai rinnan kytkettynä sähköä voidaan varastoida kemialliseen muotoon vain tietty määrä. Ihan sama akkuja purettaessa.

HAAPANEN TIMO 26.02.2014 21:59

Paitsi että akut jäävät helposti vajaaseen lataukseen koska ei tiedetä kuinka tyhjiä ne ovat ja kahden tyhjän täyttäminen vie paljon aikaa. Sen yhden saa täyteen nopeammin.

Lisäksi akunvalitsinta käytettäessä on tieto olemassa olevasta ''varatankista'' . Mukava kääntää täydelle akulle jos lämmitin sumppaa sähkön puutteeseen.

@timppa

VEIJOLA ESA 26.02.2014 23:46

Epäilen hieman tuota vaihtokytkimen lisäämisen jälkiasennuksena kovin järkeväksi toimenpiteeksi. On yksi huollettava vikaantumiskohta lisää. ajanmyötä tärinä saattaa löysyttää muttereiden kiristyksiä ja löysiä saattaa syntyä ja seuraukset voivat olla vakaviakin. Myös akut saattavat vanheta epätasaisella käytöllä eri aikaisesti, jolloin niiden rinnankäyttö menee vaikeaksi johtuen akkujen erilaisuudesta. Vaatii lisäksi tarkkaa akkukäyttökirjanpitoa, jotta em ongelmista vältytään. Akuston jännitemittari kuormitettuna näyttää aika hyvin akuston kunnon. Kukin toimii kuitenkin tavallaan. Itsellä akut rinnan eikä ole koskaan tarvinnut huolehtia muusta kuin laturia akuille aina kun madollista. Laturit nykyään niin älykkäitä että hoitavat homman akkuja pilaamatta. Purkaminen tulee tehtyä luontojaan.

SAARELA MARKKU 26.02.2014 23:55

juuri näin , akut rinnan ja laturi hoitaa loput

KERTTULA PEKKA 27.02.2014 08:43

Minulla on kaksi 100 amppeerista akkua penkin alla rinnankytkettynä, tehtaalla asennetu. Mutta vaihtokytkimellä saan vielä 95 amp. lisää kolmannesta akusta jos tarvii.

EEROLA TEEMU 27.02.2014 11:13

Timolla on näissä asioissa hommat hanskassa. Jokainen saa tietysti tehdä mielensä mukaan. Kun akut ovat erillään, niin ei pääse syntymään tilannetta, että hupipuoli olisi koskaan täysin tyhjä, esim. jos kulutusta unohtuu päälle. Pitäisi olla ainakin jännitevahti suojelemassa akkuja.

Timolla on käsittääkseni monivalinta- akunvalitsin, itse olen asentanut molemmille omat päävirtakytkimet, josta saa akut aina kulutuksesta eroon kun esim. jättää auton seisontaan. Sähköalan ammattilaisena en suosittele ketään tekemään jälkikäteen akkuasennuksia, ellei ole täysin varma omista taidoistaan.

Kun hankkii samaan aikaan täysin samanlaiset 2 akkua, niin ne voi kytkeä rinnakkain. Jos kummatkin pysyvät kunnossa, niin ongelmia ei tule latauksessa, kunhan laturi on riittävän iso. Jos toinen sitten jotenkin huononee ennen aikojaan, niin yhdistelmästä tulee puolikuntoinen, koska myöskään parempi akku ei enää lataudu täyteen.

Autossani oli uutena hupipuolella 135 Ah geeliakku (joka on nyt 13 v ikäinen, täysin kunnossa), mutta hankin toisen 120 Ah lyijyakun jota ei edes olisi voinut kytkeä geeliakun rinnalle. Niinpä molemmilla akuilla on omat päävirtakytkimensä ja latautuvat ja purkautuvat yksitellen. Autossa on myös alkuperäinen, hyväkuntoinen käynnistysakku.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.2.2014 klo 14:06:01 Unohtui mainita, että näiden hupiakkujen päävirtakytkimistä on käytössä vain yksi käyttöväännin, joka on aina sen akun kytkimessä, jota käytetään tai ladataan. Akut eivät voi näin mennä rinnankäyttöön edes epähuomiossa. Kummankin akun jännitetilan näkee ohjaustaulusta.

HAAPANEN TIMO 27.02.2014 17:38

Jokainen tietty tavallaan, mutta minä tykkään kun saan itse päättää akkujen latautumisesta ja käyttämisestä. Akunvalitsimella saa myös molemmat akut samanaikaisesti käyttöön.

Meikäläisen käytössä kun harvoin ollaan yhtä yötä enempää samassa paikassa riittää yksi akku varsin hyvin, ja riittää vaikkei olisi kennoakaan katolla.

Kuinkas latauksen loppuvaiheessa jolloin akku/akut ottavat ehkä vain pari ampeeria vastaan, eikös silloin 200Ah:n akkusatsin täyteen saamiseksi mene enemmän aikaa kuin yhden 100Ah:n akun loppulatauksessa.

@timppa

VEIJOLA ESA 28.02.2014 10:30

Tälläkin palstalla lukijoina on monenmoista TI miestä ja naista ja mieli tekee rakennella kulkimeen kaikenlaista mukavaa lisuketta mikä on varsin mukavaa ja hyödyllistä toimintaa. Akkuhommissa kannattaa muistaa se, että vaikka kyseessä onkin "vain" 12v sähkö ei kyse ole missään nimessä "hituvirrasta" vaan jopa satoihin amppeereihin kohoavista virroista. jos jokin menee vikaan ja oikosulku pääsee syntymään vahingot voivat olla todella suuria. Palovammat voivat olla vaikeita ja akun räjähtäessä vahingot mittavia. 12v sähkötyöt kannattaa jättää sähköalan ammattilaisille ellei itse ole sellainen. Meillä oli töissä ennen tapana aina sähköasennuksen tarkastuttaminen työkaverilla ja sähkötyön johtajalla ennenkuin laite otettiin käyttöön. Näin minimoitiin mahdollisesta virheellisestä asennuksesta aiheutuvat vahingot. Monikohan TI tekijä tarkastuttaa asennuksensa? Saattaa se ammattilainenkin mennä ns. vipuun osimoilleen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.