fiat ducato/05 akun/laturin merkkivalo

PAANANEN KAUKO 12.02.2014 15:27

Probleemana: Adria twin ducato 2.3 vm 2005 kojelaudassa vilkkuu akun/laturin merkkivalo ajoitttain ajon aikana. Akku on uusi ja lataus toimii kuulemma ok, samoin maadotukset ok. Vikaa ei kuulemma löydy, kahdessa merkkikorjaamossa käyty. Onko muilla vastaavia kokemuksi tai neuvoja, kuka osaa huoltaa tällaisen? Terveisin Kauko ja Jaana

HAAPANEN TIMO 12.02.2014 16:10

Maadoitukset? Onko varmasti moottorin ja korin välinen maadoitus tarkastettu. Maakaapeli menee vaihdelaatikon pulttiin, ja hapettuu sieltä niin ettei päältä näy mitään.

@timppa

PAANANEN KAUKO 12.02.2014 17:08

Kiitos vihjeestä. Ainakin Delta Auton laskussa lukee: maadoitukset tarkastettu, ok. Itse kun ei osaa näitä tehdä. Varmistan tuon vielä huomenna sieltä huollosta. Jaana

LEVOLA LAURI 12.02.2014 17:48

Tiedätkö onko autossa alkuperäinen laturi ? On ollut useampi tapaus että tarvikelaturi aiheuttaa k.o vikaa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 12.02.2014 19:23

Yksi mahdollinen vika on latauksen merkkivalon liitin, tai huono liitos jossakin sen johdossa. Meidän edellisessä autossa esiintyi samanlainen vika. Vika poistui laturiin tulevan liittimen (ns. abiko) vaihdolla.

Normaalisti sitä liittimestä tulevaa jännitettä ei kuormiteta millään, vaan se menee latauksen merkkivalon toiseen nastaan, merkkivalon toinen nasta on akkujännitteessä. Kun laturi toimii normaalisti on latauksen merkkivalon johtimessa sama jännite kuin laturin ulostulossa (akussa) tällöin merkkivalo ei pala.

Matkailuautossa tuosta johtimesta otetaan tieto moottorin käymisestä releellä, jolloin johtimessa kulkee virtaa auton käydessä.

PS. Salli yksityisviestit Jos merkkivalon liittimen liitos on huono ja siinä kulkee virtaa tippuu jännite joka näkyy merkkivalon palamisena. Se, että tuon version Ducatossa merkkivalo on ledi, ei muuta periaatetta muuksi

Käyttäjän lisäys viestiin 12.2.2014 klo 19:29:53 Tuon kuvan mukaan taitaa latauksen merkkivalo olla kuitenkin tavallinen polttimo. Kaikki muut merkkivalot onkin sitten toteutettu ledeillä.

Käyttäjän lisäys viestiin 12.2.2014 klo 19:36:40 Meni tuo jälkikirjoitus tuonne tekstin joukkoon, mutta se ei muuta asiaa. http://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4lkikirjoitus

HÄMÄLÄINEN MARKKU 13.02.2014 14:48

Myö laturin hiilet voi takerella kun lämpötila seilaa nollan kahta puolen.

PAANANEN KAUKO 24.02.2014 07:54

Kiitos kaikille vihjeiden antajille avusta. Uusi yritys Lahden Mega auton huollossa toi seuraavan tuloksen: " Maadoitus ja virtajohtojen liitokset tarkistettu ja puhdistettu, vikaa ei havittu. Laturin herätejohtimeen aikaisemmin asenettu ns. ryöstöliitin, johtimet melkein poikki, korjattu, jonka jälkeen merkkivalo alkanut palamaan jatkuvasti. Johtimen sulake poistettu, jonka jälkeen valo alkanut toimimaan normaalisti. Nyt sulake poistettu jonka seurauksena jälkiasennettu laite ei toimi. seurataan ja selvitetään minkä laitteen johdin kydeessä." Olisiko kenellään lisää vihjeitä???? Ainoa jälkiasennettu on meillä vakionopeuden säädin, toimii edelleen. Kaikki mitä olemme kokeilleet toimii. Ainoa mitä näin naisen logiikalla osaan sähköistä mitään ymmärtämättä ajatella, on asunto-osan akku - lataakohan laturi nyt sitä sitten ollenkaan? Soitin Hyvinkään Best Caravan huoltoon, mistä aina saatu hyvää palvelua ja lupasivat tulevana torstaina vilkaista. Siis keula kohti Hyvinkäätä. Jos joku tietää Tampereella huollon, joka ymmärtäisi Adrian päälle, voisimme sitäkin yrittää.... Mielenkiintoista, kun kukaan ei tunnu tietävän. Mukavaa päivää kaikille toivottaa apukuski Jaana

LAUKKANEN MAURI 24.02.2014 08:06

Tuossahan tuo asia osittain selvisi,sillä laturin D+ liittimellä ohjataan sitä as,osan latauskeskusta ,mikä se nyt merkiltään lieneekin!esim, EBL99,tai jotain. Siis jos se johto on irti niin auton laturi ei lataa as,osan akkua. Eli siinä saattaa olla koko asian ydin,toimiiko laturi kun se johto on irroitettu ,eli vilkutteleeko se latausvalo edelleen?. Ei pitäisi olla yhden latausvalon vilkkumisen vianhaku olla vaikeaa,mutta siitäkin saa vaikean jos ei tiedä kuinka järjestelmä on toimii.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.02.2014 10:35

Viittaan aiempaan kirjoitukseen huonosta liitoksesta laturin D+ liittimessä.

Mutta kuten Mauri kirjoittaa: "Ei pitäisi olla yhden latausvalon vilkkumisen vianhaku olla vaikeaa,mutta siitäkin saa vaikean jos ei tiedä kuinka järjestelmä on toimii."

Käyttäjän lisäys viestiin 24.2.2014 klo 10:43:26 Voit kysäistä myös Italia motorsista Tampereella http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/ETUSIVU.html

Mikko Perälä on matkailuautoilija ja tuntee Ducatot http://www.italia-motor.fi/Italia-motor/YHTEYSHENKILOT.html

WILHELMSSON LEIF 24.02.2014 19:44

Mulla oli vastava vika viime syksynä, vika oli ajoittainen ja hankala löytää kun kaikki oli kunnossa aina huollossa ja jopa vaihdettiin laturi varmuuden vuoksi. Sitten se kerran näytti vikaa myös huollossa ja sieltä löytyi liitin konehuoneesta joka oli löystynyt ja aina välillä ei koskettanut. kummiskin 98000 km oli täryttänyt sen löysäksi auto 09 ja 3.0 moottorilla. Nyt olis 180A ehjä laturi autotallissa jos joku tarttee.

LAUKKANEN MAURI 24.02.2014 20:31

Niinpä niin ,jos minä vähän opastan kuinka se testataan,onko vika laturissa vai muualla.

Irroita se D+ laturista ja kytke vaikka 12V/5W lamppu akun plus napaan ja käynnistä kone eli lampun tulisi sammua.

Jos se vilkuttelee silloin tällöin niin johto sinne hyttiin asti ja ja virta vaikka siitä tupakan sytytimestä lampulle ja eikun seuraamaan lampun käyttäytymistä. Jos se lamppu syttyy/sammuu,tai vilkuttelee tällaisella kytkenällä vika on siellä laturissa,eli helppoa kun heinänteko! Siis sillä latauksenmerkkivalolla on kaksi funktiota; A se antaa mangetisointivirran laturin rootorille,jolloin laturi "herää". C se toimii ,kuten on huomattu latauksen vika indikaatorina..

WILHELMSSON LEIF 25.02.2014 11:13

Minun kohdalla se vika näyttäityi muutaman viikon ja jopa kuukauden välein kerran niin ei onnistu sillä lampputestillä tai heinänteolla.

LAUKKANEN MAURI 25.02.2014 14:53

Helppoa kuin heinänteko; Meillä oli kun oli autosähköhomissa ns,testipenkki missä ne laturit testattiin kuormalla,siis niitä kuormitettiin ja seurattiin sen latustehoa ja säätimen toimintaa.

En tiedä kuinka nykypäivänä tilanne on,onko siellä autosähkökorjaamolla pelkkiä varaosanvaihtajia ,mitä on usko ,siis kun elektroniikka on kehittynyt eteenpäin ,mutta määrätyt komponentit taitaa olla samanlaisia ja toimiva kuten ennenkin siis on vaan eritasoisa korjaajia.

HALMEENMÄKI JUHANI 25.02.2014 18:35

Mauri, nyt kun on näitä väyläohjattuja latureita, niin edes laturin nastoista ei enää saa suoraa selkoa jännitteestä. Ja testipenkissä ei selviä käytännössä mitään, kun ei ole auton järjestelmää ohjaamassa jännitteensäätöä, joka sekin tehdään pätkimällä. Ja nämä ei ole edes mitään uusia enää, suurinpiirtein 2000 alkaen niitä alkaa löytyä.

LAUKKANEN MAURI 25.02.2014 21:14

Ompa maailaman meno ihmeellistä ,jos ei laturia penkissä voida koeajaa,minäkin joudun ammatissani tekemisiin kaikenlaisten väyläohjattujen ja mobus- laiteitten kanssa ,eli jos tehdään niitä uusia latureita,oli ne väylässä tai ei,kyllä niille testivehkeet löytyy se on varma,mutta niitä ei varmaan ole jokaisella nyrkkipajalla.

Siis kysymys on ollut onko se laturi rikki vai ei,ei niitä mututuntumalla vaihdeta,jos vaihdetaan se on rahastusta tai ammattitaidon puutetta.

PAANANEN KAUKO 02.03.2014 11:27

Elämä on ihmeellistä!!! Ainakin adrian kanssa. Neuvosta vaarin otimme ja soitimme Tampereelle ItaliaMotorsiin. siellä erittäin ystävällinen ja asiantunteva nuori mies totesi, että kyllä kyseessä on juuri asunto-osan akun laturiin menevä johto, josta siis se sulake poistettiin Megassa. Neuvoi ottamaan yhteyttä Caravan Erälaukkoon jossa Adriaa huolletaan. Menimme siis sinne, jossa ystävällisesti paneutuivat ongelmaan, mittasivat virrat, totesivat, että pois on jääkaapin ja asunto-osan akun lataus, akku ja laturi kuitenkin ok. Pistivät maagisilla sormilla sulakkeen paikoilleen ja .... kaikki toimii ongelmitta. Nyt siis kaikki pelaa! Kiitos kaikille vihjeistä. Ja Erälaukon väelle avusta! Nyt tietää, minne autoa viedään huoltoihin ja missä se asiantuntemus on.

ARENS JAN 05.10.2015 13:56

Minulla on toisenlainen ongelma, latausjännite laski sen verran, että oli pakko puutua asian. Hiilet olivat loppuun kuluneet (6 ja 4 mm) Hommasin Motonetista uuden virransäätäjän hiileinen, mutta sieltä puutui toi D+ napa kokonaan. Vanhassa kapalessa oli lisäksi napalle vielä muovin sisällä piilossa vielä joku transistori tai vastaus (en tiedä.) Onkos asunto osalle laturissa oma itsenäinen D+ navan alhalla oleva järjestelma? Jos liitettäisin yhteen noi D+ ja B+ navat. Onkos toi Valeo laturi joku erikois asunto/matkailuautolle tarkoitettu laturi?

HALMEENMÄKI JUHANI 05.10.2015 18:15

Kyllähän Valeo on ihan saman kokoluokan sähkölaitevalmistaja kuin Bosch, ja toimittaa mm BMW ja MB ensiasennukseen nykyisin. Se vastus lienee siksi, että joissain latureissa on varmistettu merkkivalon mahdollinen toimimattomuus laittamalla säätimeen valoa vastaava vastus, joka herättää latauksen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.