Dukaton jarruonkelma

JOKINEN AULIS 01.02.2014 19:26

Fiat Dukato 2003 2.8 Onko kellään kokemusta moisesta onkelmasta joka on seuraavan lainen. Ajossa kun painaa jarrua jarrutus toimii ihan hyvin mutta kun helppaa jarrupoljinta jarrutus palautuu viiveellä joka on harmmilloinen. Jarrut eivät jää päälle makaamaan ainoastaa palautuu viiveellä.Vinkkejä ootellen kiitollisena

Käyttäjän lisäys viestiin 1.2.2014 klo 20:26:30 Ajetaan vaan kesällä. Nesteet vaihdettiin viime keväänä mutta ei loppunut onkelma.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2014 klo 11:58:11 Kiitos osallistumisesta keskusteluun. Jarruletkun tukkoisuus tuntuu todennäköiseltä Jonka koitan keväällä kun otan auton käyttöön selvittää. Koitan kommentoida kokemuksesta keväällä. Kiitokset ootellaan.

JANHONEN MATTI 01.02.2014 20:11

Esiintyykö vain näin pakkaskelillä? Ja toinen kysymys, kuinka vanha jarruneste on eli lähinnä sen mahdollista vesipitoisuutta tässä metsästän.

POHJANTÄHTI JORMA 01.02.2014 20:54

Jarrusyliterien "herkistäminen" voisi auttaa, eli männät jumittaa. Tosin en ole vuosiin rassanut autoja, mutta näin tehtiin entisaikaan jarruille jotka jäivät laahaamaan. Muitakin mahdollisuuksia on vaan kun en tarkalleen tiedä minkälainen jarrusatula on kyseessä siellä voi luistit olla ruosteessa jotka on myös helppo herkistää.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.2.2014 klo 21:17:45 www.autovisionfinland.com Täältä voit käydä katsomassa jarrusatulaa oli tarjouksessa.

PELDAN JAN 01.02.2014 21:18

Ei välttämättä männissä vikaa. Monesti on ollut jarruletkut tukossa. Jos pystyt ota letku irti ja puhalla, ilman pitäis kulkea. Sinne letkuun kertyy joissain malleissa likaa ja rappaantuu umpeen. Eteläeurooppalaisiissa autoissa jopa letkun kumi turpoaa ja muuraa reijän pieneksi. Neste menee satulaan päin paineella pienestäkin reijästä mutta takasinpäin tulee "vapaalla" niin kestää kauan ennenkuin päästää männän takaisin.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.2.2014 klo 21:19:09 Jos satula jummissa se jää laahaaman.

HAUTANIEMI ARJA-TARU 01.02.2014 21:30

Tuossa tuli jo melko hyviä vihjeitä, mutta minullakin on yksi. Nimittäin jarrujen pääsylinterin (se johon poljin suoraan vaikuttaa) ilmareikä, sijaitsee useimmiten jarrunestesailiön korkissa. Talvella se voi jäätyä jos saa tipan vettä sopivaan paikkaan. Nuppineulalla saa rassattua auki.

/Kallu, Tarun miäs ja autokuski.

PETERI JUHANI 03.02.2014 14:35

Mulla oli sisäpuolen kengät ruostunut satulaan "kiinni" ja vain uloimmat kengät jarrutti ja olivat kuluneet. Kuului pintä vikinää hetken,kun jäivät vähän laahamaan jarrutuksen jälkeen.

T:Jussi

JANHONEN MATTI 03.02.2014 15:35

Vanhemmat pyörän jarrusylinterit kannatta aina renkaanvaihdon yhteydessä tai muuten "rokattaa". Tapahtuu niin, että jarrusatulan suojakumin läpi painetaan pienineulaisella injektioruiskulla jarrunestettä (vain sitä) niin paljon, että sitä tursuu yli. Asiaa auttaa jos ottaa sisemmän jarrupalan pois ja pihdeillä painaa sylinterin täysin sisään, pumppaa jarrupolkusimella ulos jne. välillä' aina jarrunestettä painaen väliin. Operaation aikana jarrunestesäiliön korkki pitää olla auki. Sylinteri herkistyy nopeasti. Apurin kanssa homma toimii parhaiten. Sylinterin ja levyn väliin voi laittaa jonkun palikan niin, että jarrusylinteri ei pääse tulemaan vahingossakaan ulos..

Tässä taas neuvo siitä miten saa aikaan huonosti palautuvat jarrut. Ajamalla palat ja levyt ihan loppuun, jolloin männät joutuu jarrutuksessa ja muutenkin tulemaan liian ulos, jolloin vesi ja kura vesi pääsee hyvin mäntiin ja jarrusylinteri ruostuu, jolloin männät ei enää palaudu hyvin. Voi jopa käydä niin, että jos jarrupala pääsee liikkumaan se vetää liian ulkona olevaa mäntää jarrutuksessa mukaansa mistä seuraa, että ajan mittaan männän palautuminen heikkenee.

VÄLIAHDE JUSSI 03.02.2014 16:25

Mielestäni nainen on nyt lähinä,olisiko kumit sylentereissä tullut väärinpäin. Tuo palautuminen vähän viittaa siihen.

KAUPPI ERKKI 04.02.2014 12:04

Kyllä tuo jarruletkujen tukkoisuus on yleisempi vika Ducatoissa kuten tuossa ylempänä joku kirjoittikin jos jarrumännät eivät palaudu helposti niin jos ja kun avaa ilmausruuvia niin jarruneste pääsee vapaasti purkautumaan ulos ja jos jarrumännät silloin palautuvat hyvin niin letkut ovat tukossa hyvin yleistä. Jarrutehostin on tunnoton se pystyy painamaan jarrunesteen jarrumäntiin vaikka millin suuruisesta reijästä vaan milläs se palautuu samasta reijästä.

VALLIUS MARTTI 04.02.2014 15:04

Tuossa Erkin komentissa sen veran korjausta se jarruletkun tukoisuus juuri Ducatossa ei ole yleistä mutta on esintynyt,nythän nuo letkut tulee alihankioilta jotka tekee useaan auto merkiin letkuja joten niitä on useassa merkissä,itse autoja huoltaneena ja rempaneena en ducaton ole vaihtanut yhtään letkua""tietysti on mahdolinen"" Fordin, pösöön, citikaan,ja volkariin vaihdettu useamman keran mutta vaan henkilö autoon.TV Kulkuri

PITKÄAHO JUKKA 04.02.2014 15:17

On se vaan ihme vekotin se dukato kun molemmat jarrupiirit tukkeentuu aivan yhtäaikaa ja yllättäen. Luulis että edes se toinen piiri jäis auki että jarrut edes vähän puoltais.

VALLIUS MARTTI 04.02.2014 15:43

Tuohon Jukan komentiin löytyy aivan järki peräinen ja lookinen vastaus mutta jäköön nyt se jokaisen omaksi pähkäilykksi.TV Kulkuri

JANHONEN MATTI 04.02.2014 16:00

Hyvä Jukka!

Jarruputkessa/jarrusylinterissä on kuljettajan jalan, vipuvarren ja jarrutehostajan voimin aikaansaatu erittäin korkea paine, jolloin kumiset letkut muuttaa jarrutuksessa jopa tilavuuttaan - jopa panssaroidut. Ja sitten sanotaan pokkana, että kuminen jarruputki onkin sellainen "aorta" että se meneekin silmänräpäyksessä kiinni kun paine putkessa laskee. Ja vieläpä kaïkki jarruputket/jarrupiirit samanaikaisesti. Ja kun vielä huomioidaan, että jarrusylinteriltä palautuvan nesteen määrä on erittäin pieni, koska sylinteri palautuu vain 1-1,5 milliä =jarrupalojen välys Uskokoon ken tahtoo.

PITKÄAHO JUKKA 04.02.2014 16:11

Noinhan se on,mutta näissä nykyisissä autoissa on kaksipiirijärrut joihin on kytketty kolme pyörää per piiri. Se jako kolmeen on aikaan saatu siten että edessä on kaksi sylinteriä yhtä jarrusatulaa kohden,silloin vahingon sattuessa jää vielä toisen männän teho toimimaan vaikka koko putki katkeais. Kasipiiri jarrun edellytys on se että pääsylinterissä on myös kaksi mäntää jotka työntävät painetta putkiin.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.2.2014 klo 16:30:30 Niin,ja varsinaiseen asiaan kannattais tarkistaa sen pääsylinterin kunto kun niihin tahtoo tulla syöpymää sinne sisäpuolelle joka puree tiivisteisiin eikä ne hentoiset palautusjouset jaksa palauttaa kun ajan kanssa mäntiä alkuasentoon.

JANHONEN MATTI 04.02.2014 17:16

Se "Hyvä Jukka" oli tarkoitettu taputukseksi sille 15:17 kirjoittamallesi viestille.

PITKÄAHO JUKKA 04.02.2014 18:13

Ymmärsin oikein.

SUOMI SEPPO 04.02.2014 21:44

Katsatuksessa dynamometrissä voi huomata tuon letkun tukkeutumisen hitaassa palautumisessa. @seppo

JANHONEN MATTI 04.02.2014 22:07

Ei täydellä varmuudella. Asiaan vaikuttaa moni muukin syy joko erillisenä tai yhtäaikaisesti.

HJELM ARTO-VEIKKO 04.02.2014 22:25

Palautuuko poljin normaalisti. Musta tuntuu että vika voi olla niinkin yksinkertainen.

Jelmi

KAUPPI ERKKI 05.02.2014 16:35

Ducatoja on sekä yhdellä jarruletkulla että kahdella jarruletkulla varustettuna per puoli ja kyseessähän oli jarrujen makaamaan jääminen ja silloin riittää että toinen jarruletkuista ei pääse palauttamaan nestettä toki silloin toinen mäntä toimii normaalisti mutta jarru jää laahaamaan siinä männässä minkä letku on tukossa.

Dukatossa letku menee tukkoon siitä kohtaa mistä se on tuettu jousitolppaan ja näin toki tapahtuu muissakin merkeissä tämä vain selvennykseksi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.