Trumatic lämpösuuttimen puuttuminen ulkoovelta

VÄNTTINEN ILKKA 30.01.2014 11:00

Paha puute Euramobil P 662 HB Profilalla vm. 2006. Ei ole lämpösuutinta oven vieressä. Eikä sitä voi lisätäkään kun jk:n takaa ei se onnistu. Muuten auto tuntuu lämpimältä mitä nyt etosasata kylmä hohkaa. Voisiko lämpösuuttimelle tuoda putken JK:n yläpupolella olevan lieden kautta laittaisi sitten suuttimen ylemmäs ja siitä suuntaus ovelle.

Taitaa olla ettei kannata ryhtyä moiseen.

HUOVINEN TUOMO 30.01.2014 16:46

Tere. Minulla myös tuntui veto etuoassa, vaikka lämpösuutin tulee ovelle. Tutkittuani asiaa, niin hokasin, että veto tuleekin ajotilasta verhon alta. Olen koittanut laittaa jotain vällyä eteen ja kyllä hyttä on lämpimämpi. T. Tumi

TERVASMÄKI MARKKU 30.01.2014 16:50

Pitää muistaa se, että jostain pitää tulla autoon sitä korvausilmaakin! Kaikkea ei saa tukkia, jos ei tiedä mitä tekee..

TERVO JARI 30.01.2014 16:50

Ku ei nää, nii mutua sitte, siitähän on paljon poristu--->

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=19&x26555=104680556

Mut nyt se vaihtoehdon tyrkytys:

Laita lämpöputki lattian läpi ulos ja nosta takas sinne missä lämpöä haluut. 19 mm solukumieriste riittänee lämpöeristeeksi tuolle lämpöputkelle.

Voithan koteloida tuon putken ja lisätä eristettä vielä koteloon.

Tuollainen "alakautta koukkaus" on käytössä joissakin vaunuissa/as-autoissa jopa eristämättöminäkin niitä on.

Hemmottii. . .

HYTÖNEN RAIMO 31.01.2014 00:16

Kyllä siellä jääkaapin takana on yleensä tilaa, sen alaosassahan (ulkoseinän puolella) on yleensä pokaus kaasupoltinta varten. Tilaa pääsee tutkimaan irrottamalla alemman tuuletusritilän. Aika ahdas paikka, mutta kyllä siellä mahtuu putken ulostulot merkitsemään esimerkiksi poraamalla akkuporakoneella muutaman millin reiät kumpaankin sivuseinään. Sen jälkeen poraat sivuseiniin ulkopuolelta reikäsahalla sopivan kokoiset aukot käyttämällä hyväksi edellä mainittuja merkkireikiä. Pitäisi onnistua helpohkosti ellei ole aivan tumpelo.

Toisaalta, eikös Eura-Mobilissa ole kaksoispohja? Jos tässä mallissa, niin toinen mahdollisuus on koukata kaksoispohjan kautta, jossa parhaassa tapauksessa on jo lämmitysputketkin valmiina. Siitä vain ulosotta ja tuloreikä sopivaan paikkaan oven lähettyville (voi olla lattiassakin, mutta silloin suulake suojattava erillisellä kannella (löytyy karavaanariliikkeistä) ettei sinne pääse tippumaan roskia.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.1.2014 klo 00:25:36 Porauksia tehtäessä pitää katsoa ettei poraa esimerkiksi toisella puolella oleviin sähköjohtoihin tai -laitteisiin. Ulostulosuulakkeen kohdalla pitää huomioida myös sen reunuksen vaatima tila (~ 10 - 15 mm), joka jätettävä lattiaan ja/tai pystyseinään nähden.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.1.2014 klo 00:30:44 Ja voi ne läpimenot porata suoraan ulkopuoleltakin, kunhan katsot ensin ettet poraa jääkaappiin tai mahdollisiin sähköjohtoihin.

TURUNEN HEIMO 31.01.2014 07:44

Eikö Trumatic kierrätä sitä yhtä ja samaa ilmaa putkistoissaan. Tuo ajatus putken vetämisestä pohjan alta taitaa olla ainoa siisti ratkaisu.

VÄLIAHDE JUSSI 31.01.2014 08:05

Entä kokeille lämpömatto elementtiä lisäksi vielä siihen kohdalle?

HYTÖNEN RAIMO 31.01.2014 10:55

Ei kierrätä. Vanhemmissa malleissa lämmitettävä ilma otettiin yleensä pannun alla olevasta aukosta, uudemmissa pakoputkea ympäröivän putken kautta, joka esilämmittää ilman ennen sen joutumista pannun kuumennettavaksi. Ilmanvaihto hoituu erillisten korvausilmaukkojen ja itsetuulettuvien kattoikkunoiden välityksellä

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.01.2014 15:06

"Vanhemmissa malleissa lämmitettävä ilma otettiin yleensä pannun alla olevasta aukosta, uudemmissa pakoputkea ympäröivän putken kautta"

En viitsisi kinata, mutta tuo ei pidä paikkaansa.

Vanhemmissa Trumaticeissa (3002 ja 5002) paloilma otetaan lattian alta. Lämmitetty ilma otetaan puhaltimelle lämmittimen takaa, jossa puhallin on kiinni.

Uudemmissa 3400 ja 6000 sarjan laitteissa lämmitysilma otetaan ymäröivästä ilmasta ja painetaan puhaltimella lämmityskennon ohi putkistoon. Paloilma otetaan pakoputkea ympäröivän putken kautta.

Uusimpiin Combi 4 ja -6 sarjan laiitteisiin en ole tutustunut, mutta samanlainen systeemi näyttää niissäkin olevan kuin 3400 ja 6000 sarjan laitteissa.

HAAPANEN TIMO 31.01.2014 16:33

Jeps. Ulkoa ei tule kuin paloilma, ja se tulee sieltä pakoputken ympärilllä olevasta letkusta jäähdyttäen samalla sitä pakoputkea.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 31.1.2014 klo 16:36:00 ps. Olisikin aika kummaa jos sisäilmaa otettaisiin pakoputken vierestä vaikka kaasulaitteesta puhutaankin. Pannussa menee kyllä.

LAUKKANEN MAURI 31.01.2014 16:56

Siis jos käytetään amattitermiä trumasta se ns,kiertoilma lämmitin. Nimen pitäisi kertoa mistä puhutaan,sen enempiä selittelemättä,muuta jos kiinostaa niin gukkeliin sana kieroilmapuhallin niin tietoa pukkaa!.

HYTÖNEN RAIMO 31.01.2014 17:40

No ei kinata, sanoin ehkä turhan ylimalkaisesti.

Siis paloilma tulee noin, korvausilma omista kanavistaan, osa jopa auton lämmitys/tuuletuslaitteen kautta. Jos kaappi olisi täysin tiivis sieltä loppuisi happi melko nopeasti. Tietääkseni kaikissa matkailukulkineissa on tarra, jossa kielletään tukkimasta korvausilmakanavia.

HAAPANEN TIMO 31.01.2014 17:45

Täsmennetään tätäkin. Lämmityslaite ei vie happea sisätilasta. Sisällä hengittävät ihmiset ovat ainoita hapenkuluttajia silloin kun hellaa ei käytetä.

@timppa

VÄNTTINEN ILKKA 31.01.2014 21:57

Kysyisin vielä tästä korvausilmasta. Auto on puoliintegroitu ja olen tukkinut turvavyöaukot kun tuli kylmää, riittääkö auton omat lämmityslaitesuuttimet auki yhdessä asuinosan ikkunoiden korvausilma-aukkojen kanssa kun muita aukkoja ei ole. Etuovien ilmastointiaukotkin on pysyvästi tukittu

Ei ainakaan huurtumista tunnu olevan.

VÄLIAHDE JUSSI 31.01.2014 23:43

Ne ovien korvausilma luukutkin toimivat eräänlaisina turvallisuus tekijöínäkin koska,kaasu on raskaampaa kuin,ilma. kyllä ikkunoista tuleva korvausilma riittää kun, vain katot että, ilma kiertää siis ilmanpoistokin pitää olla turvatu.

TURUNEN HEIMO 31.01.2014 23:48

Jotenkin nyt taas huvittaa, muutamat eivät todellaakaan ole oikeasti tutkineet lämmitintään. Paloilma, korvausilma ja kiertoilma ovat kaikki eri asioita. Joka asiaan on tässä ketjussa annettu oikea vastaus, sen pomiminen mutujen joukosta voi olla vaikeaa jos ei ole edes pientä kiinnostusta laitettaan kohtaan. Tässä tuo truman sielunelämä asiallisesti: http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/Combi%20asennusohje.pdf

HAAPANEN TIMO 01.02.2014 14:52

Ilkka. Mulla on aivan samanlainen ratkaisu, eikä mitään ongelmia.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.