Mistä noita selittäjiä riittää
JANHONEN MATTI
29.01.2014 16:27
Tänään on Ilta-Sanomissa uutinen, että puolella tai lähes tyhjällä tankilla ajaminen on pakkasella vaarallista ja voi rikkoa auton moottorin.
Ja joku toimittajan planttu oli uskonut kun niin oli sanottu ja eikun lehteen.
Asiantuntija oli haastateltu jotain Autoasin asentajaa.
Kun kuutiossa (1 m3) ilmaa voi nollakelillä olla 5 g vettä, niin paljonko sitä silloin on tankissa olevassa ilmassa, jos vapaa tilavuus on 40 litraa.
Kahdenkymmenen asteen pakkasella kuutiossa ilmaa on alle 1 g vettä/m3.
Paljonko sitä silloin on tankissa, jonka vapaa tilavuus on vaikkapa 40 litraa.
En viitsi edes laskea.
Siinä vaiheessa diesel-polttoaineessa itsessään oleva vesimäärä (sitä on aina vähän) ylittää ilmassa olevan vesimäärän.
Ja jos tankissa on vettä niin se "ankkana jäässä" tankin pohjalla.
Ei saisi höpöttää kun jotkut uskoo.
HYTÖNEN RAIMO
29.01.2014 17:02
Siis miksi se on vaarallista? Ei kait siksi, että polttoaine voi loppua kesken reissun?
Ja annetuilla oletusarvoilla 40 ilmalitrassa on kahdenkymmenen asteen pakkasella 40 milligrammaa vettä = 40/1000
JANHONEN MATTI
29.01.2014 17:24
Nesteen tuotetiedotteen mukaan diesellaadussa -29/-34 on vettä 70 mg/kg
Tuotteen laatuja 200 mg/kg.
Polttoaineen tiheys lämpötilassa +15 C = 820 g/ltr.
Arktisessa laadussa vesipitoisuus 10 mg/kg.
Sen tiheys kuitenkin hieman alhaisempi kun -29/-34 laadun.