Akku vai hehkut?

HÄKLI HANNU 29.01.2014 14:27

Oli tarkoitus lähteä hiukan autoa notkistelemaan,mutta ei tarvinnutkaan. Akkuvahti näytti akussa olevan virtaa hiukan yli 12V käänsin virran päälle ja tietenkin alkoi samalla hehkuttaa ja akkuvahti alkoi näyttää että virrat vähenee reippaasti. Pudotti alle 11V kun oli hehkuttanut, eikä enää jaksanut käyntiin pyörittää, pyöritti muutaman kierroksen vaivoin ja siinä kaikki. Vieköhän hehkut jollain tavoin liikaa virtaa vai onko akku tullut maaliin? Auto ajossa joka päivä nytkin seisoi eilisillasta noin 20 tuntia. Akun ikää en tiedä 100Ah Bosh näkyy olevan, ulkopuolisesti ei näyttäisi kovin vanhalta. Pakkasta oli yöllä ja aamulla -22. Löhkolämmitin päällä pari tuntia.

HALINEN HARRI 29.01.2014 15:15

<12 V = akku ladattava 12-12,5V= akku puoliksi ladattu

12,5=Akku täyteen ladattu eli pistäpä akku lataukseen ja jollei sen jälkeen käynnisty on vikaa akussa tai autossa.

JANHONEN MATTI 29.01.2014 15:17

Täyden akun napajännite on 12,72 V Tyhjän 11,04 V Taulukon mukaan 11,9 V jännitteellä teho 25 % täydestä jota pakkanen vielä heikentää.. Akku on joko finaalissa tai muuten vaan käytännössä tyhjä. Lataa vielä se kunnolla ja katso pitääkö virtansa. Ellei pidä niin akkukauppaan.

VIRTANEN VESA 30.01.2014 09:05

Riittääks sadasosa voltit, mites on kun mittarin tarkkuus ei riitä ? Vesa

KORHONEN PAULI 30.01.2014 09:53

Tässä kohti viittaisin Hansin 28.1 aloittamaan ketjuun. pkk

HÄKLI HANNU 30.01.2014 19:13

Olen erittäin kiitollinen näistä vastauksista, nimenomaan kaikista tavallaan selvyyksistäkin, olisihan tuo pitänyt ajatella ihan ite ettei se vollttimäärä riitä, kun tuossa akussa (Boshc) Ilmeisesti valmistettu kuitenkin Kiinassa, niin siinähän Ammppeerit heittävätkin Volttia ja hehkut vaativat virtaa niin eihä Fiat ymmärrä Soomen alkutalvea ja sanoo sopimuksensa irti siihen kunnes aurinko on huomattavasti lähempänä Soomea. Auttaisko tuo turakkirekkamiesten kikka, nuotio moottorin alle. Tässä ei ole viitattu mihinkään ketjuun eikä yritetty ainakaan kettuilla kelleen. H.H

JANHONEN MATTI 30.01.2014 20:26

Kyllä nuotio auttaa ja paljon. Se poistaa starttaustarpeen kokonaan.

Sen verran täydennän silläkin uhalla, että joku todella fiksu nälvii. Akussa tapahtuu niin lataus kun purkuvaiheessakin sähkökemiallinen reaktio, joka on lämpötilasidonnainen kuten kemialliset reaktiot yleensä. Monesti ajatellaan, että akku toimii aina samalla tavalla ja siitä voi ottaa aina ulos saman määrän virtaa lämpötilasta riippumatta. Niin ei ole. Akun kapasiteetti laskee jo -20C noin puoleen ja -30C reilusti alle puolen. tämän. Ja kun kylmä akku ei luovuta virtaa kuten lämmin, niin ei se myöskään lataannu kuten lämmin. Akun ollessa koko ajan kylmä/kylmässä se ei juurikaan lataudu näillä aivan pienillä akkulatureilla ja jos latautuu niin hitaasti. Akkulaturin pitää olla niin suuri, että akku alkaa latauksen voimasta hieman lämpenemään jolloin akun kemiallinen reaktio kiihtyy ja akku latautuu paremmin.

TERVASMÄKI MARKKU 30.01.2014 21:06

Uhallakin laitan vastaisen varalle linkin. Kotimainen :) Moni varmaan tietää mutta ehkä ei kaikki.

http://www.arcticheat.fi/arctic-battery-heater.html

HAAPANEN TIMO 30.01.2014 21:38

Toimii, mutta ylläpitolaturi lohkolämmittimen yhteydessä ajaa saman asian pikkuisen paremmin.

@timppa

JANHONEN MATTI 30.01.2014 22:08

Ei tarvitse Markku laittaa millään uhalla laittaa. Pakkasella akun lämmitys auttaa aina, kunhan sitä ei tehdä avotulella ja liian nopeasti. Lohkolämmittimessä on montaa hyvää puolta joista yksi on se, että se säästää akkua.

HAAPANEN TIMO 01.02.2014 14:18

Vesa tuolla ylempänä ihmettelee mittarien tarkkuutta. Muutaman euron mittareilla pärjää oikein hyvin, mittarien lukemien toistettavuus on erinomainen ja ehjästä täyteen ladatusta akusta saa 'kalibrointilukeman' jolla sitten jatkossa pelaa.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.