Miten määritellään autovero..
POHTO MARTTI
28.01.2014 14:21
tai käyttö maksu /diesel-vero yli 3500kg painavilla autoilla.
Kaverilla kuorma-autoksi rekisteröity jenkki vani, jossa vuotuinen vero 86€..
ajatuksena siis saada kuorma-autoksi rekisteröity matkailuauto siis yli 3500kg painava jenkki vani..onko mahdollista tuommoisella verolla.
Määritelmä kuorma-auto..?
Matkailu- auto ?
Retkeily-auto?
Asunto-auto?
Onko noilla eroavaisuutta...
Kaverilla on jenkki vani kevyt-kuormaauto maksaa veroja 86€ vuodessa. minulla matkailu-auto ja menee melkeen 600€ veroa, toki hulppee ero sisustuksessa ja tilassa.
Eli eli..jos ostan kunnon v8 jenkin niin tuommoisen jos otan käyttöön ja tai haen sen ulkomailta, miten pääsen 86€ vuotuisella verolla..voinko saada sisustuksen matkailuauton tms. tapaiseski sänkyineen liesineen jääkaappineen tuolla 86€ käyttöön.. äh tuliko tämä rautalanka versio ymmärretyksi?
ESKOLA PENTTI
28.01.2014 15:53
Lukaise ensinnä asiaa koskevat Trafin sivut, eiköhän sieltä apu löydy? Ja heiltä kysäisemällä selviää loput.
Ei tule turhaa mutu-tuntumaa.
Tämä näin mutu-tuntumana, miten itse etenisin.
AHJOS TIMO
28.01.2014 16:14
Ehkä voi kuitenkin tässäkin neuvoa tämän verran:
Kuorma-autot ovat tavaran kuljetukseen tarkoitettuja autoja. Matkailuautot ovat henkilöautoja silloinkin, jos massaa on yli 3500 kg.
Retkeilyauto ja asuntoauto ovat epävirallisia nimityksiä. Missään viranomaisyhteyksissä ei nitä sanoja käytetä. (Retkeilyautoiksi sanotaan toisaalta sellaisia matkailuautoja, joissa on pakettiauton peltikori, mutta myös sellaisia retkeilyyn tai matkailuun käytettäviä autoja, jotka eivät täytä Suomessa matkailuauton erityisvaatimuksia. Monet kutsuvat matkailuautoja asuntoautoiksi.)
Matkailuautoksi hyväksytään virallisesti auto, joka täyttää tietyt erityisvaatimukset. Ne on lueteltu sivulla http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto
POHTO MARTTI
28.01.2014 16:30
No joo, lukasin Trafin sivut ja jos niistä aikoo saada selvän niin joko asiasta täytyy itse tietää tai sitten käydä katsastuskonttorilla tai kysellä suoraan trafilta...
Kiitos linkistä..
EEROLA TEEMU
28.01.2014 18:10
Aika moneen kysymykseesi löytyy vastaus, kun menet viestihakuun esim. seuraavilla: "3500 kg vai kuorma- auto" tai " muuta kuorma- autoksi" . Monia muitakin hakusanoja kannattaa koittaa ja ehkä myös jäsenkeskustelun puolella. Porukat ei välttämättä ala selostamaan "jälleen kerran" samoja asioita. Katsastajilta kannattaa myös kysellä, ei se mitään maksa.
Henk. koht. mielipiteenä en näe sitä kuorma- auton verotusta minään ainoana autuutena. Ellei autoa tarvitse kuin osan vuodesta, niin verot ja vakuutusmaksut putoaa murto- osaan. Painavan kuorma- auton polttoaineet maksaa paljon ja muitakin rajoituksia ja kustannuksia tulee, varsinkin jos liikkuu ulkomailla. Kannattaa tietysti lähteä omista lähtökohdista ja laskeskella.
ASIKAINEN MATTI
28.01.2014 22:54
Vuosina 1990 - 1997 ajoin Teleltä ostamallani työkunta-autolla Renault SG3, kokonaispaino 4,5 tonnia. Matkailuautoksi muuttaminen olisi vaatinut katon korottamista 10 cm:llä enkä sitten halunnut moiseen vaivaan ryhtyä vaan rakensin autoon lepo-ohjaamon, joka rekisteröitiin 1 + 2 + 4 henkilölle. Kulku ohjaamosta toiselle penkkiriville kävi taittuvan laitimmaisen etuistuimen kohdalta. Autossa oli Telen jäljiltä varusteena yksiliekkinen liesi ja Primuksen nestekeskuslämmitys sekä pieni pöytä. Kuljettajan selän taakse kattoon rakensin pienen kaapiston ruokatarpeita ja -välineitä varten. Neljän hengen istuin toimi 80x186 mittaisena vuoteena ja selkänoja 80x180 mittaisena ylävuoteena. Vesi oli irtokanistereissa kylmäsäilytykseen hankin sähköjäähdytteisen kylmälaukun. Porta-Potti oli tavaratilassa, johon kulku oli ulkoa. Polkupyörät kulkivat mukavasti siisteinä tavaratilassa. Auto oli tosin meluisa, mutta muuten hyvä ajaa ja palveli 200 000 km:n matkan, kunnes oli aika siirtyä oikean matkailuauton käyttöön.
Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2014 klo 22:56:18
Auto rekisteröitiin siis kuorma-autona.