Polttoaine vuoto

PEIPPO PASI 27.01.2014 16:04

Laitoin tänään ensimmäisen kerran koppiauton käyntiin sitten syyskuun->suunnitelmissa talvinen viikonloppureissu.Lohkolämmitimellä lämmitin kóneen ja lämpöpuhaltimella suodattimen suuntaan lisäksi reilun tunnin ajan molempia.Kankeasti starttasi,mutta hyvin käynnistyi...Alle -10 astetta ollut pakkasta pari päivää Perjantaina vielä -25 aamulla.Haistoin diiselin hajun auton luona ja huomasin polttoainesuodattimesta tippuvan ainetta,näyttäs vuotavan vihreän kannen ja kiristysrenkaan välistä.(-08 Ducato)Tankissa kesäaineet ja joulukuun alussa kanisterista laittamani 20 l talviainetta->enempää ei mahtunut.Annoin käydä puoli tuntia ja koko ajan vähän tiputti..Mistähän johtuu,tulviiko suodatin jos kesäaineet vielä putkissa vai mitä? Ei varmaan uskalla viikonloppuna reissuun lähteä jos pakkasta 15 astetta. Onko näissä polttoaineen esilämmitystä? Asiallisista vastauksista kiittäen Pasi

KOCK REINO 27.01.2014 16:16

Terve ,ei siin ole mitään muuta vie verstalle niin ne kiristä sen vaihda samalla uus suodatin .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.01.2014 16:34

Onko laitettu tarvikesuodin? Tarvikesuodattimen mukana tuleva tiiviste on kuulema usein liian kova eikä tahdo pitää.

PEIPPO PASI 27.01.2014 16:36

Ei oo suodattimesta tietoa, vaihdoin auton viime huhtikuussa ja hyvin pelitti kesän ajan,ei ollut vuotoa...

EEROLA TEEMU 27.01.2014 17:23

Sillä kesädieselin ja 20 l talvidieselin sekoittamisella ei liene mitään tekoa tuon vuodon kanssa. Noita suodattimen tiivistevuotoja on sattunut muillekin, niin kuin edellä kerrottiin. Silloin joulukuussahan taisi olla + asteita pitempään, jolloin ne dieselit sekaantuivat ja polttoaineseoksen suodatettavuus parani likimain määrien suhteessa n. - 20C paikkeille (siitä -15C:sta). Tilanne olisi toinen, jos talvilaatua olisi lisätty kovilla pakkasilla, silloin sekoittuminen on epävarmaa.

Kun olet saanut sen suodattimen vaihdettua ja vuodon lakkaamaan, niin lähtisin liikenteeseen noilla dieseleillä tuonne -20C asti ja tankkaisin talvilaatua lisää kun tankkiin tulee tilaa. Voithan lämmittää suodatinta vaikka sisätilalämmittimellä ennen matkaa ja käytä moottoria jonkin aikaa tyhjäkäynnillä jos pakkasta on -15 ja -20C välillä.

Nesteen ohjeen mukaan, jos tankissa on kesälaatua ja pakkasta -15C tai enemmän, niin talvilaatu sekoittuu täysin, jos lämmittää talvilaadun kunnolla ( esim. jerrykannussa ) ja lisää vasta sitten tankkiin. Arktinen laatu sekoittuu helpoiten kesälaadun kanssa kylmänäkin.

PEIPPO PASI 28.01.2014 14:31

Suodinpaketin kantta en saanut paikallaan ollessa auki, enkä kotona muutenkaan. Koko paketin sain irroteltua ja vein lähikorjaamolle. Ei mitään silmin havaittavaa vikaa tiivisteessä, eikä muutenkaan..tiiviste oli ehkä vähän löysä (liian iso halkaisija), huomenna tulee uusi patruuna. Ootteko käyttäneet useinkin bensaa näissä ongelmissa diiselin seassa? Korjaamolla sanoivat että vähän vois laittaa sekaan...Edelliseen autoon muistaakseni joskus laitoinkin. Minkähän merkkinen muuten mahtaa olla "merkkisuodatin", (ei tarvike ) näihin Ducatoihin ja mistä niitä kätevimmin sais? Ja tietenkin halvalla. Nyt tulossa Mann merkkinen...

EEROLA TEEMU 28.01.2014 15:03

Mann on ihan hyvä merkki, vaikka samat valmistajat tekevätkin useita eri merkkejä. Halpa hinta ei ole mikään meriitti. Maksoi viimeksi jotain 30 e pintaan. Vanhempiin mekaanisella pumpulla oleviin moottoreihin voi laittaa polttoaineen joukkoon bensaa, mutta myös väritöntä paloöljyä (värillinen narahtaa testissä, jos sellainen osuu kohdalle).

Polttoaineeseen lisättävien aineiden määristä on kerrottu mm. Nesteen dieselpolttoaine oppaassa (vuodelta 2007), netistä löytyy. Olen lukenut, että nykyaikaisiin IDT yms moottoreihin ei pitäisi/saisi laittaa mitään lisäaineita, voi tulla kalliiksi. Jos lisää polttoaineen jäänestoa, niin pitää olla dieselmoottoreille tehtyä. En ole koskaan muuta lisännyt, vaikka on ollut kesädieseliä pakkasella. +40- 50 asteeseen lämmitettyä talvidieseliä olen kerran lisännyt, kun lämmöt ulkona oli yli -20C , mutta sitäkin mahtui vain parikymmentä litraa. Hyvin toimi ja sitten päälle taas talvilaatua.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2014 klo 17:10:33 piti olla: jtd- moottoreihin, tai muihin vastaaviin ei lisälitkuja.

KONONEN HANNU 10.02.2014 18:55

Polttoainesuodattimen kopassa on hiushalkeama,eikun koppa vaihtoon. On tyypillinen vika noissa vuosimalleissa,ihme pitkälle päästy,jos vasta nyt rupesi vuotamaan.

JANHONEN MATTI 10.02.2014 20:23

Ei mitään jäänesto sinne tankkiin. Polttoaine polttoaineena ja sillä selvä. Mahdollisen tankissa olevan vapaan veden (polttoaineessa itsessään aina hieman vettä) pitää jäädä common rail koneissa tankkiin ja viimeistään suodattimeen.

Korkeapainepumpun ja ruiskusuutinten työpaine on yli 1500 baria ja kun laitteiden toleranssit on olemattomat ja voiteluaineena vain puhdas polttoaine niin vesimolekyylejä ei siinä järjestelmässä kaivata.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.02.2014 13:59

"Minkähän merkkinen muuten mahtaa olla "merkkisuodatin", (ei tarvike ) näihin Ducatoihin"

Se on UFI Filters kts.https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=104963144

Pistin sinne kuvatkin. Se suodin,pitää olla kuin vessapaperirulla, muuten ei ole kuulema kyllin tiuha.

Käyttäjän lisäys viestiin 11.2.2014 klo 14:00:22 Siis Ducato 02 - 06 suodin Ricambi Originali eli alkuperäisvaraosa 0077362340 on UFI filtersin tekemä ja 101mm korkea

PEIPPO PASI 11.02.2014 15:33

Joo, kuvat jo näinkin, kiitos vaan tiedosta. Seuraava ihmettelyn aihe sit onkin tuo että "suodatin pitää olla kuin vessapeperia" . Entä jos ei oo, tuo Mann ei ainakaan taida olla, kuitenkin on "hyvä merkki". Se vuoto tosiaan loppui vasta kun avattiin patruuna kolmannen kerran ja kiristettiin VASELIINIEN kanssa... -Pasi

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.02.2014 16:03

Minulla oli "perinteinen" oliko Mann, en muista, mutta minun auton luottohuoltaja sanoi, ettei se ole kyllin tiuha common rail koneeseen. Uskon häntä.

HAAPANEN TIMO 11.02.2014 17:30

Suodatinvalmistaja ei kertakaikkiaan voi tehdä liian 'harvaa' suodatinta. Bisnes loppuisi heti. Standardit niissä on, minkä mukaan tehdään.

UFI teettää ainakin volkkarin naftasuodattimia Kiinassa. Vertaa niitä sitten???

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.02.2014 18:46

"Suodatinvalmistaja ei kertakaikkiaan voi tehdä liian 'harvaa' suodatinta. Bisnes loppuisi heti. Standardit niissä on, minkä mukaan tehdään."

Autojakin on monenlaisilla koneilla, jolle riittävät erilaiset suotimet.. Fiatin koulutuksessa oli kuulema asiasta mainittu erikseen nimen omaan noiden common rail koneiden yhteydessä. Uskon ammattilaista.

Koska tuo ei ole niin suuri kustannus, niin minä käytän "vessapaperi rullaa" Jokainenhan saa käyttää sitä minkä hyväksi näkee, tai ottaa pois koko suotimen.

Tuollakin aiheesta aiemmin keskusteltiin. https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=99794407

HAAPANEN TIMO 11.02.2014 19:35

Siinä moottorissa käytetään tietenkin sellaista suodatinta kuin pitääkin, mutta huoleti voi käyttää kenen tahansa valmistajan tuotetta. Varma se.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 11.2.2014 klo 19:45:31 Tuossa Febi:

http://www.ebay.co.uk/itm/FEBI-26336-Fiat-Ducato-2-3-JTD-244-02-07-Diesel-Van-FUEL-FILTER-/191064351783

Tuossa FFB http://www.trupart.co.uk/trupart/buyguide/html/ffp5502.htm

Valmistajia vaikka kuinka paljon.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 11.02.2014 21:27

Varmasti hyvie suotimien tekijöitä on pilvin pimein. Nykyään Motonetissakin on se "vessapaperi"suodin, ainakin kuvan mukaan. Aiemmin sillä oli se vakio yksikerroksinen paperi suodin samassa rungossa. Se yksikertainen paperi ei ole kuulema kyllin hyvä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.