naks naks

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 26.01.2014 19:55

Tuollainen ääni kuuluu matkaajasta.koneena 2.5 td ja vm 90.startti siis jumii,onkäytetty irti ja puhdisteltu päällisin puolin.joskus starttaa hyvin,useimmiten kuuluu vaan tuo nakse.onkohan tuuria vai ihan vikaakin kun kopautin moottoritilassa oikealla olevaa peltikoteloa niin auto starttasi taas.missähän päin tässä lienee rele kyseiseen toimintoon onko kellään tietoa?kiitos etukäteen.

TERVASMÄKI MARKKU 26.01.2014 20:31

Hmm.. "missähän päin lienee rele kyseiseen toimintoon" No, sehän on siinä ite starttimoottorissa, nimeltään solenoidi. Se vetää bendeksin päälle = siirtää sen hammaspyörän akselin suuntaisesti kohti vauhtipyörän hammaskehää ja samalla kytkeytyy se itse starttimoottori pyörintään. Jos vain nakse kuuluu,niin onkos nyt varma, että akkukehgät ym. liitokset on aukaistu puhdistettu ja kiristetty kunnolla?

Käyttäjän lisäys viestiin 26.1.2014 klo 20:33:46 Niin ja irti uudestaan, purku, puhdistus ja voitelu. Tai helpompi keino: osta uusi tai tehdaskunnostettu (silloin palautetaan se alkuperäinen viallinen)

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.01.2014 22:17

Vika ei ole välttämättä startissa.

Omassa Dukatossa oli samanlainen vaiva. Kun kytki solenoidissa herätenastaan viereisestä nastasta (paksumpi pultti) sähköä sen verran, että kuului kolaus, niin auto starttasi.

Kytkemiseen soveltuu hyvin varrelinen pullonkorkin avaaja, jos haluaa testat. Pitää vain varoa ettei tee oikosulkua runkoon.

Vika oli virtalukon pohjassa joka ei antanut solenodille kylliksi virtaa, että solenodi olisi jaksanut kytkeytyä kun hamppat eivät sattuneet sopivasti. Tuo kolautus kohdisti hampaat ja solenoidi jaksoi vetää.

Auto meni tosin vaihtoon vian kassa ja myöhepi omistaja uusi virtalukon pohjan. Välillä ongelma oli kierretty erillisellä painmapilla, kertoi auton meitltä ostanut.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.1.2014 klo 22:29:09 Kirjotusvirheet saa kaupan päälle, kun kirjoitan kännyllä jossa ei näy koko teksti.

Miksi se ei startannut johtui siitä, kun startin ja vauhtipyörän hammasrattaiden kärjet osui kohdakkain olisi bedix laitteen (startin hammaspyöräsysteemi ) pitänyt pyöräyttää moottoria hampaan verran jolloin solenoidi olisi pystynyt kytkemään startille täydenvirran.

Minulla oli myös startti irti, eikä siitä löytynyt vikaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.1.2014 klo 22:30:54 Se Ducato oli vm. -89

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 27.01.2014 09:50

kiitos vihjeistä suoraan navat yhteen ja startti pelaa joten hätäkeinona startti napille ja taas mennään..

ESKOLA PENTTI 27.01.2014 14:44

Tuo on hyvä, mutta todella vaarallinen, keino! Ei ole nimittäin yks, eikä kaks kertaa sattunut maailmalla, että vaihde onkin ollut päällä?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.01.2014 15:49

Starttaahan se avaimestakin, vaikka vaihde on päällä. Kerran talvella myös käynnistyi, kun otin avainta pois auton sivulla seisoen, mutta onneksi käsijarru piti, etupyörät vain jauhoi tyhjää.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.1.2014 klo 15:51:31 Tosin leiriytyessä ei pidä sitten painella sitä nappia, tai virta pitää kytkeä releen kautta joka vetää vain kun virta on päällä.

KOCH HANS 27.01.2014 23:54

Tarkista mmoottorin / vaihteiston MAAJOHTO siihen se viittaa

terv. HooKoo

AIRIKKA ISMO 28.01.2014 00:45

Jep.... Hans heitti hyvän " diagnoosin" missä vika....

Laita apukäynnistyskaapeli akun -navan ja koneen väliin ja koita miten starttaa??? Jokainen voi arvailla ? minkä näköiset tulee kytkin ja kaasuvaijereista kun maadoitus kulkee sitä kautta..

Käyttäjän lisäys viestiin 28.1.2014 klo 00:50:59 Niin, ja se huono maadoitus hajottaa sen virtalukonpohjan.........

KOCH HANS 08.02.2014 03:56

Olisi ihan kiva tietää mistä se vika löytyi kun tällä palstalla sitä kovasti eri vaihtoehdoilla arvailtiin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 13.02.2014 14:45

Eikös tuo vastaus tullut jo?

"HÄMÄLÄINEN HEIKKI 27.1.2014 klo 09:50:37 kiitos vihjeistä suoraan navat yhteen ja startti pelaa joten hätäkeinona startti napille ja taas mennään."

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 16.02.2014 08:37

Vika oli sarjassamme salaperäiset viat.ainakin kun kelit lauhtuivat niin startti pelaa taas hyvin.vika voi olla myös liitoksissa koskapa johtoja irrottelin ja kiinnittelin ja auto starttaa taas avaimesta.testi tulee taas jos pakkaset tulevat takaisin...

HJELM ARTO-VEIKKO 16.02.2014 08:47

Musta tuntuu solenoidin olevan likaisen sisältä.

Jelmi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.