Ohjekirjaa dethlefssiin

JÄRVINEN MARKO 24.01.2014 11:50

Moi, viime kesän vaunuiluiden jälkeen päädyimme hankkimaan matkailuauton. Vanha, kuten vaunummekin on, mutta kulkemaan pääsee. Kyseessä on Fiat Dethleffs vuodelta -91. Truma lämmitin on tuttu vaunuilusta, mutta tuossa kulkineessa on paljon muuta, mitä vaunussamme ei ole. Onkohan jostain saatavana jotain ohjekirjaa tms. kyseiseen ajokkiin? Mittareita ja nappuloita on autossa paljon, ja niiden käyttötarkoitus olisi hyvä selvittää... Auto ei ole vielä pihassa, mutta kaupat sovittu ja into olisi kova opiskella ennen kevään reissuja.

BACKMAN JUHANI 24.01.2014 12:32
Pyydäppä myyjältä ohjekirjat , EI sellaista kannata ostaa millä ei ole mitään dokumentti ja huolto historiaa en minä ainakaan sekaantuisi sellaiseen!
JÄRVINEN MARKO 24.01.2014 12:48

Huoltohistoria on dokumentoitu. Käyttö- ja ohjekirjat ovat hukkuneet vuosien saatossa. Ja ennen kuin enemmän tulee moitteita ostoksestani, omalla rahallani ostin. Kysyin em. kirjoja, en kommenttia ostoksistani. Kiitos ja anteeksi.

OJANEN MATTI 24.01.2014 13:11

Hyvin sanottu Marko .

ASIKAINEN MATTI 24.01.2014 14:15

Kysäisepäs tuolta Dethleffs Suomi - CMC Finland Oy Nukkeruusunkuja 3 C 52 00990 Helsinki Puhelin: 010-2396700. Faksi: 09-5865053. Sähköposti: info@dethleffs.fi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.01.2014 14:40

Saatta olla, ettei koko ohjekirjaa ole olemassakaan. Meillä oli -89 Dethleffs ja siinä ollet ohjeet olivat irrallisia A4 papereita, laturin panelista, jääkapista ja Trumasta, lisäksi oli nippu papereita vetokoukusta.

Nuo irralliset ohjeet löytynevät netistä.

JANHONEN MATTI 24.01.2014 15:54

Noinhan se meni siihen aikana kun Markku tuossa edellä kertoi. Ja tosiaan ne manuaalit voi kerätä netistä ja saa itseasiassa paremman tietopaketin kun se aikalaispaperinivasta oli.

Alla olevasta linkistä voi tulostaa itsellesi jääkaapin manuaalin myös suomeksi jo kaapin tyyppi on tiedossa. No arvokilvessä ainakin on tyyppi. Löytyy myös ne joita ei enää ole tuotannossa. Kokeile vaikka haulla RM6501 niin näet mitä tulee esiin (uusi kaappityyppi)

http://www.dometicmanuals.com/PROD/MASTERDometic.nsf?Opendatabase

Käyttäjän lisäys viestiin 24.1.2014 klo 16:12:20 Vaikka Truma onkin tuttu niin täältä löytyy tietoa Trumasta mm. hajoituskuvat.

http://www.truma.com/uk/en/heating/downloads.php

Käyttäjän lisäys viestiin 24.1.2014 klo 16:26:52 Täältä taas löytyy sekä rakennekuvia, että tarvikkeista moneen lähtöön ja moneen laitteeseen mm. auton vesipuolelle, vessan tavaroita, markiisin osia jne. Käytettyyn aina silloin tällöin jotain menee.

http://www.caravantukku.fi/

HAAPANEN TIMO 24.01.2014 16:52

Jos otat ohjauspanelista valokuvan tänne nähtäväksi, asiat selviävät varsin nopeasti.

@timppa

LINDEMAN HENRY 24.01.2014 18:51

...Myyjältä käyttöopastus+vinkit alustalle ja asunto-osalle. Samalla tulee testattua, että laitteet toimii. Tarpeen mukaan kannattaa kirjoitella itselle muistiin, mitä myyjältä kuulee. Yleensä vaunuihin / autoihin käyttäjät lisäilevät omia "virityksiään", joita sitten seuraavat käyttäjät arpovat ja miettivät niiden "ominaisuuksia". Kannattaa olla käyttöopastuksessa hiukan noviisina, niin saa toivottavasti paremman opastuksen, kuin että toi on lämppäri, kyllä sä sitä osaat käyttää... Alustan käyttöohjekirjaa (Fiat Ducato?) voi kysellä vaikka autopurkaamosta, jos sellaisen olis joku jemmanut.

JÄRVINEN MARKO 24.01.2014 20:23

timppa, kiitos, laitan kuvan mittareista/nappuloista, kunhan saan kamppeen kotipihaan. Ja, kuten sanoin, kokemusta on vaunun kanssa trumasta ja jääkaapista, samanlaiset ovat "uudessa" autossamme. Nuo lataushommelit ym aiheuttanee päänvaivaa, mutta kaikkeen oppii? Kiitos vastanneille, viime vuonna aloitettiin harrastus vaunulla, nyt edettiin jo autoon, ehkä joskus jopa uudempaan... Nyt mennään näillä. Vaunua ei olla hävitetty, jos sattuu tarvetta olemaan. Kuivassa suulissa huilaa hän. Ja kiitos viime kesästä, kaikille uuden karavaanariperheen vastaanotosta. Olette melkein yhtä, kuin motoristit ;) ps. olen Motoristi ja karavaanari:)

Käyttäjän lisäys viestiin 24.1.2014 klo 20:26:16 Ja kiitos MAtti, laitoin kysymyksen...

Käyttäjän lisäys viestiin 24.1.2014 klo 20:28:08 Siis Asikaisen Matille tuo kiitos. Ja muillekin toki asiallisista vastauksista persaukiselle, aloittelevalle karavaanarille!

VÄLIAHDE JUSSI 25.01.2014 15:02

Marko mikä pyörä sulla on?

JÄRVINEN MARKO 26.01.2014 13:24

Honda GL 1500 . Ei puutu edes pakki.

JÄRVINEN MARKO 27.01.2014 17:38

No nyt on kampe pihassa. Ajoakku aivan tyhjä, varmasti menee vaihtoon. Laitoin auton johtoon, jääkaappiin tulee 230V, mutta mitkään 12V valot ei toimi. Onkohan se toinenkin akku sökö, vai onko jossain joku pääkatkaisija? Tuosta käyttöpaneelista en ymmärrä mitään... Laitan kuvan, kunhan saan sen koneelle.

KATAJAMÄKI MAURI 27.01.2014 17:57

Kyllä apu löytyy kun saadaan kuva käyttöpaneelista.

JÄRVINEN MARKO 27.01.2014 18:21

Tuleekohan nyt. ? Suurin nappula vasemmalla, mitäköhän tekee? Vesitankit kaiketi ymmärrän. Mutta avatkaa toki kaikki, ettei jää epäselvyyksiä. Suuri kiitos etukäteen!

LINDEMAN HENRY 27.01.2014 18:31

Näyttäis olevan asuntopuolen akun päävirtanappula. Vaikuttaa oletettavasti vesipumppuun, valoihin ym 12V:n laitteisiin. Olisitpa pyytänyt myyjältä käyttöopastuksen, niin nuo nappulat olisi selvinnyt, akkujen kuntokin olisi samalla noteerattu.

HAAPANEN TIMO 27.01.2014 18:37

Vasen on 12V:n pääkatkaisin, ei ehkä kuitenkaan katkaise lämmitystä. Punaiset pikkunupit ovat automaatisulakkeita. 'Tank' keinunuppia painamalla näet mittarista raikasvesimäärän, ja 'batterie' keinunupista asunto-osan akun jännitteen.

Oikea punainen on mulle epäselvä, veikkaisin jonkunlaista hätäsammutinta.

@timppa

JÄRVINEN MARKO 27.01.2014 18:46

Kiitosta vastauksista! Myyjä oli liike, joka ei myy kyseessäolevia laitteita. Ostin auton hyväksymällä mahdolliset viat. hinta oli sen mukainen. Voiko olla, että hupiakku on niin tyhjä, ettei ota mitään virtaa vastaan, vaikka olisi letkun päässä? Pitäisikö ajoakun latautua kun piuha on seinässä? 230 virta toimii pistokkeissakin. Mittaristosta osa pimeänä, ei näytä löpötilannetta, eikä lämpötilaa, se on pieni harmi, tod. näk maavika. Kevääseen mennessä on reissukunnossa, nyt olisi tarkoitus saada "ajokuntoon", eli uusi akku ja talvikiekot alle, ni saadaan kakkosautoksi meille Fiiat, mukana viat.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.1.2014 klo 18:47:37 Ainiin, mites nuo automaattisulakkeet toimii? Siis kun niitä painelee, ei ainakaan tapahdu mitään...

TERVO JARI 27.01.2014 18:46

Noin "lonkalta" . . .

Suurin nappula vasemmalla, mitäköhän tekee? ---->

12V pääkytkin, hupiakulta lähtevät virrat katkeaa tuolla kytkimellä releen avustuksella. ( releen ohjauskytkin )

Tank. ---> esim. keinukytkimen 1 asento näyttää harmaavesitankin pinnantason ja keinukytkimen 2 asento puhtaanveden säiliön pinnantason tai päinvastoin. sympoolia ei näy kumpsinpäin näyttää mitäkin.

Batterie ---> esim. keinukytkimen 1 asento näyttää hupiakun (asuntopuolenakku) jännitteen ja keinukytkimen asento 2 näyttää ajoneuvon moottorin akun jännitteen tai toitsinpäin, taaskaan sympaali ei kerro kumpsinpäin toiminto on.

Salamavalo on tuhonnut osan kuvasta, eip näy kaikkee mitäsitten onkin jäänyt ylivalotuksen alle ?

Punaiset napit on automaattisulakkeita, näin kait se menee ?

Tuota vihreetä lediä en tiä, mut kait sekin selviee . . .

Tuo on otos "noin vain", tuontyyppisesti nuot toiminnot on Hymerissä, Symboolit kertoo vain selvemmin kytkimien käyttötarkoituksaen/toiminnot.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.1.2014 klo 18:54:45 .

https://www.google.fi/search?q=Calira+bord-control+804&client=firefox-a&hs=XNW&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=g47mUpWDAcrw4QTL_oGwBQ&ved=0CEIQsAQ&biw=1024&bih=621

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8418296&start=14

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8441104

Kuukeloi lissää . . . Ihan ite ;-)))

TERVO JARI 27.01.2014 19:26

Kanna akut lämpimään (mukavempi ladata ja huoltaa), mittaa niiden jännite, tarkista ovatko jäätyneet rikki, jos ei ole jäätyneet rikki niin on toivoa että vielä toimivat.

Jos akku on tyhjä se yleensä kovassa pakkasessa jäätyy rikki ja on sitämyöden romu, jos se on ehyt kuoriltaan on toivoa sillä akussa on ollut jännitettä jonkin verra siitä merkkinä se että se on kuoriltaan ehyt.

Tarkista nesteen pinnankorkeus lisää tarvittaessa akkuvettä (tislattuvesi) koeta ladata ja jos käytettävissä teholaturi käytä sitä, varo aiheuttamasta kipinöitä latauksen aikana akun lähistöllä, akusta purkautuu vetykaasua, se on herkkää palamaan räjähdysmäisesti, yleensä akun kansi räjähtää pois paikoiltaan aiheuttaen rikkihapposotkun ympäristöön. Rikkihappo on SYÖVYTTÄVÄÄ.

Auton oma akkulaturi ei välttämättä ala lataamaan liian tyhjäksi purkautunutta akkua, tarvitaan terholaturi. Tosin jos haluat akuilta luotettavuutta, vaihda uudet akut. Tarkista kuitenkin akkujen ikä, yleensä akusta löytyy valmistusajankohta. Akut kestää yksilöllisen ajanjakson, pitäisi kestää normaalikäytössä 5-10 vuotta.

Viat ?

Ota huomioon auton alustan hinta, ei ole ollut kallis uutenakaan ja sen seurauksena et voi siltä kalliin auton luotettavuuttakaan.

Jos sulake ei ole "lauennut" niin eipä siitä painellessa taitane mitään tapahtuakkaan ? Tosin jotkut automaattisulakkeet kylläkin pohjaanpainettaessa katkaisevat virran, vapautettaessa taas kytkevät virran jälleen. Joten eipä noita tarvihe painella kuin laukeamisen jälkeen ;-)))

HAAPANEN TIMO 27.01.2014 19:33

No juu. linkissä oli parempi kuva. Tank vipu näyttää tosiaan myös harmaaveden määrän toiseen suuntaan painettaessa. Batterie ei näytä kuin asuntopuolen akun tilan. Joku lämmitys saattaa olla oikeapuoleisen automaattisulakkeen takana, muita on vaikea arvata.

Vihreän ledin merkkinä on joku hämähäkki jonka sähkömiehet tuntevat.???

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 27.1.2014 klo 19:37:09 Perun puheeni. Batterie saattaa näyttää starttiakun tilan painettaessa vasenta puolta. II-symboli voi olla yhteinen vesipuolen kanssa.

JÄRVINEN MARKO 27.01.2014 19:40

Yep. Auton teknisestä kunnosta sen verran, että ajettu dokumentoidusti (trafi) 1-2 tkm per vuosi. Vuosittai katsastettu, moitteitta. Jakohihna vaihdettu 15 tkm sitten (luotettava kuitti). Jarrulevyt- ja palat vaihdettu juuri. Ei kilise, ei kolise ja vetää komiasti. Akut ei ole halki, on vaan seisonut pitkään lataamatta. No, nuo ei ole iso kustannuserä, onneksi. Hupiakku on kummallisessa paikassa, koneen alla piilossa.
Mutta, edelleen kiitos vastauksista! Ja edelleen kysymys, lataako/pitäisikö ladata molempia akkuja auton ollessa letkun päässä (seinässä, ei lohkolämppärissä)?

POIKULAINEN ESA 27.01.2014 19:54

Vihreän ledin merkki vaikuttaisi Diodi:n merkiltä. Saatan olla väärässäkin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.01.2014 19:59

Kuten aiemmin kirjoitin meillä oli -89 Dethleffs siinä oli liitekuvan mukainen laturi ja ohjainpaneli Calira 803.

Ehkä sen toiminta selvittää sinunkin laitetta. Tank kytkin näytti I-asennossa raikasveden ja II-asennossa harmaan veden Batterie I oli starttiakku ja II asunto-osan akku. Mutta kuten Jari Tevo kirjoitti ne voivat olla toisinkin päin Sulakkeet tosiaan ponnahtavat ylös lauetessaan ei muuten, lumihiutaleilla oli merkitty jääkaapin sulake. Punainen valo näyttää verkkolatauksen ja se sammuu kun akut ovat täynnä. Valoa painamalla saa latauksen alkamaan uudellen enmminkin kuin purkautuminen sen tekee jos valo on sammunut. Laite lataa starttiakkua vasta sitten kun asunto-osan akku on kylliksi latautunut, en muista jännitettä http://karavaanari.org/ sivulta löytyy lisää tietäjiä

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.01.2014 19:59

Niin se kuva

Käyttäjän lisäys viestiin 27.1.2014 klo 20:12:06 Niin ja tuossa versiossa on oikealla asuntopuolen päävirtakytkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.1.2014 klo 20:22:42 Salli Marko yksityisviestit

TERVO JARI 27.01.2014 20:47

ajettu dokumentoidusti (trafi) 1-2 tkm per vuosi. Jakohihna vaihdettu 15 tkm sitten (luotettava kuitti).

---->

HUOMIOI jakohihnan vaihto vuosina ---> Minun 1998 2.5 TDI:ssä vaihtoväli 4v tai 90 000 km SIIS NELJÄ VUOTTA + km raja . Autossasi tuo kilometri määrä vastaisi 45 vuotta jos tulisi 1-2000km/v. Ota huomioon myös kuluneet vuodet, tuo jakohihnan vaihtoväli vuosina ei paljoa vaihtele vaikka eri moottorivaihtoehdosta puhuttaisiinkin.

Ja edelleen kysymys, lataako/pitäisikö ladata molempia akkuja auton ollessa letkun päässä (seinässä, ei lohkolämppärissä)?

------>

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8418296&start=14

Jos siussa on sähkärin vikaa, löytynee vastaus tuosta linkistä/tutkimalla omaa vermettäsi. Joko sitten oman tietämyksen kera tai jonku ammatti-ihmisen kera. "Salaisuus" löytyy asuntoautostasi tutkimalla, noita kun on kytketty niiiiin monella tavalla ja sitten vielä vikaantuneen releen mahdollisuus joka toimimattomana estää auton akun latautumisen vaikka kytkennät olisikin tehty niin että lataisi auton akkuva.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.1.2014 klo 21:23:47 .

Jos ei varmaa vesipumpun vaihtoajankohta tietoa ole, nokkaremmin vaihdon yhteydessä kannattaa vaihtaa vesipumppu ja kaikki hilut/vitkuttimen sinne nokkaremmin ympäristöön. Sitten on päivitetty se seutu vermeestä.

ASIKAINEN MATTI 27.01.2014 21:43

Auto kytkemättä verkkoon:

Battery-kytkimellä voit tarkistaa sekä käynnistys- että tupa-akun jännitteet. Jos akut ovat kunnossa, niin jännite on luokkaa 12,5 V

Kytke auto lataukseen verkkoon:

Battery-kytkimellä voit tarkistaa nyt jännitteet: tupa-akku n. 14,5 V ja käynnistysakku hieman alle 14 V, koska se latautuu tupa-akun puolelta diodin läpi, jolla on n. 0,5 V:n kynnysjännnite. Kun tupa-akku on täysin latautunut, niin laturin pitäisi asettaa itsensä ylläpitojännitetilaan (< 13 V), jolloin käynnistysakun jännite on n. 0,5 V alempi. Omassa autossani on myös virtamittari (- 30...0...+ 30 A), joka tällöin näyttää 0 A.

Kun käynnistät auton, niin laturin ohjaama rele kytkee käynnistysakun ja tupa-akun rinnakkain, jolloin niiden jännitteen pitäisi olla sama.

Autoni on uudempi, mutta luultavasti Dethleffsin ajattelu latausasioista on ollut pääpiirteittäin samanlainen jo vuosia sitten.

JÄRVINEN MARKO 28.01.2014 07:04

YVEET sallittu. Luulin lähtökohtaisesti niiden olevan. Tänään on aikaa ja päivänvaloa tutkia laitetta taas tarkemmin. Seuraavaksi alan kyselemään siitä vesiboilerista ja sen käytöstä... Mutta odotellaan päivänvaloa ensteks. Nyt keskityn lämmittämään taloa.

JÄRVINEN MARKO 28.01.2014 17:39

Suurempi kiitos Hämäläisen Markulle kaavioista! Eiköhän noilla saada jotain tehtyä. Tänään sain jo uuden akun paikoilleen (ajo), sain moottorinlämpömittarin, löpömittarin ja tuulilasin pyyhkimet toimimaan! Taidan kömpiä vielä ulos tutkimaan kaasulaitteita, sulut ovat ilmeisesti siinä kuskin oven "alareunassa"? ainakin siinä on kaks "hanikkaa", joissa lukee truma.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.01.2014 17:59

Todennäköisesti ne kaksi hanaa ovat vesiboilerin tyhjennyshanat, jos boileri on kuskin penkin alla. Kaasuhanat löytyy oletettavasti kettiön pöydästä (ovat ainakin vanhemmassa vm. -89 versiossa)

JÄRVINEN MARKO 01.02.2014 22:41

No, suurimmat ongelmat selätetty. Taitaa täällä olla enempi noiden uudempien vehkeiden omistajia... Linkki, joka löytyi, lähinnä auton mekaniikasta: http://www.jktowers.fsnet.co.uk/motorhome/repair_procedures.htm Ducato on toisille joku muu, tekniikka sama. Ajattelin vaan, jos jollain ongelmia näiden vanhojen kamppeiden kanssa... Kohta tien päälle!!! Nähdään!

JANHONEN MATTI 02.02.2014 11:15

Ohessa manual Dethleffs autohin

Lähinnä yleismanuaali. Englannin kielinen Kun manuaali käsittelee monien laitteiden eri versioita se on aika laaja, kaikkiaan 286 sivua. Mutta manuaalin hakemisto on hyvä ja sivunumerointi juoksee koko ajan oikeassa laidassa hakemista helpottamassa. Sopii muihinkin merkkeihin kun Dethleffiin jos niissä on vastaavia laitteita.

Merkitkää tiedoksi ja käyttäkää hyväksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2014 klo 11:17:51 Näin se käy joskus dementikolle. Varsinainen asia unohtuu.

http://www2.dethleffs.de/fileadmin_gb/pdf/bedienungsanleitungen/2010/DET-0033-08EN_Motorcaravan_Ausgabe_09_09.pdf

Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2014 klo 11:24:17 Ja kun on digimuodossa niin tietenkin "tottelee" google-kääntäjää niin kun nämä manuaalit nyt tottelee. Joistain teksteistä saa selvän googlella käännätettynä ihan ok. ja osa taas mitä on.

JÄRVINEN MARKO 04.02.2014 13:09

Kiitoksia vaivaa nähneille! Ohjeista on aina apua. Lisäksi sain maahatuojalta skannatun vrsion "käyttöohjekirjasta". Jos jollain tarvetta moiselle, niin nypi hihasta, lähetän kyllä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.