Vapaa-ajan akku.

LINDSTRÖM SEPPO 17.01.2014 09:53

Onko tietoa asunto puolen akusta ? minun Fiatin akut eivät kestäneet kuin 2vuotta ja 3 kuukautta. Molemmat sammuivat yhtä aikaan Ovat VARTA 90a. Onko muilla ollut samoja ongelmia. Tai olisko laturissa vikaa.

JANHONEN MATTI 17.01.2014 10:09

Jossain on häikkää jos Vartan akut kestää vain tuon ajan. Hupiakut pääsee normaalikäytössä niin helpolla, että pitäisin normaalina kestona vähintään 7-8 vuotta. Vallankin kun autossasi on kaksi 90 Ah akkua, jotka ei ihan pienellä kulutuksella syväpurkaudu, jos lataus on kunnossa.

KORHONEN PAULI 17.01.2014 10:15

Onko takuu vielä voimassa? pkk

Varta-akut Varta Silver 36kk
Varta Blue Dynamic 24kk
Varta Black Dynamic 24kk
Varta 6V 12kk
Varta Pro Motive Silver 18kk
Varta Pro Motive Blue 12kk
Varta Pro Motive Black 12kk
Varta Start & Stop EFB 24kk
Varta Start & Stop AGM 24kk
Varta Professional kaikki mallit 12kk

ASIKAINEN MATTI 17.01.2014 12:43

Oletko jossain vaiheessa jättänyt jääkaapin akku-asentoon tai unohtanut harmaavesipuolen jäätymisenestolämmityksen päälle? Nämä rohmuavat kumpikin virtaa 15-18 A ja tyhjentävät isonkin akun muutamassa tunnissa. Kun jännite laskee automaattiselle poiskytkentärajalle, niin akun toipuminen 100 %:seksi taitaa olla utopiaa.

HAAPANEN TIMO 17.01.2014 15:51

Onko kysymyksessä perinteinen lyijyakku?

Mateille järjestyksessä: Kahden akun sydeemissa ilman vaihtokytkintä on se vaara ettei niitä saadakkaan täyteen

Ei se niin haittaa jos akut pääsevät tyhjiksi, se haittaa jos niitä ei hetimmiten ladata täyteen.

@timppa

POHJANTÄHTI JORMA 17.01.2014 16:32

Ei vaan olis jäätyneet jossain vaiheessa ?

LINDSTRÖM SEPPO 17.01.2014 16:57

Kiitos vastauksista taisin löytää synti pukin.Talouden hoitaja oli vahingossa jättänyt jääkapin akulle.

HAAPANEN TIMO 17.01.2014 17:03

Eipä mene sähköä akuilta jääkaapille auton ollessa sammutettuna. Muualla vika.

@timppa

HUOVINEN TUOMO 17.01.2014 17:20

Kaverin Hymerissä jääkaappi toimii virran ollessa pois. Olisiko ohitettu jollakin lailla. Minulla Detllefs ja siinä ei pelaa, jos auto ei ole käynnissä. T. Tumi

LINDSTRÖM SEPPO 17.01.2014 17:29

On varmaan aihetta tarkastaa onko jääkaappi kytketty oikein.

SUOMI SEPPO 17.01.2014 18:37

Minulla parissa uutena ostetussa autossa akut ovat sipanneet alle aikayksikön. Toisessa arvasinkin syyn. Alko-ovin lamppu oli kärähtänyt ja aivan musta. Oli todella syväpurkanut akun. Ei parantunut vaikka purin ja latasin useita kertoja. Sain maahantujalta lopulta hyvityksen siitä. Toisessa akku kesti muutaman vuoden. Todennäköisesti sekin oli seissyt tyhjäksi purettuna pitkään. Molemmissa tapauksissa seuraava akku toimi vielä moitteetta siihen asti kun vaihdoin sen pois. Myyjien autotarhoissa ihmiset kokeilevat valoja yms. ja jättävät ne päälle ja se purkaa akun ihan totaalisesti. Se on sitten sen akun surma. @seppo

VÄLIMÄKI JARMO 17.01.2014 18:42

Meillä oli 7v eli kouluiäs oleva akku meni nyt mykäksi.Katoin akusta pvm.Kyllä niiden kestää pittää enemmän kun 4v kun nehän on vähemmällä käytöllä kun auton akku.Meidänkin kai jäätynyt kun auto ostettiin vasta hiljan.Tiedä miten kauan seisonut. JV

LINDSTRÖM SEPPO 17.01.2014 19:08

En usko että tämä auto on seisonut kovinkaan kauan. Tarkastin Kahalta koska akku on valmistettu ja vastaus oli vuonna 2011 Ja minä alotin sillä ajamisen 03.06.2011 ja nyt on mittarissa 49876 km.Olisko jo ajettu näiden akkujen edestä.

KYLMÄNEN PAAVO 17.01.2014 20:12

Minun Knausin pätkässä jääkaappi on tehty toimivaksi vain 12 V:lla. Se pelaa myös parkissa, pari päivää. En ole tutkinut milloin lyö sen pois päältä, mutta olen leirissä aina roikan päässä jos mahdollista. Viime kesänä ei edes ajaessa ladannut kunnes korjautin vian. Akku alkuperäinen 5,5 vuotias, pitää seisokin jälkeen keväällä tutkia täytyykö uusia.

Latailen talven mittaan. Tänään kun on viikko latuksesta ja -15C oli starttiakun jännite 11,8 ja asuntoakun 12,6, joten ne voi olla vähän väsähtäneet. Starttiakkua kuormittaa päällä oleva varashälytin. Jääkaappi on asennossa OFF ja sulake vielä irti koska off ei sammuta kaapin ovivaloa sen auki ollessa. Auton verkkolaturi on italialainen CBE, CB516, 16 A. Tuntuu vähän sorsivan starttiakkua kun olen mitannut jännitteet myös latauksen aikana (jännitteet st.12,4V, as.13,4V) t. Boxstar

AHJOS TIMO 17.01.2014 20:37

Paavo Kylmänen kirjoitti: "Tuntuu vähän sorsivan starttiakkua kun olen mitannut jännitteet myös latauksen aikana (jännitteet st.12,4V, as.13,4V)"

Eiväthän nuo ole mitään kunnollisia latausjännitteitä kumpikaan!

ASIKAINEN MATTI 17.01.2014 22:20

Timolle Nuo jännitteet vaikuttavat olevan ylläpitojännitteitä. Käynnistysakku saa ylläpidon tupa-akun laturista diodin läpi, joten jännite on diodin kynnysjännitteen verran pienempi. Moottorin ladatessa akkuja ne kytkeytyvät rinnan ja niiden jännite on silloin sama.

Jos jääkaappi on iso viisiasentoisella kytkimellä (0 - kaasu - sähkö - akku - automaatti), niin automaattiasennossa se toimii akulla vain koneen käydessä. Sen sijaan akku-asennossa se toimii vaikkei kone kävisikään ainakin jos tupasähkön pääkytkin on ON-asennossa. Näin ainakin Dethleffsissä.

VALLIUS MARTTI 18.01.2014 08:02

Tuosta Dethlffsin Jääkapin kytkenästä tutkin asiaa että minulla juuri selainen kuin edellä mainittu kaapi jossa myös automaati asento,mutta minulla katkeaa jääkapile 12v syöttö kun auto samutetaan vaikka olis valinta kytkin missä tahansa asenossa mutta tavalinen 12v ohjaus virta on aina päälä niin kauvan kuin katkaiset viran pääkytkimestä.Mutta näitä akku sähkö kytkentöjä taitais olla erin laisia myös saman merkkisissä autoissa mene ja tiedä.TV Kulkuri

HAAPANEN TIMO 18.01.2014 09:14

Tarkoituksella ei kukaan kytke vastusjääkappia niiin että se toimii moottorin ollessa pysäytettynä. Iso kaappi vie 180W, ja se tarkoittaa parin tunnin unohdusta ja akku on tyhjä. Ei mitään järkeä.

@timppa

ASIKAINEN MATTI 18.01.2014 11:38

Dethleffsissä jääkaapin päävirta ei kulje virtamittarin kautta vaan suoraan akulta kaapille. Jos auto ei ole verkkoon kytkettynä ja kone on seis sekä pääkytkin on ON-asennossa ja jääkaapin kytkin akku-asennossa, niin jääkaappi toimii akulla eikä tämä virta näy virtamittarissa. Jos tässä tilanteessa kytkee auton verkkoon, niin virtamittari näyttää plussaa eli latausta n. 20 A, koska laturi puskee akkuun jääkaapin tarvitseman virran. Jos nyt asettaa jääkaapin kytkimen nollaan, niin latausvirta pienenee parikymmentä amppeeria. Kävin äsken autolla tarkistamassa tämän, mutta se ei onnistunut, koska kaappi oli pakkaskylmä ja termostaatti ei kytkenyt jäähdytystä toimintaan. Joka tapauksessa EBL99:n kytkentäkaaviosta selviää, ettei jääkaapin päävirta kulje sen kautta.

Kuten Timppa totesi, unohdus tässä asiassa tyhjentää akun varsin nopeasti. Pääkytkimen avaaminen pelastaa tältä rohmulta, koska jääkaappi saa ohjausvirtansa sen kautta. Varminta on jääkaapin nollaaminen.

Toinen virtarohmu on harmaavesijärjestelmän lämmitys, jonka merkkivalot ovat vaatekaapissa hyllyn alla. Siksi olenkin lisännyt merkki-LEDin ohjauspaneeliin kytkimen viereen.

JANHONEN MATTI 18.01.2014 12:10

Uusissa kaapissa on kaksi virransyöttöä, toinen D-navalta ja toinen suoraan akulta tuleva autonominen = ei välttämättä katkea pääkytkimestä, elektronien kaapin ohjausyksikölle ja kaapin sisävalolle. Jääkaapin ohjausyksikkö käyttää hieman virtaa valmiustilassa ollessaan, tyyliin lämmittimen pitoventtiilin käämi.

Ainakin oma AES-kaappini "amputoi" itsensä akkujännitteen laskiessa alle 11 V ja verkkovirran jo <220 V jännitteellä. Jos tämä turvatoiminnot toimii, ei jääkaappi voi syväpurkaa, akkua. Jos jääkaappi on tehty/muutettu manuaaliohjaukselle niin se on toinen juttu. Mutta kuten Timo tuossa edellä kertoi, niin pelkän akun perässä jääkaappia ei voi kauaa käyttää, ja jos käyttää eikä kaapissa ei ole alijännitteeseen reagoivaa kytkintä niin akut voi syväpurkautua. Pelkkä unohdus riittää. Joissain AES-malleissa marssijärjestys on jopa tämä

aurinkosähkö (jos jännite 12V) verkkovirta (jos jännite >200 V) laturin D-navasta tuleva virta (jos > 12 V) kaasu.
VALLIUS MARTTI 18.01.2014 12:54

On miten on teidän j-kaapisa mutta minulla ei toimi jääkapi vaikka akku asenossa kytkin, ei ota virtaa akusta eikä muualtakaan on aivan mykkä näytää nolaa,""mitattu yleis mittarilla"" kun tartaat auton niin 12v tulee vastukselle.Muuten ohjaus jännite kulkee EBL99 laturin kautta.Ja näin se täytyykin olla.Näin on kytketty Detskun -08 kaapi.TV Kulkuri

JANHONEN MATTI 18.01.2014 13:35

Näinhän se pitäisi olla. Silloin kaappi voi kuluttaa vain laturin samanaikaisesti tuottamaa sähköä, eikä hupiakun syväpurkausmahdollisuutta ole. Ohjausjännite on eri asia.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.01.2014 15:10

Asikaisen Matti kirjoitti: "Joka tapauksessa EBL99:n kytkentäkaaviosta selviää, ettei jääkaapin päävirta kulje sen kautta."

En tiedä minkälainen EBL99 Matilla on mutta meidän autossa (AES) absobtiojääkaapille tulee virta EBL99:n kautta liittimeltä 4F-Block 1 nasta 1. Virran kulkua ohjaa Kühlschr. Relais joka kytkee jääkaapille virrat starttiakulta (auton laturilta) laturin D+ lähdön ohjaamana jola tulee nastaan 2 liittimellä 4F-Block 1.

Kompressorijääkaappi voi olla päällä myös silloin kun auto ei käy, se kykeytyy myös auton alulle koneen käydessä, mutta voi toimia akulla myös silloin kun kone ei käy jä pääkytkin on kytkettynä. Vaihtoa startti-/hupiakku ohjaa toinen Kühlschr. Relais joka on vaihtorele.

Muuten tuosta samaisesta liittimen 4F-Block 1 nastasta 1 menee verkkovirran lataus starttiakulle Laderelais Startebatterie releen ohjaamana.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.1.2014 klo 16:47:49 D+ lähdön ohjaamana jola tulee nastaan 2 liittimellä 4F-Block 1. tuo meni väärin D+ tulee nastaan 3 liittimellä 5F-Block 2.

LAUKKANEN MAURI 18.01.2014 16:23

Kyllä tuo EBL-99 kytkentä jääkaapin osalta on helppo kytkeä että se toimii ilman auton laturin syöttämään D+ jännitettä ja niin on varmaan tehtykin määrätyissä matkailuautoissa ,mutta mitä sillä saavutetaan onkin se kysymys jos kaapin teho olisi se 180W ,niin taas ohmin laki: P=UxI siis. 180/12=15A virtaa siinä menee ja jos jatketaan vaikka sillä 100A akulla, niin 100A/15A=6,6 h jolloin teoriassa akku olis täysin tyhjä. Mutta siinä EBL-99 laiturissa on se jännitevahti jos jännite putoaa oliko se alle 10.5V se sulkee syötöt el releet päästää ja akkujen pitäisi säilyä. Mutta se taitaa olla liian myöhäistä kun lyijiakut alkavat sulfasoitua jänniteen pudotessa alle 11V. Toisaalta tämänpäivän elektroniikalla on helppoa tehdä ns.akkuvahti jos se akun napajännite putoaa vaikka sinne 11.5 volttiin niin silloin pudotetaan kaikki kulutuslaiteet pois päältä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.01.2014 17:01

Jos tuon D+ sisääntulon kytkee 12V:iin toimii jääkaappi silloi riippumatta auton käynnissä olostam mutta kuten Mauri mainitsee, mitä sillä saavutettaisiin.

Tuo EBL99 ei välitä jännittestä ainakaan absobtiojääkaapin osalta (siinä on jäykkä relekytkentä),. Jääkaappi itse huolehtii siitä, ainakin Hymerin tekstin mukaan: "AES valitsee 12 V:n virranjakelun energialähteeksi vain, kun ajoneuvon moottori on käynnissä ja laturi antaa riittävästi 12 V:n käyttöjännitettä."

ASIKAINEN MATTI 18.01.2014 17:45

Totta, päävirta kaapille tulee, kuten Markku kirjoittaa, 4F Block 1 liittimen 1 kautta eikä kaapin oma kytkentäkaavio tunne toista +jännitteen kytkentäpistettä. Näin ollen kaappi ei voi toimia akkusähköllä ellei kone käy. Muistelen vain minua varoitetun manuaalisen akku-asennon tyhjentävän akun, mutta muistikuva on vuosien takainen ja vanhat muistikuvat ovat näköjään hataria.

IMMONEN TEUVO 18.01.2014 18:52

Miksi käyttää akkua ? ite olen käyttänyt vaan kaasua jääkapissa aina ku se on päällä minusta se vie niin vähän kaasua ettei kannata vaihtaa verkko- akku virtaan Varmaan makuasia

TERVASMÄKI MARKKU 18.01.2014 19:11

Peukutan myös kaasua. Jostain luin, että "normaalioloissa kesällä", jääkaappiin riittää kaasua n. 2-3 kuukautta 11 kg:n pullosta.

LAUKKANEN MAURI 18.01.2014 19:33

Tuo kytkentäkaavio on vain peruskytketä siitä EBL99 laturista,siis kaikkia as,auton valmistajat voivat teho omia muutoksiaan siihen mitä se tuossa alkuperäisessä kytkentäkaaviossa on,siis asia on jokaisen as,auton merkkikohtaisen asia ,mitä se pääsuunnittelija tai sähkösuunnittelussa on otettu järkeväksi ratkaisuksi.

LINDSTRÖM SEPPO 18.01.2014 19:48

Minulla on Bursner Nexo 720 11 malli onkohan siinä minkälainen j-kaapin kytkentä . Seppo

SUOMALAINEN RITVA 18.01.2014 19:51

Liityn Teuvon kommenttiin ,en ole ikinä käyttänyt 12v käytän ajonkin aikana kaasua eikä ole mitään ongelmia T.Rauno

ASIKAINEN MATTI 18.01.2014 21:01

Kaasupullot kiinni aina ajon aikana.

MUURIMÄKI MARTTI 18.01.2014 22:11

Niinpä niin kaasupullot on syytä pitää kiinni niissä autoissa ja vaunuissa ajon aikana ,joissa on antiikkiset kaasulaitteet.Esim. minun Hobby autossa kaasun virtaus menee kiinni jo katsastusmiehen"paniikkijarrutuksessa",muista tömäyksistä puhumattakaan.

JANHONEN MATTI 18.01.2014 23:01

Katsoin manuaalista noita Dometic-kaappien arvoja. Tuollaisen pienen kaapin tyyppiä RM 7401 jonka tilavuus on 97 litraa ja jossa on 10,5 litran pakastelokeron vastuksen arvoin on

verkkovirralla135 W ja 12 V virralla 130 W.

Kulutuslukemaksi ilmoitetaan vastaavasti verkkovirralla ca. 2,6 kWh/24 h ja kaasulla 260 g/24 h Kun kaasupuollossa on kaasua 11 kg niin tuolla kulutuksella kaasua riittää 42 vuorokaudeksi. Ja jos kaasupullon vaihto maksaa 20 euroa niin jääkaapin kaasu maksaa silloin n. 0,5 e/vrk.

Jos sähkö ei sisälly camping-alueen hintaan niin vallankaan x euroa/vuorokausi hinnalla sitä ei kannata ostaa. Se on sitten toinen asia jos verkkovirralla on muutakin käyttöä.

Pidin syksyn matkalla autoa tasan kuukauden sähkössä jolloin jääkappi oli sähkössä päivälämpötilan ollessa + 20-27C, kahvit keitettiin sähköllä ja jonkun verran meni kihartimessa, puhelimen akkujen latauksessa ja tietenkin hupiakun akkulaturissa. Sähkön kulutus 3,43 kWh/vrk. Sähkö sisältyi hintaan.

HAAPANEN TIMO 19.01.2014 09:43

Led-päivävaloilla saa ilmaiseksi tuon 130W ajon ajaksi. Kuitenkin jos ajaa pätkäajoa, kauppakäyntiä, pikku nähtävyyksiä, tms. ei kesähelteillä kannata päästää kaappia lämpenemään hiukkaakaan. Niissä tilanteissa siis kaasu.

Eikös se automaattikin ole liian hidas vaihtamaan kaasulle, lämpenee pätkäajossa.

Kämppärisähköstä olen sanoutunut tykkänään irti, pariin vuoteen en ole sähköstä maksanut.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 19.01.2014 10:01

Mitähän varten se kytkimen automaattiasento siihen jääkaappiin on asennettu?. ja suuniteltu??. Taitaa olla niin kuten monessa muussakin asiassa se on viisampi kuin käyttäjä.

Kun minun jääkaapin kytkin on siinä A-asenossa se tietää paremmin kuin minä millä jäähdytetään. Kun ajan se on sen 12V ,siis auton laturin syötettävänä,mutta sekin energia maksaa samalla tavalla kuin kaasu tai 230VAC sähkö,taas herää kysymys millä näistä kolmesta jääkaapin käyttötavasta jäähdytetään edullisimmin?. Eroja on mutta eipä taida niillä rahoilla eroavaisuuksien säästöillä sitä kivitaloa rakentaa.

HAAPANEN TIMO 19.01.2014 10:43

Mutta kun siinä on se tauko 12V:n ja kaasun välillä. Eikös se ole siksi ettei kaasu mene päälle juuri kun on pysähtynyt huoltoasemalle tankkaamaan. Helteellä kaappi ei sellaisista tauoista tykkää.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 19.01.2014 13:48

"Mutta kun siinä on se tauko 12V:n ja kaasun välillä."

Onhan siinä 15 min tauko, mutta en ole havainnut ongelmia kun en yleensä aukaise jääkaapin ovea huoltoasemalla. Vaikka joskus olen aukaissutkin ei ongelmaa ole 15 minutista tullut, kun tavarat ovat kylmiä. niin ei se niin äkkiä lämpiä.

Myös KAASUKÄYTTÖ TULEE SAMMUTTAA huoltoasemalla tankkauksen ajaksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.1.2014 klo 14:21:49 Meillä on jääkaappi aina automaatiasennossa kun se on käytössä, kuten Maurilla.

Koskaan ei tarvitse miettiä palaako liekki tai tuliko valittua oikea energiamuoto, automaatti hoitaa homman.

JANHONEN MATTI 19.01.2014 14:21

Mauri kyselee kaapin automaattiohjauksen tarpeellisuuden perään ja niin teen minäkin. Sitä ei tarvitse kun uusavuttomat jos nekään.

Automatiikka monimutkaistaa kaapin rakennetta erittäin paljon ja tekee siitä vikaherkän. Viime keväänä korjautin/huollatin omaa kaappiani yli 300 euroalla ja siinä yhteydessä perehdyin kaasuasentajan suosiollisella avustuksella AES-kaapin sielun elämään. Kaapista löytyy puolijohdepiirejä ainakin kolmesta kohtaa, ohjaustaulusta, kaapin ohjausbox´sta ja thermoadapterista. Kaapistani oli mennyt thermoadapter joka huoltotiedotteen mukaan olikin oikea ongelmapesä ja maksaa jotain 140e/kpl. Peukalon pään kokoinen mutikka magneettiventtiilin vieressä.

AHJOS TIMO 19.01.2014 16:19

Mulla on siellä jääkaapissa aina sellaisia sinisiä "Kylmä-Kalleja", joita termoslaukuissa käytetään. Uskon/toivon niiden pitävän jääkaapin kohtuullisen kylmänä lyhyiden ajotaukojen aikana, jos moottorin käydessä jääkaappi toimii 12V virralla.

HAAPANEN TIMO 19.01.2014 16:29

Tunnustan avoimesti etten sammuta kaappia naftaa tankatessani. Kaappi on eri puolella autoa kuin tankkausaukko. Ja nafta kysymyksessä.

@timppa

AHJOS TIMO 19.01.2014 16:38

Mutta autosi jääkaapin puolella joku muu voi tankata bensiiniä - tosin todennäköisesti oman autonsa toiselta puolelta. - Miksi pidät jääkaappia kaasulla ajon aikana, kun se toimisi silloin 12V sähkölläkin?

JANHONEN MATTI 19.01.2014 17:33

Timo noista kylmä-kalleista kirjoitti

Kun lähden vaikka laivalla Saksaan niin käytän jääkaapin hyvissä ajon ennen lähtöä pihassa sähköllä +2-3 C. Samaan aikaan jäädytän 2-3 puolentoista litran vesipulloa pakasteessa -18-20 asteeseen. ja pistä ne lähtiessä auton jääkaappiin. Matkalla kotoa laivarantaan pidän kaapin kaasulla tai sähkössä, niin laivamatkan aikana ei sähköä tarvita. Kun vesi sitten jossain Saksassa sulaa niin sen voi käyttää juomavetenä. Eihän kaapissa menomatkalla paljon ruokatavaroista ole, mutta ne mitä on pysyy kylminä.

EEROLA TEEMU 19.01.2014 18:53

Täytyy myöntää, etten aina muista/sammuta jääkaappia, mikä on myös toisella puolella kuin dieselin tankkauskorkki. Tulee kuitenkin mieleen tapaus entisen bensakäyttöisen m- auton historiasta, siihen aikaan kun Breshnevit olivat presidenttejä itäpuolella. Tultiin Mustalta Mereltä Camionettella aromaisemissa kohti Minskiä. Tankkauksesta huolehti Igor, eikä luopunut mahorkastaan edes tankkauksen ajaksi.

Ulkoa kuului hemmetinmoinen paukahdus ja sivuikkunan vierestä nousi tulipatsas. Igor juoksi kohti rahastuskoppia, mutta siellä polttoaineen jakelusta vastaava Irina oli jo pysäyttänyt bensan syötön, koska pistooleissa ei ollut lainkaan sulkijamekanismia. Vähän maalit nokeentui, mutta ei muuta. Eivät löytäneet Raamattuja Romanian rajalla, eivätkä saaneet edes poltettua "salakuljetusautoa" matkalla kotiin. Harashoo, matka jatkui Moskovaan ja Suomeen. (Tapauksia, joista olisi pitänyt ottaa valokuva).

LINDSTRÖM SEPPO 20.01.2014 20:28

Akut on ladattu ja rasitus testattu kaikki OK. Mutta nyt pitää ruveta etsimään virtasen syöppöä. Onko se jääkaappi tai joku muu. Näitä miettii Seppo

JANHONEN MATTI 20.01.2014 21:02

Jos en nyt ihan väärin muista niin täällä on kerrottu hyvinkin havainnollisti miten ja millä välineillä virtasyöppöä voi loogisesti edeten etsiä.

Ettei vaan olisi ollut Hämäläisen Markku, en muista nimeä mutta sen muistan, että kerrottu on.

PASANEN MIKKO 22.01.2014 11:41

Terve Niinkuin Matti jo tuolla aikaisemmin totesi, niin ihmetellä pitää, jos Varta akkuu 'loppuu' kahdessa vuodessa! Jos käytössäsi on yleismittari, niin kopioin tuohon joskus aikaisemmin laitetun seikkaperäsen ohjeen akun 'piilokuormien 'paikallistamisesta'.

Re: Re: Vaa eipä oo radioo 17.10.2008 klo 22:19:23 SINIMAA JANI Lähetä yksityisviesti Helppo tapa selvittää paljonko auto kuluttaa virtaa kun mikään laite ei ole päällä. Jos auton ajoakku tyhjenee tee seuraavat toimenpiteet.

Irroita aukkukenkä plus navasta Ota yleismittari, johdota siten että punainen johto on 2A puolella (joissain myös mahdollisuus mitata 10A virtoja) Käännä kiekko mittaamaan amppeereja (yleensä merkitty punainen, tasavirta 2) Sammuta sisävalo ja muut sähköä vievät laitteet, että auto on siten kuin se yleensä pysäköidään. Laita yleismittarin johdot plus navan väliin. Mittarin pitäisi näyttää vähemmän kuin 0,05A (Transit -96 tyhjä kulutus itsellä on 0.01A) Jos kulutus on ylisuuri, niin sulakkeita irti ja katsoo milloin tippuu.

Radio joka oli kyktketty suoraan akkuun vei virtaa sammutettua 0,16A, eli 55Ah akku tyhjenee 14,3 päivässä (0,16X24=3,84 55/3,84=14,3päivää).

Samalla periaatteella voi mitata myös asuinosan akun, jos epäilee että jokin laite syö virtaa.

AHJOS TIMO 22.01.2014 20:16

Onkohan tuo virtasyöppö radio ollut koko ajan valmiustilassa odottaen käskyä langattomalta kauko-ohjaimelta? Miten muuten radio voi sammutettuna noin paljon kuluttaa?

KIMPPA PENTTI 22.01.2014 21:58

Vanhemmissa radioissa kanavtat eivät pysy muistissa kuin akku sähkölla.Uuudemmissa on erilainen muisti systeemi joka muistaa ilman sähköäkin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.