- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Trafin ja liiton sivuilta poimittua.
Trafin ja liiton sivuilta poimittua.
Mutta silti ihan aihepiiriin kuuluvaa asiaa.
Viime vuonna ensirekisteröitiin yhteensä 1398 matkailuautoa Ja tähän se totuus tästä asiasta sitten loppuukin Näistä 225 kpl oli matkailuautoksi muutoskatsastettuja pakuja Varsinaisia matkailuautoja rekisteröidyistä oli 1.161 kpl. Tässä luvussa on mukana kuitenkin 200 kpl 5-ryhmä moottorilla varustettua m-autoa jotka varmuuden vuoksi pantiin rekisteriin v. 2013 puolella koska tämän vuoden alusta rekisteriin saa ilman häntäryhmäpoikkeusta vain 5b-moottorilla varustetun uuden m-auton. Nämä m-autot myydään tänä vuonna uusina mutta viime vuonna rekisteröityinä.
Näin ollen todellinen m-autojen myyntimäärä v. 2013 oli 961 kpl missä on merkittävä lasku edellisvuoteen. Muutoskatsastuksen kautta (225) matkailu-autoiksi rekisteröityjä kokonaismäärästä oli merkittävä määrä. Sitä se ajoneuvoveron korotus teettää olkoonkin, että kappalemäärisesti näiden autojen rekisteröintimäärä laski edellisestä vuodesta.
Matkailuvaunuja rekisteröitiin 2013 yhteensä 965 kappaletta joista -758 kpl uusina ja -207 kpl yksittäistuotuja. Tässä on se kummallista, että Trafi tilastoi kyllä yksittäistuodut matkailuvaunut ja jopa mönkijät mutta ei matkailuautoja. Miksiköhän?
Kaikkiaan siis rekisteriin meni v. 2013 yhteensä 2.151 matkailuajoneuvoa + nuo yksittäistuodut m-autot joiden kokonaismäärä ei vielä ole tiedossa. (Tässä luvussa ei ole noita 200 varmuuden vuoksi rekisteröityä m-autoa) Se kuinka paljon matkailuautoja todellisuudessa rekisteröitiin 2013 ei kuitenkaan selviä näistäkään luvuista koska Trafi ei tilastoi erikseen yksittäistuotuja = käytettynä tuotuja m-autoja vaan panee ne samana tilastoon M1 henkilöautojen kanssa.
MAT ja alan lehdet tietää yksittäin tuotujen m-autojen määrän mutta eivät sitä kerro. Myöskään meidän liitto ei tilastoissaan huomio tätä ryhmää vaikka ostajat on potentiaalisia jäseniä. Lisävalaistusta asiaan tulee vasta siinä vaiheessa kun Trafi julkistaa rekisterissä 31.12.2013 olleiden m-autojen kokonaismäärän. Tällöin myöskin on nähtävissä mikä on ollut rekisteristä poistettujen määrä.
SF-Caravanin yhdistyksiin liittyi samaan aikaan 6400 uutta jäsentä ja erosi/erotettiin 5903 eli nettolisäykseksi jäin 497 uutta jäsentä. Eli ovi kävi kun Stockmann´n pyöröovi.
Valhe, emävalhe ja tilasto, vai miten se menikään. Kuitenkaan ei voi vähempää kiinnostaa.
Ei tämä ole miksikään keskustelun aiheeksi ole tehtykään. Tarkoitettu vain tiedoksi niille jotka ymmärtää mitä ajoneuvojen määrän kehitys merkitsee karavaanaritoiminnalle yleensä ja SF-Caravanin jäsenyhdistyksille.
Pärjättäiskö ihan ilman tätä S F C : tä ? Mitä hyvää ovat saaneet aikaan ? En kuulu yhteenkään paikallisyhdistykseen. Ja ne alennukset jotka tuolla läpykällä saa ovat täysin yhdentekeviä !!!
Mun täytyy kyllä kehua tuota muoviläpyskää, saan sillä Helsingborgin satamassa 8€: alennuksen kombipiljetistä saksaan. Se on vuotuinen hyötyni.
Laivalipun saa halvemmalla suoraan varustamolta.
Toistan vain sen mitä sanoin jo aiemmin.
Sekin täytyy ymmärtää, että SF-Caravanin- ja sen jäsenyhdistysten toiminta on vain noin puolet koko maan caravan-toiminnasta sen suhteellinen osuus on ollut pikku hiljaa alenemassa.
Hieman 'pilkunviilantaa'
Matti kirjoitti: "Näistä 225 kpl oli matkailuautoksi muutoskatsastettuja pakuja"
Enpä usko tätä... Jos auto ensin katsastetaan pakuksi, siitä pitää maksaa pakun autovero. Matkailuauton autoverohan on nolla. Kyllä nuo kaikki teräskoriset matkailuautot rekisteröidään suoraan matkailuautoksi ilman pakuvaihetta. Rakentamisen aikana ne ovat ns rekistöröimattömiä autoja. Muutoskatsastuksesta ei siis ole kyse!!
Pystyykö Matti erottelemaan noista tilastoista esim esim FixTenin tekemät ja vaikkapa Casa carin autot? Casa Car on aito matkailuauto, FixTenin rekemä jotain muuta, ei edes ns retkeilyauto. Minusta tuo termi 'retkeilyauto' on täysin turha, kun erotteluna käytetään asunto-osan seinämateriaalia: teräs vai styroksi... 100% matkailuautojahan ne ovat lukuunottamatta noita FixTen autoja.
Ei tuota lainausmerkkeihin tarvitse pistää.
Suomessa vietiin v. 2013 rekisteriin yhteensä 225 pakusta matkailuautoksi muunnettua autoa, joihin oli tehty sellaisia rakenteellisia muutoksia, että ne voitiin rekisteröidä matkailuautona. Vuonna 2012 määrä oli 150 suurempi. Sanot että "ilman pakuvaihetta". Nehän on nimenomaan pakuja jotka muutetaan. Rekisteriin vienti on ihan eri asia.
Autoverolla tässä asiassa ei suoraan ole mitään tekemistä muuten kun jos muutoksen motiivina on kiertää pakun joko alennettu tai täysi autovero. Tämä taas riippuu hyvin monesta asiasta
Myös verollinen paku voidaan muuttaa m-autoksi jos niin halutaan. Autoveroseuraamusta ei tietenkään ole ja auton muut maksut menee muutoksen jälkeen m-auton mukaan. Jos autossa on CO2 päästöarvo se säilyy.
Normaali menettely on se, että alusta tuodaan Saksasta pakuna. Tuonnin jälkeen auto varustellaan niin, että se voidaan rekisteröintikatsastaa matkailuautoksi jolloin se on autoverosta vapaa m-auto. Tulli tekee autosta sen matkailuautoiksi toteamisen (katsastus) jälkeen autosta nollaveropäätöksen Virallinen nimi tälle toimenpiteellä on rekisteröintikatsastus mutta yhtä hyvin se muutoskatsastus kun auto muuttuu pakusta matkailuautoksi. Samalla tarkastetaan se, että auto täyttää ne määräykset jota oli voimassa Suomessa silloin kun ko. auto rekisteröitiin ensimmäisen kerran ja on ylipäätään ajokuntoinen. Nuoremmissa asia selviää vilkaisemalla rekisteriotteen tyyppihyväksyntäkoodia. Alan lehdet käyttää muutoskatsastusnimeä.
Oman kommervenkkinsa tähän tuo ajoneuvovero. Jos autolla on virallinen päästöarvo olemassa se ei tässä yhteydessä muutu/poistu. Näitä matkailuautoja käsitellään tilastoinnissa alustan merkin mukaan. MB 96, Fiat 45, VW 37, Ford 21, Peugeot 11, Citroen 10, Muut 0. Uusia Casa autoja rekisteröitiin v. 2013 yhteensä 3 ja edellisenä vuonna 7 kpl. FixTenin tekemiä ei tilastossa näy mutta voi olla tilaston osassa Muut jossa on 11 autoa. Peltikuoristen markkinajohtaja on PÖSSL 44 rekisteröidyllä autolla.
Retkeilyauto nimi on hämäävä. Auto on joko matkailuauto tai sitten ei. Jos auto ei täytä matkailuauton määrityksiä sitä verotetaan kuten henkilöautoa. Peltikuoriset matkailuautot ei sekään ole osuva määritelmä, koska lähes kaikki matkailuauton on peltikuorisia.
PS. On hyvä asia, että paku voidaan muuttaa verottomaksi matkailuautoksi. Ikävä kyllä sitten näkee maatilafanerikyhäelmiä toimimattomine sähkölevyinen sun muine romppeineen joiden tarkoituskaan ei ole tehdä autosta todellista m-autoa vaan kiertää veroja. Nämä veron kiertäjän on vaaraksi todellisille m-auton rakantelijoille.
Tuolla alkuperäisessä tekstissa lukee: "Muutoskatsastuksen kautta (225) matkailu-autoiksi rekisteröityjä kokonaismäärästä oli merkittävä määrä"
Kuten itsekin totesit, niin muutoskatsastusta noihin ei ole tehty vaan rekisteröintikatsastus. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä kaikkea tuo luku 225 todella sisältää. Minä ole kuvitellut, että nämä ovat niitä ns Fix-Ten 'matkailuautoja', mutta en ole lainkaan varma tästä. Katso esim: http://www.fixten.fi/index.php?page=varastoautot-ducato-retkeilyauto
Nuo Trafin tilastot ovat todella harhaanjohtavia, esim Casa Car luku sisältää vain MB alustaiset Casa car autot. Todellinen luku on huomattavasti suurempi. Voit tarkistaa asian Casa car valmistajalta AutoInstolta
Trafin tilastointityyli ei suosi m-autoja. Olen ajatellut tehdä aloitteen SF-Caravaanille, että se tekisi nimissään ehdotuksen Trafille tilastoinnin kehittämistä. En vain ole varma johtaako mihinkään, kun oma liittommekaan ei noteeraa kun ne rekisteröintiluvut jotka MAT sille syöttää. Ts. liitto ei tunne sellaista ilmiötä kun yksittäistuodut matkailuautot ja vaunut. Ihan samalla tavalla kun Mersun. Bemarin ja Audin maahantuojat eivät vuosia sitten "tienneet" käytettyjen ko. merkkien maahantuonnista. Hölmöä! No nyt tietävät, mutta varaosakauppa meni jo pääosin muille.
Trafi tilastoi matkailuautot M1 erikoisautoiksi mutta pitää ne tilastossa h-autojen seassa. Erittely eritty on varmasti tarkempi mm. ajoneuvoveroa ajatelleen mutta tietokoneajo on maksullista. Tämä koskee niin ajoneuvokantaa kun ensirekisteröintilastojakin. Ts. matkailuautoja näissä tilastoissa ei ole mutta matkailuvaunut on. Käytettynä - yksittäistuotujen - tilastoissa on myös matkailuvaunut mutta ei matkailuautoja?
Jotain häikkää tässä on koska tietoa kyllä kertyy sekä rekisteröintikatsastuksista että Tullin nollaveropäätöksistä ja vielä verottajaltakin alv-päätöksistä. Trafi kyllä voi poimia tietoja rekisteristään ja antaa ne tiedostona mutta palvelu on maksullinen.. Oletan, että niin Tuulilasi kun Camper -lehtikin näitä erittelyjä tilaa mutta kertoo lukujoille vain sen minkä voi tehdä ilmoittajiaan suututtamatta. Ei ole tullut vielä mistää tilastoa jossa erittely olisi viety tasolla alusta/kori tyyliin MB/Hymer x kpl. Tämäkin on tietokentistä varmasti poimittavissa mutta maksaa.
Vuoden alusta alkaen on ollut Trafin tiukempi ohjeistus näitä peltikorisia "retkeilyautoja" varten: http://www.trafi.fi/filebank/a/1386770412/bdd287f0c5b15a03f25c05ee19384986/13769-Ohje_matkailuauton_luokitteluun_liittyviin_kysymyksiin_.pdf
Tilastoja ei nykyään voi tehdä alusta/kori -tyyliin, koska EU-tyyppihyväksytyt autot pitää Trafin ohjeen mukaan ristiä CoC:ssa ilmoitetun merkin mukaan, mikä on (lähes) poikkeuksetta korivalmistajan nimi. Eli esim. Fiat-Adria -tyyppisiä merkkejä ei enää pitäisi olla ollut vuosikausiin käytössä uusissa autoissa.
Tuosta säädöksistä tuli mieleen tuo pykälä;
Majoitustilan kulkureittien ja varusteiden sijoituksen tulee olla järjestetty siten, että ma- joitustilasta on turvallinen ja helppo poistua hätätilanteissa.
Näin Savonlinnan satamassa yhden as,auton tais olla EuraMobil ja siinä oli vain yksi ovi. Auto oli parkkeerattu sanoisinko normaali parkkiruutuun,ja mietin jos joku parkeerata utonsa siihen viereen ei sieltä as,autosta pääse pois ei sisään.
Niin se ovi oli se as,auton kulkuominaisuudet,kopassa ei ollut ovia. Siis Empä halaisi tuollaista turvallisuuden kannalta ajatellen,mutta ei se lämpö sieltä etupäässä karkaa niin helposti on ainut etu.
Kaimalle. Tuon tapaista minä juuri enteilin kun tuosta näennäisvarustelusta puhuin. Toivottavasti jää tuohon. Pahempaa pelkäsin.
On aivan ymmärrettävää, että autot rekisteröidään vain alustan merkin mukaan. Sehän on se määräävä tekijä monessa.
Uskon kuitenkin, että autosta on Trafin rekisterissä enemmän tietokenttiä kun mitä rekisteriotteesta näkyy. Omastanikin on rek. otteessa auton merkin paikalla alustan nimi ja korin valmistajan nimi Näitä tietokentistä ajattavalla poiminnalla saadaan varman selville alusta/kori tiedosto, mutta siitä pitää maksaa. Kauppiailla varman on tämän tyyppinen tiedosto käytössää josta laskevat vaikkapa markkinaosuuksiaan. ko. merkin ja mallin kokonaismyynnistä.
Maurille Tätä olen joskus ihmetellyt ja aina on käynyt niin, että melkoinen joukko on sitä mieltä, että integroidussa ei kuskin ovea tarvita. Ilmeisesti liikkuvat vain täällä suloisessa Suomessamme jossa on väljää.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.