termopeitteiden käyttö

VÄNTTINEN ILKKA 08.01.2014 10:25

Minulla on kaksi termopeitettä puoliintegroidussa autossa. Kannattaako käyttää niitä molempia yhtaikaa, luulisi ettei siitä ainakaan haittaa ole. Sisäpuolisen kosteuden tuulillasille saisi ehkä eliminoitua välillä Webaston pieniaikaisella käytöllä. Nämä vain pakkasilla. Sisäpuolinen peite on oiva väline pienillä pysähdyksillä ja näkösuojana ulkopuolinen on hankala asentaa "joissakin" tilanteissa.

T. Ilkka

JANHONEN MATTI 08.01.2014 13:02

Vain sisäpuolinen peite tuulilasissa ilman tuuletusta/lämpöä tekee kylmällä ilmalla sen, että kastepiste syntyy lasin sisäpuolelle ja vettä kertyy lasiin yllättävän paljon.

Eli kysymys on samasta ilmiöstä kun kaljatuopissa.

KILLSTRÖM NIELS 08.01.2014 13:31

Vain sisäpuolinen peite tuulilasissa ilman tuuletusta/lämpöä tekee kylmällä ilmalla sen, että kastepiste syntyy lasin sisäpuolelle ja vettä kertyy lasiin yllättävän paljon.

Eli kysymys on samasta ilmiöstä kun kaljatuopissa.

Niin tekis mieleni kinata nyt vastaan, kun mullakin on tou ko. viritelmä, Hoverilta ostetut. Sisäpuolinen neppareilla kiinni ihan ovipilarien takaa ja ylhäällä noin kahenkymmenen sentin jaolla. Mun mielestä tuo verho on tiivis. Muistini mukaan ei tapahtunut klasien hikoamista kun en käyttänyt sitä Eeberiä lämmittämässä peiton ja lasinen välistä tilaa, se välikkö säilyi viileänä ja kuivana. Vaan kun tuo muistikin toimii vain pätkittäin niin saattaapi olla tai olla olemattakin. Testataan varmuudella uudelleen kun keväthangille lappiin lähdetään. Saa kommentoida ja suotavaakin olisi.

nisse

Käyttäjän lisäys viestiin 8.1.2014 klo 13:32:54 mikä tuo ?? tuo sen olla pittää.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 08.01.2014 15:00

"Muistini mukaan ei tapahtunut klasien hikoamista kun en käyttänyt sitä Eeberiä lämmittämässä peiton ja lasinen välistä tilaa, se välikkö säilyi viileänä ja kuivana."

Aika kuivaa porukkaa nuo Killströmit jos ikkunat eivä huurru pakkasella pelkällä sisäpeitteellä. En nimittäin jaksa uskoa peitteen olevan niin ilmatiivis ettei sinne taakse pääse sisäilmaa.

SUOMINEN TAUNO 08.01.2014 16:13

Kokemuksen mukaan tosiaan kosteutta kertyy lasille reippaasti sisäpuolisen peiton kanssa. Pahin tilanne on sitten se, kun kovalla pakkasella tämä kosteus jäätyy lasiin. On melkoisen kova skrapaaminen edessä ennen liikkeellelähtöä.

POKKINEN TAPANI 08.01.2014 18:54

Meillä on kaksi ulkopuolista peitettä. Uudempi, paksumpi ja tikkaamaton, vetrtäpitävä päälimmäisenä ja se vanha läpitikattu tuulilasia vasten. Näin kahdella ulkopuolisella alkaa jo lämpökin pysymään sisällä. Peitteet peittävät vain lasit kunnolla ja hiukan konehuonetta sekä ovien yläosaa. Oviin olen lisännyt kahteen kertaan liimatun telttapatjan, muoviseen ovipaneliin karhennus ja kontaktiliimalla kiinni.

Ei hikoa lasit.

KILLSTRÖM NIELS 09.01.2014 12:39

Aika kuivaa porukkaa nuo Killströmit jos ikkunat eivä huurru pakkasella pelkällä sisäpeitteellä.

Olet oikeassa, olemme "tosikuivaa" porukkaa, muta pilke silmäkulmassa. Niinkuin sanoin, en välttämättä muistanut kuinka käyttätyi tämä peite. Testataan jahka keritään. Hiihtokelejä odotellessa.

nisse

JANHONEN MATTI 09.01.2014 12:51

Ota vaan mukaan Niels molemmat peitteet niin ulko- kun sisä. Siitä on se etu, että vesi ei tiivisty etupään laseihin ja toinen vielä tärkeämpi, lämpö pysyy sisällä, eikä se etupää hohda - niin paljon - kylmää. Eikä ole pahitteeksi jos sinulla on vaikka vanha täkki peitteenä kojelaudan päällä. Se auton etupää on kun harakanpesä, vallankin jo tuulee.

HALINEN HARRI 09.01.2014 12:52

Ihan tarkkaa kuvaa ei kirjoituksista saa. Kuka tarkoittaa lähes etulasissa kiinni olevaa peittoa, kuka taasen ajotilan ja asumistilan välistä väliseinäpeittoa. Eipä sitä kosteutta ajotilaan kovin kerry varsinkin jos sinne on jokunen patteriverkoston osakin vedetty. Väliseinäpeitto estää aika hyvin ihmisten aiheuttaman kosteuden siirtymisen tiiviin peiton taakse.

TOIVONEN MARTTI 09.01.2014 14:51

Taitaa tuo Nisse tarkoittaa sitä ohjaamon ja asuintilan välistä peittoa sillä sisäpuolisella. Jos se on tiivis ja vielä ohjaamossa joku lämmitin niin eihän silloin tuulilasin sisäpuoli hikoile. Niin ei tarvi Kihlströmien niin tavattoman kuivia olla... mot

KILLSTRÖM NIELS 09.01.2014 15:00

Joskus tuo laiskuus vaivas eikä viitsinyt ruveta yöllä viritteleen ulkopeittoa. Varsinkaan silloin kun sattuu satamaan. Jos kuitenkin laitoin niin aamulla tuo ulkorätti on sitten niin läpimärkä että täyty heittää suihkutilaan ja kuivattaa kotona. Vielä siitä sisäpeitosta. Ylettyy lattialle asti eli toimii käytännössä väiseinänä. Siinä on radion kohdalla tarraläppä nappulointiin. Kokeilin joskun seinän taakse kylmällä ilmalla, on huomattavan paljon kylmempää seinän toisella puolella, lämpönsä pitää.

nisse voi kun tulis lunta ja pääsis hiihtään. Tulis äkkiä maaliskuun alku.

JANHONEN MATTI 09.01.2014 16:47

Kysymys on fysikaalisesta ilmiöstä joka näkyy vaikkapa kun vilkaisee jääkaappiin tai vallankin jos ottaa sieltä kylmän juomapullon huoneen lämpöön niin heti on kosteus pinnassa ja juomapullo suorastaan valaa vettä pinnaltaan jos sen vie kuumaan saunaan. Tästä syystähän ne ilmastoidut autotkin laskee laulellen vesiä.

Kun ilmassa on kosteutta enemmän kun mikä on kylmän pinnan kastepiste, niin kosteus tiivistyy vedeksi. Näin käy niin talossa ja kun autossakin. Ja sitä varmemmin mitä huonompi ilman virtaus kylmällä pinnalla. Kun tuulilasin sisäpinta on kylmempi kun ilma syntyy kondenssi.

HALINEN HARRI 09.01.2014 18:47

Kyllä olisi hienoa jos joku halpispressun maahantuoja tutkisi tuollaisen halpispressusta tehdyn sadesuojan tuolle etuikkunapeitteelle. Ainakin minun peittoni imee aika hyvin vettä. (Auttaisikohan telttakylläste?) Ei tarvitsisi näillä keleillä ihan kokonaan läpimärkää duffelipeittoa sulloa varastoon jos tuollainen tilapäissuoja olisi. Suojapressun menekki kuitenkin taitaa olla vähäistä. Ei kai auta muuta kuin ostaa 2x3 metrinen hopean värinen Biltemasta ja levittää duffeli sen päälle leikkausmalliksi. Ohlsonilla on käteviä kevytpressun kiinnikkeitä joissa on lenkki joihin saa taas mustekalan lenkin.

VÄLIAHDE JUSSI 09.01.2014 19:45

Johan se asianydin tuli tuossa J.M;n esinmäisesssä komentissa tuuletus on aivan tekijä.

TIENHAARA ERKKI 10.01.2014 11:19

Sit toi sisäpuolinen kosteus/vesi aiheuttaa pitkänpäälle ruostumista, matot homeh tuu, sähkövikojen mahdollisuus lisääntyy, luukut sun muut takertelee, mekin luo- vuttiin sisäpuolisista peitoista lähes välittömästi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.