Ducato 2,8 JTD apulaitehihnat

PÄÄKKÖNEN JUHA 02.01.2014 15:39

Kannattaa kiinnittää huomiota myös apulaitehihnojen kuntoon, ei vain nokkahihnaan. Tässä tapauksessa hihnan katkeaminen johtui tosin laturin täydellisest,ä yhtä-äkkisestä jumiutumisesta. Moniurahihna meni hetkessä säikeiksi ja osa "suli" kampiakselin hihnapyörän ympärille mutta osa tunkeutui pienestä raosta jakopään koteloon ja pyöri siellä taivuttaen nokka-akselin hihnapyörässä olevan kohouman, joka puolestaan särki nokka-akselin asentotunnistimen. ja alla olevan muovikotelon Osa riekaleista oli myös kiertynyt kampiakselin pään hihnapyörän ulommalla reunalle. Onneksi hihna oli vain n.35 tuhatta ajettu ja se ei katkennut vaikka reunassa oli rispautumista. Pudotin heti päräyksen jälkeen tyhjäkäynnille ja sammutin heti koneen kun pääsin tien reunaan. Hirvittää ajatellakin mitä olisi tapahtunut jos tämä olisi sattunut vaikkapa moottoritievauhdissa jossain keski-euroopassa. Varmasti olisi tullut moottorivaurio ja ainakin sylinterinkansi olisi mennyt vaihtoon. Kyseinen auto on kahdeksan vuoden ikäinen ja ajettu 140 tuhatta km.

JANHONEN MATTI 02.01.2014 16:03

Moottorivaurio tuosta syntyy vasta silloin jos jakohihna joko katkeaa kokonaan tai "hyppää" hampaissa. Tällöin on vaara, että kampi- ja nokka-akselin asento toisiinsa nähden muuttuu niin paljon, että mäntä rikkoo venttiilin, nostimen tms. Mutta oli miten niin oli paskamainen tilanne joka tapauksessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.